המשכיות ושינוי ברטוריקה הסינית כלפי ישראל מאז ה-7 באוקטובר - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על המשכיות ושינוי ברטוריקה הסינית כלפי ישראל מאז ה-7 באוקטובר

המשכיות ושינוי ברטוריקה הסינית כלפי ישראל מאז ה-7 באוקטובר

מה ניתן ללמוד מההצהרות הסיניות שבוצעו מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" - והאם לאחרונה אנחנו עדים לשינוי בטון שלהן לטובת ישראל?

מבט על, גיליון 1914, 12 בנובמבר 2024

English
גליה לביא

בייג'ינג נוקטת בשנה האחרונה קו אנטי-ישראלי ברור, אולם הצהרות רשמיות של סין כללו בחודשים האחרונים מסרים שנתפסו כחיוביים כלפי ישראל, דוגמת קריאה לקחת בחשבון את האינטרסים הביטחוניים של ישראל לצד אי-גינוי ישיר לתחילת התמרון היבשתי בלבנון, לחיסול נסראללה ואפילו לתקיפתה הישירה על איראן. ועדיין, השינוי ברטוריקה הסינית הוא מינימלי ואינו מעיד בהכרח על שינוי במדיניות בייג'ינג כלפי ישראל.


מאז ה-7 באוקטובר 2023, סין נקטה קו פרו-פלסטיני מובהק, שעיקרו התעלמות מוחלטת מתקיפת חמאס בנגב המערבי ומהתקפות נוספות על ישראל מחזיתות נוספות. לצד גינוי פעולות ישראל שהתבצעו בתגובה. למשל, בייג'ינג, שמרבה לצאת נגד פגיעה בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של מדינות, התעלמה לחלוטין מהפרת הריבונות הישראלית ב-7 באוקטובר, ומיתר התקיפות נגד ישראל לאחר מכן מצד חיזבאללה, איראן, עיראק והחות'ים, שרבות מהן הפרו גם את הריבונות של מדינות נוספות באזור - ירדן וערב הסעודית. מנגד, בייג'ינג לא התקשתה לגנות את חיסולו של מנהיג הזרוע הפוליטית של חמאס איסמעיל הניה בטהרן, אם כי לא ייחסה את האירוע ישירות לישראל. יתרה מכך, לאחר התקיפה האיראנית על ישראל ב-14 באפריל 2024, שגריר סין באו"ם אף הצדיק את התקיפה באומרו ש"איראן הצהירה כי פעולתה הצבאית היא תגובה לתוקפנות של ישראל". דובר משרד החוץ טען ש"הפעולה שנקטה [איראן] הייתה מוגבלת והייתה מעשה של הגנה עצמית". הוא אף ציין שהוא מעריך את "ההדגשה של איראן לא להתמקד במדינות אזוריות ושכנות ואת חזרתה על מחוייבותה המתמשכת למדיניות של שכנות טובה וידידותית".

בדומה, סין נוהגת לצאת נגד הפרת החוקים הבינלאומיים, אולם רק כאשר מדובר בישראל. כך למשל, בייג'ינג קוראת לישראל שוב ושוב ליישם את החלטה 2728 של האו"ם, שעיקרה הפסקת אש מיידית, אך מתעלמת מחלקה השני של ההחלטה, הדורשת שחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים שבידי חמאס. בייג'ינג מתעלמת גם מהחלטת האו"ם 1701, הקובעת כי על חיזבאללה להתרחק מדרום לבנון וכי יש למנוע הכנסת נשק לאזור. גם אמנת ז'נבה או עיקריה - איסור על עינויי שבויים וחובה לאפשר ביקור של הצלב האדום אצלם - אינה מוזכרת בהצהרות הסיניות. ואולי עניין שולי, אך מכעיס - בכל ההכרזות הרשמיות של פקידים סינים בדרגים השונים, הם משתמשים במונח "עצורים" (被扣押人员) - תוך הקבלת החטופים הישראלים למחבלי חמאס העצורים בישראל - ולא במונח "חטופים" (人质), כראוי לאזרחים שנלקחו מבתיהם.

העמדות הלעומתיות של סין יכולות להסביר את הצניחה באהדת דעת הקהל הישראלי כלפיה. ב-2019, 66 אחוזים מתושבי ישראל היו בעלי דעות חיוביות על סין, לפי סקר מכון PEW. מגפת הקורונה ב-2020 והביקורת על סין בעקבותיה הובילו לירידה בדעת הקהל החיובית כלפי סין עד ל-48 אחוזים. בסקר שפרסם מכון PEW ביולי 2024, שיעור האהדה ירד ל-33 אחוזים בלבד. לסקר של PEW מצטרפים גם סקרים שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי לאחר ה-7 באוקטובר 2023, שלפיהם דעת הקהל הישראלית החיובית כלפי סין ממשיכה לדעוך. בספטמבר 2024[1], רק 16 אחוזים מכלל אוכלוסיית המדגם ראו בסין מדינה ידידותית או בעלת ברית של ישראל:

באוקטובר האחרון נראה היה שסין מרככת מעט את הטון כלפי ישראל והצהרותיה הפכו לעומתיות פחות. למשל, ב-8 באוקטובר 2024 ענתה דוברת משרד החוץ של סין לשאלת כתב וציינה ש"יש לשים לב לדאגות הביטחוניות הלגיטימיות של ישראל". ב-14 באוקטובר 2024 שוחח שר החוץ וואנג יי עם שר החוץ דאז ישראל כ"ץ וקרא בין היתר, "לשחרר את כל החטופים", תוך שימוש במונח שעד כה נעלם מהצהרות קודמות של בכירים סינים. זאת ועוד, ב-28 באוקטובר, לאחר המתקפה הישראלית באיראן, דובר משרד החוץ של סין הגיב באדישות מסוימת לשאלת כתב בנושא ואמר ש"סין מתנגדת להפרה של הריבונות והביטחון של מדינות אחרות ולשימוש התכוף בכוח". עם זאת, לא היה גינוי וישראל לא הוזכרה.

חוקרים זיהו שינוי זה ברטוריקה הסינית והעלו מספר הסברים: סברה אחת היא הצלחותיה של ישראל במלחמה, שאולי הבהירו לסין ש"הימרה על הסוס הלא נכון". סברה שנייה קשורה למדיניות האיזון השגורה של סין. לפי הסבר זה, בייג'ינג חשה שהרטוריקה הקיצונית שלה יצרה מצב לא מאוזן ולכן היא מנסה לאזן מחדש את עמדתה. סברה נוספת מתייחסת לפעולה הישראלית ב-26 באוקטובר באיראן. לפיה, שיחתו של וואנג יי עם השר כ"ץ, שהתקיימה טרם התקיפה הישראלית, נועדה להתקרב לישראל ולשכנעה לסגת או לצמצם את ממדי התקיפה. כל הסברות הללו יוצאות מנקודת הנחה שאכן היה שינוי ברטוריקה הסינית כלפי ישראל, אולם בחינתן מלמדת שאין המצב כך.

אמירות שמתייחסות לדאגות הביטחון של ישראל הן אומנם נדירות, אך הן נאמרו כבר בעבר על ידי דוברים סינים שונים. האמירה הופיעה לראשונה ב-2014, במהלך מבצע 'צוק איתן', כאשר סין הציעה את "תוכנית חמש הנקודות" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. סעיף 2 לאותה הצעה מציין מפורשות ש"דאגות הביטחון הלגיטימיים של ישראל גם הן צריכות להילקח בחשבון ברצינות". האמירה הופיעה שוב כשבועיים לאחר ה-7 באוקטובר, ב-23 באוקטובר 2023, עת שוחח שר החוץ של סין, וואנג יי, עם שר החוץ דאז אלי כהן. וואנג אמר לעמיתו שסין מגנה את כל המעשים שפוגעים באזרחים והתייחס לדאגות הביטחון של ישראל. רק דבקות בהסדר מדיני, טען, תאפשר "לפתור באופן יסודי את הדאגות הביטחוניות הלגיטימיות של ישראל". כדאי לציין, שהתרגום ל"לגיטימיות" או ל"סבירות", שנמצא בשימוש רב בתרגומי ההצהרות הסיניות, אינו מדויק. המילה בסינית (合理) ניתנת לתרגום גם כ"הוגן", "צודק" או "שוויוני". התרגום האחרון כנראה קולע יותר לכוונת וואנג, שבהמשך דבריו לכהן ציין ש"צורכי הביטחון הלגיטימיים של כל הצדדים ייפתרו באופן אמיתי ויסודי".

גם בחינת הודעות הגינוי הסיניות מעלה שלרוב הן אינן מגנות את ישראל ישירות אלא מסתפקות בגינוי כללי של פגיעה באזרחים, שימוש בכוח או הפרת ריבונות. סין משתמשת ברטוריקה כזו גם כלפי מדינות אחרות, נמנעת מלנקוב בשמן ומציינת במקום זאת "גורמים רלוונטיים", או "מדינות בעלות השפעה".

בשונה משני ניסוחים אלה, שאינם מלמדים על שינוי כלשהו בגישה הסינית, אזכור החטופים לראשונה במונח הסיני הנכון - במקום במילה "עצורים" - הוא אכן שינוי חשוב ומבורך. מכיוון ששימוש זה הופיע אצל דוברת משרד החוץ של סין וגם אצל השגריר הסיני באו"ם, ניתן להסיק שמדובר בשינוי מכוון, הגם שאין להסיק מכך על אודות הטיית המדיניות הסינית לטובת ישראל. סביר יותר, שלאחר חודשים ארוכים שבהם השלטון הסיני קיבל בנושא זה פניות רבות ממשרד החוץ הישראלי, משגרירות ישראל בבייג'ינג ומחוקרים רבים, ולאחר שבכל העולם, כולל העולם הערבי, מדובר ב"חטופים", התקבלה בסין ההבנה שהמינוח "עצורים" אינו מתאים, שלא לומר מגוחך. גם אם הייתה זו מחווה כלפי ישראל, הרי שמדובר בצעד קטן מדי ומאוחר מדי.

נכון למועד כתיבת שורות אלו, השינוי ברטוריקה הסינית הוא קוסמטי בלבד וחסר משמעות בהיבטי מדיניות כלפי ישראל. בכלל, עיקר הבעיה אינו במה שסין אומרת אלא במה שהיא אינה אומרת. כל עוד בייג'ינג מתעלמת ממעשי הצד השני - חמאס, חיזבאללה, איראן - הרי שאין סיבה לשמחה גם כשהיא אינה מגנה את ישראל ישירות.

_____________

[1] סקר חרבות ברזל לחודש ספטמבר נערך בין התאריכים 15.9.24-12 בהובלת המרכז לאיסוף וניתוח נתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי. עבודת השדה בוצעה על ידי "iPanel" במהלכה רואיינו באינטרנט 800 איש ואישה בשפה העברית ו-202 בשפה הערבית, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.5% ± ברמת ביטחון של 95%.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
משדרים לציבור: מאמצי ההשפעה של סין על דעת הקהל הישראלית
כיצד פועלת סין כדי להשפיע על דעת הקהל הישראלית – ומה ניתן לעשות בנדון?
02/04/25
SOPA Images via REUTERS
ביטחון המזון של סין: אתגרים והזדמנויות לישראל
ברקע האתגרים הרבים לניסיון הסיני להסתמך על ייצור מזון מקומי, על ישראל, כמעצמה בתחום החקלאות והמים, להעמיק את שיתופי הפעולה עם סין בנושא – דבר שעשוי לשפר את היחסים המעורערים בין שתי המדינות
25/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.