ארצות הברית וערב הסעודית מחשבות מסלול מחדש - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ארצות הברית וערב הסעודית מחשבות מסלול מחדש

ארצות הברית וערב הסעודית מחשבות מסלול מחדש

דו"ח רצח העיתונאי חשוקג'י אמנם ערער את היחסים בין וושינגטון וריאד, אך האמריקאים רחוקים מלשבור את הכלים: ארה"ב זקוקה לסעודיה, וההיסטוריה הוכיחה שבמאבק בין אינטרסים וזכויות אדם יש מנצח ברור. ישראל צריכה לדאוג כי הקשר בין ממשל ביידן לממלכה יישמר, אך עליה לפעול בזהירות – ובחשאיות

מבט על, גיליון 1445, 3 במארס 2021

English
אלדד שביט
יואל גוז'נסקי

הנשיא ביידן מימש הבטחת בחירות ופרסם דו"ח של קהילת המודיעין האמריקאית, המעריך כי יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, מתוקף תפקידו ומעמדו, אחראי לרצח העיתונאי הסעודי חשוקג'י. הפרסום משתלב בתהליך "הכיול מחדש" שמבצע הממשל באשר ליחסים בין שתי המדינות. בעוד ממשל טראמפ התבסס על מערכת יחסים אינטימית עם ערב הסעודית, ממשל ביידן מתכוון לאמץ גישה עניינית שתקדם אינטרסים אמריקאים, אך גם לא תתעלם מערכים דוגמת זכויות אדם. הסעודים דחו את הדו"ח וגינו את מסקנותיו, אולם אין הם מתעלמים מהרוח החדשה הנושבת מוושינגטון ועורכים התאמות במדיניותם – בעיקר בנושאי פנים. למרות אי-הוודאות האופפת בעת הנוכחית את עתיד היחסים בין ארצות הברית לערב הסעודית, מוערך כי משום שהיחסים מבוססים על אינטרסים משותפים הן תדענה להתגבר על המחלוקות ביניהן. ישראל מצדה נדרשת להציג לממשל האמריקאי את ההשלכות האזוריות האפשריות של לחצים על ערב הסעודית, וגם את הסיכון שמגמת הנורמליזציה עם ישראל תואט או תיבלם. עם זאת, מומלץ שישראל תנהג בזהירות ובדיסקרטיות, שכן צידוד ברור בריאד ובפרט בבן סלמאן (המוקצה כיום בוושינגטון), עלול להעכיר את השיח בין ירושלים לוושינגטון.


נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מימש את הבטחת הבחירות שלו ופרסם דו"ח בלתי מסווג של קהילת המודיעין האמריקאית, המעריך כי יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, אחראי מתוקף תפקידו ומעמדו לרצח העיתונאי הסעודי חשוקג'י בשגרירות הסעודית בטורקיה (אוקטובר 2018). הפרסום משתלב בתהליך שמבצע הממשל האמריקאי החדש מאז כינונו - "כיול מחדש" של יחסי ארצות הברית עם ערב הסעודית. זאת, לאחר שבמהלך כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ חוו יחסי שתי המדינות פריחה ומערכת יחסים אינטימית. קדמה לפרסום הדו"ח שיחת טלפון עם המלך הסעודי, שבמהלכה הדגיש, הנשיא ביידן, בין היתר, כי בכוונתו להבטיח שיחסי שתי המדינות יהיו "חזקים ושקופים".

כתבה על דו''ח קהילת המודיעין האמריקאית נוגע לרצח חשוקג'י, BBC News, פברואר 2021

מסרים של דוברי הממשל הבכירים, שפורסמו מאז פורסם הדו"ח, מבליטים מחד גיסא כוונה אמריקאית להקפיד מעתה על זכויות אדם – בין היתר כסוגיה שיהיו לה השלכות ליחסים בין וושינגטון לריאד. על רקע זה ארצות הברית הטילה סנקציות על המעורבים בהתנקשות והיא שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים נוספים. מאידך גיסא, במסרים מודגש כי ערב הסעודית הנה שותפה אסטרטגית ולקשר ההדוק עימה חשיבות לקידום אינטרסים אמריקאים. בד בבד עם הטלת הסנקציות ופרסומים כי נבחן מימושן של עסקאות אמל"ח שסוכמו בתקופת הממשל הקודם, הממשל חוזר ומדגיש כי אינו מעוניין בקרע עם ערב הסעודית וכי הוא ימשיך להעניק לה את ההגנה הנדרשת מפני איומים חיצוניים. יודגש, כי על הממשל מופעלים לחצים רבים מצד מחוקקים דמוקרטים הקוראים להחריף את הצעדים נגד הסעודים, ובכלל זאת דרישה להטיל סנקציות על יורש העצר ולעצור כליל עסקאות נשק עם הממלכה.

ברקע לבחינת היחסים עם ערב הסעודית נמצאת גם החלטת הממשל החדש להפסיק את התמיכה של ארצות הברית בקואליציה שמובילה הממלכה במלחמה בתימן ולהסיר את  החות'ים מרשימת הטרור. זאת, במסגרת השאיפה להביא לסיום הלחימה ולהתמקד בסיוע הומניטרי לתימן.

הסעודים מצדם דחו את הדו"ח וגינו את מסקנותיו, אך אינם מתעלמים מהרוח החדשה הנושבת מוושינגטון ועורכים התאמות במדיניותם. עוד לפני פרסום הדו"ח החלה ריאד לערוך שינויים במדיניות הפנים, לאור הדגשים שצפוי היה שהממשל החדש בוושינגטון יאמץ. בין הצעדים: פרסום רפורמה חוקתית מקיפה וכן שחרור מספר כלואים ובראשם פעילת זכויות נשים מובילה (צעד שאכן זכה לשבחים מצד הממשל האמריקאי).

למרות אי-הוודאות האופפת בעת הנוכחית על עתיד היחסים בין ארצות הברית לערב הסעודית, מוערך כי ההצהרה של ממשל ביידן כי הוא "מכייל מחדש" את יחסיו עם הממלכה לא נועדה להביא להתדרדרות ביחסים אלא משקפת מבחינתו רצון לעצב את הקשרים עם ההנהגה הסעודית בתצורה שתתאים לו ותאפשר להמשיך את השותפות האסטרטגית בין שתי המדינות. בראייתו של הממשל, גישה עניינית של שני הצדדים, שתיקח בחשבון את האינטרסים של כל אחד מהם, היא שתאפשר לשמר את מערכת היחסים ההדדית. ברור לממשל גם כי ליחסים עם הסעודים השפעה ישירה על היכולת האמריקאית לממש את יעדי הממשל במזרח התיכון, ובכללם היכולת להתמודד עם פעילותה המתעמתת של איראן באזור, קידום "הסכמי אברהם" וסיום המלחמה בתימן.

הכרזת ביידן נגד המלחמה של סעודיה בתימן, פברואר 2021

יש לשער, כי משום שהיחסים בין ריאד לוושינגטון מבוססים על אינטרסים משותפים, הן תדענה להתגבר על המחלוקות ביניהן, כבעבר. יתר על כן, הנשיא ביידן מכיר את המזרח התיכון והוא צפוי לנקוט גישה מעשית – אמנם לצד דרישה מודגשת לשמור על זכויות אדם. הממשל ישאף למצוא איזון עדין בין הקפדה על ערכיו לבין הבנתו את צרכיה של הממלכה. ההחלטה לא להטיל סנקציות ישירות על יורש העצר אלא רק על המעורבים האחרים ברצח חשוקג'י, בתואנה שארצות הברית אינה מטילה סנקציות על מנהיגים של מדינות שיש לה קשרים דיפלומטים עמן (שהממשל נדרש שוב ושוב להגן עליה מפני ביקורת), משקפת הבנה כי בן סלמאן נמצא שם כדי להישאר, ככל הנראה עוד זמן רב. כן סביר כי גם אם בעת הנוכחית סלמאן יהיה מוקצה בוושינגטון, בהמשך ימצא הממשל דרכים לנהל שיח גם אתו, עקב תפקידו המרכזי והמשפיע בהנהגה הסעודית.

המאמץ האמריקאי להלך בין הטיפות משקף גם הערכה כי לא יהיה זה נבון מבחינתו לדחוק את הסעודים לפינה יתר על המידה, שכן צעדים חריפים מדי נגד ריאד עלולים להזיק יותר מאשר להועיל לאינטרסים אמריקאים. בדומה לישראל, תפיסת הביטחון של ערב הסעודית נשענת בין היתר על ההבנה בקרב יריבותיה כי ארצות הברית מעניקה לה תמיכה וגיבוי. שימור חיזוק היחסים עם ארצות הברית הוא אינטרס עליון גם עבור הסעודים, ויש לכך משמעות גם למעמדו של בן סלמאן מבית. בתרחיש קיצוני, התפתחות שלילית ביחסי הממלכה עם ארצות הברית עלולה לפגוע ביציבות הפנימית בממלכה (למשל, דחיקתו של יורש העצר לפינה, בידודו והחרמתו יכולה לעודד את מתנגדיו לנסות להרחיקו מעמדת מפתח ואף להחליפו). סביר כי האמריקאים מודעים לכך שהחלשת ערב הסעודית וערעור מערכת היחסים בינה לבין ארצות הברית יעצימו את המוטיבציה האיראנית לפגוע בממלכה. יתר על כן, מציאות כזו צפויה לקרב בין ריאד לבין בייג'ינג ומוסקבה.

זאת ועוד, הצעדים שנקט הממשל עד כה מול ערב הסעודית עלולים להצטייר באופן שלילי בעיני יתר מדינות המפרץ: לא מן הנמנע, כי בראייתן מתרחש "שידור חוזר" של מהלכים שנקט ממשל אובמה במזרח התיכון, אשר עוררו רושם שלא ניתן לסמוך על ארצות הברית שתעמוד לצידן של בעלות בריתה באזור בעת משבר. אפשרות זו עשויה אמנם לדרבנן להדק את יחסיהן הביטחוניים עם ישראל אך גם להתקרבות מדודה לאיראן. בכל מקרה, במקרה כזה צפויה אסרטיביות אזורית פחותה מצדן, התכנסות לטיפול בענייני פנים ואף דיאלוג עם איראן.

מנהל מכון החשיבה Atlantic Council על יחסי ארצות הברית וסעודיה לאחר פרסום הדו''ח האמריקאי

להתפתחות היחסים בין ארצות הברית לערב הסעודית צפויה השפעה גם על ישראל ובעיקר על עניינה בהמשך מגמת הנורמליזציה האזורית – העמקת ההסכמים הקיימים בינה לבין מדינות במפרץ וצירופן של מדינות נוספות לתהליך, ובראש ובראשונה ערב הסעודית. כן קיימת חשיבות רבה לשמירת החזית המדינית והביטחונית האזורית מול איראן, שערב הסעודית היא חלק חשוב בה. ומכאן שלישראל אינטרס ברור שהפגיעה האמריקאית ביחסים בין וושינגטון לריאד תהיה מינורית והפיכה ככל הניתן. על ישראל לפיכך להציג לממשל האמריקאי את ההשלכות האפשריות של הלחצים על הסעודים, אך ללמד סנגוריה על הסעודים בזהירות ודיסקרטיות, שכן הזדהות ישראלית מופגנת עם הממלכה בכלל ועם בן סלמאן בפרט, שכיום מוטחת בו ביקורת חריפה בעיקר מקרב המפלגה הדמוקרטית, עלולה לפגוע בשיח בין ירושלים לוושינגטון.

בשורה התחתונה: ערב הסעודית, למרות מורת הרוח הרבה בוושינגטון מהתנהלותה בהקשרים של זכויות אדם וגם על רקע המלחמה המתמשכת, רבת הקורבנות, שהיא מנהלת בתימן, היא שחקן אזורי מרכזי שקשה להתעלם ממנו בלי שייפגעו אינטרסים אמריקאים באזור.  משקלה הכלכלי, הדתי והמדיני הוא נכס חשוב לכל ממשל אמריקאי המבקש לבלום את איראן ולצמצם את המעורבות הסינית והרוסית במזרח התיכון. גם לערב הסעודית דרושה השותפות עם ארצות הברית, שהיא בעת הנוכחית המעצמה הגלובלית היחידה היכולה להציע לה מערך של יכולות אסטרטגיות ומדיניות, הרבה יותר ממתחרותיה. מפגש האינטרסים הזה צפוי לאפשר לוושינגטון וריאד להתגבר במהלך הזמן על המחלוקות ביניהן ולשמור על קשר הדוק, כזה שאפיין את יחסיהן בשנים האחרונות - גם אם מדיניותו של הממשל הנוכחי תהייה שונה מזו שהממלכה התרגלה לה בתקופת הממשל הקודם.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
דובר צה''ל
תרומת הטכנולוגיה הצבאית הישראלית לצבא האמריקאי
המענים לאתגרי הביטחון הישראליים שאומצו בשדות הקרב של הצבא האמריקני
27/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.