בין הסכמי אברהם למלחמה בתימן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על בין הסכמי אברהם למלחמה בתימן: איחוד האמירויות והאיום האיראני

בין הסכמי אברהם למלחמה בתימן: איחוד האמירויות והאיום האיראני

מצד אחד, אבו דאבי חוששת מההתפשטות האיראנית במרחב ופועלת כדי לרסנה, בין היתר דרך שיתוף פעולה עם ישראל. מהצד השני, איחוד האמירויות מתקרבת לטהראן באמצעות שורת הסכמים וקשרי סחר. איך ניתן להסביר את הדואליות האימרתית – וכיצד היא משפיעה על ישראל?

מבט על, גיליון 1553, 9 בפברואר 2022

English
יואל גוז'נסקי

שותפתה המרכזית של ישראל במפרץ רואה באיראן את האיום המרכזי לביטחונה הלאומי. האתגר שמציבה איראן לאיחוד האמירויות כולל איום בפגיעה קינטית ישירה או באמצעות שלוחים ביעדים אסטרטגיים, בהפעלה פוטנציאלית של חתרנות וטרור ואף שליטה בפועל בטריטוריה אמירתית. בתגובה פיתחה איחוד האמירויות מענים הגנתיים מגוונים ובמקביל היא חותרת לשמור על יחסים כלכליים ודיפלומטיים תקינים ככל האפשר עם איראן. מאמצי ההתקרבות בעת הנוכחית של איחוד האמירויות לאיראן נועדו בין השאר "לאזן" את דימוייה כמסייעת מודיעינית ומבצעית לישראל. על ישראל לקחת בחשבון שינוי אפשרי במקומה של איחוד האמירויות כנדבך בחזית מול איראן, לנוכח בקיעים מסתמנים בה ובמיוחד אם וכאשר יגובש הסכם גרעין בין איראן למעצמות.


איחוד האמירויות, שותפתה המרכזית של ישראל במפרץ, רואה באיראן את האיום המרכזי לביטחונה הלאומי. האתגר שמציבה איראן לאיחוד האמירויות מורכב מאיום בפגיעה קינטית ישירה ביעדים אסטרטגיים, בעיקר מתקני נפט, התפלה וסמלי שלטון; איום עקיף באמצעות הפעלת שלוחים איראנים (המורדים החות'ים בתימן); איום פוטנציאלי בהפעלת חתרנות וטרור (אפשר שבהסתמך על הקהילה האיראנית המשמעותית בדובאי); וכן איום הנובע מהשליטה בפועל בטריטוריה אמירתית - כיבוש אבו מוסא ואיי טונב. על רקע זה פיתחה איחוד האמירויות מענים הגנתיים מגוונים ובמקביל היא מבקשת לשמור על יחסים כלכליים ודיפלומטיים תקינים ככל האפשר עם איראן, כמעין "תעודת ביטוח".

היות איחוד האמירויות מרכז פיננסי בינלאומי, קרבתה הגיאוגרפית לאיראן והיחסים ההיסטוריים בין דובאי לאיראן תרמו להפיכת איחוד האמירויות לשותפת הסחר המרכזית של איראן (הכללת רכיב הנפט הופכת את סין לשותפת הסחר המרכזית של איראן). לפני פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן ב-2018 עמד היקף הסחר המדווח בין המדינות על כ-13 מיליארד דולר (בין השתיים מתקיים גם סחר לא חוקי בהיקף גדול). איחוד האמירויות תמכה פומבית בפרישת ארצות הברית מההסכם ושיתפה פעולה בקמפיין הלחץ האמריקאי נגד איראן, ובהתאם ירד היקף הסחר עם איראן ל-7 מיליארד דולר.

כתבה בנושא יירוט טיל בליסטי ששוגר לעבר איחוד האמירויות במהלך ביקור הנשיא הרצוג, ינואר 2022

למרות הפגיעה הכלכלית תמכה איחוד האמירויות, להוציא חריגים, במשטר הסנקציות שהוטל על איראן ואף הגבירה לפרקים את קצב הפקת הנפט בתחומה כדי לכסות על גריעת הנפט האיראני מהשווקים. אמנם הפדרציה מודאגת מהמגעים בין ארצות הברית לאיראן בנושא החזרה להסכם הגרעין, שמא הסכם יגביר את השפעתה האזורית של איראן. אולם, היא צפויה להרוויח מהסרת הסנקציות מעל איראן עקב הרחבת היקף הסחר ביניהן.

ב-2016 איחוד האמירויות הקפידה לשמור על ערוץ קשר דיפלומטי עם איראן ואף הותירה את נציגותה באיראן פתוחה לאחר שמדינות ערביות רבות סגרו את נציגותיהן בטהראן בעקבות ההתקפות על הנציגויות הסעודיות באיראן. תפנית חדה במדיניותה התרחשה ב-2019, עת פנתה איחוד האמירויות לדיאלוג מול איראן לאחר התקפות איראניות על כלי שיט במפרץ. הצעד האמירתי נבע מחשש לפגיעה איראנית ביעדים באמירויות. מגמת ההתקרבות התחזקה עם הודעת איחוד האמירויות על פינוי כוחותיה מתימן, וכללה גם חתימה על מזכר להידוק התיאום בתחום השיט, הפשרת כספים איראנים בבנקים באמירויות, והעברת סיוע רפואי (עם כווית וקטר) לאיראן במסגרת המאבק במגפת הקורונה.

גם מפגשי הבכירים משני הצדדים עלו מדרגה. סגן שר החוץ האיראני עלי באגרי קאני אמר כי איראן ואיחוד האמירויות החליטו לפתוח פרק חדש ביחסים ביניהן. דברים אלו נאמרו אחרי ביקורו בדובאי בנובמבר 2021, שם נפגש עם יועצו הבכיר של נשיא האמירויות אנואר גרגש ועם השר לענייני המדינה חליפה שאהין. טחנון בן-זאיד, היועץ לביטחון לאומי באמירויות ואחיו של השליט בפועל, מחמד בן-זאיד, פגש בדצמבר 2021 בנשיא איראן אברהים ראיסי, הביע תקווה כי הביקור יהווה "נקודת מפנה" ביחסים ואף הגיש לראיסי הזמנה לביקור באמירויות.

האיום שמציבה איראן לישראל ולאיחוד האמירויות היה לאורך השנים בסיס להתקרבות בין המדינות, הגם שישראל מדגישה את האיום הגרעיני שמציבה איראן בעוד איחוד האמירויות רואה באיראן כוח הגמוני המבקש לכפות עליה את רצונו. הפדרציה מדגישה גם את הטילים וכלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ושלוחיה כאיום המאתגר אותה ביותר בעת הנוכחית.

פגישת היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות עם נשיא איראן ראיסי, דצמבר 2021

ואכן, הקשר עם ישראל נושא בחובו יתרונות מגוונים עבור איחוד האמירויות. ראשית, התיאום ברמה המדינית-אסטרטגית מול נושאי עניין משותפים; שנית, ברמה המודיעינית-אופרטיבית לסיכול איומים ולהתמודדות עימם; שלישית, איחוד האמירויות זקוקה לטכנולוגיה ביטחונית ישראלית במיוחד לנוכח פערים בתחום ההגנה מפני טילים. בנוסף, הקשר עם ישראל על יכולותיה, עשוי להוסיף במידה לא מבוטלת לדימוי ההרתעה של איחוד האמירויות מול איראן.

ישראל מצידה פעלה לבסס חזית אזורית רחבה מול איראן, שתכלול אותה ואת מדינות ערב "הפרגמטיות", הגם ש"בחזית" זאת ישנם בקיעים לא מעטים ובכללם חוסר רצון מובהק של מדינות המפרץ מלהיתפש כמי שמשמשות כמעין "בסיס קדמי" ישראלי, וזאת במרחק נגיעה מאיראן. מיד לאחר ההכרזה על 'הסכמי אברהם' שיגרו בכירים איראניים איומים מפורשים כלפי איחוד האמירויות. כך למשל, עורך היומון השמרני "קייהאן", המקורב למנהיג העליון, כתב כי הבגידה של איחוד האמירויות בפלסטינים הופכת אותה ל"מטרה לגיטימית וקלה". איראן, על פי המדווח, גם תכננה לפגוע בדיפלומטים אמירתים על אדמת אפריקה.

מאמצי ההתקרבות הנוכחיים של איחוד האמירויות לאיראן נועדו בין השאר "לאזן" דימוי בעייתי זה כמסייעת מודיעינית ומבצעית לישראל, ובעיקר מתוך הבנה כי מעמדה של איראן באזור צפוי להשתפר בעקבות החתימה על הסכם גרעין חדש. איראן לא הייתה זקוקה להסכמי הנורמליזציה כדי לדעת שקיים שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל לשכנותיה הערביות ואף את היותה יעד לאותו שיתוף פעולה. אך ההסכמים הפכו את הנוכחות הישראלית במפרץ לרשמית, גלויה וכזו שעלולה בעיני האמירתים להוות תירוץ נוסף לתקיפתם על ידי איראן.

על רקע המלחמה הנמשכת בתימן, החריפה בתחילת 2022 המתיחות בין איחוד האמירויות לאיראן, עת ביצעו החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, מספר תקיפות נגד שורת מטרות באיחוד האמירויות בתגובה ללחץ האפקטיבי שהפעילו עליהם בתימן הצבא הסעודי (מהאוויר) ומליציות הנאמנות לאיחוד האמירויות (ביבשה). בעקבות המתקפות, דווח בתחילת פברואר כי ארצות הברית תשלח כוחות אוויר וים כדי לסייע בהגנת איחוד האמירויות וכי תשקול להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור הזרים. לא ברור האם הייתה מעורבות איראנית ישירה בהתקפות, אך סביר כי איראן אישרה אותן מבעוד מועד, שהרי לאיראן אינטרס לשמור על יחסים תקינים עם שכנותיה הערביות, ואיחוד האמירויות ביניהן, אך היא ממשיכה לאיים עליהן במובלע באמצעות שלוחיה. יוזכר שהיו אלה החות'ים שלקחו אחריות על המתקפה האיראנית ב-2019 על מתקני הנפט בערב הסעודית.

אמנם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות מעדיפות פתרון דיפלומטי למתיחות עם איראן, אך הן חוששות מאפשרות התגבשות הסכם בין איראן לבין המעצמות בנושא הגרעין, משום שלא יכלול התייחסות לחתרנות האיראנית ברחבי האזור, בטרור ובסוגיית הטילים שבידי איראן. מחד גיסא, המונרכיות הסוניות היו שמחות "שמישהו" יעשה עבורן את העבודה ויפגע פגיעה קשה וארוכת טווח בתוכנית הגרעין האיראנית, מאידך גיסא הן מבינות את היותן בקו האש ויעד כמעט ודאי לתקיפה איראנית כתגובה על פגיעה במתקניה הגרעיניים. מכאן מאמציהן לשמור על יחסים סבירים עם איראן.

סיכום

הבנת הכיוון המדיני בו צועדת איחוד האמירויות חשובה לישראל לא רק בשל היותה מדינת מפתח מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית במזרח התיכון, אלא גם משום שהיא מתווה דרך לאחרות. לדוגמא, איחוד האמירויות מקדימה לרוב את ערב הסעודית בתמרונים המדיניים שהיא עורכת. בהקשר זה ניתן לראות את המגעים האחרונים בין איראן לערב הסעודית, שהגיעו לאחר דיאלוג איראני-אמירתי.

על ישראל לקחת בחשבון שינוי אפשרי במקומה של איחוד האמירויות כנדבך בחזית האזורית מול איראן, במיוחד על רקע בקיעים נוספים המתגלים בחזית זו ובמיוחד אם ייחתם הסכם חדש בסוגיית הגרעין עם איראן. בעידן של בריתות נזילות והחלפת נאמנויות, על ישראל להיות קשובה לשינויים המתהווים ולבחון האם וכיצד יושפע מהם, למשל, המשך תהליך הנורמליזציה בינה לבין מדינות באזור - בעיקר אך לא רק עם ערב הסעודית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןסעודיה ומדינות המפרץאיראן – המערכת האזוריתאיראן – המערכת הבינלאומית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.