מפגש נשיאי איראן, רוסיה וטורקיה בטהראן – סיכום ומשמעויות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מפגש נשיאי איראן, רוסיה וטורקיה בטהראן – סיכום ומשמעויות

מפגש נשיאי איראן, רוסיה וטורקיה בטהראן – סיכום ומשמעויות

הפסגה המשולשת בהשתתפות ראיסי, פוטין וארדואן נועדה להציג חזית מאוחדת מול הציר המערבי, המטיל סנקציות בדרגות שונות על מדינותיהם. אך חרף התמונות החגיגיות ולחיצות הידיים, המחלוקות בין טהראן, מוסקבה ואנקרה רבות, הן מתחרות לא פחות מאשר שותפות, וספק אם המפגש יביא להישגים משמעותיים בשטח

מבט על, גיליון 1623, 24 ביולי 2022

English
רז צימט
גליה לינדנשטראוס
בת חן דרויאן פלדמן
ארקדי מיל-מן

ביקור נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בטהראן – לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה בפברואר 2022 – סיפק למנהיגי שלוש המדינות הזדמנות להפגין את השותפות ביניהן מול המערב ולדון באתגרים הניצבים בפניהן בזירות הפנימית, האזורית והבינלאומית. איראן ראתה במפגש פוטנציאל להדק את יחסיה האסטרטגיים עם הקרמלין, בין היתר כמענה לרעיונות לכינון מערך הגנה אזורי בהובלת וושינגטון. רוסיה ראתה בו הזדמנות לשדר לעולם ולדעת הקהל הפנימית שהיא אינה מבודדת וכי קיימת נכונות בזירה הבינלאומית לכינונו של סדר עולמי רב-קוטבי שאינו בהובלה אמריקאית. בהקשר הסורי שיקפה הפסגה עניין איראני-רוסי להניא את טורקיה מכוונתה לפתוח במבצע חדש בצפון סוריה, הנתפס בעיני אנקרה כאינטרס ביטחוני חיוני. חרף הפסגה, המשקפת מפגש אינטרסים חלקי בין שלוש המדינות, ממשיכה מערכת היחסים ביניהן להתאפיין במידה רבה של תחרות, אינטרסים מנוגדים וחשדנות הדדית. לפיכך, קיים ספק רב בנוגע ליכולתן לממש את ההסכמים הבילטרליים שהושגו במהלך המפגש, ועל אחת כמה וכמה לקדם את שיתוף הפעולה ביניהן לכדי כינון ציר אנטי-מערבי מגובש.


ביקור נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בטהראן – לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה בפברואר 2022 – סיפק למנהיגי שלוש המדינות הנתונות תחת סנקציות מערביות ברמות שונות להפגין את השותפות ביניהן מול המערב ולדון באתגרים הניצבים בפניהן בזירות הפנימית והבינלאומית. במהלך הביקור השתתפו נשיאי שלוש המדינות במפגש פסגה במסגרת "תהליך אסטנה" להסדרה בסוריה. בנוסף על כך, קיימו נשיאי רוסיה וטורקיה פגישות בילטרליות עם המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנהאי, ועם הנשיא אבראהים ראיסי.  כל אחת מהמדינות ראתה בביקור הזדמנות לקדם אינטרסים שלה, הן במישור הבילטרלי והן ביחס לזירה הסורית.

במישור הבילטרלי, טהראן ראתה בביקור הנשיא פוטין הזדמנות להרחיב את שיתוף הפעולה עם רוסיה במסגרת אסטרטגיית "הפנים מזרחה", שההנהגה האיראנית אימצה בשנים האחרונות לנוכח בידודה הגובר של טהראן.  בחודשים האחרונים קיימו שתי המדינות שורת התייעצויות בנוגע לשיתוף פעולה אפשרי בהתמודדות עם הסנקציות המערביות, על בסיס ניסיונה של איראן בעקיפת סנקציות כלכליות. במהלך הביקור דיווחה התקשורת האיראנית כי חברת הנפט הלאומית של איראן חתמה עם תאגיד הנפט הממשלתי הרוסי גזפרום על "הסכם היסטורי בשווי של כ-40 מיליארד דולרים" לטובת השקעה משותפת בפרויקטים של נפט וגז. ואולם,  ספק רב אם יש ביכולתה של רוסיה להשקיע בעת הנוכחית סכומים כה גבוהים בפיתוח שדות הנפט והגז באיראן. יתר על כן, שתי המדינות ממשיכות להיות מתחרות יותר מאשר שותפות בתחומי האנרגיה. מאז פרוץ המלחמה באוקראינה ספג היקף ייצוא הנפט הגולמי האיראני לסין מכה קשה בשל מכירת נפט רוסי לסין במחיר מוזל. גם היקף הסחר בין איראן לרוסיה אינו גבוה, ואף שבשנת 2021 נרשם בו גידול להיקף של 4 מיליארד דולרים, הוא עדיין נחשב נמוך יחסית ומבוסס בעיקר על מוצרי מזון, ובמיוחד יצוא חיטה מרוסיה לאיראן. זאת ועוד, איראן ורוסיה אינן יכולות לבצע את העסקאות ביניהן במטבעות מערביים בשל הסנקציות וניסיונות לבצע עסקאות ברטר נותרו מוגבלים מאוד, משום שמרבית התוצרת של כל אחת מהן אינה אטרקטיבית עבור האחרת.

כתבה על הפסגה המשולשת בטהראן, 20 ביולי 2022

המשבר באוקראינה מספק לאיראן הזדמנות גם להעמקת שיתוף הפעולה הצבאי עם מוסקבה, ובביקור נדונו ככל הנראה גם היבטים צבאיים, כאשר אחד מחברי המשלחת הרוסית שליוו את פוטין היה ראש שירות המודיעין הראשי של צבא רוסיה. במהלך הביקור הוחלפה טיוטה להסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי המדינות, הכולל סעיף של שיתוף פעולה צבאי-טכני. הסכם זה אמור להחליף את ההסכם הקודם ביניהן, שנחתם לראשונה ב-2001 והוארך מספר פעמים עד שפג תוקפו ב-2020. עד הפלישה הרוסית לאוקראינה הגבילה רוסיה את שיתוף הפעולה הצבאי בינה לבין איראן מחשש לתגובה מערבית. מגבלה זו אינה קיימת עוד ורוסיה עשויה להציע לאיראן טכנולוגיות צבאיות מתקדמות, שלא סופקו לה עד כה.

לטהראן אינטרס מובהק להדק את יחסיה האסטרטגיים עם הקרמלין, בין השאר כמענה  לרעיונות  לכונן במזרח התיכון מערך הגנה אזורי בהובלת וושינגטון. אפשרות זו מעוררת חשש רב בטהראן, במיוחד לנוכח המשך המבוי הסתום בשיחות הגרעין והחשש להסלמה נוספת בין איראן למערב. רוסיה מצידה רואה במערך הגנה מסוג זה בהובלת וושינגטון איום לאינטרסים האזוריים שלה. בהקשר זה אנקרה ניצבת עדיין על הגדר, כאשר מצד אחד תהליך הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, ערב הסעודית וישראל מקרב אותה לציר בהובלת וושינגטון, ומנגד גורמי המחלוקת העמוקים עם שחקנים אלו וגם עם שחקנים אחרים מקרבים אותה לרוסיה ואיראן.

ביקור הנשיא פוטין התקיים על רקע דיווחים בארצות הברית כי בכוונת איראן לספק לרוסיה מאות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) לשימוש במלחמה באוקראינה. הבית הלבן אף פרסם מידע הנתמך בתצלומי לווין, שלפיו בשבועות האחרונים ביקרו גורמים רוסים בבסיס צבאי במרכז איראן פעמיים לפחות, על מנת לבחון את האפשרות להפעיל כטב"מים בעלי יכולות תקיפה באוקראינה. באיראן לא אישרו אמנם את הדיווח ושר החוץ האיראני אף הכחישו באוזני עמיתו האוקראיני, אך מפקד כוחות היבשה של צבא איראן, כימורת' חידרי, אמר ערב ביקור הנשיא פוטין כי צבא איראן ייצר כטב"מים מתוחכמים במיוחד ומוכן לייצא ציוד צבאי ונשק למדינות ידידותיות. בכל מקרה, ספק אם יש בידי איראן היכולת לייצר מאות כטב"מים מתקדמים תוך זמן קצר ולפיכך, גם אם רוסיה תרכוש כטב"מים מאיראן, לא מדובר בהיקפים משמעותיים. אם אכן יסופקו כטב"מים איראנים לרוסיה, אפשר שבאוקראינה תתפתח זירת לחימה שבה מהצד האחד ישולבו כטב"מים מתוצרת טורקית, שמצויים ברשותה של אוקראינה, ומהצד השני כטב"מים מתוצרת איראנית בשימוש רוסיה.

בהקשר הסורי משקפת הפסגה המשולשת בטהראן אינטרס איראני-רוסי להניא את טורקיה מכוונתה לפתוח במבצע חדש בצפון סוריה. השליטה הכורדית, ובמיוחד הדומיננטיות של השלוחה הסורית של המחתרת הכורדית בשטחים בצפון סוריה, מהווה מבחינת אנקרה איום ביטחוני. באנקרה קיים גם תסכול מתמשך מכך שהכורדים חצו בשלהי 2015 את ה"קו אדום", שטורקיה הציבה בפניהם כדי להניאם מניסיון להשתלט במסגרת המאבק עם ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאע"ש) על שטחים ממערב לנהר הפרת. מעבר לאיום הביטחוני, נוכחות הפליטים הסורים בשטח טורקיה מהווה גם סוגיה פנימית בוערת, התורמת לירידה בתמיכה בארדואן ובמפלגתו, במיוחד על רקע ההידרדרות הנמשכת במצב הכלכלי במדינה.

איראן חוששת כי מבצע צבאי טורקי נוסף יערער אף יותר את שליטת הנשיא אסד בסוריה וירחיב את הנוכחות הצבאית הטורקית באזור העיר תל-ריפעת הנמצאת בפרבר הצפוני של מחוז חלב וסמוכה לשתי העיירות השיעיות נובול ואל-זהראא', הנחשבות לאזור השפעה של איראן והמיליציות התומכות בה. במהלך פגישתו עם הנשיא ארדואן הזהיר המנהיג ח'אמנהאי כי מבצע צבאי בצפון סוריה יפגע בהכרח בטורקיה, בסוריה ובאזור כולו, ויועיל לטרוריסטים. מהתבטאויות הצדדים נראה כי איראן ורוסיה לא הצליחו לשכנע את הנשיא ארדואן לחזור בו מכוונתו ליזום מבצע צבאי חדש בצפון סוריה, אם כי הן עשויות לעת עתה למנוע מהטורקים להרחיב את פעילותם בצפון מזרח סוריה ולצמצם את מטרות המבצע המסתמן לתל-ריפעת ולמנביג', הנמצאות מערבית לנהר הפרת.

המפגש בין ראיסי, פוטין וארדואן, יולי 2022 |

חילוקי דעות בנוגע לזירה הסורית קיימים גם בין איראן לרוסיה בהקשר להמשך הפעילות הישראלית בסוריה. בסיכום הרשמי למפגש המשולש, שפורסם על ידי הקרמלין, לא היה כל אזכור לישראל או לתקיפות הישראליות בסוריה, למרות שהנושא הועלה בשיחות על ידי איראן, שדרשה להפסיק את הפעולות הישראליות. למרות חילוקי הדעות בין שלוש המדינות, נראה כי הן מכירות בצורך להגיע להסכמות כלשהן כדי לשמר את האינטרסים שלהן בסוריה.

מבחינת רוסיה, המפגש בטהראן מספק הזדמנות לנשיא פוטין לשדר לעולם ולדעת הקהל הפנימית שרוסיה אינה מבודדת בזירה הבינלאומית וממשיכה לקיים קשרים טובים עם מדינות שונות, בהן טורקיה החברה בנאט"ו. זאת, חרף הסנקציות וההתקררות המשמעותית ביחסים בין מוסקבה למדינות רבות, במיוחד בעולם המערבי. יתרה מכך, המפגש מחזק את גישתה של רוסיה כי מדינות רבות בעולם מעדיפות עולם רב-קוטבי ולא חד-קוטבי בהובלת ארצות הברית.

מבחינת טורקיה, המפגש התקיים על רקע מתיחות גוברת בין אנקרה לטהראן, בין היתר על רקע תחרות על ההשפעה בקווקז ובעיראק, מחלוקות על משאבי מים וזעם באנקרה על הפגיעה בריבונות הטורקית נוכח פעולות ריגול וניסיונות חיסול של גולים איראנים בתחומה, וכן כוונות הפיגוע האיראניות נגד יעדים ישראלים בטורקיה. במסגרת המפגש השביעי של המועצה האסטרטגית לשיתוף פעולה בין איראן לטורקיה חתמו אנקרה וטהראן על הסכמים להשקעות הדדיות ושיתוף פעולה בתחומי דיפלומטיה, תקשורת ועסקים, ובנוסף התחייבו לפעול לשלש ואף יותר את היקף הסחר ביניהן ל-30 מיליארד דולר. עם זאת, ההתחייבות להגדיל משמעותית את היקף הסחר ביניהן ניתנה במספר הזדמנויות בעבר וטרם התממשה. התמקדותו של ארדואן בהרחבת שיתוף הפעולה בתחום התעשיות הביטחוניות מצביעה אף היא על הקשיים בפיתוח הסחר האזרחי בין המדינות. גם הרחבת שיתוף הפעולה בתחום הגז מוטלת בספק לנוכח גיוון רב יותר של מקורות האנרגיה של טורקיה בשנים האחרונות והתרעומת באנקרה על הפסקה זמנית ביצוא גז מאיראן בינואר 2022.

בסיכומו של דבר, הפסגה בטהראן שיקפה מפגש אינטרסים חלקי בין איראן, רוסיה וטורקיה, לצד המשך חילוקי דעות ואינטרסים מנוגדים מלווים בחשדנות הדדית. ספק רב האם יש בידי מנהיגי שלוש המדינות יכולת לממש את ההסכמים שהושגו במהלך המפגש, ועל אחת כמה וכמה לקדם את שיתוף הפעולה ביניהן לכדי כינון ציר אנטי-מערבי מגובש, שיוכל להתמודד בהצלחה עם האתגרים הניצבים בפניהן בזירות הפנימית, האזורית והבינלאומית. ספק זה נכון במיוחד לגבי טורקיה, שמידת שיתוף הפעולה בינה לבין רוסיה ואיראן תושפע מהדיווידנדים שהיא תפיק מתהליכי הנורמליזציה בינה למדינות באזור, וכן ממידת ההיענות מצד מדינות המערב לדרישותיה הביטחוניות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןטורקיהרוסיהאיראן – המערכת הבינלאומית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.