תימן אחרי סאלח: מיקרו-קוסמוס למאבק אזורי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תימן אחרי סאלח: מיקרו-קוסמוס למאבק אזורי

תימן אחרי סאלח: מיקרו-קוסמוס למאבק אזורי

מבט על, גיליון 998, 12 בדצמבר 2017

English
יואל גוז'נסקי
אלדד שביט
לוחם חות'י בהריסות מבנה שהותקף מהאוויר על ידי הקואליציה בהובלה סעודית. צנעא, 5 בדצמבר 2017

בצאתו למלחמה בתימן הבטיח מוחמד בן סלמאן ניצחון מוחץ ומהיר על החות'ים והאיראנים. אך כמו שהוכח שוב בהריגתו של עלי-עבדאללה סאלח, כוחה של ערב הסעודית מוגבל והיא נתקלת בקשיים להכריע אויב נחוש על סף דלתה. מבחינת המשטר האיראני, נראה כי ברור לו שלאופן שבו תתפתח המערכה בתימן תהייה השפעה על הנרטיב אשר ליכולתה של איראן להתמודד עם שיתוף הפעולה הסעודי–אמריקאי להצרת השפעתה גם בזירות אחרות במזרח התיכון, בדגש על סוריה ולבנון.


התנקשות המורדים החות'ים ב-4 בדצמבר בחייו של עלי-עבדאללה סאלח, נשיאה לשעבר של תימן הייתה תגובה להודעתו כמה ימים קודם לכן כי הוא מוכן לפתוח במשא ומתן עם נציגי הקואליציה הערבית בראשות ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לגבי סיום הלחימה בתימן. היא מבשרת כי לאחר כ-10,000 הרוגים, מיליוני פליטים ועקורים, רעב ומגפות – הלחימה בתימן, זירה נוספת בה ניטש מאבק על צביונו של המזרח התיכון בין איראן לבין ערב הסעודית, תימשך ואולי אף תתעצם.

מאז 2015 ערב הסעודית ואיחוד האמירויות עומדות בראש קואליציה של מדינות ערביות הפועלות, עד כה ללא הצלחה יתרה, להסיג לאחור את הכוחות החות'ים (בני שבטים הנמנים על הענף הזידי של השיעה) הזוכים לתמיכת איראן, ולהחזיר לכיסאו את הנשיא עבד רבו מנסור האדי, שמינויו לנשיא במקומו של סאלח התקבל בברכה על ידי ארצות הברית ומדינות נוספות במערב. לצד הקמפיין הצבאי, ריאד ואבו-דאבי פעלו כדי לתקוע טריז בברית שכרתו החות'ים ב-2014 עם עלי-עבדאללה סאלח, שכוחו אומנם נחלש בשנים האחרונות, אך הוא עדיין שמר על השפעה לא מבוטלת בקרב שבטים מרכזיים וביחידות העילית של הצבא.

ללא הסיוע הצבאי מאת נאמניו של סאלח ספק אם הברית שלהם הייתה מגיעה להישגים אליהם הגיעה, הכוללים שליטה על צפון מזרח המדינה והבירה צנעא. אולם, חילוקי דעות על חלוקת שטחים ומשרות פוליטיות הסלימו בשבועות האחרונים לידי עימות צבאי שגבה עד כה את חייהם של מאות. קריאתו של סאלח לפתיחת "דף חדש" ביחסים עם הקואליציה הערבית בתמורה להפסקת המצור מעל תימן, הביאה את הברית בין הצדדים – ואת חייו – לסופם וסימלה את כישלון המהלך הסעודי להטות את הכף לרעת איראן. קדם לכך תהליך במסגרתו חיזקו החות'ים את יכולותיהם הצבאיות והשפעתם הפוליטית עד כי לא היו עוד תלויים בסאלח כבעבר במאבקם מול הכוחות הנאמנים לנשיא האדי ולקואליציה הערבית. למרות זאת, סאלח העניק לגיטימציה לא מבוטלת לשלטון החות'י והביא לו תמיכה פוליטית לא מעטה.

בימים שלאחר החיסול, החות'ים חיזקו אחיזתם בבירה צנעא על רקע הגברת ההתקפות מהאוויר של הקואליציה הערבית, אולם כלל לא בטוח שהריגתו של סאלח תיטיב עמם בטווח הארוך. עם לכתו של סאלח, האיש החזק בפוליטיקה התימנית בארבעת העשורים האחרונים, יתקשו החות'ים, המחזיקים בפרשנות מחמירה של הזרם השיעי-זיידי באסלאם, שלא להיתפס כעושי דברה של איראן. שלטונם הברוטלי, מעשי השחיתות בו הם מעורבים והמצב ההומניטרי בו שרויה תימן, לו הם אחראיים באופן חלקי, גם הוא אינו מוסיף להם אהדה ציבורית ואף עשוי לעורר התנגדות לשלטונם בהמשך הדרך.

חשיבותה של תימן היא בעיקר במיקומה: קרבתה לערב הסעודית, שעמה יש לה גבול שארכו 1,800 ק"מ, והעובדה שהיא חולשת על מיצרי באב אל-מנדב – השער הדרומי לתעלת סואץ ולישראל. אם איראן תבסס את השפעתה בתימן, היא תוכל לנהל מלחמת התשה בגבולה הדרומי של הממלכה ולהתסיס ביתר קלות את השיעים הזיידים בערב הסעודית גופא. למעשה, מתכונת המעורבות האיראנית בתימן דומה לזו שהיא ביססה במקומות אחרים: היא נותנת סיוע בכסף, באמצעי לחימה ובאימונים למיליציות שיעיות מקומיות, במגמה להפוך אותן לגורם כוח מרכזי במדינת היעד, שיהיה תלוי בה.

בצאתו למערכה ב-2015 לקח על עצמו מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי והשליט בפועל, מידה של הימור, שכן הוא לא יכול להרשות לעצמו לצאת כשידו על התחתונה במאבק עם איראן על סף דלתו. במשך למעלה משנתיים וחצי הוא לא רשם הישגים מספקים בלחימה, שעלותה לסעודים על-פי הערכות היא כ-5$ מיליארד בחודש (סכום הכולל תשלום לסודאן שמספקת את עיקר הכוח הקרקעי הלוחם). הקמפיין הצבאי היקר ביותר בתולדות הממלכה עדיין רחוק מהשגת יעדיו המוכרזים, שכללו את פירוק החות'ים מנשקם, וסביר כי תימן תמשיך להוות אתגר ביטחוני משמעותי לסעודים. זאת, למרות שבידי ערב הסעודית אמצעי לחימה מהמתקדמים ביותר בעולם, וכאשר תקציב הביטחון שלה הוא הרביעי בהיקפו בעולם.

בנוסף, החות'ים יורים רקטות וטילי קרקע-קרקע – חלקם ככל הנראה מתוצרת איראנית – לשטחה של ערב הסעודית (ולטענתם אף לשטחה של איחוד האמירויות) כאשר הממלכה מתקשה ליירטם ביכולות ההגנה האווירית שבידה. טיל שנורה משטח תימן ב-4 בנובמבר לעבר נמל התעופה של ריאד גרר תגובה סעודית קשה והאשמה של איראן בנקיטת "צעד מלחמתי" נגד הממלכה. כמו כן, גוברת הביקורת הבינלאומית נגד ערב הסעודית בגין אופן ניהולה את המלחמה - הפגיעה הנרחבת באזרחים והחרפת המצב ההומניטרי בתימן, ואף ביקורת לא מבוטלת בממלכה עצמה על התנהלות בן סלמאן, שהמלחמה בתימן רשומה על שמו.

בטווח הזמן הקרוב הריגתו של סאלח לא תוסיף יציבות לתימן ותביא להחרפת העימות הצבאי. אולם, בטווח הארוךהאירועים עשויים להוות טריגר להפעלת לחץ פנימי וחיצוני על החות'ים לחזור לשולחן המשא ומתן ועל הסעודים והאמירויות לחתור להסדר פוליטי, גם תוך מתן השפעה גדולה יותר לחות'ים כדי לקזז הפסדים ולצאת מ"הבוץ התימני".

לחצים לקידום פתרון פוליטי למלחמה בתימן צפויים להתחזק גם מכיוון הקהילה הבינלאומית ובעיקר מצידה של ארצות הברית. אולם, הממשל האמריקאי מתמודד עם דילמה באשר למדיניותו בתימן. מצד אחד, הממשל מחויב להמשיך ולסייע לבעלי בריתו הסעודים בעיקר מאחר והמאבק בתימן הנו מרכיב חשוב בהתמודדות בין הסעודים לאיראן על השליטה באזור. מצד שני, הממשל נתון בלחצים גוברים פנימיים וחיצוניים בעיקר על רקע ההתדרדרות במצב ההומניטרי בתימן. הממשל חוזר ומדגיש, ביתר שאת לאחרונה, כי על ערב הסעודית להסיר המצור על תימן ולאפשר אספקה שוטפת של סיוע הומניטרי.

ארצות הברית ממשיכה לנהל מערכה אווירית, בעיקר נגד יעדים של אל-קאעידה בתימן, אך בשונה מממשל אובמה שצמצם את הסיוע הצבאי לערב הסעודית, לאור החשש מפגיעה באזרחים, ממשל טראמפ הרחיב את הסיוע הצבאי של ארצות הברית בתחומי המודיעין ואמל"ח לערב הסעודית. ההערכה היא כי הממשל האמריקאי מעוניין, על רקע המצב בשטח ולאחר שלא נראית באופק הכרעה צבאית, להשפיע על הצדדים לקדם פתרון מדיני. עם זאת, בנסיבות הנוכחיות הוא יתקשה ללחוץ על הסעודים, בפרט מאחר והוא רואה בהם כמי שמובילים את המערכה נגד איראן. עבור הממשל, כל פתרון שלא יצמצם את ההשפעה האיראנית בתימן, יקבע את דימוי החולשה של ערב הסעודית ויקרין על מעמדה של ארצות הברית באזור ועל יכולתה לתרגם הלכה למעשה את יעדיה להחלשת האחיזה האיראנית באזור.

בשורה התחתונה, במרץ 2015, בצאתו למלחמה, הבטיח בן סלמאן ניצחון מוחץ ומהיר על החות'ים והאיראנים ("מבצע סופה נחרצת") בתימן. עד כה, ערב הסעודית חשפה את מגבלות כוחה וקשייה להביא להכרעה אויב נחוש על סף דלתה. ריאד ואבו-דאבי תלו תקוות בתפנית שתביא עריקתו של סאלח לשורותיהם במאבק מול איראן בתימן, והריגתו היא כישלון במובן זה. גם אם לאורך זמן יגברו הלחצים מבפנים ומבחוץ על הח'ותים, למרות ההישג שבחיסולו של סאלח, הרי שאירועי הימים האחרונים ממחישים את נחישותם כמו גם של בעלי בריתם האיראנים להמשיך במערכה הצבאית מול הסעודים. מבחינת המשטר האיראני נראה כי ברור לו שלאופן שבו תתפתח המערכה בתימן תהייה השפעה על הנרטיב באשר ליכולתה של איראן להתמודד עם שיתוף הפעולה הסעודי–אמריקאי להצרת השפעתה גם בזירות אחרות במזרח התיכון, בדגש על סוריה ולבנון.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןסעודיה ומדינות המפרץתימן והחות'ים
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.