פרשת לארה אל-קאסם והתיקון לחוק הכניסה לישראל: סוף מעשה במחשבה תחילה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על פרשת לארה אל-קאסם והתיקון לחוק הכניסה לישראל: סוף מעשה במחשבה תחילה

פרשת לארה אל-קאסם והתיקון לחוק הכניסה לישראל: סוף מעשה במחשבה תחילה

מבט על, גיליון 1105, 11 בנובמבר 2018

English
מיכל חטואל רדושיצקי
אמיר פרגר
שחר עילם
לארה אל-קאסם בבית המשפט העליון. ירושלים, 17 באוקטובר 2018.

התיקון לחוק הכניסה לישראל נועד לצייד את מדינת ישראל בכלי אפקטיבי למאבק בתנועת החרם (BDS). תנועה זו כשלה עד היום ברוב ניסיונותיה לפגוע בישראל באמצעות קידום חרמות, מניעת השקעות ומשיכתן והטלת סנקציות. אולם, האיום העיקרי הנשקף מפעילותה הוא בערעור הלגיטימציה לקיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ובפגיעה במעמדה בעולם. ניתן להעריך כי התועלות מהתיקון לחוק הכניסה הן בעיקרן טקטיות ומקומיות, בעוד הנזקים הגלומים בו משמעותיים ורחבים יותר. משום שהתיקון אינו משרת את המאבק בתופעת הדה-לגיטימציה לישראל ואף פוגע בו, יש לנקוט צעדים שימנעו הישנות של נזק כתוצאה מצעדי חקיקה נוספים או משימוש שגוי בכלים הקיימים.


בתיקון שהועבר לחוק הכניסה לישראל במארס 2017, נקבע (סעיף 2(ד)) כי לא יינתנו אשרה ורישיון ישיבה לאדם אם הוא מעורב באופן פעיל בקידום חרמות על ישראל. בעקבות התיקון פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה תבחינים לאכיפתו. התיקון לחוק נועד לצייד את מדינת ישראל בכלי אפקטיבי למאבק בתנועת החרם (BDS). תנועה זו כשלה עד היום ברוב ניסיונותיה לפגוע בישראל באמצעות קידום חרמות, מניעת השקעות ומשיכתן והטלת סנקציות. אולם, האיום העיקרי הנשקף מפעילותה הוא בערעור הלגיטימציה לקיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ובפגיעה במעמדה בעולם. כשנה וחצי לאחר שהתיקון נכנס לתוקפו, נכון לבחון את מאזן הנזק והתועלת הנגזר מעצם קיומו ומאופן יישומו, כבסיס ללמידה, להפקת לקחים ולהתאמות נדרשות במדיניות הכוללת ובכלים ליישומה. מקרה לארה אל-קאסם יכול לשמש מקרה בוחן, לבחינת משמעויותיו של התיקון לחוק.

מקרה לארה אל-קאסם

בתחילת אוקטובר סירב משרד הפנים לאשר את כניסתה לישראל של לארה אל-קאסם, אזרחית ארצות הברית (בת 22), בשל מעורבותה בקידום חרמות על המדינה, אולם שבועיים מאוחר יותר הורה בית המשפט העליון לאשר את כניסתה. אל-קאסם, הרשומה ללימודים באוניברסיטה העברית, קיבלה באוגוסט 2018 אשרת כניסה ורישיון ישיבה בישראל כסטודנטית למשך כשנה. אולם עם נחיתתה בנתב"ג באוקטובר מנע משרד הפנים את כניסתה, על פי המלצת המשרד לנושאים אסטרטגיים, בטענה כי הייתה חברה ונשאה בתפקידים בארגון Students for Justice in Palestine ((SJP, שבמסגרתו פעלה להטלת חרם על ישראל.

לאחר שבקשתה נדחתה בשתי ערכאות ערעור, הכריע בית המשפט העליון לטובתה של אל-קאסם וקבע כי מניעת כניסתה אינה משרתת את תכליות החוק ואינה עונה על הקריטריונים הקבועים בו. שופטי העליון הסבירו, שעל אף החשיבות שהם מייחסים למאבק ב-BDS, במקרה הנדון לא קיימות ראיות לפעילות של אל-קאסם לקידום חרמות נגד ישראל מאז עזיבתה את SJP באפריל 2017. כן יוחסה חשיבות להצהרתה כי אינה פעילה בקידום חרם על ישראל ולהתחייבותה לא לפעול לתכלית זו במהלך שהותה במדינה. עצם הרשמתה ללימודים באוניברסיטה העברית חיזקה עמדה משפטית זו.

במקביל להליך המשפטי התנהל בישראל דיון ציבורי בשאלה האם מדובר בסטודנטית תמימה או בפעילת חרם, שהצליחה להערים על מערכת החוק הישראלית, וכן בסוגיית "הכבוד הלאומי", המתבטא ביכולת המדינה למנוע את כניסתם של אנשים כאלה ואחרים הבאים בשעריה. עד מהרה, סיקור הפרשה התמקד בהיותה ביטוי נוסף לחיכוכים שבין המערכת הפוליטית למערכת המשפט בישראל. גם בחו"ל סוקרה הפרשה בהרחבה, תוך דגש על התנהלות שגויה של ישראל מול תומכי ה-BDS. נשיא הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה טען כי ישראל "שופכת שמן על מדורת הדה-לגיטימציה", ועו"ד אלן דרשוביץ, הידוע כנוהג להגן על מדיניות ישראל בפורומים בינלאומיים, ציין שהמדינה "לעולם לא הייתה צריכה לעצור" את אל-קאסם.

משמעויותיו של התיקון לחוק

בהיבט התועלת, התיקון והתבחינים שנקבעו לאכיפתו מגדירים את סמכותה של המדינה למנוע כניסה או שהייה של פעילי חרם, באופן שאמור לעמוד במבחן שיפוטי, על מנת להצר את פעילותם. במהלך השנה וחצי שחלפו מאז קבלת התיקון, נמנעה כניסתם לארץ של פעילים ספורים בלבד ולכן השפעתו הישירה של החוק עד כה מועטה. לתיקון לחוק עשוי להילוות גם אפקט מרתיע עבור פעילים, שבגינו בחרו או יבחרו לא לנסות להגיע לארץ. עם זאת, קשה להעריך את ההשפעה הכוללת של החוק או את תרומתו להצרת צעדיהם של המבקשים להחרים את ישראל, מכיוון שממילא פעילותם של ארגוני הדה-לגיטימציה ברחבי העולם – למרות שהיא ניזונה מאירועים המתרחשים בישראל – אינה נזקקת לנוכחות פיזית של הפעילים בארץ או בשטחי הרשות הפלסטינית. ניתן גם לטעון כי התיקון לחוק מונע השתתפות של גורמים זרים בהפגנות אלימות ובהפרות סדר בישראל ובשטחים, אך אלה אינן ייחודיות לפעילי חרם וישנם כלים נוספים לטיפול בהם.

אשר לחסרונות ולנזקים הפוטנציאלים הגלומים בתיקון לחוק, יצוין שבמערכה המתנהלת ברחבי העולם נגד הלגיטימציה של ישראל, דימויה ומעמדה הבינלאומי, ישראל והפועלים נגדה מנסים להשפיע על תודעתם ותפיסותיהם של קהלים רחבים, בדגש על קהלים ליברליים במערב. במערכה זו, הנכס המשמעותי ביותר של ישראל הוא היותה מדינה דמוקרטית, השומרת על זכויות הפרט וחופש הביטוי. ואולם, התיקון לחוק הכניסה לישראל מצטרף לשורה של צעדי חקיקה והחלטות ממשלתיות מהעת האחרונה, שנתפסים בקרב קהלים פרוגרסיביים ברחבי העולם המערבי כאנטי-דמוקרטיים ואנטי-ליברליים, ולכן מעוררים אנטגוניזם כלפי ישראל. יש לשער כי הדיון הציבורי הסוער והמקוטב בסוגיית החוק בתוך ישראל גופא, כפי שבא לידי ביטוי בפרשת לארה אל-קאסם, אינו מצליח לבטא כלפי חוץ את חוזקה וחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית אלא דווקא להבליט את הקולות הקיצוניים בה.

שנה וחצי לאחר כניסת התיקון לחוק לתוקפו אנו עדים לקשירתו – גם אם התשאול לא קשור לתיקון - לשורת תחקורים ותשאולים ביטחוניים של הבאים בשערי המדינה. דוגמא לכך הייתה חקירתו בנתב"ג של העיתונאי היהודי-אמריקאי הידוע פיטר ביינהרט, המתנגד למדיניות הממשלה הנוכחית מעל דפי עיתונים יוקרתיים בעולם. יצוין כי התיקון לחוק עורר דיון נוקב בקרב יהודי ארצות הברית – שניצבים בחזית המערכה מול תופעת הדה-לגיטימציה ותנועת ה-BDS, אך רבים מהם מתנגדים למדיניות ישראל בשטחים – בנוגע להשלכות האפשריות שלו עליהם ועל סביבתם הקרובה. חשש זה עלול להשפיע על נכונותם להירתם למערכה ועל מערכת היחסים הכוללת שלהם עם ישראל. כך למשל, עם אישורו של התיקון לחוק נמנו בין מתנגדיו ארגונים יהודיים מהשורה הראשונה כמו הליגה נגד השמצה (ADL) והוועד היהודי-אמריקני (AJC). ומעבר לחשש בקרב תומכי ישראל - המתנגדים למדיניות הממשלה הנוכחית – כי לא יוכלו להיכנס לארץ, ישראל מצטיירת בחזית התדמיתית והתודעתית כמדינה המונעת לכאורה מפחד מהתקשורת ומהתארגנות פוליטית אזרחית, תדמית המחזקת את התפיסה לפיה לישראל יש מה להסתיר ולפיכך תורמת לנרטיב שמבקשים פעילי תנועת החרם להנחיל בזירה הבינלאומית.

היבט נוסף הוא השפעת החוק על האקדמיה הישראלית, שנציגיה העלו חשש כי החוק יסייע במניעת עריכתם של כנסים מדעיים בישראל, בטענה שלא כל המשתתפים הפוטנציאליים יוכלו להיכנס למדינה ולהשתתף בהם. האוניברסיטה העברית גינתה את החלטת המדינה למנוע את כניסתה של אל-קאסם בטענה כי כך נפגעים משמעותית מאמציה של האקדמיה הישראלית לייצר שותפויות עם עמיתים ברחבי העולם. הצטרפה להודעת הגינוי גם האגודה הבינלאומית ללימודי ישראל (AIS), שחבריה מהווים משקל נגד לנרטיב הדומיננטי העוין ביחס לישראל בקמפוסים בינלאומיים.

ולבסוף, חוק הכניסה לישראל העניק ממילא לשר הפנים סמכויות רחבות למניעת כניסה לישראל, כולל של תומכי החרם, גם ללא התיקון המדובר. התיקון אמנם עשוי לחזק את היכולת לעמוד בפני ביקורת שיפוטית, אבל הוא מצר את שיקול הדעת שיש לשר הפנים בסוגיה זו, ובנוסף הוא גם מציב זרקור פומבי מיותר ומזיק על נושא שנוי במחלוקת.

המלצות

ניתן להעריך כי התועלות מהתיקון לחוק הכניסה הן בעיקרן טקטיות ומקומיות, בעוד הנזקים הגלומים בו משמעותיים ורחבים יותר. משום שהתיקון אינו משרת את המאבק בתופעת הדה-לגיטימציה לישראל ואף פוגע בו, יש לנקוט צעדים שימנעו הישנות של נזק כתוצאה מצעדי חקיקה נוספים או משימוש שגוי בכלים הקיימים.

ראשית, החקיקה היא חלון הראווה של הדמוקרטיה הישראלית. על כן, בתהליכי חקיקה, כולל בתחומים הנתפסים כפנימיים, יש לבחון השלכות אפשריות על מעמדה הבינלאומי של ישראל ועל מערכת היחסים שלה עם יהדות התפוצות, הנמצאת בחזית המאבק כנגד הדה-לגיטימציה לישראל.

שנית, יש ללוות מהלכי חקיקה בחוות דעת של גורמים מקצועיים רלוונטיים לפני השלמתם וכן בבקרה אוחרת, שתבחן האם החוק ואופן יישומו אכן עומדים בתכלית שלשמה חוקק.

שלישית, כפי שניתן ללמוד מפרשת אל-קאסם, יש לשפר את התיאום ושיתוף הפעולה בין כל בעלי העניין: משרד החוץ והקונסוליות אשר מנפקות אישורי שהייה לזרים בארץ, מוסדות אקדמאיים אשר מקבלים סטודנטים זרים לתכניות הלימודים, רשות האוכלוסין וההגירה האמונה על שערי הכניסה לישראל, המשרד לנושאים אסטרטגיים המגבש את ההמלצות הנוגעות לפעילי החרם וגורמי הביטחון השונים.

ורביעית, ביחס לתיקון לחוק הנדון ממארס 2017 – יש מקום לשקול את תיקונו או ביטולו. מכל מקום, נכון יהיה לצמצם את השימוש בו למניעת הכניסה והשהייה בישראל רק למקרי קיצון, העומדים בדרישות החוק והתבחינים באופן מובהק ולאחר שנשקלות גם ההשלכות הפוטנציאליות הרחבות על מעמדה הבינלאומי של ישראל ועל יחסיה עם ידידיה ותומכיה ברחבי העולם.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.