יחסי ארצות הברית וערב הסעודית - בעקבות ביקור הנשיא טראמפ בריאד - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על יחסי ארצות הברית וערב הסעודית - בעקבות ביקור הנשיא טראמפ בריאד

יחסי ארצות הברית וערב הסעודית - בעקבות ביקור הנשיא טראמפ בריאד

מבט על, גיליון 934, 29 במאי 2017

English
אלדד שביט
יואל גוז'נסקי
President Donald Trump and members of the U.S. delegation participate, Saturday, May 20, 2017, in a bilateral meeting with King Salman bin Abdulaziz Al Saud and Saudi Arabia officials at the Royal Court Palace in Riyadh, Saudi Arabia

ביקורו של הנשיא טראמפ בריאד התבלט בקבלת הפנים המפוארת שהכינו עבורו מארחיו הסעודים ובהכרזה על אודות הסכמה לקדם שורה ארוכה של הסכמים בתחומים הצבאיים והכלכליים בין המדינות. ה"פסגה הערבית-אסלאמית", שארגנו הסעודים נועדה להפגין את מעמדם הבכיר בעולם המוסלמי ובזירה הערבית, וכן לאפשר לטראמפ להציג את הצלחתו לבסס חזית במאבק מול דאע"ש ואיראן ולהמחיש את מעמדו כמנהיג מעצמתי ואת הכוונה לבסס את מדיניותה של ארצות הברית במזרח התיכון על שיקום היחסים עם בעלות בריתה המסורתיות. תוצאותיו המעשיות של הביקור עדיין טעונות הוכחה: מבחן מרכזי, לפחות מבחינת של ארצות הברית, תהיה יכולתן של ערב הסעודית ומדינות ערביות נוספות לתרגם, הלכה למעשה, את המחויבות לצעדים קונקרטיים בהקשר למאבק בדאע"ש ומול המאמץ לבודד ולהכיל את איראן. שאלה שנותרה פתוחה גם לאחר הביקור הנה האם ערב הסעודית תגלה גישה חיובית יותר מאשר בעבר לסוגיות חשובות לארצות הברית, לדוגמא – מעורבותה בתהליך המדיני הישראלי-פלסטיני


במהלך ביקור הנשיא דונלד טראמפ בריאד עשו ארצות הברית וערב הסעודית מאמצים להמחיש קבל עם ועולם את עניינם בקידום השותפות האסטרטגית בין שתי המדינות וכי "הקלקולים" שאפיינו את תקופת הנשיא אובמה אינם קיימים יותר. במוקד הפגישות עמדה ההודעה בדבר הסכמות לגבי שורת עסקאות ארוכה, בהיקפים של עד מאות מיליארדי דולרים, הן בתחומים הצבאיים והן בהקשרים הכלכליים. חלק מהעסקאות הצבאיות (בהיקף של כ-110 מיליארד דולר) צפויות לצאת לפועל כבר בתקופה הקרובה והיתר (בהיקף של עד כ-350 מיליארד דולר) במהלך העשור הקרוב, בכפוף לאישור הקונגרס. בהקשר זה בלט רצונו של הנשיא טראמפ להדגיש  כי מילא את הבטחתו לשפר את הכלכלה האמריקאית, בדגש על יצירת מקומות עבודה נוספים.

עד כה לא נמסרו פרטים מלאים על תוכנן של העסקאות הכוללות כלי שייט, טנקים ומערכות הגנה נגד טילים מתקדמות (THAAD). זאת, בנוסף למערכות שיתרמו לשיפור יכולות הסייבר, התקשורת, הביטחון הימי והמודיעין של ערב הסעודית. לצד ההסכמים הצבאיים נחתמה שורת הסכמים כלכליים, הכוללים פיתוח תשתיות, הכשרות מקצועיות, אנרגיה וטכנולוגיה לעידוד 'חזון 2030' (היעד הסעודי להתנתקות מהתלות המוחלטת בהכנסות הנפט). חברת הנפט הלאומית של ערב הסעודית, ארמקו, צפויה לחתום על הסכמים בשיווי של כ-50 מיליארד דולר עם חברות אמריקאיות; בלקסטון, קרן ההשקעות הפרטיות הגדולה בעולם, סיכמה עקרונית עם קרן ההשקעות של ערב הסעודית על השקעה בתשתיות בארצות הברית בשיווי של כ-40 מיליארד דולר; חברות אמריקאיות צפויות לסייע לערב הסעודית לצמצם את תלותה של הכלכלה בנפט; וערב הסעודית צפויה לחתום על הסכם עם חברת לוקהיד-מרטין, שלפיו תתחייב החברה להרכיב 150 מסוקי בלקהוק בערב הסעודית.

יודגש כי בחלק מהנושאים מדובר במזכרי הבנות ולא בהסכמים, חלקם גם אינם חדשים אלא מימוש של הבנות קודמות בין הצדדים מימי ממשל אובמה. יתר על כן, כלל לא ברור כיצד הממלכה, במצבה הכלכלי הנוכחי, תוכל לממן עסקאות ענק אלו, שנועדו להמחיש, יותר מכל, את מחויבות ארצות הברית לביטחונה. בכירי הממשל האמריקאי שהתלוו לביקור הציגו את חיזוק יכולותיה הצבאיות של הממלכה כדרך לסייע לה להתמודד עם האיומים עליה, גם בכוחות עצמה, ולתרום למאבק בטרור - ובכך גם להוריד מהנטל הכלכלי והצבאי המוטל על ארצות הברית בהקשר זה.

במישור המדיני, הסעודים ארגנו לטראמפ - תוך הבלטת מעמדם הבכיר בעולם המוסלמי ובזירה הערבית - "פסגה ערבית-אסלאמית", שבה השתתפו יותר מחמישים מנהיגים. מפגש זה אפשר לערב הסעודית ולמדינות הסוניות להציג חזית אחת במאבק  מול דאע"ש וארגוני הטרור הקיצוניים, וכן מול איראן. בה בעת, הפגישות המרובות שאורגנו לטראמפ אפשרו לו להמחיש הן את מעמדו כמנהיג מעצמתי מחוזר ובעל הישגים, והן את הכוונה לבסס את המדיניות האמריקאית במזרח התיכון על שיקום היחסים עם בעלות בריתה המסורתיות של ארצות הברית.

לנאום שנשא טראמפ בפני הפסגה היה מסר ברור, שלפיו ובניגוד לדימויו כאנטי- אסלאמי, הוא רואה באסלאם דת טולרנטית, בדיוק כמו אובמה. לפיכך, לדבריו, המאבק הוא לא בין אמונות שונות אלא נגד "פושעים ברבריים", הפועלים בשם הדת. טראמפ חזר והציג רצון עז לחזק את הברית האסטרטגית בין ארצות הברית לבין המדינות הסוניות שאמונן בכוחה ובנכונותה של ארצות הברית לגבות אותן ואת מנהיגיהן התערער מאוד במהלך תקופת כהונתו של אובמה. היעדים המשותפים לארצות הברית וליתר המשתתפים בפסגה, ובעיקר המדינות הערביות הסוניות, הם המאבק נגד הטרור האסלאמי ובידודה של איראן – הגם שלא ברור האם כל המנהיגים שנכחו בפגישה שותפים לעמדה קיצונית זו נגד איראן. דבריו של טראמפ נאמרו לאחר שהמלך הסעודי, סלמן, אמר לעשרות המנהיגים המוסלמים כי המשטר בטהראן "מייצג את קצה חנית הטרור העולמי". טראמפ הדגיש אחריו ובלשון חריפה כי "על כל האומות בעלות המצפון לפעול יחד כדי לבודד את איראן". בתום הפסגה נחנך בריאד מרכז לתיאום אסטרטגי, עדות לכוונה להדק את התאום האסטרטגי בין המדינות.

יצוין, כי העמדה האמריקאית הנוקשה כלפי איראן מעודדת את ערב הסעודית להחריף את התבטאויותיה נגד טהרן. שר ההגנה וסגן יורש העצר הסעודי אף ציין באחרונה כי ערב הסעודית תלחם את מלחמתה נגד איראן בתוך איראן, ברמזו על תמיכה בשינוי משטר באיראן. המדיניות בסוגיית הסכם הגרעין לא הוזכרה במהלך הדברים שנשאו המלך סלמן והנשיא טראמפ, וכך התחזקה ההערכה כי למרות ששתי המדינות גורסות שההסכם רע, בשלב זה הוא משרת את האינטרסים שלהן והן אינן פועלות לביטולו. זאת, גם לאור החשש שמהלכים נגד ההסכם יעודדו את הגורמים הקיצוניים באיראן ועלולים להביאה להגיב בהאצת תכנית הגרעין וכן בהחרפת מדיניותה בזירה האזורית

כגיבוי לחתירתו לשיפור היחסים עם ערב הסעודית הקפיד טראמפ להעלים עין מסוגיות משמעותיות שהיוו סלעי מחלוקת בין המדינות, ובפרט אלה הנוגעות להפרות זכויות אדם, ובלשונו של הנשיא טראמפ (כפי שחזר על כך בנאומו) "תפקידנו אינו להכתיב לאחרים כיצד לחיות אלא לבנות קואליציה של חברים ושותפים, החולקים אותה מטרה של מאבק בטרור והמעוניינים להביא ביטחון, הזדמנויות ויציבות למזרח התיכון". טראמפ נמנע גם מלחזור על הביקורת הקשה שהשמיע בעבר נגד אזלת היד הסעודית בטיפול בגורמי הטרור ועל כך שהממלכה לא נושאת בנטל השמירה על ביטחונה עצמה.

הצדדים לא פרטו כיצד יתורגמו הצהרות הכוונות לתוכנית עבודה ועם זאת, טראמפ הטיל גם על המנהיגים הערבים אחריות להתמודדות עם "האידיאולוגיה המרושעת" ולטיהור החברה בה הם פועלים "מהרוע". ארצות הברית ראתה בערב הסעודית עוד  קודם לביקור גורם מפתח במאבק באסלאם הקיצוני, ומכאן דרישתה שהממלכה תיקח חלק משמעותי יותר במאבק זה, המאיים גם עליה. ערב הסעודית מצדה הכריזה שהיא מוכנה להקצות כוחות לנושא. אולם, ספק כיצד תתורגם הבטחה זו למעש נוכח העובדה, שהתחייבויות קודמות מצדה לא מומשו.  זאת ועוד, ספק אם הצדדים נתנו דעתם במהלך הפסגה לדיון בסוגיות מהותיות, ובמוקדן הסדר פוליטי בסוריה, המעורבות הרוסית במלחמה המתחוללת שם, ושאלת היום שאחרי הבסת דאע"ש.

גם סוגיית המלחמה שמנהלת ערב הסעודית נגד החות'ים, בעלי בריתה של איראן בתימן, לא הוזכרה בהתייחסויות הפומביות במהלך הביקור, אולם סביר שנדונה. יצוין כי הממשל, שנזהר לא להיגרר למעורבות ישירה בעימות עם החות'ים, מבקש להסיג לאחור את הישגיהם אך מעדיף לעשות זאת בדרך דיפלומטית - כך הוא אמור לספק לערב הסעודית מוצא של כבוד אחרי שנתיים של לחימה במהלכן היא מתקשה להשיג הכרעה. אולם, הפסד החות'ים עלול להיות הישג לאל-קאעדה - היעד לתקיפות האמריקאיות בתימן. לפיכך נמסר עוד קודם לביקור כי הממשל מתכוון להיענות במידת מה לדרישותיה הצבאיות של ערב הסעודית בקשר למערכה בתימן ולשחרר למכירה מערכות חימוש מונחה מדויק, שארצות הברית נמנעה עד כה למכור לה, בין השאר בשל הנזקים האגביים הנרחבים בתקיפות האוויריות הסעודיות.

שאלה מרכזית שנותרה גם לאחר הביקור ללא מענה ברור הנה האם ההנהגה הסעודית מתכוונת להעמיק את התיאום עם וושינגטון אשר למהלכיה האזוריים, ויותר מכך, האם תגלה גישה חיובית יותר מאשר בעבר לסוגיות בעלות משקל מבחינתה של ארצות הברית, לדוגמא בהקשר מעורבותה בתהליך המדיני הישראלי-פלסטיני. טראמפ, שחזר על כך שההנהגה הסעודית מעוניינת בהסדר בין ישראל לבין הפלסטינים, מקווה כי זו תסייע לו להשיג "עסקה" שתקדם את המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים. לא נראה (גם לאור דבריהם של בכירי הממשל במהלך הביקור ולאחריו) כי הממשל האמריקאי אימץ את הנוסחה הישראלית של התקדמות "מהחוץ כלפי פנים", כלומר, שיפור יחסי ישראל ומדינות ערב לפני התקדמות בתהליך עם הפלסטינים. בכל מקרה ספק רב האם ריאד תסכים לכך: הציפיה שהממלכה תחל לנרמל את יחסיה עם ישראל לפני התקדמות ממשית בתהליך אינה עולה בקנה אחד עם עמדתה המוצהרת.

השבחים הרבים שהממשל האמריקאי ומארחיו הסעודים הרעיפו אחד על השני במהלך הביקור והפירות המצופים לשתי המדינות מהעסקאות ביניהן מצביעים על סיכוי טוב כי בחדשים הקרובים ארצות הברית וערב הסעודית יבחנו האם אכן ניתן אכן למצות את ההישגים מהביקור. עם זאת, עדין נותרו סוגיות היכולות לאתגר את היחסים, ובראשן כישלונה של ערב הסעודית למנוע את אישורו של "חוק הצדק נגד תומכי הטרור" (JASTA), המאפשר לאזרחי ארצות הברית שנפגעו בפיגועי 9/11 2001 או לקרובי משפחותיהם להגיש תביעות נגד ערב הסעודית בשל חשד למעורבותה בהם.

כך או כך, מעבר למאמץ של שתי המדינות להפגין הצלחה, התוצאות המעשיות של הביקור עדיין טעונות הוכחה. נקודת מבחן מרכזית תהיה, לפחות מבחינתה של ארצות הברית, יכולתן של ערב הסעודית ומדינות ערביות נוספות ליצוק תוכן ולתרגם, הלכה למעשה, את המחויבות לצעדים קונקרטיים, שימחישו את הרצינות גם בכל הקשור למעורבות בפועל ולהשתתפות במימון של הפעולות המתוכננות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הוויכוח על ישראל בתוך המפלגה הרפובליקנית
ישראל צריכה להיערך למציאות שבה התמיכה בה היא סוגיה שנויה במחלוקת בשתי המפלגות בקונגרס האמריקני
18/12/25
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ (2025): משמעויות לישראל
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ מעצבת מחדש את דוקטרינת "אמריקה תחילה", באופן שמערער את תפיסת ההגמוניה האמריקנית המסורתית. לא עוד הובלה ערכית של המחנה הדמוקרטי-ליבראלי, אלא חתירה להכרה בלאומיותן של מדינות והימנעות מהתערבות בענייניהן הפנימיים. המזרח התיכון ממוסגר כ"תיק שטופל" – איראן מוחלשת, פרויקט הגרעין "הושמד", המלחמה בעזה הסתיימה והנורמליזציה האזורית מתקדמת. במסגרת זו, ישראל מוגדרת כאינטרס ליבה וכשותפה מרכזית, לצד מדינות נוספות, בארכיטקטורה החדשה במזרח התיכון, שהיא היעד המרכזי של הממשל באזור. בה בעת, ישראל נחשבת כגורם המסוגל לפתוח מחדש חזיתות רחבות ובכך לערער את סיפור ההצלחה שמבקש הממשל לבסס. בכל מקרה, ההדגשים באסטרטגיית הביטחון והמדיניות בפועל שמוביל ממשל טראמפ מציבים את ישראל בפני חלון הזדמנויות קצר וממוקד, שיימשך לכל היותר כשלוש שנים ובפועל ייתכן שפחות, שבמסגרתו וושינגטון מחויבת במיוחד לישראל. עבור ישראל, המשמעות הנגזרת אינה רק “להסתדר” עם הממשל, אלא למצות את פרק הזמן הקצוב הזה לקידום יעדים אסטרטגיים בעלי ערך ארוך טווח מול ארצות הברית ומול האזור, תוך ניהול סיכונים שנובעים מנטיית הממשל להצהיר על “סגירת תיקים”, להעביר נטל לשותפים ולהימנע ממעורבות צבאית ישירה בהיקפים גדולים.   העיגון הפורמלי של ביטחון ישראל כאינטרס אמריקאי מחזק את יכולתה לדרוש את שימור והרחבת מזכר ההבנות (MOU) בין המדינות, הבטחת יתרונה האיכותי וכן העמקת שיתופי פעולה ביטחוניים-טכנולוגיים ומיצובה כליבה מודיעינית צבאית בציר הפרו-אמריקאי, לרבות השתלבות במיזמי אנרגיה, גרעין אזרחי ו-AI. מנגד, הנרטיב שלפיו האיומים מאיראן, מזירת עזה, מסוריה ומלבנון "טופלו" מצמצם את הלגיטימציה לצעדים צבאיים ישראליים רחבי היקף בעתיד; הפער בין החזון האמריקאי למזרח התיכון לבין הצרכים הביטחוניים של ישראל עלול להתרחב; הקשרים המתהדקים בין ממשל טראמפ לבין בעלות הברית במפרץ וטורקיה, וכן ההסתמכות על שותפים אחרים באזור עלולים להיתרגם ללחץ על ישראל לנקוט מהלכים מדיניים וביטחוניים בניגוד לאינטרסים שלה, במיוחד בזירה הפלסטינית.  
16/12/25
REUTERS/Evelyn Hockstein/File Photo
ציר וושינגטון-ריאד: הברית המעצבת את המזרח התיכון והאתגר לישראל
מהן ההשלכות של ביקורו ההיסטורי של יורש העצר הסעודי בוושינגטון, הן מבחינת סעודיה והן מבחינת ארה"ב, ואילו סיכונים והזדמנויות האירוע מייצר לישראל?
24/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע