חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות

חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות

מבט על, גיליון 985, 25 באוקטובר 2017

English
רז צימט
אשה איראנית חולפת על יד גרפיטי של דגל איראן ברחובות טהראן, 14 באוקטובר 2017

בחודשים שחלפו מאז הבחירות לנשיאות איראן במאי 2017, שהסתיימו בניצחונו של הנשיא רוחאני, מנהלים שני המחנות הפוליטיים המרכזיים באיראן: השמרני והרפורמיסטי, דיון בהמשך דרכם. במחנה השמרני עולה דרישה לחשבון נפש לנוכח שורת התבוסות שנרשמו לחובתו בשנים האחרונות. עיקר הביקורת הפנימית מתמקדת בכישלונם של השמרנים לגייס את תמיכת הציבור, ובמיוחד הצעירים. במחנה הרפורמיסטי, לעומת זאת, עולה לדיון התועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם הנשיא רוחאני ועם שמרנים מתונים על רקע כישלון לקדם רפורמות אזרחיות, ולו מוגבלות. תהליכי החשיבה מעידים על הכרת שני המחנות בחולשותיהם הבסיסיות, אך יכולתם לקדם תהליכי שינוי משמעותיים מוטלת בספק רב, לכל הפחות כל עוד המנהיג הנוכחי ח'אמנהאי מחזיק ברסן השלטון. עם זאת, השיח הפוליטי הנוקב עשוי להצביע על המגמות במאבק הצפוי על זהותה של הרפובליקה האסלאמית בעידן שלאחר ח'אמנהאי.


מאז הבחירות לנשיאות איראן במאי 2017, שהסתיימו בבחירתו המחודשת של הנשיא חסן רוחאני, מתנהל בשני המחנות הפוליטיים המרכזיים באיראן: השמרני והרפורמיסטי, דיון נוקב סביב המשך דרכם לנוכח תוצאות הבחירות. בעוד השמרנים מתמקדים בניתוח הגורמים שהובילו לתבוסתם בבחירות, הרפורמיסטים בוחנים מחדש את התועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם הנשיא ועם גורמים מתונים במחנה השמרני.

בעקבות ניצחונו הסוחף של רוחאני וההישגים המשמעותיים בהם זכו המועמדים הרפורמיסטים בבחירות למועצות המקומיות, שנערכו במקביל לבחירות לנשיאות, נשמעות במחנה השמרני קריאות לחשבון נפש. ברקע לביקורת הפנימית ולדרישה לשינוי ניתן לציין את שורת התבוסות שנרשמו לחובת השמרנים בשנים האחרונות, ובראשן ניצחונות הנשיא רוחאני בבחירות 2013 ו-2017, והישגם המשמעותי של הרפורמיסטים בבחירות הפרלמנטריות בשנת 2016.

השיח המתנהל בחודשים האחרונים במחנה השמרני מתמקד בפער המתרחב בין הימין השמרני והציבור האיראני, ובמיוחד הדור הצעיר המתרחק מהערכים הדתיים והמהפכניים ואינו סבור עוד שבידי השמרנים יכולת לספק פתרונות למצוקותיו ולדרישותיו. אחד המבקרים הבולטים בקרב השמרנים הוא פרופ' אמיר מוחביאן, פרשן פוליטי בכיר ועיתונאי הנחשב כיום לאחד האסטרטגים המובילים במחנה השמרני. בשורת ראיונות לתקשורת האיראנית הצביע מוחביאן על הצורך להתאים את הימין השמרני לשינויים החברתיים המתחוללים בעשורים האחרונים באיראן, וזאת מבלי להתפשר על ערכיו הדתיים. לטענתו, בעקבות ניצחונו המפתיע של המנהיג הרפורמיסטי מוחמד ח'אתמי בבחירות 1997 לנשיאות, אימצו השמרנים גישה פופוליסטית ודחקו משורותיהם אנשי דת ופוליטיקאים שמרנים מסורתיים, ובהם הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, הנשיא המכהן רוחאני ויו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, שנחשבו לעמוד התווך של המחנה. השגת השלטון הפכה יעד מרכזי עבור השמרנים, גם במחיר ויתור על ערכים ואובדן זהות. השמרנים העדיפו לחקות את דרכם של הרפורמיסטים במקום לנסות ולגייס תמיכה ציבורית, בכלל זאת בקרב צעירים ומעמד הביניים,  בדרכם שלהם. מוחביאן מביא כדוגמא את גיוס הראפר הידוע אמיר תאתאלו על ידי המועמד השמרני בבחירות לנשיאות, אבראהים ראיסי, כדי לשפר את תדמיתו בקרב הצעירים. לא זו בלבד שהמהלך לא סייע לאיש הדת השמרני, אלא אף עורר נגדו לעג. ביקורת נשמעה גם בעיתונות השמרנית, שהציגה את "תופעת תאתאלו" כביטוי למשבר הזהות שבפניו ניצבים השמרנים ולגישה הפופוליסטית המאפיינת אותם. מוחביאן קרא לשמרנים להישאר נאמנים לערכיהם אך גם לגבש אסטרטגיה חדשה ופתרונות מעשיים לדרישות הציבור, ובמיוחד הצעירים, בתחומי הכלכלה וחירויות הפרט. הוא המליץ גם על שינויים מבניים, ובראשם כינוס קונגרס לאומי או מועצה לאומית שיחזקו את הקשר עם הציבור הרחב ויפעלו לשיקום המחנה השמרני.

לקריאה לרפורמה במחנה השמרני הצטרף גם ראש עיריית טהראן לשעבר, מוחמד באקר קאליבאף, שפרש מהמרוץ לנשיאות ימים ספורים לפני הבחירות. בעקבות תוצאות הבחירות למועצות המקומיות, שהביאו לניצחונם המוחלט של הרפורמיסטים בעיריית טהראן, נאלץ קאליבאף לפרוש גם מתפקידו כראש עיר. בסוף יולי פרסם קאליבאף מכתב פומבי שהופנה ל"צעירים המהפכניים" באיראן, שבו קרא לביקורת עצמית ולרפורמות במחנה השמרני. הוא טען כי תבוסת השמרנים בבחירות נבעה מבעיות מבניות ומהתנהלות לקויה המחייבות שינוי בסיסי והקמת זרם "ניאו-שמרני" בהובלת הצעירים. מכתבו עורר אומנם ביקורת מצד יריביו הפוליטיים, שטענו כי כל כוונתו היא לשמר את מעמדו הפוליטי לאחר תבוסתו, אך גם זכה לתמיכה מצד רבים במחנה השמרני שקראו לאמץ את המלצותיו על מנת לאפשר לשמרנים לזכות מחדש באמון הציבור.

גם במחנה הרפורמיסטי נשמעות כיום קריאות לבחינה מחודשת של היעדים והאסטרטגיה. בעוד שאצל השמרנים עלה הצורך בחשבון נפש מתבוסתם בבחירות, הרי שהצורך בשינוי בקרב הרפורמיסטים התעורר לנוכח האכזבה מהתנהלות הנשיא רוחאני לאחר הבחירות וההכרה בכישלונם לנצל את הישגיהם הפוליטיים על מנת לקדם את תפיסת עולמם, במיוחד ביחס לשיפור חירויות האזרח. בעת הרכבת ממשלתו החדשה התחוור כי הנשיא רוחאני, שהעדיף להימנע מעימות עם הממסד הדתי השמרני, בחר להתעלם מרוב דרישותיהם של הרפורמיסטים, נמנע מאיוש משרדי הממשלה הנחשבים רגישים במועמדים רפורמיסטים ולא שילב נשים ובני מיעוטים בממשלתו. התנהלות הנשיא העלתה מחדש את שאלת תמיכת הרפורמיסטים בנשיא. ערב הרכבת הממשלה הצהיר יו"ר סיעת הרפורמיסטים במג'לס, מוחמד רזא עארף, כי יש השוכחים לאחר זכייתם בבחירות את מי שפעל למענם וכי רוחאני חב את ניצחונו לרפורמיסטים. חרף האכזבה מהרכב הממשלה החדשה הדגישו רוב הדוברים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי כי אין לרפורמיסטים ברירה אלא להמשיך בתמיכתם בנשיא על מנת לא להסתכן בהתחזקות הקיצונים. הפרשן הפוליטי הבכיר, פרופ' סאדק זיבאכלאם, ביטא עמדה זו כשטען כי אף על-פי שרוחאני קרוב יותר בעמדותיו לשמרנים מאשר לרפורמיסטים, יש להמשיך בתמיכה בו ולהסתפק בביקורת כלפי מדיניותו משום שהאחריות לכישלונו תיפול גם על כתפי הרפורמיסטים.

לצד הביקורת הגוברת כלפי הנשיא עלו במחנה הרפורמיסטי קריאות לבחון מחדש את האסטרטגיה לקראת מערכות הבחירות הבאות למג'לס (2019) ולנשיאות (2021). מספר פוליטיקאים רפורמיסטים בכירים הטילו ספק בתועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם שמרנים מתונים, בטענה שהקואליציה עימם בבחירות האחרונות למג'לס הביאה לבחירתם של מועמדים בעלי השקפת עולם שמרנית, שנתמכו על-ידי הרפורמיסטים וערקו משורותיהם לאחר הבחירות. באחרונה הצהיר יו"ר הסיעה הרפורמיסטית במג'לס עארף כי בבחירות הבאות ירוצו הרפורמיסטים באופן עצמאי ולא יסכימו לכונן קואליציה עם פוליטיקאים שמרנים.

אין זו הפעם הראשונה ששני המחנות הפוליטיים באיראן מקיימים תהליך של בחינה מחודשת. בעקבות ניצחונות הרפורמיסטים בסוף שנות התשעים החל לצמוח באיראן זרם שמרני חדש. לפוליטיקה האיראנית נכנסו צעירים שמרנים, בני הדור השני של המהפכה, רובם בוגרי מלחמת איראן-עיראק, שביקשו להחיות את ערכי המהפכה האסלאמית אך הדגישו במקביל את הצורך בפיתוח כלכלי וברפורמות חברתיות וכלכליות. השמרנים החדשים, שמחמוד אחמדינז'אד היה מהבולטים ביניהם, ביקשו להציג עצמם כחלופה ממשית הן לדור הוותיק של השמרנים, שנתפסו כבלתי רלוונטיים, בעיקר על-ידי הדור הצעיר, והן לרפורמיסטים, שבמאבקם לרפורמות פוליטיות ולמען זכויות אזרח נתפסו במידה רבה כאיום על ערכי המהפכה הבסיסיים. מהצד השני, הדיכוי הפוליטי והשתלטותם המחודשת של השמרנים על המוסדות הפוליטיים הנבחרים חוללו בעשור הקודם חשיבה מחודשת גם בקרב הרפורמיסטים, שגילו נכונות לקבל על עצמם את כללי המשחק של המשטר ולשתף פעולה עם גורמים שמרנים מתונים תוך נכונות להסתפק – לפחות בטווח הקצר – בשיפור המצב הכלכלי, בהגברת הפתיחות למערב ובצמצום מוגבל והדרגתי של מעורבות הממשלה בחיי האזרחים.

תהליכי החשיבה הפנימיים בקרב השמרנים והרפורמיסטים מעידים על הכרתם בחולשותיהם הבסיסיות. השמרנים מכירים בניכור ההולך וגדל מצד הציבור כלפי הממסד הדתי-השמרני ואילו הרפורמיסטים מכירים בכישלונם לקדם רפורמות אזרחיות – ולו מוגבלות – חרף הישגיהם בבחירות. יכולתם של שני המחנות לקדם תהליכי שינוי משמעותיים ויעילים מוטלת, עם זאת, בספק רב. הצלחת השמרנים לגייס תמיכה ציבורית, במיוחד בקרב הצעירים, מחייבת נסיגה מהדוגמה האסלאמית-המהפכנית בניגוד לעמדת המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי. לעומתם, הרפורמיסטים נהנים אומנם מתמיכה ציבורית רחבה יותר, אך ניסיון העבר הוכיח כי השמרנים נחושים לנטרל את כוחם הן באמצעים חוקיים, בעיקר באמצעות פסילת מועמדים רפורמיסטים בבחירות, והן באמצעות דיכוי פוליטי ואזרחי. אף על-פי כן, השיח המתנהל בשני המחנות הפוליטיים אינו חסר חשיבות. ראשית, משום שהוא משקף הכרה גוברת בצורך להתאים את האידיאולוגיה והאסטרטגיה הפוליטית לתנאי הזמן ולמציאות המשתנה, ושנית, משום שהוא מצביע על הכיוונים והמגמות במאבק הצפוי על זהותה של הרפובליקה האסלאמית בעידן שלאחר ח'אמנהאי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.