הפיוס בין פתח לחמאס: השיחות בין ישראל לפלסטינים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הפיוס בין פתח לחמאס: השיחות בין ישראל לפלסטינים

הפיוס בין פתח לחמאס: השיחות בין ישראל לפלסטינים

מבט על, גיליון 542, 28 באפריל 2014

English
מרק הלר
ביום רביעי בשבוע שעבר נפגשו נציגי פתח וחמאס בעזה, והגיעו להסכם פיוס שזה מכבר נעשה ניסיון להשיגו. עוד באותו ערב ביטלה ממשלת ישראל פגישה שנקבעה בין הנציגים הישראלים והפלסטינים למשא-ומתן, ולמחרת הצביעה פה אחד על השעיית השיחות. למעשה, תשעת חודשי המשא-ומתן שקדמו לפיוס בין פתח לחמאס הוכיחו כי הסיכוי שישראל ופתח יגיעו להסכם שיספק את הדרישות המינימליות של המרכז הפוליטי של כל צד הוא קלוש, גם אם יפעלו לבדם. 

ביום רביעי בשבוע שעבר נפגשו נציגי פתח וחמאס בעזה, והגיעו להסכם פיוס שזה מכבר נעשה ניסיון להשיגו. עוד באותו ערב ביטלה ממשלת ישראל פגישה שנקבעה בין הנציגים הישראלים והפלסטינים למשא-ומתן, ולמחרת הצביעה פה אחד על השעיית השיחות. ישראל טוענת שאבו-מאזן, נשיא הרשות הפלסטינית והעומד בראש אש"ף ופתח, דחה את השלום בכך שאימץ אליו את חמאס. למעשה, תשעת חודשי המשא-ומתן שקדמו לפיוס בין פתח לחמאס (ויש שיטענו שגם עשרים השנים, שבמהלכן תהליך השלום מול מנהיגות פתח הותנע והופסק לסירוגין גם ללא אילוצי השותפות עם חמאס) הוכיחו כי הסיכוי שישראל ופתח יגיעו להסכם שיספק את הדרישות המינימליות של המרכז הפוליטי של כל צד הוא קלוש, גם אם יפעלו לבדם. לכן, לא ברור לחלוטין מדוע במקום להשעות את השיחות, בייחוד לאחר התעקשותה החוזרת של ישראל שאבו-מאזן יתחייב להמשיך בהן, ישראל לא ניסתה לנצל את הכרזת הפיוס כדי לשפר את עמדתה ב"משחק" הבינלאומי של חילופי האשמות, שהיה המשמעות הסמויה המרכזית של המשא-ומתן לכל אורך הדרך.

למרות שהפרטים המלאים – שכידוע שוכנים לצדו של השטן – לא פורסמו, הקווים המרכזיים של הסכם הפיוס ידועים: אבו-מאזן ירכיב ממשלת אחדות של טכנוקרטים תוך חמישה שבועות, שתתכונן לבחירות חדשות לנשיאות ולפרלמנט תוך שישה חודשים. חלק מהדיווחים ציינו גם שיש תוכניות להקים מחדש את אש"ף – השותף הקודם של ישראל למשא-ומתן. הסכם זה הוא נקודת השיא לאחר שנים של מאמצים כושלים להביא לפיוס בין שתי התנועות, תחילה באמצעות דיונים על רפורמה באש"ף, ולאחר מכן באמצעות שיחות עם גורמים מתווכים. המטרה הייתה ללכד את הממשל ברשות הפלסטינית לאחר הפילוג האלים בין פתח לחמאס ב-2007. השיחות אפילו הניבו אז שני הסכמים (קהיר 2011, דוחה 2012), אולם כל מאמצי הפיוס הללו קרסו בסופו של דבר בגלל מאבקים על כוח ושליטה ובמיוחד על מנגנוני הביטחון, שעוררו מחלוקת אפילו יותר משאלת היחס לישראל. סביר להניח שגורלו של הסכם אחרון זה יהיה שונה, בעיקר משום שהוא מספק מענה מיידי לצרכים הדחופים של שני הצדדים: עבור חמאס זוהי דרך להשיג הקלה במגבלות שהטיל עליו ממשל צבאי עוין במצרים, שרואה בחמאס מעין שלוחה של 'האחים המוסלמים' השנואים; עבור פתח זהו שסתום ביטחון לבלימת הלגיטימיות המתדרדרת של הנשיא, שחלפו שמונה שנים מאז שנבחר, ואשר נתון ללחץ פוליטי כבד בתוך פתח, בהנהגת מוחמד דחלאן; עבור שני הצדדים זוהי דרך להשתמש בגורם פופולרי – "אחדות לאומית" – כדי לתת מענה להתפכחות הגוברת בקרב הציבור בגדה המערבית ובעזה, לנוכח הביצועים הנמוכים והיריבות הקטנונית של הממשלות המקומיות. מסיבות אלה, סיכוייו של המאמץ הנוכחי לפיוס לשרוד טובים יותר מאשר כל אלה שקדמו לו.

     בכל זאת, ניסיון העבר אינו מעודד, וההשלכות המעשיות והמכאיבות של ממשלת האחדות (כגון גורלם של אסירי חמאס בבתי הכלא של פתח והשליטה על מנגנוני הביטחון) עדיין אינן ברורות. חשוב מכול – בהנחה שהבחירות המתוכננות ייצאו לפועל, כל תנועה תיאלץ להחליט כיצד תנהג במקרה של הפסד בבחירות - האם היא תעניק מרצונה לצד המנצח את השליטה על השטח שנמצא כיום בשליטתה? על רקע זה, יש להניח ש-רסאן חטיב, הפרשן הפוליטי שכיהן בעבר ברשות הפלסטינית, דייק למדי כאשר אמר ל'ניו-יורק טיימס', "הצדדים אולי זקוקים לפיוס, אבל שום צד אינו יכול לעמוד במחיר ההצלחה".

     אולם אפילו אם הפיוס אכן יצליח, לא תהיה לכך השפעה משמעותית על הסיכויים להסכם כולל בין ישראל לפלסטינים. אכן, ייתכן שחמאס בתוך הממשלה עשוי להשמיע דעות שונות מאלה של חמאס שמחוץ לממשלה (אם כי הניסיון הקצר של שנת שיתוף הפעולה בין 2006 ל-2007 רחוק מלעורר את הציפיות לכך), אבל אבו-מאזן עצמו – בדברו אל ציבור בוחריו – הוא זה שאינו מוכן או אינו מסוגל להסכים לתנאי שישראלים רבים רואים בו תנאי בל יעבור לשלום אמת: הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, כלומר העיקרון של "שתי מדינות לשני עמים", כפי שנכלל בהצהרה המכוננת של האומות המאוחדות בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי – החלטה מספר 181 של העצרת הכללית של האו"ם משנת 1947. אחדות פלסטינית אכן יכולה לסייע להסכם שלום, אך רק אם התוצאה תהיה שחמאס ידחף למעשה את אבו-מאזן לנטוש את עמדתו בסוגיה זו - תוצאה לגמרי לא הגיונית ואף הזויה.

     עם זאת, מבחינת ישראל הנקודה המכרעת אינה האם כל הפלגים הפלסטיניים יאמצו הסכם מקובל (הרי יש גם מפלגות ישראליות בקואליציה שמתנגדות ל"שתי מדינות לשני עמים"), אלא האם התוכן המהותי של ההסכם ייתן מענה לדרישותיה של ישראל, והאם יותנה יישומו בתהליך אישור מורכב, לרבות משאל עם פלסטיני בפיקוח בינלאומי שיהיה "חופשי והוגן". עד שיבשילו התנאים להסכם כולל שניתן יהיה להעמידו במבחן זה, אין כל סיבה לכך שממשלה פלסטינית, הכוללת את חמאס, תצטרך להימנע מחתירה מתמדת להסדרים לניהול הסכסוך (שישראל עצמה חותרת להשיגם מול חמאס בהקשר של עזה), לרבות הסדרים כמו המנגנון הבינלאומי הזמני, שאִפשר את המשך המימון והתפקוד של הרשות הפלסטינית בשנים 2007-2006. 

     מכיוון שלהתפתחות תהליך הפיוס בין פתח לחמאס אין השלכות ישירות על תהליך המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים, ההיגיון בבסיס החלטתה של ממשלת ישראל ליזום השעייה רשמית של השיחות אינו מובן מאליו. במקום להסתכן בחשד שהיא רק נתלית בהזדמנות הראשונה כדי לאחות את השבר בשורות הקואליציה, יכלה הממשלה לפעול להטלת האחריות על הצד השני, למשל, בכך שתאלץ את חמאס להגדיר מחדש את עמדתו כלפי ישראל, ולנסח ביתר בהירות את גישתו למשא-ומתן. בסופו של דבר, ברור אמנם שהשאיפה היא להגיע להסכם שלום בעקבות המשא-ומתן, אולם אין זה יעד ריאלי לטווח הקרוב, ודאי לא היעד היחידי. במצב הנוכחי חיוני לא פחות להצליח לנהל סכסוך לא פתור, ובמקביל לבצר את מעמדה המדיני הבינלאומי של ישראל. הצבת הרשות הפלסטינית ואש"ף, לרבות מרכיבי החמאס שייכללו בעקבות הרפורמה, בפני האתגר לקבל את הלגיטימיות הבינלאומית הנכללת בעקרונות הקוורטט, כלומר, הכרה בישראל, הפסקת האלימות ואימוץ הסכמים קיימים בין ישראל לפלסטינים – עשויה לקדם ביעילות לפחות את היעדים המשניים של ישראל, ואולי אף את יעדיה העיקריים.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
חלופות אסטרטגיות לרצועת עזה
בחלוף כשנה וחצי של מלחמה ברצועת עזה, ישראל ניצבת בצומת דרכים ונדרשת לגבש אסטרטגיה רלוונטית ביחס לעתיד הרצועה. לפניה מנעד עגום למדי של חלופות, כולן בעייתיות במשמעויותיהן ובמידת התכנותן: עידוד "הגירה מרצון" – חלופה שהשלכותיה האסטרטגיות לא נבחנו לעומק בישראל ומידת האפשרות למימושה נמוכה; כיבוש הרצועה והטלת ממשל צבאי מתמשך – שעשויים להסב פגיעה קשה בחמאס, אך ללא יכולת להבטיח את מיגורו, ובמחיר סיכון החטופים הישראליים שבידיו ומחירים נוספים כבדי משקל וארוכי טווח לישראל; הקמת שלטון פלסטיני מתון ברצועה בסיוע בינלאומי וערבי, חלופה שמחיריה מבחינת ישראל נמוכים, אך לעת עתה אינה מציגה מנגנון אפקטיבי לפירוז הרצועה ולפירוק נשקו של חמאס; ולבסוף, אפשרות שיוזמות מדיניות וצבאיות לייצוב הרצועה ייכשלו, ויותירו את חמאס בשלטון.
09/04/25
Below the Sky / Shutterstock.com
לאן מובילים הווקטורים ברצועת עזה?
תובנות מסימולציה שנערכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, העוסקת בהתנהגות השחקנים השונים בכל הנוגע לשלב השני של המתווה לשחרור החטופים
27/03/25
מפה אינטראקטיבית: פעילות צה"ל בעזה
בשבעה באוקטובר 2023, נפתחה נגד ישראל מתקפת פתע נרחבת מצד חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה. במהלכה, כ-6,000 מחבלים חדרו ליישובי העוטף ולבסיסי צה"ל במרחב, ובמקביל – שוגרו 4,300 רקטות אל לב העורף הישראלי. במתקפה נרצחו 1,163 ישראלים ונחטפו 251. מאז, צה"ל הכריע את היכולת הצבאית של חמאס – תקף מעל ל-44 אלף מטרות, חיסל כ-17 אלף מחבלים, בהם הנהגת חמאס, פגע בכ-90% מהמערך הרקטי שלו והשמיד כ-40% מרשת המנהרות. רוב החטופים חזרו הביתה, בעיקר במסגרת הסכמי חילופים, אך המשימה טרם הושלמה. לצד הישגים צבאיים ואסטרטגיים מרשימים, מלחמת "חרבות ברזל" גבתה מחירים כבדים ובראשם למעלה מ-1,860 ישראלים הרוגים ומעל ל-24 אלף פצועים. מפה זו מציגה את פעילות צה"ל בעזה, לרבות אזורי תקיפה, שליטה ופינוי. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
24/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.