ביקור המלך סלמן בקהיר והעברת האיים טיראן וסנפיר לערב הסעודית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ביקור המלך סלמן בקהיר והעברת האיים טיראן וסנפיר לערב הסעודית

ביקור המלך סלמן בקהיר והעברת האיים טיראן וסנפיר לערב הסעודית

מבט על, גיליון 816, 19 באפריל 2016

English
שלמה ברום
יואל גוז'נסקי
נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי ומלך ערב הסעודית' סלמאן בן עבד אל עזיז
במהלך הביקור שערך באחרונה במצרים מלך ערב הסעודית, סלמן בן עבד אל-עזיז, חתמו  הצדדים על הסכמים בילטראליים במגוון נושאים, דבר המשקף את התחזקות התיאום והסיוע ההדדי בין ריאד לקהיר. להסכמים שגובשו במהלכו של ביקור זה עשויה להיות השפעה שלילית על מעמדו מבית של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, וכן על מעמדה של מצרים בעולם הערבי. בה בעת, למרות שנדמה, כי שתי המדינות נמצאות בירח דבש, שוררות ביניהן עדיין מחלוקות לא מועטות, בראש ובראשונה אשר למדיניות שיש לאמץ ביחס לסוריה ולתימן וכן בשאלת היחס כלפי האחים המוסלמים. חילוקי הדעות בסוגיות אלה עלולות להעיב בהמשך על היחסים בין השתיים. בין ההסכמים שנחתמו נמצא גם ההסכם בדבר השבת האיים טירן וסנפיר לערב הסעודית. בהסכם השלום בין ישראל למצרים יש התחייבויות הנוגעות לחופש השיט במצרי טיראן, ובכללן הסדרים לגבי שני האיים האלה. מצרים וערב הסעודית היו מודעות לצורך לדאוג לכך שהתחייבויות אלו לא תפגענה, ולכן התקיימה הדברות עם ישראל בנושא זה ועל בסיסה הודיע שר החוץ הסעודי שארצו תקיים את כל ההתחייבויות שמצרים חתומה עליהן לגבי חופש השיט. הודעה זו אמורה להסיר דאגה אפשרית בישראל בהקשר זה.


במהלך הביקור שערך באחרונה במצרים מלך ערב הסעודית, סלמן בן עבד אל-עזיז, חתמו  הצדדים על הסכמים בילטראליים במגוון נושאים, דבר המשקף את התחזקות התיאום והסיוע ההדדי בין ריאד לקהיר. שוויים הכולל של ההסכמים הוא כ-25 מיליארד דולר. מבחינת ההשלכות לישראל, ההסכם החשוב ביותר הוא זה שגובש לגבי העברת האיים טיראן וסנפיר שבמצרי טיראן מידי מצרים לערב הסעודית. העברה זו נתפסת במצרים ובעולם הערבי כתשלום על הסיוע העצום שהיא קיבלה ועוד צפויה לקבל מערב הסעודית, המצפה בתמורה שמצרים תתיישר על פי הקו הסעודי ביחס לשורת סוגיות מדיניות.

לעצם הביקור ולהסכמים שגובשו במהלכו עשויה להיות השפעה שלילית על מעמדו מבית של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, וכן על מעמדה של מצרים בעולם הערבי. בה בעת, למרות שנדמה כי שתי המדינות נמצאות בירח דבש, שוררות ביניהן עדיין מחלוקות לא מועטות, בראש ובראשונה אשר למדיניות שיש לאמץ ביחס לסוריה ולתימן וכן בשאלת היחס כלפי האחים המוסלמים. חילוקי הדעות בסוגיות אלה עלולות להעיב בהמשך על היחסים בין השתיים.

ניגודי אינטרסים ומדיניות בין שני הצדדים

מצרים מחזיקה בעמדה שונה בנוגע להסדרים הפוליטיים הרצויים בסוריה ואינה מתנגדת נחרצות להמשך שלטונו של בשאר אל-אסד, בעוד ערב הסעודית פועלת ומטיפה לסילוקו המידי כתנאי לכל הסדר פוליטי בסוריה. קהיר רואה במשטר החילוני הסורי את  הרע במיעוטו, בהשוואה לחלופה האפשרית האחרת – השתלטות של 'המדינה האסלאמית' או גורמים אסלאמיסטיים/ ג'האדיסטיים אחרים על המדינה. בנוסף, בניגוד לתפישה מקובלת בחוגים מסוימים במערב המצרים אינם מאמינים כנראה בהיתכנות החלופה החילונית-ליברלית למשטר אסד, ואינם מתלהבים מהמעורבות הצבאית הסעודית בתימן, למרות שמצרים נתנה לה תרומה צבאית סמלית.

     סלע מחלוקת נוסף בין ריאד וקהיר הוא היחס למעורבות הרוסית בסוריה. זו נתפסת בריאד כניסיון לשמר את משטרו של אסד ולהפוך את רוסיה לשחקן מפתח באזור נוכח הרפיון האמריקאי. קהיר, לעומת זאת, בירכה על הגברת המעורבות הרוסית במאבק ב"טרור" בסוריה, ובעשותה כן אימצה קהיר רטוריקה רוסית, המתעלמת מהגוונים השונים של כוחות האופוזיציה הפועלים בזירה הסורית ונשענים בחלקם גם על תמיכה סעודית, ומבטאת ראייה של 'כולם ארגוני טרור'. 

     זאת ועוד, ריאד וקהיר אינן רואות עין בעין את תנועת האחים המוסלמים. למשטר הסעודי זהות דתית אסלאמית חזקה המתבססת על האסכולה החנבאלית, שהיא ביסודה בעלת גישה סלפיסטית. לכן משטר זה פחות מנוכר מבחינה אידיאולוגית מהאחים המוסלמים. "האביב הערבי" הביא לעימות בין המשטר הסעודי לבין האחים המוסלמים, בשל חשש של המשטר מכך שאלה מאיימים על יציבותו. אולם, הגישה הסעודית לתנועה עברה התאמה מסוימת, שניכרה עוד בימי חייו של המלך הקודם, עבדאללה, וריאד נכונה כיום יותר מבעבר להגיע להבנות עם האחים המוסלמים. לעומת זאת, בעיני משטרו החילוני של א-סיסי 'האחים המוסלמים', היא תנועה חתרנית, המהווה איום קיומי למשטר.

     אשר לאיראן, עבור ריאד האיום האיראני הוא מוחשי ומתגבר. בראייתה, כדאי לבלוע את הגלולה המרה הקרויה אחים מוסלמים, וזאת כדי לנסות וליצור חזית סונית אנטי-איראנית אחידה. לשם כך מראה ריאד נכונות להתקרב גם לקטר ולטורקיה, הנחשבות בעיני מצרים כפטרוניות של תנועה האחים המוסלמים. בהקשר זה יצוין, כי  לאחר ביקורו בקהיר ביקר המלך סלמן בטורקיה, בניסיון לתווך, עד כה ללא הצלחה יתרה, בין אנקרה לקהיר. 

שיתוף אינטרסים בין שני הצדדים

למרות שמצרים וערב הסעודית כאחת הן מתחרות טבעיות על השפעה במזרח התיכון בכלל ובמחנה הסוני בפרט, קיימת בהן הבנה, כי שיתוף הפעולה ביניהן הוא כורח המציאות, שיש להן מה להפסיד אם יפעלו בנפרד, וכי בתיאום ביניהן גלומים יתרונות חשובים. אמנם, גם בשל הדימוי העצמי שלה כמדינה הערבית המובילה, מצרים אינה מוכנה לבטל לחלוטין את האינטרסים שלה בפני אלה של ערב הסעודית, אך היא מקפידה לקיים מנגנוני הידברות ותיאום עמה בניסיון להכיל את חילוקי הדעות ולמנוע את עלייתם על פני השטח. התאום מתאפשר, בראש ובראשונה, משום שבצד המחלוקות, שתי המדינות חולקות אינטרסים כבדי משקל, המנחים את המהלכים לחיזוק היחסים ביניהן. 

      מצרים, שהמשבר הכלכלי בה מחמיר, זקוקה להמשך התמיכה הכלכלית המאסיבית של ערב הסעודית, אשר לצד מדינות מפרץ עשירות נוספות – איחוד האמירויות הערביות וכווית –  התחייבה להעביר לה סיוע כלכלי רב. גם אם הדברים לא קיבלו ביטוי פומבי, במדינות המפרץ קיימת צפייה, כי בתמורה לסיוע הכספי מצרים תעשה שימוש במשאביה הצבאיים ובמעמדה המדיני לתמיכה באינטרסים שלהן. ערב הסעודית, מצדה, זקוקה לסיוע הצבאי ולתמיכה המדינית של מצרים – שלה מסורת של הנהגה בעולם הערבי.

       ערב הסעודית ומצרים נחשבו במשך שנים כעוגנים במחנה הערבי הפרו-אמריקאי המתון, המהווים משקל נגד לציר האיראני. לאור מה שנתפס בשתי המדינות כיום כנסיגה במעורבות האמריקאית באזור, כמו גם החשש מפני התקרבות בין ארצות הברית לאיראן, שתי המדינות מוצאות את עצמן לראשונה מזה שנים כשהן נדרשות לגבש מדיניות עצמאית, המשוחררת מדומיננטיות אמריקאית, ומכאן עולה חשיבות התיאום ההדדי ביניהן. כך, למשל, מצרים מרגישה זנוחה על ידי ארצות הברית ולכן שואפת לפתח את יחסיה עם רוסיה כתחליף חלקי, ואולי בעיקר כאמצעי לחץ על ארצות הברית. ערב הסעודית, מצדה, אשר ניסתה בהבטחת פיצויים כספיים לשכנע את רוסיה לנטוש את משטר אסד ואת איראן ונכשלה בכך, רואה ברוסיה חברה בציר העוין לה. 

מעמדו של א-סיסי

החולשה המרכזית שבהסכם בין שתי המדינות, היא פגיעה אפשרית במעמדו של א-סיסי וביציבות משטרו, ובהקשר זה מדובר באינטרס ישראלי מובהק. לכאורה, א-סיסי עשה עסקה טובה. בתמורה לשטח, שבמקורו אינו מצרי, הוא זוכה בחבל הצלה כלכלי. אולם, הציבור המצרי רגיש מאוד לאובדן טריטוריה, ובנוסף מבקריו של א-סיסי מבית טוענים, כי בכך מצרים גם איבדה את בכורתה בעולם הערבי לטובת "האחות הגדולה" – ערב הסעודית. בשלב זה קשה להעריך לאיזה ממדים תגיע הסערה שהתעוררה בנושא זה במצרים, ועד כמה ייפגע עקב כך מעמדו של המשטר. בתגובה לביקורת פתח המשטר במסע הסברה, שנועד לשכנע את הציבור, כי האיים טיראן וסנפיר לא היו מעולם טריטוריה מצרית ולהזכיר, כי הם הועברו למצרים מערב הסעודית ב-1950, כהשאלה לצורך המאבק בישראל.

       בהסכם השלום בין ישראל למצרים יש התחייבויות הנוגעות לחופש השיט במצרי טיראן, ובכללן הסדרים לגבי שני האיים. מצרים וערב הסעודית היו מודעות לצורך לדאוג לכך שהתחייבויות אלו לא תפגענה, ולכן התקיימה הדברות עם ישראל בנושא זה ועל בסיסה הודיע שר החוץ הסעודי שארצו תקיים את כל ההתחייבויות שמצרים חתומה עליהן לגבי חופש השיט. הודעה זו אמורה להסיר דאגה אפשרית בישראל בהקשר זה.

יתר על כן, לישראל יש אינטרס מובהק בחיזוק יחסי מצרים-ערב הסעודית. הידוק היחסים ביניהן יכול להוות בסיס לשיתוף פעולה ישראלי עם שתיהן – מדינות מפתח בגוש הסוני הפרגמטי, אשר ניצב מול הציר האיראני העוין לישראל. לפיכך, על ישראל להתייחס בחיוב להסכמים שנחתמו בין שתי המדינות, לרבות העברת השליטה בטירן וסנפיר לערב הסעודית.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתסעודיה ומדינות המפרץמצריםרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Evelyn Hockstein/File Photo
ציר וושינגטון-ריאד: הברית המעצבת את המזרח התיכון והאתגר לישראל
מהן ההשלכות של ביקורו ההיסטורי של יורש העצר הסעודי בוושינגטון, הן מבחינת סעודיה והן מבחינת ארה"ב, ואילו סיכונים והזדמנויות האירוע מייצר לישראל?
24/11/25
היום שאחרי טראמפ: כיצד צריכה ישראל להיערך לטלטלה הצפויה
דונלד ג׳יי טראמפ הוא נשיא ייחודי. עד כה הוא הוכיח עצמו כתומך נלהב של ישראל וכמי שמוביל מדיניות חוץ המשנה את המזרח התיכון ואת הזירה העולמית. בהנחה שמציאות שכזו לא תימשך בהכרח לאחר סיום כהונתו, יש לנתח מה המדיניות הישראלית הנדרשת עד היום שאחרי טראמפ, בהתבסס על השינויים המתהווים כיום במערכת העולמית, האזורית והישראלית-פלסטינית. נייר מדיניות זה מתאר את השינוי המתחולל במערכת האמריקאית ואת השפעותיו על יחסי ישראל-ארצות הברית, ומסוכם בהמלצה על מדיניות שתשפר את היציבה האסטרטגית הישראלית לאורך שנים. זאת, תוך ניצול זמן החסד הנוכחי והערכות לשינוי אפשרי עתידי במדיניות ארצות הברית באזור.
04/11/25
REUTERS and Shutterstock (modified by INSS)
מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל
כיצד ניתן לממש את הפוטנציאל הטמון בתוכנית הנשיא האמריקני ליום שאחרי המלחמה, באופן שיתאם את האינטרסט הישראלי?
26/10/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.