סין תשקם את סוריה? לא כל כך מהר - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סין תשקם את סוריה? לא כל כך מהר

סין תשקם את סוריה? לא כל כך מהר

מבט על, גיליון 1187, 7 ביולי 2019

English
גליה לביא
אסף אוריון
שרי החוץ של סוריה וסין ומשלחותיהם בפגישה בבייג'ינג, 18 ביוני 2019.

נשיא סין הכריז לאחרונה במוסקבה כי ארצו "עומדת הכן להשתתף בשיקום סוריה", ויש שיראו בכך חיזוק להערכתם, כי סין תיטול על עצמה תפקיד משמעותי בשיקום, ובכך תממש את יכולותיה הניכרות בבניין תשתיות. פרסומים כאלה מקושרים תדיר למימוש "יוזמת חגורה ודרך" הסינית, והיו גם שהרחיקו והזהירו מסיכונים הכרוכים בכך לישראל. כמו בנושאים אחרים הנוגעים לסין ולמדיניותה, פרסומים רבים בנושא מקורם במשאלות לב, במניפולציות מכוונות, או באמירות חסרות ביסוס. ניתוח שקול של האינטרסים של סין, מדיניותה ודרכי פעולתה, מעלה שהסבירות להשקעה ולמעורבות סינית משמעותית בסוריה בשנים הקרובות נמוכה, ומכאן שהסיכון מאפשרות זו לישראל מוטל בספק.


בראשית יוני 2019 ביקר נשיא סין שי ג'ין-פינג ברוסיה, ובריאיון לתקשורת מסר כי ארצו "עומדת הכן להשתתף בשיקום סוריה, בהתאם ליכולותיה". יש שיראו בהצהרה זו חיזוק לתקוותם, ולחלופין לחששם, כי סין תהיה זו שתיקח על עצמה את משימת השיקום, שהבנק העולמי העריך את עלותה בכרבע טריליון דולר. היו גם שהרחיקו והזהירו את ישראל מסיכוני הנוכחות הסינית הצפויה בגבולה הצפוני, אך לאלו וגם לאלו מוטב להנמיך ציפיות. יעדיה העיקריים של סין במזרח התיכון קשורים במקורות אנרגיה ונתיבי אספקתם, וכן בנתיבי סחר לאירופה ולאפריקה. מדיניותה באזור זכתה לתיאור הקולע: "משקל כבד בכלכלה, משקל קל בתחום המדיני ומשקל נוצה בתחום הצבאי". צירוף האינטרסים, סל הכלים וההעדפות האסטרטגיות של סין מצביעים כולם על סיכוי נמוך למעורבות סינית משמעותית בסוריה, הנמצאת בשוליו של מערב אסיה, אזור בעדיפות נמוכה עבור סין, ונעדרת משאבי אנרגיה או מחצבים משמעותיים. אין ספק שבידי סין היכולות הדרושות לשיקום סוריה, אולם מאפייני מדיניותה והתנהלותה במזרח התיכון מעלים ספק ניכר לגבי האפשרות שהיא תשקיען שם.

המישור הכלכלי: פוטנציאל סיני מוכח, מוטיבציה מוגבלת

יכולותיה המוכחות של סין בתחום התשתיות, היקף כלכלתה, ההון הזמין, ומפעלי התשתיות שהיא מקיימת בעולם הולמים בהחלט את דרישות המשימה העצומה של שיקום סוריה מחורבנה. לכאורה, פעולות השיקום, בייחוד בתחום התשתיות - כבישים, רכבות, תחנות כוח, תקשורת ואנרגיה - משתלבות היטב עם התפיסה הסינית של "שלום באמצעות פיתוח" וכן עם "יוזמת חגורה ודרך" (יח"ד) של הנשיא שי ג'ין-פינג, שעיקרה הקמת תשתיות תחבורה, מסחר ותקשורת ביבשה, בים, ובאוויר, בין סין לשווקים ולחומרי הגלם בעולם, ובעיקר באירופה ובאפריקה.

את הפוטנציאל הזה זיהתה דמשק זה מכבר, והיא חותרת לרתום את סין להשקיע בה מהונה ומיכולותיה. בנובמבר 2017 אמר שגריר סוריה בבייג'ינג, כי ארצו תהיה מוכנה לספק לסין נפט תמורת הלוואות, וכי היא תהיה מוכנה אף לבצע עסקאות אלו במטבע הסיני, יואן, בהתאם לשאיפות סין לשלבו בשוק המטבעות העולמי.

אולם, נוכח פוטנציאל היכולות מתחדדת שאלת רצונה של סין ליישמן בסוריה הלכה למעשה. כללית, ממשלת סין נרתעת מסיכון להשקעותיה ולאינטרסים שלה בחו"ל, הן מסיבות כלכליות והן מחשש להקרנה שלילית על מעמד המפלגה ועל תדמיתה, בסין פנימה ובעולם בכלל. לאחר שבמהלך הטלטלה האזורית במזרח התיכון סין נכוותה באובדן השקעותיה בלוב ונאלצה לפנות את אזרחיה גם מתימן, היא לא תמהר לחשוף עצמה לסיכונים נוספים בטרם תתייצב סוריה והלחימה בה תשכך.

כמו במקומות רבים אחרים ברחבי העולם, גם בסוריה פורחות תקוות ואשליות לגבי "יוזמת חגורה ודרך". יועץ נשיא סוריה אמר לאחרונה כי "דרך המשי אינה דרך המשי אם היא אינה עוברת דרך סוריה, עיראק ואיראן". אולם הגיאוגרפיה מאפשרת דרכים נוחות וקצרות יותר לאירופה - מאיראן ישירות לטורקיה - בעוד שמעבר בלתי חיוני בעיראק ובסוריה כרוך בסיכוני ביטחון מיותרים מבחינת סין. בהתאם, למרות שהשגריר הסיני בעיראק הגדיר אותה כאחת המדינות הערביות הראשונות שהצטרפו ליוזמת "חגורה ודרך" סין משקיעה בעיראק בעיקר בתחום האנרגיה ולא בתשתיות, בניגוד להשקעות המסיביות בתשתיות שכנתה, איראן. לסוריה יש אמנם נמלים לחוף הים התיכון, אולם נמל טרטוס הוחכר כבר לרוסיה למשך 49 שנים, ואילו סין השיגה זכיונות שליטה ו/או תפעול בנמלים רבים אחרים, ובהם סואץ, טריפולי, חיפה, איסטנבול ופיראוס.

לצד הסתייגות ממשלת סין, גם החברות הסיניות אינן אצות לפעול בסוריה, ולא עשו כן עוד טרם המלחמה. בשנת 2010 הסתכמו ההשקעות הסיניות בסוריה ב-16.6 מיליון דולר בלבד, ועד 2015 ירדו ל-11 מיליון דולר. האתגרים שיעמדו בפני חברות סיניות בסוריה הם רבים: לסיכוני הביטחון נוספים אתגרי חקיקה, אי-יציבות פוליטית, סחבת וחוסר יעילות, שרק גברו בשנות המלחמה. חברות סיניות מוטרדות גם מההחזר הצפוי על השקעתן, ומול המודל הסיני של "השקעה באמצעות הלוואה", קיים חשש סביר, שסוריה לא תוכל להחזיר את ההלוואות שתקבל. ישנן חברות סיניות שהסכימו לקבל תשלום בנפט ובסחורות, אך מודל זה אינו מאפשר השקעות נרחבות.

ניתן לסכם ולומר שמבחינה כלכלית, הציפיות למעורבות סינית משמעותית בשיקום סוריה לאחר המלחמה מוגזמות, וכפי שסיכם את המצב סגן יו"ר איגוד קשרי סין-ערב: "המצב הנוכחי בסוריה אינו מתאים להשקעות רחבות היקף".

המישור המדיני והצבאי

סין מקיימת פעילות דיפלומטית בסוריה, המשקפת את העניין המוגבל מאוד מצדה במישור יחסים זה. סין מינתה שליח מיוחד לסוריה, הביעה נכונות לתווך בין הצדדים הנצים, וב-2016 אירחה בבייג'ינג, בנפרד, את נציגי הממשל הסורי ואת נציגי האופוזיציה. במישור הצבאי דיווחה סין על הכשרת כוחות של צבא אסד בסוריה ב־2016, על שליחת יועצים צבאיים לסוריה באפריל 2016 ובתחילת 2017, והצהירה פעמים רבות על כוונתה לשלוח סיוע צבאי והומניטרי דרך כוחות רוסיה בסוריה.

בחינה פרטנית של פעילויות סין בסוריה מגלה שעיקרן סמלי ורטורי, בעוד עשייתה בפועל מצומצמת והשפעתה זניחה. במישור הצבאי, היועצים הסינים שנשלחו לסוריה עסקו בנושאים רכים: רפואה ולוגיסטיקה. כמו כן, בניגוד לשמועות שהפיצו גורמי אופוזיציה, סין נמנעה משליחת כוחות ללחימה נגד לוחמי ג'יהאד אויגורים בסוריה, ועיקר המענה שלה לאיומים מצידם מתקיים בתוך גבולותיה, בפעילות ביטחון פנים. במישור ההומניטרי, הסיוע של סין לסוריה הסתכם בהבטחה לכמה עשרות מיליוני דולרים, אשר קשה לדעת אם ומתי מומשה, ובאלף שקי אורז, אשר מספקים קנה מידה מצויין לתיאבון הסיני לעשייה משמעותית בסוריה.

בהקשר הסורי נוהגת סין בהתאם לעקרון "כיבוד הריבונות ואי ההתערבות בענייניהן של מדינות אחרות" המוצהר שלה, בעיקר מחשש להתערבות זרה בענייניה של סין עצמה, ואשר פירושו בפועל גיבוי למשטר אסד. גם את תמיכתה הדיפלומטית של סין בסוריה נכון לראות בראי היחסים בין המעצמות. בהצבעות באו"ם עמדה סין לצד רוסיה בתמיכה בנשיא אסד, והטילה וטו בשש מתוך שבע החלטות שהועלו במועצת הביטחון וכללו גינוי לשלטונות סוריה על שימוש בכוח נגד אזרחיה. ההצבעה השביעית נערכה באפריל 2017 לאחר פגישת הנשיאים דונלד טראמפ ושי ג'ין־פינג, ובה ביקשה ארצות הברית לגנות את סוריה על שימוש בנשק כימי. סין נמנעה בהצבעה זו, בעוד שרוסיה התנגדה ולבסוף הטילה וטו על ההחלטה. מקרה זה מלמד שהמדיניות הסינית אינה אוטומטית לצד רוסיה, אלא נשקלת גם בהתאם למצב יחסיה עם ארצות הברית. בתקופה שבה המתיחות בין סין לארצות הברית גבוהה, לסין אין אינטרס להגבירה סביב נושא מזרח-תיכוני, שולי מבחינתה. ככלל, בייג'ינג ומוסקבה נוהגות לתמוך דיפלומטית זו בזו בזירות שונות בעולם. למשל, בזמן שרוסיה תומכת בפעולות סין בים סין הדרומי, כך תומכת סין ברוסיה בפעולותיה באוקראינה ובסוריה. לסין נוחה הדומיננטיות הרוסית בסוריה ואין לה סיבה להתחרות בה על זירה זניחה בראייתה.

חוקרים סינים מאוניברסיטת שאנגחאי ליחסים בינלאומיים היטיבו לסכם את מעורבותה המדינית של בייג'ינג בסוריה כ"מעורבות מוגבלת", השמורה לסכסוכים משניים בראי אינטרסי הליבה ואף האינטרסים המסחריים הסיניים, ומתבטאת ב"הפגנת נוכחות" סמלית.

לאור תמונת האינטרסים של סין ומאפייני מדיניותה באזור מחד גיסא, והמצב הביטחוני בסוריה מאידך גיסא, אין לצפות למעורבות משמעותית של סין בהשקעות או בפרויקטים של תשתית במדינה זו בטווח הנראה לעין (שנים לכל הפחות, עשורים בראייה סבירה). על כל פנים, גם לו בחרה סין להשקיע בסוריה, קשה לזהות בכך סיכון לישראל, למעט אם מעורבות סינית בהשקעות בסוריה תסייע להתבססותה בסוריה של איראן, שותפה אסטרטגית מרכזית של סין במזרח התיכון. בכל הנוגע לסוריה, על ישראל להתמקד באיומים שמקורם באיראן, ובין המעצמות עליה להתמקד בתיאום עם רוסיה ובשיתוף פעולה קרוב עם בעלת בריתה ארצות הברית, כאשר ברור שסין מותירה את המגרש לשתיהן. בראי יחסי ישראל עם סין, הנושא הסורי נמצא בתחתית סדר היום המשותף שלהן, וסביר ששם יישאר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזרסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
ענני תחרות – עלייתה של סין בשוק הענן במזרח התיכון
הנוכחות הטכנולוגית של סין במזה"ת הולכת ומתרחבת – והשתלבותה בשוק הענן האזורי היא דוגמה אחת מני רבות. אילו אתגרים מציבים צעדים אלה בפני ישראל?
26/05/25
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
משדרים לציבור: מאמצי ההשפעה של סין על דעת הקהל הישראלית
כיצד פועלת סין כדי להשפיע על דעת הקהל הישראלית – ומה ניתן לעשות בנדון?
02/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.