עתיד הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק במוקד הדיאלוג האסטרטגי הצפוי בין המדינות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עתיד הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק במוקד הדיאלוג האסטרטגי הצפוי בין המדינות

עתיד הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק במוקד הדיאלוג האסטרטגי הצפוי בין המדינות

מבט על, גיליון 1326, 31 במאי 2020

English
אלדד שביט
לוחמים אמריקניים בעיראק

בממשל האמריקאי רואים במינויו של ראש שירותי המודיעין, מצטפא אל כאזמי, לראש ממשלת עיראק הזדמנות לשוב ולהעמיק את האחיזה האמריקאית במדינה, בניסיון לאתגר את מאמציה של איראן לבסס בה את השפעתה. ל"דיאלוג האסטרטגי" הצפוי להתנהל בין ארצות הברית לעיראק בקרוב פוטנציאל להיות צומת ביחסים בין שתי המדינות, בין היתר מאחר שתוצאותיו עשויות להשפיע על עתיד הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק. לישראל אינטרס ברור בהצלחת הדיאלוג, לאור האפשרות שנסיגה אמריקאית מעיראק תותיר את איראן ללא מתחרים משמעותיים כשחקן דומיננטי בזירה זו. מעבר לצורך לקיים שיח בנושא עם ארצות הברית, על ישראל לגלות זהירות ולקחת בחשבון כי פעולות צבאיות בעיראק עלולות לפגוע באינטרסים אמריקאים ולהשפיע על תוצאות הדיאלוג עם עיראק.


מינויו של ראש שירותי המודיעין, מצטפא אל כאזמי, לראש ממשלת עיראק במאי 2020, לאחר חודשים שקודמו בתפקיד שימש ממלא מקום, התקבל בברכה על ידי ארצות הברית. זאת, למרות שהוא נבחר בתמיכת איראן לאחר שהצליחה לסכל מינוי של מועמד אחר, שנחשב מקורב לוושינגטון. הממשל האמריקאי שומר על קשר רצוף עם כאזמי, ובין היתר, התקיימו שיחות טלפון בינו לבין הנשיא דונלד טראמפ ושר החוץ מייק פומפאו (פעמיים). מיד לאחר בחירתו, הממשל האריך בחודשיים נוספים את הפטור שהוענק לעיראק להמשיך ולרכוש גז מאיראן, למרות הסנקציות האמריקאיות. עוד קודם לבחירתו של כאזמי, באפריל 2020, הכריז פומפאו כי ארצות הברית ועיראק מתכוונות לקיים "דיאלוג אסטרטגי" (הצפוי להתחיל במהלך יוני 2020) לגבי עתיד היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות.

ראש ממשלת עיראק, מצטפא אל כאזמי
ראש ממשלת עיראק החדש, מצטפא אל כאזמי. צילום: ממשלת עיראק

ברקע נמצאת שורת התפתחויות שנרשמו מאז תחילת השנה, המשפיעות על קבלת ההחלטות וההתנהלות האמריקאית בזירה העיראקית:

  • העימות האמריקאי-איראני: גם לאחר חיסול מפקד כוח קדס קאסם סלימאני (בתחילת ינואר), המשיכה עיראק להוות זירת עימות מרכזית בין ארצות הברית לאיראן. הגורמים האמריקאים בעיראק המשיכו לספוג התקפות מצד מיליציות שיעיות המזוהות עם איראן, המתבצעות במסגרת מחויבותן לפעול להוצאת הכוחות האמריקאים מעיראק - יעד אסטרטגי מרכזי של איראן, הרואה בנסיגה האמריקאית אמצעי משמעותי לשימור ואף לחיזוק השפעתה שלה במדינה. עם זאת, בחודשים האחרונים הפגין הממשל זהירות ונמנע ממהלכים שיביאו להידרדרות, ולמרות אזהרותיו הוא הגיב במתינות להתקפות המיליציות, גם לאחר שאלה גרמו קורבנות בנפש.
  • ערעור היציבות הפנימית בעיראק: החודשים האחרונים התאפיינו בהתגברות אי השקט הפנימי בעיראק על רקע מחאות אלימות רחבות היקף נגד שחיתות שלטונית שהתרחשו ברחבי המדינה ובנובמבר 2019 הביאו להתפטרות ראש הממשלה. התפרצות מגפת הקורונה הפחיתה את היקף ההפגנות, אך בה בעת הבליטה את הבעיות הכלכליות והחברתיות העמוקות שמהן סובלת עיראק. בתגובה להתקפות המיליציות השיעיות ובשל הצורך לתת מענה למגפת הקורונה, ארצות הברית ביצעה היערכות מחדש של כוחותיה במדינה, שעיקרה פינוי בסיסים קטנים וכינוס הכוחות לבסיסים גדולים. לראשונה נפרסו שתי סוללות פטריוט, שהוצבו בבסיסים האמריקניים המרכזיים בעיראק "עין אל-אסד" ובבסיס ארביל. בתוך כך, הממשל שב ותובע מממשלת עיראק לבצע רפורמות שלטוניות מקיפות, בזמן שהממשלה פועלת מול הקהילה הבינלאומית להסדיר סיוע כלכלי לעיראק. ארצות הברית עצמה הקצתה במהלך 2020 כחצי מיליארד דולר סיוע חוץ לעיראק בנוסף לסיוע הומניטרי המועבר למדינה בשנים האחרונות - יותר מ-2.5 מיליארד דולר מאז 2014.
  • פעילות דאע"ש: גם אם ארגון "המדינה האסלאמית" לא מחזיק יותר שטחים בעיראק, איום הטרור לא נעלם ולאחרונה נראה כי הארגון הגביר את פעולותיו, תוך אימוץ טקטיקה של "פגע וברח", כשהוא מנצל את אי היציבות הפנימית במדינה ואת ההיערכות מחדש של כוחות הביטחון והתמקדותם באכיפת סגרים עקב התפשטות מגפת הקורונה. הכוחות האמריקאים בעיראק מתמקדים בעיקר בסיוע לכוחות הביטחון העיראקים (צבא ומשטרה) באימונים ואמצעים טכנולוגיים וככלל אינם מעורבים בביצוע פעילות צבאית נגד גורמי הטרור. הממשל האמריקאי דרש - ללא הצלחה עד כה - מממשלת עיראק לפעול בנחישות כדי לשלב את המיליציות השיעיות בכוחות הביטחון כדי להעמיק את השליטה על פעולותיהן. ואכן, לאחרונה היו אלה המיליציות השיעיות שביצע פעילות מניעה נגד יעדים של דאע"ש.

(בווידאו: הפגנות בעיראק נגד הממשלה החדשה, 10 במאי 2020)

לדיאלוג האסטרטגי שצפוי להתנהל בין ארצות הברית לבין עיראק בתקופה הקרובה פוטנציאל להפוך לצומת מרכזי בעתיד היחסים בין שתי המדינות. עד כה, יחסיהן התבססו על ההסכמות שנחתמו בדיאלוג הקודם שהתקיים בנובמבר 2008 והגדיר את מתווה היחסים האסטרטגיים בתחומים הביטחוניים, הכלכליים והתרבותיים, ובעיקר קבע שכל הכוחות האמריקניים יצאו בהדרגה מעיראק עד סוף שנת 2011. ואולם, לאחר שארצות הברית אכן הסיגה את מרבית כוחותיה מעיראק ב-2011 היא נכשלה ב-2014 להגיע להסכם עם ממשלת עיראק שיסדיר את נוכחותה הצבאית המחודשת במדינה על רקע התגברות פעילות דאע"ש. כיום, כוחותיה במדינה (בהיקף של כ-5,000 חיילים) פועלים מתוקף הזמנה של הממשלה. בחודשים האחרונים, ובעיקר לאחר חיסול סלימאני בשטח עיראק, התגבר השיח הפנים עיראקי אשר לעתיד הנוכחות האמריקאית במדינה וגברה הדרישה בקרב גורמים פוליטיים רבים להביא ליציאת הכוחות. הפרלמנט בבגדאד אף אימץ החלטה לא מחייבת, הקוראת לממשלה לדרוש את יציאת הכוחות האמריקאים.

ככלל, הממשל האמריקאי מייחס חשיבות רבה למערכת יחסיו עם עיראק ורואה בה רכיב מרכזי ביכולתו לממש את יעדיו במזרח התיכון, ובראשם העימות מול איראן, יציבות המפרץ וצמצום הסיכון של הרמת ראש מחודשת מצד דאע"ש. יתר על כן, נראה כי בראיית חלק מהגורמים הפוליטיים בוושינגטון, ובראשם שר החוץ פומפאו וכן הצוות שאמון על עיראק ובעיקר שגרירה החדש של ארצות הברית בבגדאד, מינוי אל כאזימי מהווה הזדמנות אמיתית לשוב ולהעמיק את האחיזה האמריקאית במדינה כדי להשפיע על ההתפתחויות בה. עם זאת, ברור שפרק הזמן העומד לרשותם הינו קצר, שכן בעוד כשנה מתוכננות להתקיים בחירות לפרלמנט העיראקי. מכאן החשיבות הרבה המיוחסת בוושינגטון לדיאלוג האסטרטגי. למרות עניינו שלא להיגרר לעימות צבאי בעיראק, נראה כי גם הדרג הביטחוני בארצות הברית מייחס חשיבות לנוכחות הצבאית בעיראק כרכיב מרכזי ביכולתו להבטיח את האינטרסים האמריקאים במרחב המזרח התיכון.

ואולם, מנגד עומדת למבחן השאיפה של הנשיא דונלד טראמפ לקדם את צמצום הנוכחות הצבאית האמריקאית במזרח התיכון וסבירה ההנחה שלאחר שהממשל ישלים את ההסכם לנסיגת כוחותיו מאפגניסטן הוא יפעל גם להביא ליציאתם מעיראק. יתר על כן, על פי דיווחים בתקשורת העיראקית, השגריר האמריקאי עדכן בפגישה שקיים באמצע פברואר 2020 עם אחד המועמדים הקודמים לתפקיד ראש ממשלת עיראק, כי בארצות הברית ישנם לחצים להביא לנסיגת הכוחות וכי בכוונת הממשל להשלים את הנסיגה במהלך השנתיים הקרובות.

הנשיא טראמפ מאפשר בשלב זה את המשך הנוכחות הצבאית בעיראק ולפי שעה הוא ממשיך לפסוח על שני הסעיפים – בין נטייתו להוציא את הכוחות או לפעול על פי שיקולים אסטרטגיים הגורסים שיש לשמר נוכחות אמריקאית צבאית בעיראק. גם ההנהגה העיראקית, למרות הקריאות לסיים את הנוכחות האמריקאית, ניצבת בפני דילמה בין ההבנה שנוכחות אמריקאית הנה בעלת חשיבות ליכולתה להתמודד עם איומי הטרור ואולי אף לאזן את נחישותה של איראן להעמיק את השפעתה במדינה, לבין הרגשות הלאומיים, שמנעו גם בעבר גיבוש הסכמות בנושא עם ארצות הברית.

נראה כי תוצאותיו של הדיאלוג האסטרטגי בין ארצות הברית לבין עיראק, ויתכן גם עתיד הנוכחות הצבאית האמריקאית במדינה, יגזרו ממידת יכולתן של שתי המדינות להתגבר על עכבות רגשיות ומעשיות, הפוערות כיום פער בין האינטרסים שלהן. סביר כי לפחות בהיבט המעשי, נקודות המבחן מבחינתה של ארצות הברית תהיינה בראש ובראשונה נכונותה של עיראק לנקוט צעדים קונקרטיים שיבטיחו את האינטרסים האמריקאים בעיראק, בדגש על הכוחות האמריקאים ובכלל זאת היכולת לשלב את המיליציות השיעיות במסגרת כוחות הביטחון של המדינה ובעיקר לשלוט במהלכיהן; ובנוסף צעדים שעיראק תנקוט כדי לבסס את עצמאותה מול מאמצי איראן להגברת השפעתה במדינה. זאת, בנוסף לאימוץ רפורמות פוליטיות שיגבירו את היציבות.

מבחינת ישראל - להחלטותיה של ארצות הברית אשר לעתיד קשריה עם עיראק, ובעיקר בהתייחס לנוכחות הצבאית בה, תהייה השפעה ישירה על אינטרסים של ישראל. ובעיקר, נסיגה אמריקאית מעיראק, שהנה יעד אסטרטגי עבור איראן, תותיר אותה שם כשחקן דומיננטי, בעל השפעה צבאית (באמצעות המיליציות), פוליטית וכלכלית ללא מתחרים משמעותיים. על רקע זה, לישראל אינטרס ברור בהצלחת הדיאלוג. גם אם יתברר שהכיוון הוא יציאת הכוחות האמריקאים, חשוב לפעול כדי לנסות ולקדם השקעות כלכליות בעיראק מצד מדינות המפרץ, ובראשן ערב הסעודית, כדי לאפשר איזון מסוים לנוכחות האיראנית. בכל מקרה, מעבר לצורך לקיים דיאלוג בנושא עם ארצות הברית, על ישראל לגלות זהירות ולקחת בחשבון כי פעולות צבאיות בעיראק עלולות לפגוע באינטרסים אמריקאים ולהשפיע על תוצאות הדיאלוג עם עיראק.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הבריתעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.