החזית האזרחית האוקראינית – הערכת ביניים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החזית האזרחית האוקראינית – הערכת ביניים

החזית האזרחית האוקראינית – הערכת ביניים

מרבית החברה האזרחית באוקראינה מפגינה כושר עמידה גבוה במהלך המלחמה, ומתלכדת סביב הדגל - וסביב הנשיא. עם זאת, האתגר לחוסן הלאומי האוקראיני עדיין גבוה, נוכח גלי ההגירה הענקיים, האבדות בעורף והפגיעות הקשות בתשתיות הלאומיות ובכלכלה המקומית – דבר שעשויות להיות לו השפעות מכריעות על יכולתה של אוקראינה להתאושש מהמלחמה

מבט על, גיליון 1581, 29 במארס 2022

English
מאיר אלרן
אורי בר-יוסף
צבי מגן

אחד המרכיבים היותר חשובים במלחמה שכפתה רוסיה על אוקראינה הינו כושר העמידה המפתיע של החזית האזרחית, המונעת מרוסיה לממש את יתרונה הצבאי ולהכריע את המערכה. העורף האזרחי נבנה מחדש לאחר הסבב הקודם של 2014 והוא מתפקד בצורה מרשימה על בסיס הגיוס הכללי של הגברים, ההתנדבות המגוונת של אזרחים רבים לשלל משימות לאומיות ומקומיות, כולל לחימה בפולש במסגרות של ההגנה המרחבית. כל זאת, על בסיס של נרטיב לאומי אותו מעצב בהצלחה משטרו של זלנסקי, למרות השסעים ההיסטוריים הקיימים בין אוקראינים לרוסים ומיעוטים אחרים. מנגד, בצד ההישגים הניכרים, המודגשים היטב על ידי התעמולה האוקראינית, ניכרת גם פגיעה קשה מאוד, רב-ממדית, בעורף האזרחי, בתשתיות הלאומיות ובכלכלה המקומית. ההרסנית ביניהן היא תופעת הפליטים והעקורים, המגיעים כבר לחמישית מהאוכלוסייה. כל אלה צפויים לפגוע בחוסן הלאומי של אוקראינה וביכולתה להתאושש לאחר תום הקרבות. יכולת ההתאוששות האזרחית ומידת הצלחה לגבש חברה מלוכדת על בסיס זהות לאומית אוקראינית עשויות להיות מכריעות לגבי תוצאות המלחמה לטווח הבינוני והארוך.     


הפלישה הרוסית לאוקראינה יצרה (בינתיים) שלוש הפתעות ברמה האסטרטגית: הכישלון הצבאי של רוסיה להשיג הכרעה ולממש בכך את יתרונה הברור על אוקראינה; ההתגייסות הפעילה, גם אם בלי התערבות צבאית ישירה של ארצות הברית ומערב אירופה, לפעול בתקיפות נגד התוקפנות הרוסית; וההצלחה האוקראינית לא רק לבלום צבאית את מאמץ הפלישה אלא גם לגייס את האוכלוסייה האזרחית למה שנראה עד עתה כעמידה לאומית איתנה (steadfastness) ומרשימה מול התוקף. מאמר זה מתמקד בעמידה הלאומית של אזרחי אוקראינה, המושפע, כמובן, גם מממדי המלחמה האחרים.

בשלב זה, המלחמה, שאותה יזמה רוסיה כחלק מהתמודדותה האסטרטגית מול ארצות הברית ונאט"ו, מתנהלת בפועל בזירה האוקראינית. זאת, כאשר רוסיה משתמשת עתה בכוחותיה הצבאיים בעיקר נגד מטרות אזרחיות ותשתיות חיוניות, עד כדי יצירת משבר הומניטרי, בעוד אוקראינה, שנערכה מראש למלחמה כזו על בסיס לקחי הסבב הקודם ב-2014, מגיבה גם באמצעות מיצוי יכולותיה של האוכלוסייה האזרחית.

אזרחים אוקראינים מכינים בקבוקי תבערה במרכז עיר במזרח אוקראינה

ההתגייסות של האוכלוסייה האוקראינית מורכבת משלושה ממדים עיקריים, המזינים זה את זה:

  1. רוב הציבור מבטא תמיכה גוברת בנשיא זלנסקי, המשקיע בכך מאמץ עיקרי. בסקר שנערך ב-21 בדצמבר 2021, לאחר שהרוסים כבר ריכזו כוחות גדולים בקרבת הגבול האוקראיני, דווח כי 33 אחוזים מהנשאלים (מחוץ לאלה המתגוררים באזורים הבדלניים שבמזרח אוקראינה) קבעו כי הם ייטלו על עצמם התנגדות מזויינת, אם רוסיה תיזום פעולה צבאית רחבה. עוד כ-22 אחוזים ציינו כי הם ישתתפו בהתנגדות אזרחית. כ-15 אחוזים אמרו שיעברו לאזורים בטוחים יותר וכ-9 אחוזים קבעו שיבקשו פליטות בחו"ל. בסקר שנערך על ידי קבוצת Rating האוקראינית (1 במארס), לאחר תחילת המלחמה, דווח כי 80 אחוזים מהנשאלים האוקראינים (מחוץ לאזורים הבדלניים במזרח) ציינו שהם מוכנים להגן על ארצם עם נשק בידם. המספרים הצטמצמו ל-60 אחוזים ככל שהנשאלים מתגוררים בחלק המזרחי. בסקר מה-12 במארס ציינו 76 אחוזים מהנשאלים כי העניינים במדינה מתקדמים בכיוון הנכון, כמו בסקר נוסף של אותה קבוצה מה-18 במארס.
  2. מאז שפרצה המלחמה ניכרת בחברה האזרחית האוקראינית מידה מרשימה של היענות להתגייס ולהתנדב בתחומים מגוונים ורבים. התגייסות זו מקבלת לעתים גם ממדים של סיוע ישיר לצבא ולמאמץ המלחמתי, עד כדי הצגתם כסמל העוצמה של החזית האזרחית, כמפתח לניצחון על הרוסים וכמקור לתחושת הזהות הלאומית האוקראינית.
  3. מצב החירום הלאומי והגיוס הכללי של גברים מגיל 18-60 שעליהם הוכרז בתחילת המלחמה הביאו למהפך ביכולות ובאופי ההתמודדות האוקראינית נגד הצבא הרוסי. זאת, גם על בסיס ההיערכות המקדימה (מאז 2014) של אוקראינה בתחומי ההגנה האזרחית, במסגרת משרד הפנים. מאז התחילה המלחמה דווח על כ-100,000 אזרחים ואזרחיות שהתגייסו למערכי ההגנה המרחבית, הכפופה למשמר הלאומי. אלה מעורבים לא רק במגוון משימות הגנה אזרחית, שיטור וסיוע ישיר למערכות המוניציפליות, אלא גם בתגבור משמעותי של המאמץ הצבאי לשבש את פעולתם של הכוחות הרוסיים באמצעות צוותי תקיפה אזרחיים.

התחמשות אזרחים אוקראינים בנשק, 26 בפברואר 2022

בצד ההישגים הניכרים, המודגשים היטב על ידי התעמולה האוקראינית, ניכרת גם פגיעה קשה מאוד, רב-ממדית, בעורף האזרחי. זאת, ככל שהתקיפות באש של רוסיה נגד מטרות אזרחיות מתעצמות ומקבלות אופי של התשה וכתישה, נוכח הקושי שלהם לייצר תמרון והתקדמות קרקעית. משמעות הדבר ניכרת בעיקר בגל העצום והגדל של פליטים (ככל הנראה כבר יותר מ-3 מיליון, רובם נשים וילדים שעזבו את המדינה) ועקורים (כ-6.5 מיליון שהתפנו מבתיהם). בשלב זה מדובר ביותר מחמישית מהאוכלוסייה האזרחית. שיעור פליטים ועקורים זה, וכן ההרס הרב במבנים, בתשתיות הלאומיות ובכלכלה מצביעים על האתגר האדיר לרציפות התפקודית של אוקראינה כמדינה וכחברה, ועל הקושי הרב שעשוי להפריע להתאוששות הנדרשת לאחר תום הקרבות.

גם אם מסתמן כי כושר העמידה של האוכלוסייה האזרחית האוקראינית הוא אכן גבוה, בהנחה שהמסרים התקשורתיים של התעמולה האוקראינית אינם מעוותים לחלוטין את התמונה, עדיין אין פירוש הדבר בהכרח שהחוסן החברתי – לאומי של אוקראינה הינו גבוה. כאן המקום להרחיב על הקשר וההבדל בין שני המושגים.

הספרות המקצועית הדנה באסונות המוניים, מהטבע ומידי אדם, כמו מלחמה, מציגה אבחנה חשובה בין מניעה (resistance) של האסון או צמצום נזקיו, לפני או בעת התרחשותו, לבין חוסן חברתי (societal resilience) המתבטא בעיקר בזמן ולאחרי האסון. חוסן חברתי מתבטא ביכולת גבוהה של רציפות תפקודית ובעיקר ביכולת גבוהה של התאוששות מהירה מהמשבר ואף התאוששות מרחיבה עד כדי צמיחה. בדרך כלל יש קשר נסיבתי בין שני המושגים, שכן כושר עמידה (במהלך המלחמה, למשל) אמור לחזק את החוסן החברתי ולאפשר התאוששות. אולם על החוסן משפיעים גם משתנים חשובים נוספים, ביניהם: רמת ההיערכות המקדימה של המדינה לאסון, עוצמת הנזק הישיר והאגבי הנגרם עקב האסון, הסיוע של המדינה ושל גורמים בינלאומיים לאוכלוסייה ולא פחות מכל אלה, התודעה הציבורית של החברה הנפגעת.

תושבי אודסה נערכים לפלישה הרוסית, 24 במארס 2022

לתודעה הציבורית יש חשיבות רבה, כפי שזו מצטיירת במלחמה הנוכחית. מבחינת ממשלת אוקראינה ועבור הנשיא זלנסקי במיוחד, כנושא בעיקר עול המאמץ התודעתי (כלפי פנים וכלפי חוץ), ניכר כי המרכזיות של התודעה הציבורית, המקומית והבינלאומית נהירה להם. לכן המנהיגות האוקראינית משקיעה בכך מאמץ רב וכנראה מוצלח. מהבחינה הפנימית, ניכר ניסיון, גם תעמולתי, של האוקראינים לייצר דימוי של "עמידה לאומית איתנה" גם כחלק ממסגור המלחמה כאירוע לאומי מכונן.

יש לכך חשיבות מכרעת מעל ומעבר לניהול המלחמה עצמה. מדובר גם במאמץ נמשך להבנות זהות לאומית אוקראינית אחודה, הצועדת מחברה שסועה מקבוצות אתניות שונות לחברה לאומית סולידרית, המלוכדת מאחורי רעיון לאומי משותף. זאת על רקע העובדה ההיסטורית, שאוקראינה הינה ביסודה מדינה עם זהות לאומית מעורבת, אוקראינית – רוסית, ש-17.5 אחוזים מאזרחיה מזוהים כרוסים וכ-30 אחוזים מהאוקראינים הם דוברי רוסית כשפת אם ראשונה. תמונה דו-לאומית זו מתהפכת לטובת הצד הרוסי במחוזות המזרחיים והדרום מזרחיים של אוקראינה, שבהם מתקיימת עיקר הלחימה. בהקשר אקוטי זה, כוחות בדלנים קיצוניים מקומיים ממוצא רוסי פועלים ומופעלים בשטח נגד המדינה האוקראינית. מולם ונגד הצבא הרוסי מופעלות גם קבוצות לאומניות רדיקליות אוקראיניות. למעשה, בין קבוצות אלה מתנהלת "מלחמה זוטא", שעיקרה טרור דו-סטרי נגד אזרחים, שישפיע על זהותה האתנית של המדינה.

למרות מסך התעמולה הכבד, אפשר להעריך כי החזית האזרחית הפנימית הינה גורם משפיע חשוב, המזין במידה רבה את יכולתה של אוקראינה להתמודד, בינתיים בהצלחה, מול הפולש הרוסי. עם זאת, מידת השפעתה של החזית האזרחית על עתידה של אוקראינה עדין אינה ברורה. היא תלויה במידה רבה באורך המלחמה, בנזקיה, ובעצימות המאבק הפנים-אוקראיני. נראה כי ההנהגה האוקראינית, המרכזית והמקומית, מודעת לכך היטב ולכן מכוונת מאמצים עליונים לתחום התודעתי, תוך הישענות מרבית על בנייתו והפצתו של נרטיב פטריוטי לאומי. על פניו, מאמץ זה מצליח בינתיים לערער את היתרון האסטרטגי הרוסי. השאלה האם העמידה האיתנה של האוכלוסייה האזרחית מול הפולש הרוסי תתעצב בהמשך גם לחוסן לאומי בר קיימא, שיאפשר התאוששות מהירה, שתקבע במידה רבה את תוצאות המלחמה.

__________________

* פרופ' (אמריטוס) אורי בר יוסף, המחלקה ליחסים בינלאומיים, אוניברסיטת חיפה

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמלחמת אוקראינה-רוסיהחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Foto Olimpik via Reuters Connect (עיבוד: INSS)
מלחמה שלא די לה: אספקטים של המלחמה באוקראינה ומשמעותם לישראל
מלחמת רוסיה – אוקראינה, הנמשכת כבר קרוב לשנתיים וחצי, היא אירוע מכונן, ולא רק משום עצימותה ומשך הזמן שלה, שלא היו כמוהם באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. באים בה לידי ביטוי המאבק על ההגמוניה הגלובלית, עוצמתם הגוברת של גורמים לא-מדינתיים ובינלאומיים, והתפתחותם של כלים חדשים, צבאיים ולא-צבאיים, באמצעותם מבקשים הצדדים להכריע את המערכה. למלחמה באוקראינה יש השפעה של ממש גם על ישראל, שנקטה ביחס למלחמה עמדה מהססת ומתחמקת. היא השפיעה על התנהלותן של מדינות באזורנו, על התהוותו של "ציר ההתנגדות" נגד ישראל, ועל עליית מעמדם של מוסדות בינלאומיים, גורמים הבאים לידי ביטוי גם במלחמת "חרבות ברזל" מאז ה-7 באוקטובר 2023. במזכר זה מכונסים תשעה מאמרים מאת חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי, העסוקים בפנים שונות של המלחמה באוקראינה ובלקחים המתבקשים מהן עבור ישראל: הלחימה במימדי הסייבר, ההשפעה והתודעה והזירה הימית, ועלייתן של טכנולוגיות חדשות בשדה הקרב; השפעתן של סנקציות כלכליות ושל הדין הבינלאומי על גורל המערכה; והתנהלותן של מדינות באיזור – סוריה, מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ וטורקיה – לנוכח המלחמה המתמשכת. ללקחים אלה, שנדחקו הצידה בשל עוצמת האירועים באיזורנו מאז אוקטובר 2023, חשיבות גדולה בעיצוב צעדיה של ישראל בזירה הגלובלית, בניין הכוח המדיני, הביטחוני והאזרחי והמשך ההתמודדות עם האתגרים המתפתחים במאה ה-21.
01/07/24
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
רחפני FPV: משדה הקרב באוקראינה למזרח התיכון?
הוא קטן, זריז, מדויק – וקטלני: רחפן ה-FPV, שנגיש כמעט לכל אחד וזמין לרכישה באתרי הקניות השונים, משמש כבר זמן מה את שני הצדדים במלחמה בין רוסיה ואוקראינה ומוביל לנזק רב ואבידות לשני הצדדים. על צה"ל להיערך ולמצוא דרכים להתמודד מול כלי נשק זה, שעלול להיכנס בצורה רחבה למזרח התיכון כבר בזמן הקרוב
05/02/24
REUTERS/Corinna Kern
חשיבותו של שינוי המדיניות הישראלית כלפי רוסיה ואוקראינה
מדוע דווקא עכשיו – במהלכה של מלחמת "חרבות ברזל" – זהו הזמן לשנות את המדיניות הישראלית כלפי מלחמת רוסיה-אוקראינה?
03/01/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.