התועלת שבחשיפת ארכיב הגרעין האיראני - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על התועלת שבחשיפת ארכיב הגרעין האיראני

התועלת שבחשיפת ארכיב הגרעין האיראני

מבט על, גיליון 1054, 13 במאי 2018

English
שמואל אבן
ראש הממשלה נתניהו במהלך חשיפת החומר המודיעיני מארכיב הגרעין באיראן, עומד ליד שקופית שעליה כתוב

חשיפת ארכיב הגרעין האיראני נועדה לסייע להכשרת דעת קהל להצהרתו של הנשיא טראמפ ולהקשות במשהו על מנהיגים אחרים השותפים להסכם, שאינם ששים להתעמת עם איראן. מדובר במבצע חשיפה מקצועי ומרשים. במקרה זה, נוכח כובד משקלו של האיום האיראני על ישראל תוחלת התועלת מהחשיפה (מכפלת הסיכוי לאירוע מוצלח בתועלת הצפויה בהינתן הצלחה) נראית גבוהה, וזאת גם אם מייחסים לחשיפה כשלעצמה סיכויי השפעה מוגבלים. האלטרנטיבה, לא לפרסם את המידע, משמעותה לוותר על הסיכוי ליצור ערך תודעתי מהמידע ולהותירו בארכיוני קהילת המודיעין.


ב-8 במאי 2018, הצהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי ארצות הברית פורשת מהסכם הגרעין מיולי 2015 עם איראן. בדבריו הצביע הנשיא על המידע שחשפה ישראל מארכיב הגרעין האיראני, כעדות מוחצת לחוסר אמינותה של איראן ולכוונותיה בתחום הגרעין הצבאי. טראמפ תיאר את חולשות מנגנוני הפיקוח ומה שנעדר מההסכם; תוך מתן דגש על כי גם לאחר ההסכם ממשיך המשטר בטהרן להפגין גישה תוקפנית ביותר כלפי הסביבה האזורית במזרח התיכון וארצות הברית, המתאפשרת לו הודות לכספים שזרמו לאיראן בעקבות הסרת הסנקציות. זוהי גם עמדת ישראל.

מבחינה מושגית, חשיפת מידע הינה כלי במאבק על התודעה, שמטרתו להשפיע על קהלי יעד, בכיוון הרצוי לחושף. מבצע חשיפה כולל שלב של איסוף ועיבוד מידע מודיעיני ושלב של שיווק המידע והעברת המסר בדרכים שונות (באופן מזוהה ופומבי, בדרכים דיפלומטיות, באופן לא מזוהה ואף סמוי). חשיפת מידע היא בדרך כלל חלק ממערכה ביטחונית רחבה יותר. על רקע זה, המאמר בוחן את אירוע החשיפה הפומבית של ארכיב הגרעין האיראני ב-30 באפריל 2018 ביחס למטרות החושף - ישראל, השוללת את ההסכם כפי שהוא. זאת להבדיל מאלה הסבורים, שמוטב להמשיך בהסכם הלקוי ולא לסכנו, כמו מנהיגים באירופה, שאירוע החשיפה ממילא אינו תואם את מטרותיהם. המאמר אינו דן במחלקת עקרונית זו.

החשיפה הפומבית

בהופעה טלוויזיונית, ב-30 באפריל 2018, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו, שישראל השיגה למעלה מ-100 אלף מסמכים מתוכנית גרעין צבאית סודית של איראן (פרויקט עמאד), שהיו בארכיב בטהרן. נתניהו הציג, בין היתר, מצגת איראנית מקורית, שלפיה האיראנים התכוונו בעבר לעצב, להפיק ולערוך ניסוי בחמישה ראשי חץ גרעיניים, שנועדו לשילוב על טילים. מכאן ההוכחה שאיראן שיקרה בהצהרותיה, לפיהן לא עסקה בפרויקט גרעין צבאי בעבר. עם זאת, במצגת אין מידע עדכני לגבי עיסוקה של איראן בגרעין צבאי בתקופות מאוחרות - ובעיקר בתקופה שלאחר ההסכם עם המעצמות ביולי 2015. לאירוע החשיפה הפומבי קדמה חשיפה במסגרת דיפלומטיה חשאית, שבה שיתפה ישראל במידע את ארצות הברית ומדינות אחרות.

החשיפה לוותה בראיונות המשך של נתניהו לערוצי תקשורת בעולם, והודגשה בהצהרת טראמפ בעניין פרישת ארצות הברית מההסכם, כהוכחה לכוונותיה של איראן בתחום הגרעיני. עוד לפני הצהרת הפרישה, טראמפ אמר שהמידע שנחשף על ידי ישראל תומך לחלוטין בעמדתו, שמדובר בהסכם רע מאוד. מדינות מערב אירופה, שהתנגדו לפרישה מההסכם, טענו שהמידע שנחשף דווקא תומך בצורך בהמשך ההסכם הגרעין נוכחי עם איראן, שכן ממילא לא ניתן אמון באיראן ובהסכם יש מנגנונים לפקח על פעולותיה.

ניתוח אירוע החשיפה

נראה שקהל היעד העיקרי של החשיפה היא הקהילה הבינ"ל, לרבות אזרחי המדינות החתומות על ההסכם. מטרת החשיפה הייתה להכשיר דעת קהל בארצות הברית ובעולם לקראת נאום ההכרעה של טראמפ, ולהקשות על מנהיגים, התומכים בהמשך הסכם, להצדיקו. יש להזכיר שמזה שנים רבות, ישראל מקיימת מאמץ של חשיפה, כחלק מהמאמץ הכולל לסיכול איומי הגרעין, הטרור והחתרנות מצד איראן. החשיפה נועדה בעיקר להשפיע על המערכת הבינלאומית לבלום את איראן. בעקבות הסכם הגרעין בין איראן למעצמות מצאה עצמה ישראל מבודדת, עד להגעתו של ממשל טראמפ, שהכריז על כוונתו לפרוש מההסכם אם לא יתוקן, וכך עשה. כיום המערכת הבינ"ל מפוצלת, כאשר ארצות הברית עומדת לימינה של ישראל. בחשיפה מילאה ישראל את תפקידה בהקשר זה.

קהלי יעד אפשריים נוספים לאירוע החשיפה:

  • המשטר באיראן. חשיפה כה עמוקה ורחבה עשויה ליצור חשדנות וחוסר ביטחון במערכת האיראנית ואף להרתיע גורמים המעורבים בפרויקטים חשאיים, ובכך להקשות על פיתוח יכולות צבאיות אסורות.
  • אזרחי איראן ואנשי ממסד, שאינם שותפי סוד. החשיפה עשויה לחזק את עמדת המתנגדים לדרכו של משטר, שבאה על חשבון רווחת האוכלוסייה והמשק, וזאת במיוחד לאחר שטראמפ הודיע על חידוש משטר הסנקציות.
  • אזרחי ישראל. בעבורם החשיפה עשויה להמחיש את ממשות האיום הקיומי האיראני לטווח האורך וליצור לכידות לקראת התמודדות מולו כבר עתה.

את איכות אירוע החשיפה ניתן להעריך על פי המונחים הבאים:

חידוש - בניגוד להסכם מיולי 2015, הוכח שבאיראן מתקיים פרויקט חשאי של שימור ידע של פרויקט הגרעין הצבאי. אין מדובר בארכיב נשכח, אלא בפרויקט פעיל שהועתק ממקום למקום כדי לשמור על חשאיותו. החשיפה מחזקת את ההוכחה, ברמה מפורטת, שהאיראנים שיקרו בהכחישם את מאמציהם להשיג יכולות גרעיניות צבאיות (במסגרת ההסכם מיולי 2015 נדרשה איראן לחשוף את עיסוקה בנושא בעבר) ובהצהרותיהם שבכוונתם להסתפק בגרעין לצרכים אזרחיים בלבד. החומר הארכיוני שהושג מעשיר מאוד את בסיס המידע הקיים וממחיש שקיים קשר בין פרויקט הגרעין למערכות הטק"ק, שלא קיימת הגבלה עליהן בהקשר זה. עם זאת, לפחות במצגת של ראש הממשלה, המבוססת על חומר ארכיוני, אין מידע על פעולות איראן לקידום פרויקט גרעיני צבאי בשנים מאוחרות, ובעיקר לאחר ההסכם.

אמינות המידע - מדובר בקפיצת מדרגה. ישראל השיגה בעצמה וחשפה מידע אותנטי רב, ברמת מסמכי מקור.

רלוונטיות - החשיפה נעשתה בשיאם של המגעים המדיניים בעניין שיפור ההסכם, טרם להחלטת טראמפ ונועדה כנראה להכשרת דעת קהל בעולם לקראת הצהרתו בעניין פרישת ארצות הברית מההסכם.

השיווק - מלבד איכות המידע שנאסף, ביצוע החשיפה במונחים שיווקיים היה לכל הדעות מצוין, לרבות הפקת האירוע הטלוויזיוני, הצגת הנושא בידי הדרג הבכיר ביותר בישראל, התיאום המוקדם עם גופי תקשורת במערב, ראיונות המשך וכו'.

כפועל יוצא מכול אלה, החשיפה חיזקה את הטענות נגד אמינות איראן, העלתה את הנושא על סדר היום העולמי בעיתוי מדויק וסיפקה תמיכה לעמדת ארצות הברית. בנוסף, היא אילצה את מנהיגי אירופה השותפים להסכם להסביר את עצמם, גם מבית, הכיצד חתמו על הסכם שיסודו בגילוי שקרי של העיסוק האיראני בגרעין בעבר. הדבר עשוי להגביר את נטל האחריות עליהם לגבי המשך השותפות בהסכם הגרעין (בלי ארצות הברית) ויתכן שישפיע גם על הידוק הפיקוח והבקרה על מעשיה של איראן בעתיד.

סיכונים אפשריים

  • הסיכון המודיעיני - בהקשר לחשיפת מקורות מודיעין והפקת לקחים של איראן, שיובילו לשיפור אבטחת המידע. סביר שסיכון זה נשקל אל מול התועלת האסטרטגית שבחשיפה. לפי פרסומים זרים האיראנים כבר גילו את החדירה טרם הפרסום, כך שאם נגרם נזק (אין על כך מידע) הוא לא נגרם בשל החשיפה הפומבית.
  • סיכון לעליית המתח הביטחוני בין ישראל לאיראן - מבצע איסוף מודיעין אינו נחשב פעולה מלחמתית ואיראן כבר הצהירה על כוונותיה להגיב לתקיפות בסוריה, שאותן היא מייחסת לישראל, כך שהחשיפה אינה מוסיפה על הסיכון הגבוה ממילא.
  • סיכון למיסקלקולציה - אפשרות, שהאפקט של החשיפה לא יהיה בהתאם למצופה. בשלב זה לא ניכר שאלה פני הדברים.

סיכום

החשיפה נועדה לסייע להכשרת דעת קהל להצהרתו של הנשיא טראמפ ולהקשות במשהו על מנהיגים אחרים השותפים להסכם, שאינם ששים להתעמת עם איראן. מבחינת הקריטריונים שהוצגו לעיל, מדובר במבצע חשיפה מקצועי ומרשים. במקרה זה, נוכח כובד משקלו של האיום האיראני על ישראל תוחלת התועלת מהחשיפה (מכפלת הסיכוי לאירוע מוצלח בתועלת הצפויה בהינתן הצלחה) נראית גבוהה, וזאת גם אם מייחסים לחשיפה כשלעצמה סיכוי השפעה מוגבלים. האלטרנטיבה, לא לפרסם את המידע, משמעותה לוותר על הסיכוי ליצור ערך תודעתי מהמידע ולהותירו בארכיוני קהילת המודיעין.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהסכם הגרעין עם איראןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.