פרסומים
סייבר, מודיעין וביטחון, כרך 2, גיליון 2, ספטמבר 2018

מודיעין אסטרטגי לאומי ומודיעין עסקי תחרותי (competitive intelligence) נראים כשתי דיסציפלינות שונות,[1] והמחקר מתמקד בהם כשני תחומים נפרדים, ללא כל ניסיון ליישם לקחים והסברים רלוונטיים מתחום אחד למשנהו. עם זאת, מבט מעמיק על שני תחומים אלה מגלה כי יש להם הרבה מן המשותף. מכיוון שמתודולוגיית המודיעין במישור הממשלתי והעיסקי כאחד הגיעה ל"תקרת זכוכית", הפערים בין הציפיות ובין הביצועים בשני התחומים יוצרים צורך לזהות את הניתן לעשות כדי לשפר מצב זה בשני התחומים. אחת האופציות שעלו מההשוואה בין הביצועים המודיעיניים בשני התחומים היא האפשרות ליישם את הניסיון שהצטבר בתחום העיסקי כדי לשפר את התחום הלאומי, ולהיפך. הן הדיסציפלינה המודיעינית של המודיעין האסטרטגי ברמה הממשלתית והן המודיעין התחרותי הם שיטה מקובלת התומכת בקבלת ההחלטות. השימוש בגישה המודיעינית הוא דרך חשובה לסיוע למנהלים בכירים בשני התחומים כיצד להימנע מטעויות במהלך תהליך קבלת ההחלטות על צעדיהם הבאים.