קטר ורצועת עזה: "הפתרון" שהפך לבעיה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על קטר ורצועת עזה: "הפתרון" שהפך לבעיה

קטר ורצועת עזה: "הפתרון" שהפך לבעיה

המלכוד הקטרי: כיצד על ישראל להתמודד עם קטר במהלך המלחמה – וביום שאחרי?

מבט על, גיליון 1790, 21 בנובמבר 2023

English
יואל גוז'נסקי
אילן זלאיט

אחד האתגרים העומדים בפני ישראל בבואה לגבש את האסטרטגיה המנחה הן את המלחמה ויותר מכך – את ראייתה את היום שאחריה, הוא המדיניות מול קטר. בעוד הקשר בין קטר לחמאס פוגע באינטרסים ישראליים מהותיים, בה בעת קטר, באמצעות קשריה עם חמאס, משרתת אינטרסים אחרים של ישראל ויתכן שיהיה לה תפקיד בסיום המלחמה ובמנגנון שיקום הרצועה. על ישראל לבחון את מכלול קשריה עם קטר ולבנות מולה מנופי לחץ אפקטיביים, ישירים ועקיפים. כך או כך, הדילמה הקטרית תלווה את ישראל גם לאחר המלחמה.


אחד האתגרים העומדים בפני ישראל בבואה לגבש את האסטרטגיה במלחמה הנוכחית ובוודאי ביום שלאחר המלחמה, הוא המדיניות שעליה לאמץ מול קטר, מעורבותה ברצועת עזה וקשריה עם חמאס. האמירות המפרצית הקטנה והעשירה מממנת בכסות של סיוע אזרחי-הומניטרי את הפעילות של חמאס בעזה, מארחת בתחומה את הנהגת הארגון שמחוץ לרצועה וכן מעניקה לחמאס רשת ביטחון דיפלומטית – בין היתר באמצעות רשת "אל-ג'זירה" הפופולרית שבבעלותה, הנותנת לארגון סיוע תעמולתי יקר ערך. קטר מצידה זיהתה את ההזדמנות שב"אימוץ" חמאס כבר בעלייתו של הארגון לשלטון ברצועת עזה ב-2007: הקשר עם חמאס בעזה מקנה לה השפעה ומעמד במזרח התיכון ומעבר לו, וכן מחזק את המוניטין העממי של דוחה כפועלת למען הפלסטינים, בניגוד למשטרים הערביים שנטשו אותם לטובת נורמליזציה עם ישראל.

ניתן לתמצת את הדילמה הקטרית המונחת בפני ישראל כך: בעוד הקשר בין קטר לחמאס פוגע באינטרסים ישראליים, בה בעת קטר, באמצעות קשר זה לחמאס, שירתה ומשרתת אינטרסים אחרים של ישראל. הסיוע הכספי שהעניקה קטר לחמאס קיבל את ברכת הדרך של ישראל, שהתמכרה לשקט המזויף שהוא קנה לה. בהתאם לגישתה הפרגמטית של קטר, הדוגלת בקשר עם כל הצדדים, עשרות מיליוני הדולרים הקטריים נכנסו לרצועה מדי חודש "בדלת הראשית": ישראל קיוותה שהמימון יתמרץ את חמאס לשמור על רגיעה ביטחונית, ינציח את הפיצול בין שלטון חמאס ברצועה לבין הרשות הפלסטינית בגדה המערבית ויאזן את השפעת איראן על חמאס. השליח הקטרי לרצועה, מוחמד אל-עמאדי היה מבחינת ישראל ערוץ נוח להעברת מסרים לחמאס. בעוד שאר מדינות האזור הלכו והתרחקו מסוגית עזה לנוכח היעדר אופק לפתרון לאזור זה, הקטרים רכשו בלעדיות על יכולת התיווך מול חמאס. גם מצרים, שעד לפני מספר שנים ניסתה לאזן את ההשפעה הקטרית על חמאס, השלימה עם מעמדה של דוחה ברצועה ותפייסה עימה.

פייקלנד מבית המכון למחקרי ביטחון לאומי: כך הפכה אל-ג'זירה למכונת הרעל של המזרח התיכון

מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר שינתה את התמונה במידה רבה מבחינת ישראל. הגם שלא ברור האם קטר הייתה מודעת מראש לכוונת התקיפה, היא הראתה כי מעורבותה של הנסיכות בעזה לא תרמה לביטחון ישראל, אלא להיפך. יתרה מזאת, מטרתה המוצהרת של ישראל במלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבות המלחמה - למוטט את שלטון חמאס ברצועה - הציבה אותה בניגוד אינטרסים חד עם קטר, שלא תוותר בקלות על נכס אסטרטגי זה, שהשקיעה בו רבות.

על כן, אין זה מפתיע כי מאז מתקפת חמאס, נשמעות בישראל קריאות להכריז על קטר כאויב ולפעול נגדה. אך ישראל תתקשה לעשות זאת. החטופים הישראלים הנמצאים ברצועת עזה הפכו למעשה את ישראל "בת ערובה" של קטר. בידי קטר, כך לפחות מקווים בישראל, יכולת להשפיע על חמאס בסוגיה כאובה זו. שלא שלקטר יש שני אינטרס מחד, ניסיון לעכב את הפעולה הצבאית ברצועה על מנת לנסות ולשמר את כוחו של חמאס ולזכות בנקודות בעיקר בארה"ב בשל פעולותיה בסוגית החטופים. הזדקקותה של ישראל לקטר בהקשר זה באה לידי ביטוי, למשל, בנסיגתה מהכוונה להוציא מהחוק את שידורי "אל-ג'זירה" בשטחה.

בנוסף, לקטר יחסים הדוקים עם ארצות הברית. בשטחה ממוקם הבסיס הצבאי האמריקאי הגדול באזור, המאכלס את המפקדה האזורית של פיקוד המרכז האמריקאי. קשריה טובים במיוחד עם הממשל האמריקאי הנוכחי, אשר לו סייעה ביציאה מאפגניסטן ובתיווך מול איראן. על אף שמתקפת חמאס ציירה לזמן מה את קטר באור שלילי בזירה הבינלאומית, הנסיכות מיהרה לפצות על כך באמצעות פעילות בסוגית השבויים ובקשריה עם איראן וחזבאללה על מנת למנוע התלקחות הזירה הלבנונית, וכך שימרה את דימויה כפועלת לכאורה לייצוב האזור.

נראה שקטר תישאר מרכזית בזירה גם לאחר סיום המלחמה נגד חמאס ובסיום המקווה של סוגיית החטופים המוחזקים ברצועה. לאף מדינה ערבית אחרת אין "תיאבון" למעורבות עמוקה ברצועה ולמילוי הוואקום שייווצר בה אם אכן יתמוטט שלטון חמאס, בעוד קטר בוודאי תרצה לשמר את השפעתה ברצועה ב"יום שאחרי", גם אם חמאס יאבד את בכורתו. הממשל האמריקאי, לפי הדיווחים, מתקשה לגייס את מצרים, ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, לקחת חלק בניהול ושיקום הרצועה לתקופת מעבר - כל עוד ישראל שומרת על עמימות בקשר לעתיד הרצועה ומתנגדת לשובה של הרשות הפלסטינית אליה. בדומה למצב שנוצר לאחר מבצע "צוק איתן" ב-2014, גם הפעם קטר עשויה להיות, בין שישראל תחפוץ בכך ובין שלאו, כתובת בסוגית שיקום הרצועה. אם כן, קיים מתח בין העניין הישראלי בהרחקת קטר מהרצועה, הגובר בימים אלה, לבין הצורך המתמשך לקדם מול חמאס ומול הרצועה יעדים מהותיים, בעת הלחימה ואחריה.

כתבה על התפקיד של קטר במלחמה בין ישראל לחמאס

פגיעה אנושה בחמאס תעמיד את קטר עצמה בפני דילמה – האם לתמוך בשלטון אחר במקום חמאס ברצועה, למשל שלטון טכנוקרטי או כזה שיהיה מזוהה עם הרשות הפלסטינית? ניסיון העבר מלמד שיש לכך סיכוי - הרכיב הפרגמטי במדיניות של קטר גדול יותר מהרכיב האידיאולוגי והאסטרטגיה שלה היא פרגמטית ואף אופורטוניסטית. שהרי, קטר רגישה למעמדה ולדימויה הבינלאומיים, וניתן לפגוע בהם ולהכתים אותם על-ידי קשירתה של הנסיכות לפשעי חמאס. לכן, על ישראל לפעול, גם מול ארצות הברית, לכך שהימצאותם של אנשי חמאס בקטר תהפוך לנטל על דוחה.

בהינתן שמנוף הלחץ האפקטיבי ביותר על קטר הוא ארצות הברית, על ישראל להסתייע בממשל כדי ללחוץ על קטר לשנות את מדיניותה. אולם, לאור הנכסיות של קטר בעיני ארצות הברית יש להנמיך ציפיות גם לבי ההבטחה של וושינגטון כי סיכמה עם דוחה "לבחון מחדש" את יחסיה עם חמאס לאחר המלחמה. מכאן, ששינוי מדיניות ישראלית נגד קטר, ובוודאי נקיטת צעדים ישירים מולה – למשל, פגיעה בבכירי חמאס השוהים בנסיכות - עלולים להיתקל בהתנגדות אמריקאית, בוודאי בטווח הזמן הקצר.

יתר על כן, חיוני שישראל תגדיר לרצועת עזה מודל שליטה ברור ב"יום שאחרי", שימנע ואקום פוליטי מסוכן שיאפשר לקטר להיות מחדש המושיעה היחידה. מודל זה אמור להישען על שיתוף מדינות ערביות בשיקומה של רצועת עזה, בדגש על מצרים, ירדן, ערב הסעודית והאמירויות, וכן על הכפפת המנגנונים האזרחיים של הרצועה - גם אם באפן סמלי לרשות הפלסטינית - אלמנט חיוני להשגת שיתוף פעולה של מדינות אלו ותמיכה אמריקאית בהסדר זה. אחת האפשרויות היא לנסות ולכרוך זאת בהתנעה אמריקאית מחודשת של תהליך הנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית.

הגם שערב הסעודית אינה מגלה התלהבות ליטול אחריות כלשהיא למתרחש ברצועה, הממשל האמריקאי יוכל להציעה לה תמורות כחלק מהסכם נורמליזציה עם ישראל, שיסייע לשכנע אותה לגלות נכונות למעורבות רבת משמעות. בה בעת, לישראל אינטרס ברור כי קטר תמשיך ואף תגביר את תמיכתה הכלכלית במצרים, שאמור להיות לה תפקיד מרכזי ב'יום שאחרי' בשל קרבתה לרצועה והיכרותה עם האזור, כמו גם קשריה לחמאס ושליטתה במעבר רפיח. קטר יכולה גם להשתלב בכוח משימה ערבי-בינלאומי, שתהיה לו אחריות זמנית על רצועת עזה, אם כי לא להובילו.

בכל מקרה, על ישראל להתנות את השתלבותה של קטר בעזה שלאחר המלחמה בשינוי מדיניותה כלפי חמאס. בהינתן גישתה הפרגמטית של קטר ורצונה לשמר את השפעתה בסוגיה הפלסטינית תרחיש זה עשוי להיות אפשרי, אם אכן תצליח ישראל להפוך את הברית בין הקטרים לחמאס לנטל דיפלומטי עליהם ולבנות כוח נגדי ומתחרה להשפעתם ברצועת עזה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסעודיה ומדינות המפרץמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
Shutterstock
נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית: אינטרסים, אתגרים וסיכויי מימוש
הימצאותה של הנורמליזציה הישראלית-סעודית על הפרק מעידה כי המניעים הבסיסיים של ישראל, ערב הסעודית וארצות הברית לקידום יעד זה לא השתנו באופן מהותי גם לאחר שהמומנטום להשלמת התהליך נבלם עקב מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023 והמלחמה שפרצה בעקבותיה. שלוש המדינות המרכזיות בתהליך עדיין חותרות, כל אחת מסיבותיה, להבשלת המגעים בנושא, כשמטרת-העל היא עיצוב ארכיטקטורה אזורית חדשה במזרח התיכון. קובץ זה מאגד מאמרים שכתבו חוקרי המכון למחקרי לאומי, אשר דנים בעמדות ובאינטרסים של מדינות ושל שחקנים לא-מדינתיים, במזרח התיכון ומעבר לו, בדבר נורמליזציה ישראלית-סעודית ובהשפעתם הישירה או העקיפה, השלילית או החיובית של בעלי האינטרסים על התהליך ועל הסיכויים להבשלתו.
12/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.