כלכלות המזרח התיכון: אור עמום בקצה המנהרה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על כלכלות המזרח התיכון: אור עמום בקצה המנהרה

כלכלות המזרח התיכון: אור עמום בקצה המנהרה

התחזית העדכנית של שני המוסדות הפיננסיים המרכזיים בעולם אינה מבשרת טובות לאזור. נקודת האור: צפויה התאוששות, אך היא תימשך שנים ארוכות. בינתיים, על ישראל להתבונן מסביבה, להיערך לסכנות העשויות להיווצר כתוצאה מהמשבר – אך גם לזהות הזדמנויות

מבט על, גיליון 1401, 10 בנובמבר 2020

English
עודד ערן

שני המוסדות הפיננסים הבינלאומיים המרכזיים, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, עדכנו במחצית אוקטובר 2020 את הערכותיהם אשר להשלכות משבר הקורונה על כלכלות המזרח התיכון. ההערכות הקודמות פורסמו באפריל שנה זו, ומהעדכון עולים תמונה פסימית וצפי לשיפור המותנה כמובן במציאת פתרונות רפואיים למגפת הקורונה. למרות שיפור צפוי, כלכלני המוסדות האלו מעריכים כי יחלפו מספר שנים עד היעלמותן של ההשפעות הכלכליות של המשבר. 


הערכות מעודכנות של כלכלני הבנק העולמי ושל קרן המטבע הבינלאומית מצביעות על השלכות חמורות של מגפת הקורונה על כלכלות המזרח התיכון, אף מאלו שנצפו על ידי מוסדות אלה באפריל השנה. הצפי לשנת 2021 והערכות לגבי משך תקופת ההתאוששות מהמשבר מעלים חשש להחרפת אותן בעיות, שמהן סבל האזור עוד טרם המשבר הנוכחי, ולסיכון רב ליציבות הכלכלית-חברתית של האזור.

כלכלני הבנק העולמי תיקנו את הערכתם הקודמת, שלא הייתה חיובית כשלעצמה, ועתה הם צופים התכווצות גדולה יותר של הכלכלה האזורית, בשיעור של 5.2 אחוזים ב-2020, ומעריכים כי ההתאוששות ב-2021, בכפוף למציאת פתרונות רפואיים למגפת הקורונה, תהיה חלקית בלבד. גם כלכלני קרן המטבע העולמית תקנו את הערכותיהם והם צופים הקטנת התוצר המקומי הגולמי האזורי ב-2020 ב-4.1 אחוזים (בהשוואה ל-2.8 אחוזים, כפי שחזו באפריל השנה). הגידול המואץ בהוצאות הבריאות ויצירת רשתות הגנה לשכבות החלשות העמיקו את הגרעונות בחשבונות השוטפים של הממשלות באזור, ועמם גם את צרכי המימון שלהן. כלכלני הבנק העולמי מעריכים כי החוב הציבורי האזורי ביחס לתמ"ג יגדל מ-45 אחוזים בשנת 2019 ל-58 אחוזים ב-2022 (שיעור זה נראה נמוך יחסית למדינות ואזורים אחרים ברחבי העולם, שכן הוא כולל את המדינות מפיקות הנפט, שהחוב הציבורי ברובן אינו גדול ביחס לתמ"ג). רוב מדינות האזור נקטו צעדים דומים, של פטורים מתשלומים מסוימים, דחיית תשלומי מסים ואגרות, הפחתת ריביות, הנפקות אגרות חוב ממשלתיות, העברות לשכבות מעוטות יכולת, הגדלת נזילות הבנקים, הקטנת הרזרבות של הבנקים ועידוד דחיית פירעון הלוואות. עם זאת, מציינים כלכלני הקרן, שיעור סיוע החירום של מדינות האזור לכלכלותיהן היה רק 2 אחוזים מהתמ"ג בשעה שבשאר חלקי העולם הוא הגיע ל-3 אחוזים.

ריאיון עם ג'יהאד עזור, ראש מחלקת המזרח התיכון ומרכז אסיה בקרן המטבע הבינלאומית, אוקטובר 2020

בהערכה המעודכנת, כמו גם בקודמתה, הכלכלנים מצביעים על פגיעותן של כלכלותיהן של המדינות המפיקות נפט וגז לנפילה דרסטית במחיריהם, שעל פי ההסכמים של מדינות אופ"ק לגבי הגבלות התפוקה נשארו נמוכים ב-40 אחוזים מאלו שלפני פרוץ המגיפה. בשל התלות הגבוהה במחיר הנפט וכן העובדה שענף זה נפגע יותר מאשר ענפי כלכלה אחרים, סבלו המדינות המפיקות מהתכווצות כלכלית חמורה יותר בהשוואה לאזור כולו, וזו תגיע ל-6.6 אחוזים ב- 2020.

בחריין היא הנפגעת הראשית בין מפיקות הנפט, הן בשל הירידה במחיריו והן בשל שיתוקו של ענף התיירות, שהאמירות השקיעה בו סכומי עתק. התמ"ג יתכווץ ב-5 אחוזים השנה, אבל הנתון השלילי המפתיע לגבי בחריין הוא הגידול העצום בחוב הציבורי, המוערך על ידי כלכלני הבנק העולמי ב-130 אחוזים מהתמ"ג - נתון המזכיר יותר את מצבה של לבנון מאשר את זה של מדינה מפיקת נפט. בשכנתה הקרובה, ערב הסעודית, התמ"ג ב-2020 יקטן ב-5.4 אחוזים, זאת בהנחה סבירה שערב הסעודית תשמור על הגבלות יצוא הנפט. הצמיחה בענפים אחרים תיפגע בין השאר בשל ההחלטה להעלות במידה דרסטית את שיעור המע"מ, מ-5 ל-15 אחוזים, במאמץ לצמצם את ההשלכות של הגידול בהוצאות הבריאות והרווחה. באיחוד האמירויות תימשך ההאטה בפעילות הכלכלית, כבשאר המדינות מפיקות הגז והנפט, והיא תודגש גם בשל דחיית אקספו 2020, שהיה אמור לתת דחיפה לכלכלה המקומית. זו צפויה להתכווץ בשיעור של 6.3 אחוזים ב-2020 ולצמוח ב-2.5 אחוזים גם בהנחה שהתערוכה תתקיים בדובאי בשנה הקרובה. כלכלני הבנק מניחים שגם הסכם הנורמליזציה עם ישראל ירחיב הזדמנויות כלכליות, כתוצאה משיתוף פעולה מסחרי וטכנולוגי בין המדינות.

ריאיון עם שר הכלכלה של איחוד האמירויות בעקבות החתימה על הסכמי אברהם, אוקטובר 2020

התמונה במדינות האזור שאינן מפיקות גז ואנרגיה דומה, אך סיבותיה שונות במידה מסוימת. מצרים, שעדיין נכללת בקטגוריה זו על אף היותה מפיקת גז ונפט, אבדה בשל משבר הקורונה 2.7 מיליון מקומות עבודה והאבטלה (על פי הנתון הרשמי, שיש להניח שאינו משקף את המצב לאשורו) עלתה ל-9.6 אחוזים. החוב הממשלתי יעלה מ-90.2 אחוזים מהתמ"ג ב-2019 ל-93.8 אחוזים בסוף 2020. מצרים נקטה צעד חריג כאשר שמטה חוב ממשלתי לקרנות הביטוח ובכך תוריד את שיעור החוב הציבורי ביחס לתמ"ג. מצרים חריגה גם בתמונה האזורית, שכן הצפי הוא לצמיחה חיובית בשיעור של 3.5 אחוזים ב-2020 (אף שמדובר בירידה בהשוואה לצמיחה שנאמדה ב-2019 ) ו-2.2 אחוזים ב-2021. בהתחשב בפגיעה האנושה בענף התיירות ברחבי האזור ובירידה החריפה בהעברות כספים של עובדים מצריים בחו"ל, זו תמונה שלילית פחות מכפי שניתן היה לצפות.

לבנון זכתה לכיסוי תקשורתי עולמי גם משום שזכתה בתואר המפוקפק של המדינה הראשונה בהיסטוריה שהכריזה על חדלות פירעון, וגם בשל הפיצוץ בנמל ביירות שגרם למותם של מאות בני אדם ולהרס נרחב באזור הנמל. התמ"ג הלבנוני עלול להצטמצם ב-19.2 אחוזים ב-2020 ובעוד 13.2 אחוזים בשנה הקרובה. נתונים אלה מבשרים בעיות קטסטרופליות – בלשון כלכלני הבנק העולמי - כאשר מחצית מהאוכלוסייה תהיה מתחת לקו העוני, יירשמו פיחות מואץ של המטבע, אבטלה גואה והיפר-אינפלציה.

הגל השני של מגפת הקורונה פגע גם באוכלוסייה ובכלכלה הפלסטינית. המצב הוחרף גם כתוצאה מהעיכוב הנמשך בהעברות המסים מישראל לרשות הפלסטינית. אחרי שלוש שנים של צמיחה כלכלית מינורית בשעור של 2 אחוזים בשנה, משבר הקורונה יעמיק את ההאטה הכלכלית והתמ"ג הפלסטיני יתכווץ ב-8 אחוזים. קרוב לשליש מהאוכלוסייה הפלסטינית מצוי כבר עתה מתחת לקו העוני.

ריאיון עם שר הכלכלה לשעבר של לבנון, אוקטובר 2020

תחזיות הכלכלנים של שני המוסדות אשר לתהליך ההתאוששות זהירות ומאופקות. ניתוחיהם מצביעים על השלכותיה של הפגיעה בתעסוקה בענף התיירות בירדן, לבנון, מרוקו ומצרים, ואלו לא תעלמנה במלואן גם עם חזרה לפעילות כלכלית נורמלית. הכלכלנים גורסים שהסיכון של חברות להגיע למצב של פירוק כפול מזה שהוערך טרם המשבר - תופעה שתקשה על חברות בענפים מסוימים לגייס אשראי. הסקטור הפיננסי במדינות האזור מקבל תשומת לב מיוחדת בהיותו קרדינלי ליכולת הממשלות לשמור רמת יציבות כלכלית-חברתית. כלכלני קרן המטבע מפנים תשומת לב להתערערות המערכת הבנקאית בבחריין, עומאן ואיחוד האמירויות, בשל הירידה ברווחיות וביציבות שנגרמה עקב הפחתת שיעורי הריבית, שינוי שעורי הנזילות וירידת ערך של אגרות חוב ממשלתיות המוחזקות על ידי הבנקים. כלכלני הבנק, שבדקו סדרה של הנחות, הגיעו להערכת נזק אפשרי מצטבר בשעור של 190 מיליארד דולר לסך כל הנכסים הפיננסיים האזוריים. מסקנתם היא, שממשלות תאלצנה למצוא איזון בין הצורך לפרוס רשת ביטחון כלכלית-חברתית לבין השמירה על יציבות פיננסית. המשמעות האפשרית של מסקנה זו היא הפעלת מעצורים בכל הקשור למתן סובסידיות, מענקים והקלות אחרות לשכבות הנזקקות. המשמעות הנלווית היא האטת תהליך היציאה מהמשבר וגידול באוכלוסייה שמתחת לקו העוני.

ההמלצות של קרן המטבע הבינלאומית ושל הבנק העולמי הן להמשיך את המאמץ לשימור מקומות עבודה, להבטיח את נזילות העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית, ולהמשיך להגן על השכבות החלשות. מדיניות ה"התנעה-סגר" גורמת, לדברי הכלכלנים, לירידה בפרודוקטיביות, להגדלת האבטלה ולקושי גובר של עסקים קטנים ובינוניים לממן המשך הפעילות. כדי לתת מענה ללחצים הפיסקליים, ההמלצות הן לשפר ולייעל את גביית המסים, להפוך במידת האפשר מיסוי לפרוגרסיבי יותר, להקטין בהדרגה סובסידיות לדלק ולהקטין הוצאות בסעיפי תקציב לא הכרחיים בטווח הקצר.

לישראל יש כמובן עניין לבחון באופן שוטף את השלכות המצב הכלכלי על יציבותן של מדינות האזור, ובמיוחד את זו של שכנותיה המידיות. מדוחות המוסדות הכלכליים הבינלאומיים עולה כי ממשלות מצרים וירדן שולטות במצב ומטפלות באופן סביר בלחצים התברואתיים והכלכליים. יוזכר כי גם מערכת הבחירות וחילופי הממשלה בירדן לא עוררו כל תסיסה פוליטית.

מאידך גיסא, הניתוח של המצב בלבנון וברשות הפלסטינית על ידי כלכלני המוסדות הבינלאומיים, וכן מעקב שוטף אחרי ההתפתחויות המדיניות בהן, מצביעים על פוטנציאל של נפיצות – הן בזירת הפנים והן ביחסים עם ישראל. בשתי זירות אלו יש לישראל יכולת השפעה על תמונת היציבות הפוליטית-כלכלית בטווח המידי והבינוני, ועליה לשקול הפעלה של מנופי השפעה אלה ואת עיתוי הפעלתם. הסדרת ההעברה של כספי המסים לרשות הפלסטינית הכרחית לחיזוק היציבות בה, וצריכה להוות חלק מההיערכות לקראת יציאה מהמשבר הנוכחי של הכלכלות הישראלית והפלסטינית בכל הקשור לעבודה וסחר. המשבר בלבנון מגביר מחד גיסא את הפוטנציאל לעימות ביטחוני, גם אם אינו מתוכנן, אבל מנגד גלומה בו הזדמנות להסדרה מדינית-כלכלית, שתוכל לסייע בצמצום הסיכון לחיכוך מסוכן ומיותר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםכלכלה וביטחון לאומינגיף הקורונה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
Shutterstock
שלושה אירועים, חשש אחד: סכנה לכלכלת ישראל
מדוע גברה הסבירות למשבר פיננסי בישראל?
08/04/25
Shutterstock
תקציב המדינה 2025 – אישוש לחששות חברות דירוג האשראי
מהם מאפייניו העיקריים של התקציב שאושר בממשלה ומדוע הוא נכשל מלספק את הצרכים הכלכליים הרחבים של המדינה, ולא מעניק סיבה לחברות דירוג האשראי לחזור בהן מההחלטה להוריד את הדירוג הישראלי?
25/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.