החברה הישראלית לאחר בחירות 2022- המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החברה הישראלית בראי תוצאות בחירות 2022

החברה הישראלית בראי תוצאות בחירות 2022

מדינת ישראל בחרה ימין על מלא – דבר המוציא את המערכת הפוליטית מהסחרור שבו הייתה בשנים האחרונות, אך גם טומן בחובו לא מעט אתגרים בכל הנוגע לסוגיות הפנים – ובעיקרן היחסים בין היהודים והערבים בארץ ותכניה של הדמוקרטיה הישראלית – וכן לנושאי חוץ, ובראשן היחסים עם ארה"ב והמדיניות מול הפלסטינים. מה ניתן ללמוד על החברה הישראלית מתוצאות הבחירות, ומהם האתגרים הצפויים עם הקמת הממשלה?

מבט על, גיליון 1664, 28 בנובמבר 2022

English
אורי ורטמן
מאיר אלרן

תוצאות הבחירות לכנסת ה-25, ועוד לפני הקמת הממשלה, יוצרות בסיס צפוי ליציבות שלטונית, שנודעה לה חשיבות רבה לתכנון ארוך טווח ולניהול מושכל של סוגיות קריטיות בתחומי הביטחון הלאומי. שאלה מרכזית בהקשר זה היא השפעתן העתידית של הציונות הדתית ועוצמה יהודית על האווירה הציבורית ועל החלטות שיתקבלו לגבי סוגיות רגישות ובכללן אלה הקשורות לסכסוך הישראלי-פלסטיני וליחסי יהודים-ערבים בישראל, בדגש על תחומים נפיצים כגון המקומות הקדושים בירושלים. לאלה השלכה מידית על הביטחון הלאומי. מעבר לכך ניצבות שאלות יסוד לגבי המשמעויות והפרקטיקות של זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. זאת, על רקע הקיטוב הגובר בחברה הישראלית והרוב הברור של מצביעי גוש הימין בה. התנהלותה של הממשלה החדשה, שהיא ממשלת ימין מובהקת, תשפיע במידה רבה על האווירה הפוליטית בישראל ועל השסעים בקרבה. לכל אלה השלכות חשובות על החוסן החברתי ועל מעמדה הבינלאומי של ישראל.  


בחירות 2022 הסתיימו בהכרעה ברורה לטובת גוש הימין בראשות בנימין נתניהו. עקב כך צפוי שישראל תיחלץ מהמשבר הפוליטי בשלוש וחצי השנים האחרונות, שבמהלכו נערכו חמש מערכות בחירות. בחינת נתוני ההצבעה בבחירות אלה, על פי מגזרים ובאספקלריה ארוכת טווח, מעלה תמונה כוללת ודינמית המשקפת את השינויים שחלו בחברה הישראלית:

  • שיעור ההצבעה בבחירות 2022 אמנם עלה לעומת בחירות 2021, מ-67.4 אחוזים ל-70.6 אחוזים, אולם בהשוואה לבחירות 1999-1973, שבהן שיעור ההצבעה הממוצע עמד על 78.8 אחוזים, עדיין מדובר באחוז הצבעה לא גבוה במיוחד.
  • בבחירות 2022 מצביעי הימין הגיעו לקלפי בשיעורים גבוהים מאשר בבחירות 2021, מה שהביא להתחזקות הגוש שבהובלת בנימין נתניהו. ניתן לראות זאת בבירור בעלייה באחוזי ההצבעה בערים המזוהות מסורתית עם הימין (אשקלון - 2 אחוזים, באר שבע -  4.6 אחוזים, ודימונה - 6.9 אחוזים). לעומתם, מצביעי המרכז-שמאל שמרו על שיעור הצבעה דומה לזה שנרשם בבחירות 2021 (תל-אביב - 0.4- אחוזים, גבעתיים - 0.3 אחוזים, והרצליה - 0.3 אחוז). שוב הומחש, וביתר שאת, כי הימין למרכיביו השונים מהווה רוב במדינת ישראל. זאת, בהתחשב גם בעובדה שהמעבר של מפלגת ישראל ביתנו ב-2019 לגוש הנגדי יצר דימוי מטעה של שוויון בין הימין למרכז-שמאל. נראה כי בבחירות האחרונות, גם אם מר"צ ובל"ד היו עוברות את אחוז החסימה, גוש הימין היה זוכה ברוב, גם אם מינימלי.
  • במגזר הערבי, אשר בבחירות 2021 הגיע אחוז ההצבעה בו לשפל היסטורי של 44.6 אחוזים - ושרבים צפו לו ירידה משמעותית נוספת - עלה הפעם שיעור ההצבעה ל-53.2 אחוזים. עדיין מדובר בשיעור השתתפות נמוך מאשר בבחירות 2020, שעמד על אז 64.8 אחוזים, הגבוה ביותר מאז 1999. כך, כוחן היחסי של המפלגות הערביות גדל בבחירות האחרונות לעומת הקודמות, ל-10.8 אחוזים לעומת 8.6 אחוזים, אולם כוחן היחסי ביחד לא גדל, בעיקר בשל הפיצול ביניהן שהותיר את בל"ד מתחת לסף אחוז החסימה.

קלפי ביישוב ערבי בישראל, נובמבר 2022 |

  • עוד ניכרת בציבור הערבי המגמה הנמשכת של נטישת המפלגות הציוניות. בבחירות 1992, רוב המצביעים הערבים בחרו במפלגות ציוניות (52.3 אחוזים מול 47.7 אחוזים), כאשר מפלגת העבודה זכתה ב-20.6 אחוזים מקולותיהם. 30 שנה לאחר מכן, רק 14.2 אחוזים מהערבים הצביעו עבור מפלגות ציונות (המחנה הממלכתי היה הזוכה הגדול ביותר - 3.2 אחוזים). תופעה זו החלה לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה ועשויה גם להצביע על התחזקות הזהות הפלסטינית בציבור הערבי.
  • נרשמה התחזקות של המפלגות החרדיות לעומת בחירות 2021, מ-12.8 אחוזים ל-14.2 אחוזים. למרות שש"ס ויהדות התורה אכן הגדילו את כוחן בכנסת לעומת הבחירות הקודמות, מ-16 ל-18 מנדטים, כוחן היחסי נשאר יציב בהסתכלות על שני העשורים האחרונים. בעוד בבחירות 1992 היה כוחן היחסי של ש"ס ויהדות התורה כ-8.2 אחוזים (אז אחוז ההצבעה בקרב כלל הציבור היה גבוה יותר), הרי שבבחירות האחרונות הוא עמד על 14.2 אחוזים. גידול זה קשור לצמיחה הדמוגרפית בחברה החרדית ובעיקר לגידול של מפלגת יהדות התורה, שצמחה מ-3.3 אחוזים בבחירות 1992 ל-5.9 אחוזים בבחירות 2022. למרות כל זאת, מאז 2003 כוחן של המפלגות החרדיות נשאר יציב למדי, בשיעור של 16-18 מנדטים בכנסת.
  • השינוי הבולט והחשוב ביותר הינו הצלחתה המובהקת של מפלגת הציונות הדתית/עוצמה יהודית, בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, שזכתה ב-14 מנדטים - עלייה של 8 מנדטים לעומת הבחירות הקודמות. ההצבעה בישובים הרלוונטיים מסבירה זאת: רוב גדול של תומכיה החדשים של הציונות הדתית/עוצמה יהודית הצביעו בבחירות 2021 למפלגת ימינה, בהובלת נפתלי בנט ואיילת שקד, כפי שניכר בערים שבהן הציונות הדתית/עוצמה יהודית זכתה להצלחה ניכרת (באר שבע - 15.7 אחוזים, ירושלים - 14.2 אחוזים ואשקלון - 13.3 אחוזים), וכך גם בערים המזוהות עם מפלגות גוש המרכז-שמאל. בתמונה כוללת, ימינה/הבית היהודי נחלשה ב-5 אחוזים ביחס ל-2021, לעומת הציונות הדתית/עוצמה יהודית שיותר מאשר הכפילה את כוחה מ-5.1 אחוזים ל-10.8 אחוזים. כלומר, עיקר התחזקותה של הציונות הדתית/עוצמה יהודית נבע מהיעלמותה של מפלגת ימינה. אלה ממצביעי הימין המחפשים מפלגה מימין לליכוד מצאו הפעם רק מפלגה אחת. יוזכר כי כך גם ארע בעבר, כאשר ישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן (שסיסמת הבחירות שלה אז היה: "רק ליברמן מבין ערבית"), זכתה ב-15 מנדטים בבחירות 2009.
  • בחלוקה לשלושה גושים (ימין, מרכז-שמאל, וערבים), גוש הימין-חרדים בהובלתו של נתניהו עלה מ- 48.3 אחוזים ב-2021 ל-49.6 אחוזים ב-2022, גוש המרכז-שמאל, על רכיבי הימין שלו, ירד מ-41.5 אחוזים ל-38.3 אחוזים, וגוש הערבים עלה מ-8.6 אחוזים ל-10.8 אחוזים.

קיים חשש שתחול הרעה ביחסי יהודים-ערבים בישראל. אירועי מאי 2021 בלוד |

משמעויות עיקריות:

הקמת ממשלה על בסיס קואליציה בת 64 ח"כים יוצרת בסיס מוצק למדי לשרידותה ולכן ליציבות שלטונית. אלה חשובות לצורך תכנון ארוך טווח ולניהול מושכל של סוגיות קריטיות בתחומי הביטחון הלאומי של ישראל. בין היתר, היציבות השלטונית תמנע מצב שבו המדינה מתנהלת ללא תקציב ותסייע למקבלי ההחלטות להוביל מהלכים כגון הרחבת הסכמי אברהם ואולי גם צעדים שיתרמו להפרדה פוליטית בין ישראל לפלסטינים – נושאים שלגביהם קיימת הסכמה רחבה בציבור הישראלי. זאת, גם אם החלטות אפשריות בסוגייה הפלסטינית עשויות לעורר מחלוקת בתוך קואליציה המסתמנת.

היות מפלגת הציונות הדתית/עוצמה יהודית, הממוקמת בקצה הימני של הקשת הפוליטית ומוגדרת על ידי רבים בישראל ובעולם כמפלגת ימין קיצוני, רכיב מרכזי בממשלה החדשה, עשויה להוות אתגר מרכזי ליציבותה של הקואליציה בשני תחומים חשובים: האתגר הראשון – החשש כי תחול הרעה ביחסי יהודים-ערבים בתוך ישראל וגם השלכותיה האפשריות של התייחסות מקלה מול המתנחלים ביהודה ושומרון תוך הקשחת הגישה מול הפלסטינים. במוקד העניין תעמוד ההתייחסות הישראלית כלפי המקומות הקדושים בירושלים. זו עשויה להאיץ התנגשויות ביהודה ושומרון ובירושלים ולהוביל להקצנה ולאלימות ברחוב הערבי בישראל, עד כדי התנגשויות בעצימות גבוהה בערים המעורבות ומעבר להן. האתגר השני, שאף הוא משליך על הביטחון הלאומי של ישראל, כרוך בהתייחסות הממשל האמריקני כלפי המשמעויות המעשיות של היות הציונות הדתית/עוצמה יהודית רכיב פוליטי משמעותי בקואליציה. מדובר בתחום העשוי להעיב על היחסים המיוחדים עם ממשל ביידן וכן עם הקהילה היהודית בארצות הברית.

לסיכום, התמונה המורכבת מצביעה על מתח צפוי בין המשכיות בסיסית במדיניות הישראלית בסוגיות יסוד בתחומי החוץ, לבין שינויים אפשריים צפויים בתחומי הפנים. זאת, בעיקר בשאלות הקשורות לגישה מול החברה הערבית וסוגיות הקשורות למחלוקות לגבי משמעויותיה המעשיות של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאן תכריע כנראה מידת השפעתה בעתיד של הציונות הדתית/עוצמה יהודית הן על האווירה הציבורית, הטעונה ממילא בתקופה הנוכחית, והן על התנהלות והחלטות בסוגיות רגישות. לכל אלה השלכות מידיות על הביטחון הלאומי ועל מעמדה הבינלאומי של ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראלחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.