המלחמה בסוריה - סוגרים עשור ואיזה מהפך ישראל צריכה לבצע - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עשור למלחמה בסוריה – נדרש מהפך בגישת ישראל

עשור למלחמה בסוריה – נדרש מהפך בגישת ישראל

בישראל מעדיפים את "השטן המוכר" – בשאר אל-אסד, זה שפתח את הדלת לאיראן - על פני ההזדמנות לשנות את המציאות בסוריה. זו העת למהפכה בתפיסה הישראלית: "לרדת מהגדר", להכיר בעובדה שסוריה תיוותר מפוצלת, לכוונן לבעלי ברית מקומיים, ולפעול ביתר שאת לסגירת הפרצות המאפשרות לאיראן ולשלוחיה להתבסס בזירה הצפונית לאורך זמן

מבט על, גיליון 1451, 5 באפריל 2021

English
אודי דקל
כרמית ולנסי

משטרו של בשאר אל-אסד התגבר על התבוסות הצבאיות שנחל בשנים הראשונות של מלחמת האזרחים בעזרת הסיוע הצבאי של רוסיה ואיראן ושרד. ועדיין, לאחר עשר שנות לחימה, המשטר אינו מצליח להשתלט על כל שטחי המדינה, שנותרה מפוצלת ואינה מתפקדת. בשלב זה, כל עוד אסד שולט במדינה, אין צפי להתייצבותה ולשיקומה. גם לנוכח מציאות זו, גורמים מדיניים ובטחונים ממשיכים לדבוק בגישה הגורסת שמשטרו של אסד, אשר פתח את הדלת להתבססות איראן וחזבאללה במדינתו והוא אחראי למאות אלפי הרוגים מבני עמו, עדיף על פני כל אופציה שלטונית אחרת בסוריה. ואולם, כשם שסוריה השתנתה בעשור האחרון, גם ההערכה האסטרטגית כלפי העומד בראשה צריכה להשתנות. מומלץ מהפך בגישה הישראלית כלפי סוריה, שעיקרה ירידה מהישיבה על הגדר והגברת המעורבות בשלושה מרחבים אסטרטגיים החיוניים לישראל – דרום סוריה, צפון מזרח סוריה (הגבול עם עיראק) וגבול סוריה-לבנון.


במלאות עשור לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ברור שסוריה, כפי שהייתה בין השנים 1963 – 2011, חדלה מלהתקיים. המרד האזרחי שדוכא באכזריות על ידי משטר דיקטטורי, מגובה צבאית ודיפלומטית על ידי רוסיה ואיראן, הותיר את סוריה מחולקת לאזורי השפעה ושליטה בגיבוי מדינות זרות. מציאות זו מרוקנת מתוכן את הסיסמה הנשמעת תכופות מצד גורמים סורים וחלק ממדינות המערב בדבר "שמירה על אחדותה ושלמותה של המדינה הסורית". נראה כי בעתיד הנראה לעיין, המדינה הסורית תיוותר זירה מפוצלת ומפורקת.

מפת שליטה: סוריה מחולקת דה-פקטו למספר מובלעות: בשאר אל-אסד, בסיוע צבאי של רוסיה ושל איראן ושלוחיה, שולט לכאורה בשני שלישים של המדינה, בעיקר בעמוד השדרה המחבר בין הערים הגדולות חלב, חומץ ודמשק, ובמידה פחותה בדרום. מרחב אידליב שבצפון מערב סוריה, הוא מובלעת מורדים בחסות טורקיה. לאורך גבול סוריה-טורקיה נמצאים שטחים בשליטת טורקיה. מרבית שטחה הצפון מזרחי של המדינה, המכיל את רוב משאבי הטבע, נתון לשליטה כורדית בחסות ארצות הברית. ובמרכז ומזרח סוריה פעילים תאים של המדינה האסלאמית (דאע"ש). השליטה בגבולות סוריה גם היא מעידה על ריבונות "חלולה": (1) צבא סוריה, הכפוף למשטר אסד, שולט על כ- 15 אחוזים מגבולות היבשה הבינלאומיים; (2) גבול סוריה-לבנון נמצא בשליטת חזבאללה; (3) גבול עיראק-סוריה נמצא בשליטת מליציות שיעיות - שלוחות איראניות - משני עבריו; (4) גבול סוריה-טורקיה נשלט על ידי אוסף גורמים, שמשטר אסד ופטרוניתו איראן אינם ביניהם.

מצב הומניטארי: בעשר שנות המלחמה בסוריה איבדו את חייהם כחצי מיליון אנשים (בשלב מסוים הפסיקו גורמי האו"ם למנות את הקורבנות); כ-12 מיליון איש איבדו את בתיהם והם כיום פליטים או עקורים,  ו-90 אחוזים מאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני. אסד שולט על 12 מיליון תושבים מאוכלוסייה שמספרה המשוער הוא 17 מיליון,  המדינה נמצאת על סף משבר רעב בעוד, המחסור במוצרי יסוד ובעיקר לחם ודלק הולך וגובר. מוערך כי כ-11 מיליון תושבים זקוקים לסיוע הומניטארי.

תשתיות: יותר משליש מתשתיות המדינה הושמדו או נפגעו קשות. במלחמתם נגד האופוזיציה החמושה, הן המשטר והן בעלות בריתו - רוסיה ואיראן – תקפו מרכזים עירוניים, לרבות תוך שימוש בנשק כימי ובחביות נפץ, כחלק מאסטרטגיית ההרס לחיסול אזורים המוחזקים על ידי המורדים. עלויות השיקום של סוריה נאמדות בכ-350-250 מיליארד דולר ובשלב זה, אין גורם המסוגל או מעוניין לממן את השיקום.

מעמד אזורי ובינלאומי: משטר אסד מוחרם במערב. מסתמן כי ממשל ביידן ממשיך במדיניות האמריקאית התקיפה כלפי אסד, בנקיטת סנקציות נגדו ונגד סביבתו, באי הכרה בו כמנהיג לגיטימי, וגם בתוצאות הבחירות לנשיאות העתידיות להתקיים במהלך אפריל-מאי. זאת, כל עוד לא נראים באופק רפורמות פוליטיות ותחילת ייצובה ושיקומה של סוריה על פי 'מפת הדרכים' שגיבש האו"ם – הצעה 2254. לאסד מספר מועט בלבד של ידידים במזרח התיכון, למרות שמספר מדינות לכאורה נרמלו את היחסים עמו כמו עומאן, בחריין ואיחוד האמירויות, ואף מצרים וירדן השלימו עם הישארותו בשלטון, אלו קוראות לאחרונה להקלה בסנקציות על העם הסורי. עם זאת, סוריה נותרה מחוץ לליגה הערבית. רוסיה, המכירה בכך שנדרשת רפורמה שלטונית וכלכלית בסוריה על מנת שהמשטר בה יוכר בעולם כריבון לגיטימי, אינה מצליחה לקדם הסדר מדיני. מבחינתה, המחיר הפוליטי של סיום שלטון אסד הוא כבד, משום שהיא אינה מזהה גורם יציב שיכול להחליפו. על רקע זה, מוסקבה מנסה לשווק כלגיטימי את משטרו הרצחני של אסד בקרב הקהילה הבינלאומית.

מדוע גישת "השטן המוכר" צריכה להשתנות?

מאז שהחלה ההתערבות הרוסית במלחמה בסוריה, בשלהי 2015, ישראל השלימה עם המשך שלטונו של משטר אסד בבחינת העדפת "השטן המוכר". למעט מאמץ מתמשך לשבש את בניית "מכונת המלחמה" האיראנית בשטח סוריה, ישראל בחרה לשבת על הגדר ולא לקחת חלק במאבק בין הגורמים הסורים היריבים. ואולם, תמונת המצב הנוכחית מחייבת הערכה מחדש של המדיניות הישראלית ובעיקר הבנה שהגישה שהנחתה את אי-המעורבות איבדה מתוקפה מהסיבות הבאות:

ראשית, בשאר אל אסד הוא שהעניק לאיראן הזדמנות להרחיב את השפעתה בסוריה ולהתבסס במישורים שונים במדינה לאורך זמן, ובכך יצר לישראל אתגר ביטחוני רב-משמעות בגבולה הצפוני. טהראן תמכה באסד בעיקר באמצעות חזבאללה, מיופה כוחה הלבנוני, וכן מליציות לוחמות שגויסו מקרב אוכלוסיות שיעיות בעיראק, אפגניסטן ופקיסטאן. בשנתיים האחרונות מתמקדת איראן בגיוס לוחמים סוריים ובשילובם במיליציות הגנה מקומיות, שאותן היא מאמנת ומחמשת; איראן מעמיקה את השפעתה בצבא הסורי על ידי הכשרת מפקדים בכירים וסיוע בבניין הכוח הצבאי; חזבאללה שולט לאורך גבול סוריה-לבנון ומקים תאי טרור ברמת הגולן; איראן מכשירה בסיסים לכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים בצפון סוריה, המאפשרים פריסה מהירה של כוחות ואמצעי שיגור של טילים, רקטות וכלי טייס תוקפים בלתי-מאוישים שיופנו לעבר ישראל בעת חרום. התקיפות האוויריות הישראליות אינן מונעות את ההתבססות וההשפעה האיראנית הגוברת בסוריה, ואך במעט משבשות את התוכניות האיראנית לייצר חזית התקפית נגד ישראל בשטח המדינה. כל עוד אסד בשלטון - האתגר הביטחוני הניצב בפני ישראל במובן זה יגבר.

חוקרת המכון כרמית ולנסי בהרצאה קצרה על הצורך בשינוי המדיניות הישראלית בסוריה

שנית, אין צפי לפתרון פוליטי של המשבר בסוריה כל עוד אסד בשלטון. חלק ניכר מאוכלוסיית המדינה אינו מכיר בו כשליט לגיטימי. ניצני מחאה כבר נראים גם בקרב הקהילה העלאווית, שהמחסור והרעב לא פסח עליה. מכאן, הישארותו של אסד תבטיח עוד שנים של חוסר יציבות ותעמיק את אותם תנאים שהובילו לפרוץ המלחמה בסוריה מלכתחילה. התעקשות אסד לא לקדם רפורמות שלטוניות או לנקוט ויתור פוליטי כלשהו היא מכשול בפני כל ניסיון לקדם הסדר בתיווך האו"ם או בהובלה רוסית. הגם שארצות הברית נמנעת מתביעה מפורשת ל"שינוי משטר", דרישותיה מעידות כי לשם היא חותרת. ממשל ביידן ממשיך בקו שהוביל משטר טראמפ ובולם כל סיוע כלכלי לשיקום סוריה בהיעדר ויתורים פוליטיים וחזרה למתווה האו"ם. בנוסף, הישארות אסד בשלטון מבטיחה כי מרבית הפליטים לא ישובו לסוריה מחשש שייעצרו או יגוייסו בכפייה לשורות כוחות המשטר. זאת בנוסף לחשש מלשוב למדינה בה נגזל רכושם, עם כלכלה הרוסה והיעדר אופק תעסוקתי.

שלישית, ככל שמדובר במשטר אסד, הטיעון כי קיימת "כתובת אחראית" שמולה ניתן לכונן כללי משחק איבד מערכו. לראייה, אסד אינו שולט אפקטיבית גם בשטחים שהשתלט עליהם צבאית. דרום סוריה הוא מקרה בוחן מובהק לכך: עם השבת השליטה לידי כוחות המשטר בקיץ 2018, האזור הפך מרחב כאוטי, שבו ערב רב של פלגים חמושים הנלחמים זה בזה בלי שהמשטר מצליח לרסנם - ביניהם גורמי אופוזיציה, גורמים הנתונים להשפעה איראנית או רוסית וכן גורמים מקומיים הנהנים ממידה מסוימת של אוטונומיה ביחס לממשל המרכזי.

לבסוף, מעבר להערכות המצב האסטרטגיות, גם השיקול המוסרי חייב להילקח בחשבון על ידי מקבלי ההחלטות בישראל ובקהילה הבינלאומית. הכרה בלגיטימיות של מנהיג שביצע לאורך שנים פשעי מלחמה וממשיך עדיין להתעלל באזרחים – חלק מהמקרים נחשף לעולם רק לאחרונה - היא לא פחות מאשר אות קלון וכתם מוסרי על המבקשים לקבלו לחיק המערכת האזורית והבינלאומית.

המלצות

שלוש הנחות של ישראל התבדו: האחת, שמאמץ התקיפות ימנע את ההתבססות האיראנית הצבאית בסוריה; השנייה, שרוסיה תרתם למאמץ לדחיקת השלוחים האיראניים מסוריה ולצמצום השפעת טהראן במדינה; השלישית, שעדיף שלטון מרכזי, גם תחת הנהגת אסד, במדינה מאוחדת, על פני ריבוי כתובות. מוטב שישראל תכיר בכך שסוריה תיוותר מפוצלת ומחולקת, וכי כל עוד אסד בשלטון לא ניתן יהיה לדחוק את איראן ושלוחיה משטח המדינה. לפיכך, עליה לעודד קידום יוזמה רחבה לסילוקו של אסד מהשלטון, תמורת הירתמות בינלאומית ושל מדינות המפרץ הערבי לשיקום סוריה.

עד להתעצבות סוריה מחדש, על ישראל ליטול סיכונים בטווח הזמן הקצר, כדי למנוע מאיראן ושלוחיה להשתלט על סוריה, וזאת על ידי הגברת מעורבותה בשלושה מרחבים אסטרטגיים החיוניים עבורה:

בדרום סוריה - כדי למנוע מאיראן לחולל גבול של טרור וחיכוך גבוה ברמת הגולן באמצעות שלוחיה, על ישראל לנצל את חולשת משטר אסד ואת תחרות ההשפעה בין איראן לרוסיה (שראוי לתאם את הפעילות מולה), כהזדמנות לנקוט מדיניות פרו-אקטיבית במרחב: לפגוע בשלוחים האיראניים, כולל בכוחות חזבאללה; במקביל לחזק כוחות מקומיים, הן סונים והן דרוזים, ולכונן קשרים עם אוכלוסיות מקומיות מתנגדות למשטר, תוך הענקת סיוע הומניטרי – מזון, דלק, שרותי בריאות – שיסייע ליצור "איי השפעה ישראלית" וכך לשבש את תוכנית ההתבססות האיראנית באזור.

תיעוד סיכול פיגוע מטען בגבול סוריה-ישראל, אוגוסט 2020

בצפון מזרח סוריה - בדגש על האזור של גבול עיראק-סוריה, על ישראל להיערך לתרחיש של פינוי כוחות ארצות הברית. איראן ערוכה להשתלט על הוואקום שייווצר כדי לבסס את הגשר היבשתי מעיראק לסוריה וללבנון. מומלץ לישראל לפתח ערוצי שיתוף פעולה, בפרופיל נמוך, עם הכוחות הכורדיים ולהעניק להם סיוע צבאי וכלכלי, ובד בבד לבנות פלטפורמה לפעילות מבצעית מתמשכת בגזרה כדי למנוע השתלטות איראנית על חבל ארץ אסטרטגי זה, עתיר משאבי האנרגיה והחקלאות.

גבול סוריה לבנון – ההרתעה ההדדית בין חזבאללה לישראל, הנובעת מהחשש להסלמה בגבול ישראל-לבנון, הורחבה לשטח סוריה, למרחב העוטף את גבול סוריה-לבנון. מרחב זה, הנמצא בשליטת חזבאללה, מאפשר לארגון להעביר בסיוע איראני אמצעי לחימה ללבנון, לקיים תעשיית הברחות שהיא חיונית לארגון, ואף לפרוס אמצעי לחימה שביום פקודה יופנו נגד ישראל. שליטת חזבאללה על הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון מבטאת חולשה אסטרטגית של ישראל, אפשרה את התעצמות הארגון לאחר מלחמת לבנון השנייה (בניגוד להוראות החלטת מועצת הביטחון 1701) ומהווה מנוף השפעה פוליטי, צבאי, כלכלי וחברתי של חזבאללה בסוריה. מומלץ כי ישראל תגביר את פעילותה המבצעית במרחב במסגרת המערכה שבין המלחמות, ובד בבד תעודד מעורבות בינלאומית לחסימת הגבול בין סוריה ללבנון, על בסיס ההערכה כי צעד זה חיוני לשיקום לבנון, כמו גם להחלשת הגורמים הרדיקליים באזור כולו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאביב הערביסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
הזירה האזורית: חיכוך ומחנאות לצד דטנט ושיתופי פעולה
המגמה העיקרית בזירה המזרח־תיכונית היא של 'דטנט אזורי'. לאחר שבשנים האחרונות התאפיינה המערכת האזורית במאבקים בין המחנות השונים (השיעי, הסוני־פרגמטי, האחים המוסלמים והג'האדיסטים) על ההגמוניה, במהלך 2021 ניכר שינוי בדפוסי הפעולה במזרח התיכון. בעיקר בלטה דינמיקה שתכליתה קידום של שיתוף פעולה, שלא נראתה כמוה באזור כבר שנים רבות, והיא אינה תואמת את קווי החלוקה בין המחנות. ערב הסעודית ואיראן מנהלות שיח, בין היתר בתיווך עיראק; איחוד האמירויות הערביות סיימה את מעורבותה במלחמות בתימן ובלוב וכן שופרו יחסיה עם איראן, סוריה וטורקיה; לאחר שלוש שנים של חרם הסתיים הסכסוך בין קטר לבין איחוד האמירויות, ערב הסעודית, בחריין ומצרים; ירדן מקיימת דיאלוג עם איראן ועם בשאר אל־אסד נשיא סוריה, ואילו טורקיה מגלה עניין בשיפור יחסיה עם איחוד האמירויות, מצרים, ערב הסעודית וישראל. זאת ועוד, איחוד האמירויות ובחריין פעלו לפיתוח קשריהן הפומביים עם ישראל במסגרת 'הסכמי אברהם', ומצרים הניעה ביוזמתה תהליך להידוק היחסים הכלכליים עם ישראל, וכן פועלת עם ירדן לפתרון משבר האנרגיה בלבנון. על ישראל לעמוד על המשמעויות של הדיאלוגים האזוריים, לנצל את הפתיחות האזורית המסתמנת כדי להרחיב את הקשרים שהתפתחו במסגרת הסכמי אברהם ולפעול ליצירת קשרים נוספים.
24/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.