איראן חותרת להרחבת השפעתה בתוניסיה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על איראן חותרת להרחבת השפעתה בתוניסיה

איראן חותרת להרחבת השפעתה בתוניסיה

זרוע נוספת של התמנון האיראני בצפון אפריקה

מבט על, גיליון 2049, 22 באוקטובר 2025

English
דני סיטרינוביץ

ביקור שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י בתוניסיה מצטרף להחלטה ההדדית בדבר ביטול חובת הוויזות בין המדינות ומעיד על העניין הרב של איראן בהרחבת השפעתה בצפון אפריקה בכלל ובתוניסיה בפרט. עבור  ההנהגה בטהראן, צפון אפריקה מהווה אזור גיאו-אסטרטגי חשוב ביותר, המאפשר לאיראן להגשים מגוון של אינטרסים מדיניים, כלכליים וביטחוניים. לכן, ללא מהלך מדיני שימנע מאיראן לקדם יעד זה, סביר כי מגמה זו תועצם בשנים הקרובות.


ביקורו של שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י בתוניסיה ב-10 בספטמבר היה נדבך נוסף במאמצי איראן להרחיב במידה ניכרת את השפעתה בצפון אפריקה בכלל ובתוניסיה בפרט. קדמה לו שורת מהלכים, שמטרתם הייתה להעמיק את הקשרים בין טהראן לתוניס. שיאם היה בהחלטה המשותפת לשתי המדינות, שהתקבלה ביוני 2024, לבטל את חובת הוויזה למבקרים משתיהן, ולוותה בביקורי בכירים ובכללם ביקור היסטורי של נשיא תוניסיה קייס סעיד באיראן, במאי 2024.

ההנהגה בטהראן רואה בהרחבת השפעתה בצפון אפריקה בכלל ובתוניס בפרט יעד אסטרטגי של מדיניות החוץ שלה לאור ההבנה כי מגמה זו יכולה לשרת אותה במגוון תחומים:

א. הפן הביטחוני – הנוכחות האיראנית בתוניסיה (ובאלג'יר), מאפשרת לאיראן להגביר את האיום הביטחוני על מרוקו, הנתפסת בטהראן כשמשתפת פעולה עם ארצות הברית וישראל וכאיום המשמעותי ביותר על שותפתה האסטרטגית - אלג'יר. כפועל יוצא של ראייה זו, טהראן  אף מגישה סיוע צבאי למורדי הפוליסריו הנלחמים לעצמאות בסהרה המערבית. מגמת הידוק הקשר עם תוניסיה בוודאי משרתת יעד חשוב זה. בנוסף, על רקע ההתדרדרות החמורה ביחסי רבות ממדינות אירופה עם איראן, הנוכחות בתוניסיה ובעיקר קרבתה הגיאוגרפית ליבשת אירופה יכולה לשרת היטב את טהראן אם תבקש להגביר את הקרנת האיום הצבאי על יבשת אירופה, בוודאי בנוגע למדינות הקרובות גיאוגרפית לתוניסיה, דוגמת איטליה.

בנוסף, על רקע האיומים של גורמים ביטחוניים שונים באיראן "לסגור את מיצרי גיברלטר", ורצון הצי האיראני להרחיב את פעולותיו באזור הים התיכון וכך לאיים על ישראל מכיוון מערב, הגברת הנוכחות הצבאית האיראנית הפוטנציאלית בתוניסיה, תסייע רבות לאיראן בבניית הבסיס שיאפשר לה לקדם יעדים אלו. זאת, לצד ההבנה שנוכחות צבאית חזקה בתוניסיה תהווה גם "מקפצה" אפשרית לאיראן להרחיב את השפעתה גם על לוב, שלאיראן יש עניין רב בה.

ב. הפן המדיני – איראן מבקשת להרחיב את השפעתה במוסדות האפריקאים, בעיקר כדי לחסום את מהלכי ישראל שתכליתם להרחיב את מעמדה המדיני והביטחוני ביבשת. שתוף הפעולה של איראן עם תוניסיה (במקביל לשיתוף הפעולה עם אלג'יריה ודרום אפריקה) מאפשר לה להרחיב את דריסת הרגל המדינית שלה ביבשת זו, בדגש על הארגון לאחדות אפריקה. לצד זאת, העובדה שאיראן מרחיבה את מעגל קשריה הדיפלומטים משרתת היטב את המסר שאיראן מבקשת להעביר גם לאזרחיה וגם לקהילה הבינלאומית, שלפיו אין טעם בהטלת למצור מדיני עליה, שכן ניתן לפרוץ אותו בקלות יחסית. ולראיה - יחסיה עם תוניסיה.

זאת ועוד, לאפריקה נודעת חשיבות רבה במסגרת חתירת איראן להתרחב לכיוון ה"דרום הגלובלי" (אפריקה ואמריקה הלטינית) במסגרת מדיניות "המבט מזרחה", שתכליתה  להתמודד עם הבידוד הגובר שנכפה עליה באמצעות הפניית המשאבים לאזורים אלה. לכן, איראן משקיעה רבות בשנים האחרונות בהעמקת יחסיה עם מדינות ערב, כולל אלו שהיו או שיש להן קשרים עם מדינת ישראל. נראה כי בטהראן רווחת הנחה כי ההתנהלות הישראלית ביחס לרצועת עזה והתמיכה האמריקאית בה מייצרת קרקע פורייה להעמקת שתוף הפעולה עם מדינות ערב, כולל אלו השוכנות בצפון אפריקה. גם קשריה הטובים של איראן עם אלג'יריה, שלה קשרים עמוקים עם ההנהגת תוניסיה הנוכחית, מסייעים לטהראן להשפיע להתקרב להנהגת תוניסיה.

יתר על כן, נראה שאיראן סימנה את מצרים כמדינת מפתח, בוודאי על רקע קרבתה ללוב, ולשם כך היא פועלת מדינית להרחבת שתוף הפעולה בין קהיר לטהראן (כולל מהלך היסטורי של שינוי שם הרחוב בטהראן ,שהיה קרוי על שמו של רוצח הנשיא אנואר סאדאת,  ח'אלד אלאסלמבולי, לשמו של מזכ"ל חיזבאללה שחוסל על-ידי ישראל, חסן נסראללה). עם זאת ולמרות היחסים המתהדקים בין המדינות, מצרים, דוגמת מדינות נוספות באפריקה, מתנגדת לניסיון האיראני לעורר מחדש את "השד העדתי" במדינה ולקדם רעיונות שיעיזציה במצרים: גירושו של אמיר מוסווי, דיפלומט איראני לשעבר שגורש מאלג'יריה בשנת 2018 באשמה דומה, הוא אינדיקציה לכך.

ג. הפן הכלכלי – ככלל, איראן מחפשת מדינות ויעדים אשר יאפשרו לה לעקוף את משטר הסנקציות שהוטל עליה. הגם שהיחסים הכלכליים בין תוניסיה לאיראן היו בעבר זניחים, -  היבוא התוניסאי מאיראן הסתכם ב-1.4 ​​מיליון דולר בשנת 2022, ירידה מ-4.8 מיליון דולר בשנת  2015; היצוא התוניסאי לאיראן ירד מ-12.58 מיליון דולר בשנת 2014 ל-80,000 דולר בלבד בשנת 2023. הקמת הועדה הכלכלית המשותפת בין המדינות, שעליה הוחלט באפריל 2025, היא דוגמא לרצון של איראן להסתייע בתוניסיה להרחבת קשריה הכלכליים וגם לעקיפת הסנקציות המערביות המושתות עליה.

ד. הפן הדתי – הגם שבתוניסיה לא מתגוררים יותר ממספר אלפים שיעים, עבור איראן מדובר בפלטפורמה להעמקת השפעתה במדינה זו. באלג'יר וגם בלוב אין נוכחות שיעית משמעותית, ועובדה זו מטרידה במיוחד את איראן החוששת משינויי משטר, במיוחד באלג'יריה, שיפגעו ביחסים עם טהראן. על כן, טהראן מנסה לטפח את הקשר עם הקהילות השיעיות בתוניסיה, שיאפשר לה לבסס בה השפעה בלי קשר לזהות השליט בה. לשם חיזוק הקשר הישיר בינה לאזרחי תוניסיה השיעים, איראן פתחה מרכזי תרבות בתוניסיה והיא מרחיבה את פעילותם של מוסדות איראנים, דוגמת "אהל אלבית".

 

על פניו, התחזקותו של נשיא תוניסיה, קייס אלסעיד, הייתה אמורה לפגוע בקשרים עם איראן עקב ירידת המעמד של תנועת האחים המוסלמים - אלנהצ'ה  - והתחזקות המגמה האוטוריטרית בהובלתו. ועדיין, איבתו העמוקה לישראל וכן הקרבה העמוקה של אחיו, נוואף סייד, לאיראן ובעיקר לשיעה (על רקע שמועות כי הלה שיעי בעצמו), לצד היחסים המתוחים בין תוניסיה למרוקו בשנים האחרונות, ייצרו "קרקע פורייה" בראי המשטר בתוניס להעמקת שתוף הפעולה עם טהראן.

בהקשר הישראלי, ביקור עראקצ'י בתוניסיה מהווה דוגמא נוספת לאתגר הגובר שאיראן מציבה גם בהקשר לחתרנות מדינית ודתית.  למרות הנטייה להתמקד בראש ובראשונה ברכיבי האיום האיראני הישיר על ישראל – תוכנית הגרעין, טק"ק, "ציר ההתנגדות" האזורי והשלוחים - אסור להתעלם ממגמה מטרידה זו, שגברה בשנה האחרונה.

ישראל תוכל לקדם מספר מהלכים ברמה המדינית מול ההתפתחות המטרידה ביחסי תוניסיה עם איראן - בראש ובראשונה פניה לממשל האמריקאי כי ינצל את השפעתו על המשטר בתוניסיה וידרוש ממנו לצמצם את יחסיו עם טהראן.

בה בעת, על ישראל לעבוד עם מדינות ערב המתונות (מצרים, איחוד האמירויות וערב הסעודית) וכן עם מדינות אירופאיות , שיש להן עניין רב בחיזוק יציבותן של מדינות צפון אפריקה (דוגמת איטליה), והן חוששות עקרונית מהרחבת המעמד המדינית והביטחונית של איראן בצפון אפריקה, כדי שיפעילו לחץ על קייס אלסעיד ואנשיו לנקוט מהלכים שלא יאפשרו לאיראן להרחיב את השפעתה במדינתו. בכלל זאת - מאבק נחוש נגד המוסדות שהקימה איראן, שמטרתם ביסוס הקשר הישיר בינה לבין הקהילות השיעיות בה.

ומעל לכל, ההתפתחות ביחסים בין תוניסיה לאיראן מחדדת את החשיבות הרבה שיש למערכת היחסים שנרקמה בעשורים האחרונים בין ישראל למרוקו, שגם מובילה את המאבק נגד התפשטות ההשפעה האיראנית בצפון אפריקה. לכן נודעת חשיבות רבה להרחבת היחסים ולתכנון אסטרטגיה משותפת, שתפעל, עם מדינות נוספות, לצמצום דריסת הרגל האיראנית באפריקה בכלל ובצפון אפריקה בפרט.

עקב המתח הגובר בין איראן לבין המערב (בפרט ארצות הברית וכן גרמניה, בריטניה וצרפת, בשל חילוקי דעות בנושא תכנית הגרעין האיראנית), סביר שהרצון האיראני להתרחב מדינית וביטחונית למדינות נוספות ברחבי הגלובוס, בדגש על יבשת אפריקה, אך ילך ויתעצם..בעת הנוכחית, יש חשיבות רבה לניצול סיום המלחמה ברצועת עזה, שעיכבה את שיתוף פעולה בין ישראל למרוקו, ולהגביר את המאמצים מולה ומול מדינות נוספות באפריקה במטרה לבנות אסטרטגיה משולבת אל מול המעורבות האיראנית בצפון היבשת, ובמיוחד בתוניסיה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
דני סיטרינוביץ
דני (דניס) סיטרינוביץ הוא חוקר בכיר בתוכנית "איראן והציר השיעי" במכון למחקרי ביטחון לאומי. סיטרינוביץ שירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון.

סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןאיראן – המערכת הבינלאומית
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25
POA(Phot) Tam McDonald/MOD (OGL v1.0)
כטב"מים תוקפים (UCAV)
כטב"מים תוקפים – UCAV – Unhabited Combat Air Vehicles – הם כלי טיס בלתי מאוישים נשלטים מרחוק, שנושאים חימושים שניתן לשגרם נגד מטרות נבחרות.
06/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.