ארצות הברית-ישראל: תובנות בעקבות מבצע ''שומר החומות'' - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ארצות הברית-ישראל: תובנות בעקבות מבצע ''שומר החומות''

ארצות הברית-ישראל: תובנות בעקבות מבצע ''שומר החומות''

במהלך המבצע בעזה עמד ביידן למבחן בנוגע למחויבותו כלפי ישראל – והוא צלח אותו בהצטיינות. עם זאת, התחדדו הפערים בין העמדות הישראליות לאלה של הממשל האמריקני החדש – ובמיוחד של הגורמים הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית. כיצד ניתן להתגבר על המכשולים?

מבט על, גיליון 1473, 25 במאי 2021

English
אלדד שביט

התנהלות הממשל האמריקאי ביחס למבצע "שומר החומות" המחישה את ידידותו של הנשיא ג'ו ביידן לישראל ואת מחויבותו לצרכיה הביטחוניים, כמו גם את תפקידה המרכזי של ארצות הברית בניהול משברים שישראל מעורבת בהם. מנגד, בלט תפקיד "השוטר הרע" שאימץ הקונגרס האמריקאי. הלחצים שהופעלו על הממשל להקשיח את מדיניותו מול ישראל, בעיקר מצד האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, אך לא רק, היו משמעותיים. כדי לצמצם ככל האפשר בעתיד אפשרות של הפתעות ולמנוע פערים בין עמדות שתי המדינות, על ישראל לנהל שיח אסטרטגי רצוף ודיסקרטי עם הממשל האמריקאי, שבמסגרתו ניתן יהיה להשפיע עליו ובעיקר להבין טוב יותר את האינטרסים האמריקאיים. מומלץ כי ישראל תאמץ גישה שככל האפשר תבוא לידי ביטוי בנכונות ללכת לקראת הממשל, ובוודאי לא להתעמת עמו בפומבי, מתוך ההערכה כי ככלל בקשותיו עולות בקנה אחד עם האינטרסים הישראליים. כך תוכל ישראל לסייע לו להתמודד עם מגמות אנטי-ישראליות גוברות בציבור האמריקאי, שלהן עלולה להיות השפעה על עמדות מחוקקים ויתכן גם על הממשל עצמו, ואשר ישראל תתקשה להתמודד עמן ישירות.


מבצע "שומר החומות" הפתיע את הממשל האמריקאי. מינוי שגריר לישראל וקונסול כללי בירושלים (שמסורתית אמון על הקשרים עם הרשות הפלסטינית) התעכב לאחר שהנשיא ביידן נכנס לבית הלבן, וממשלו לא התכוון למקם את סוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני גבוה בסדר העדיפות, הגם שפעל לשקם את היחסים עם הפלסטינים ולהותיר פתח לאפשרות לקדם בעתיד את פתרון שתי המדינות. העימות האלים שהתפתח בין ישראל לחמאס חייב את הממשל לגבש במהירות מדיניות ולהשקיע משאבי זמן רבים כדי לקדם רגיעה. בהקשר זה, במהלך המבצע ומיד לאחריו:

  • הנשיא ביידן גיבה את ישראל ואת זכותה להגן על עצמה ונמנע ככל האפשר מביקורת פומבית על מהלכיה. במקביל ניהל מאמץ דיפלומטי נמרץ מול ישראל ומדינות ערביות, בדגש על מצרים, כדי לקדם מתווה להפסקת אש. נראה כי הלחצים על ישראל גברו רק שהיה ברור לממשל כי המערכה הצבאית הגיעה לכלל מיצוי.
  • בניגוד לאירועים דומים בעבר, הקונגרס אימץ את תפקיד "השוטר הרע" והלחצים על הממשל להקשיח את מדיניותו מול ישראל, בעיקר מצד החלקים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, אך לא רק, היו משמעותיים.
  • שר החוץ האמריקאי, טוני בלינקן, הגיע לאזור כדי לפעול לביסוס הרגיעה וככל הנראה לקדם את המאמץ לגבש מתווה לשיקום רצועת עזה. במקביל, הממשל והנשיא ביידן חוזרים אמנם על הקביעה כי אין כל שינוי במחויבות לביטחונה של ישראל, אך שבים ומדגישים כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה לסיום הסכסוך ו"כי הישראליים והפלסטיניים כאחד זכאים להזדמנות שווה לחיות בביטחון ובכבוד".

דיווח על ביקור שר החוץ בלינקן בישראל, 25 במאי 2021

בימים שלאחר מבצע "שומר חומות" יהיה על ישראל, בבואה לגבש את מדיניותה, לקחת בחשבון את הסוגיות הבאות:

  • כנראה שבניגוד להערכות מוקדמות, בבית הלבן מכהן כיום נשיא שהוא ידיד אמת של ישראל, אשר גישתו מבוססת על שנים של ניסיון מדיני והכרה עמוקה בצורך של ארצות הברית להבטיח אינטרסים בסיסיים של ישראל בכל הקשור לצרכיה הביטחוניים. עם זאת, הבנה זו אין פרושה כי הנשיא והממשל מסכימים אוטומטית לכל מהלך של ממשלת ישראל. בדומה לממשלים קודמים, צעדים שתנקוט ישראל ייבחנו בוושינגטון גם דרך האינטרסים האמריקאיים והפרשנות שתינתן לאינטרסים הישראליים. בהקשר זה, בבואה לקבל החלטות על ישראל לשקלל מראש גם את הגישה הצפויה מצד הממשל.
  • גם אם הממשל ידבק בסדרי העדיפויות שתכנן, הרי שהתרחשויות האחרונות הוכיחו לו כי למזרח התיכון נשאבים גם אם לא מעוניינים בכך. נראה כי לפחות בתקופה הקרובה, הממשל יהיה מעורב בניסיונות לגבש מתווי פעולה שיאפשרו לייצב את המצב ברצועת עזה במטרה למנוע ככל האפשר את חידוש מעשי האלימות. שר החוץ בלינקן הדגיש עוד קודם לביקורו באזור כי המטרה כעת היא "לבנות מחדש דרכים קונקרטיות שתאפשרנה תקווה אמיתית, סיכויים, והזדמנויות לאנשים". לדבריו, בשלב ראשון יהיה צורך להתמודד עם המצב ההומניטרי החמור בעזה על ידי שכנוע מדינות לתמוך בשיקום האזור ופיתוחו. במקביל, הממשל יחדש את קשריו עם הפלסטינים וימשיך בדיאלוג השוטף עם ישראל. עם זאת, הממשל צפוי להיתקל גם בקשיים, הן בשל חקיקות שמגבילות את יכולתו לסייע לפלסטינים והן, ככל הנראה, עקב סירוב פלסטיני למסד עימו דיאלוג ללא החזרת הקונסוליה לירושלים.
  • מוקדם עדיין לקבוע האם העימות בין ישראל לחמאס אכן יביא את הממשל להעמיק, בניגוד לכוונתו בתחילה, את מעורבותו בסוגיה הפלסטינית. בשלב זה הממשל מדגיש כי מוקדם עדיין להתייחס ליוזמות מדיניות לפתרון הסכסוך. עם זאת, הנשיא ביידן ודובריו הבכירים של הממשל חוזרים וקובעים כי רק לפתרון שתי המדינות סיכוי להצליח בשיכוך הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

הצהרת ביידן בנושא הפסקת האש בין ישראל לחמאס

בבד בבד, ההתנהלות של מחוקקים דמוקרטים מחייבת את ישראל - לאחר שהתמקדה בתקופת הנשיא טראמפ ועוד קודם לכן, בתקופת הנשיא אובמה, בעיקר בקשר עם המפלגה הרפובליקנית - למאמצים רבים כדי להחזירה למעמדה כבעבר במרכז הקונצנזוס הדו-מפלגתי בארצות הברית. מרבית המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס עדיין דבקים בעמדתם הפרו ישראלית. אלא שההתייחסות הביקורתית לישראל באגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית מתחיל לחלחל גם לעבר המחוקקים המשתייכים לזרם המרכזי. בהקשר זה בולטת הביקורת הנדירה שהשמיעו הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, מתומכיה הבולטים של ישראל, שבעקבות הרס בניין אל-ג'לאא בעזה, שאכלס בין היתר את משרדי אל-ג'זירה וגם את משרדי סוכנות הידיעות האמריקאית AP, ציין כי הוא "מוטרד מאוד מהדיווחים על פעילות הצבא הישראלי בעזה שגרמה למותם של אזרחים חפים מפשע, ולפגיעה מכוונת במשרדי כלי תקשורת בינלאומיים", וכן קבוצה של 28 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית, שחתמה על קריאה לנשיא ביידן להביא לרגיעה בלחימה בין ישראל וחמאס. יתר על כן, יש מחוקקים דמוקרטיים, ובראשם הסנאטור היהודי ברני סנדרס, התובעים מהנשיא - שמתנגד לכך בתוקף - להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בקידום פתרון לסכסוך. זאת ועוד, במהלך המבצע הובילו מחוקקים דמוקרטים ניסיון שנכשל לעצור עסקת אמל"ח שהממשל ביקש לקדם מול ישראל. יודגש כי לישראל אין כיום שגריר במשרה מלאה בוושינגטון - מה שעלול להקשות על מתן מענה אפקטיבי להתפתחויות.

התנהלותו של הנשיא ביידן במהלך המבצע אכן העידה כי הוא מצליח לעמוד בפרץ. אך צריך לקחת בחשבון כי גם הנשיא וממשלו אינם יכולים להתעלם ממגמות שהולכות ומתחזקות בתוך המפלגה ובקרב ציבור תומכיה ברחבי ארצות הברית. מסקר שערך מכון גאלופ בפברואר 2021 עולה כי עלתה התמיכה בפלסטינים, הגם שלרוב הציבור האמריקאי גישה חיובית לישראל. עוד בולט כי רוב בקרב הדמוקרטים מעוניין לראות לחץ משמעותי יותר מצד ארצות הברית על ישראל. מחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד ושפורסם בוושינגטון פוסט הראה כי בקרב מצביעים דמוקרטים קיים רוב הקורא לנקוט צעדי ענישה נגד ישראל בגין ההתנחלויות. לפי המחקר, אמריקאים רבים יותר מוכנים כיום לוותר על פתרון שתי המדינות ומעדיפים ישראל דמוקרטית ולא יהודית, על פני מדינה יהודית שאינה מעניקה זכויות אזרח לפלסטינים. מעבר לכך, צריך לקחת בחשבון כי יותר ויותר מחוקקים דמוקרטים מפנימים את השיח הגובר בקרב ציבור המצביעים הדמוקרטי אשר קושרים בין המאבק על זכויות אדם בארצות הברית לבין המאבק של הפלסטינים על מימוש זכויותיהם.

ביידן: עד שהאזור לא יכיר באופן חד-משמעי בזכות הקיום של ישראל כמדינה יהודית עצמאית, לא יהיה שלום

הנשיא ביידן אמנם קבע מיד לאחר מבצע "שומר החומות" כי המפלגה הדמוקרטית ממשיכה לתמוך בישראל, אך גם הוא נזקק במהלך המבצע להשקיע מאמצים מול מפלגתו. המתח בין הגישה הבסיסית של הנשיא לתמוך בישראל לבין הסתירה המשתמעת מכך אשר לחשיבות שהוא וממשלו מייחסים לזכויות אדם, חייב אותו במהלך ימי המבצע לתמרן, בעיקר כשהציג פומבית את עמדתו, מול יריביו בזירה הגלובלית. זאת, בעיקר מול סין, כששר החוץ הסיני האשימו בצביעות על רקע הביקורת האמריקאית על מדיניות סין כלפי המוסלמים בסינג'יאנג. ביידן, לאור ידידותו ומחויבותו העמוקה לישראל, צפוי להמשיך להדוף דרישות חריגות מצד חברי מפלגתו, אך המציאות שבה הוא זקוק להם כדי לקדם את סדר היום של הממשל עלולה להעמיד אותו מול אתגרים מורכבים.

מעבר לכך שהתנהלות הממשל במהלך מבצע "שומר החומות" הבליטה את עמדתו החיובית לישראל של הנשיא ביידן, היא המחישה, כבעבר, את תפקידה המרכזי של ארצות הברית בניהול משברים שיש להם השפעה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. על רקע זה וכלקח ישיר, על ממשלת ישראל להבין ולקחת בחשבון את האינטרסים של ארצות הברית ואת צרכי הממשל. כדי לצמצם ככל האפשר הפתעות ולמנוע פערים בין עמדות שתי המדינות, על ישראל לנהל שיח אסטרטגי רצוף ודיסקרטי, שבמסגרתו ניתן יהיה להשפיע על הממשל ובעיקר להבין טוב יותר את האינטרסים האמריקאיים. בהקשר זה, מומלץ כי ישראל תאמץ גישה שתבוא ככל האפשר לידי ביטוי בנכונות ללכת לקראת הממשל האמריקאי, ובוודאי לא להתעמת עמו בפומבי, מתוך הערכה כי בקשותיו עולות בקנה אחד עם האינטרסים הישראליים. כך גם תוכל ישראל לסייע לממשל להתמודד עם המגמות האנטי-ישראליות בציבור האמריקאי, שעמן ישראל תתקשה להתמודד ישירות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםיחסי ישראל-ארצות הבריתמבצע שומר החומות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.