הממד הבינלאומי בהסדרה ברצועת עזה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הממד הבינלאומי בהסדרה ברצועת עזה

הממד הבינלאומי בהסדרה ברצועת עזה

שלושה מבצעים צבאיים ברצועה לא הביאו לשינוי המציאות בעזה, והשקט שהביאו לתושבי דרום היה זמני בלבד. האם הפעם ניתן לעשות את זה אחרת? בתום מבצע "שומר החומות" על ישראל לפעול ביחד עם מדינות האזור והמערכת הבינלאומית – דבר שביכולתו להבטיח שיקום אמיתי של הרצועה, תוך החלשת חמאס והפסקה מוחלטת של האלימות

מבט על, גיליון 1487, 10 ביוני 2021

English
עודד ערן

ישראל צריכה לשאוף לשנות את המציאות המדינית, הביטחונית והכלכלית ברצועת עזה, כדי להימנע מחזרה למצב ששרר באזור ערב הסבב העימות האחרון – "שומר החומות". שלושת הסבבים הקודמים כשלו בהנעת שינוי משנה מציאות. כדי לקדם שינוי, שישפר את סביבתה האסטרטגית של ישראל ביחס לרצועת עזה, ישראל תזדקק להחליט על אסטרטגיה כוללת – לא רק למצוא פתרונות פרטניים לסוגיות מסוימות הקשורות בזירה זו. על אסטרטגיה זו לכלול עקרונות לשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית, עם מדינות ערב שנרמלו את יחסיהן עמה, ועם מדינות וגופים בינלאומיים. יעדה העיקרי צריך להיות שיקום היקפי של הרצועה, שיפור משמעותי ברמת החיים של תושביה והפסקה מוחלטת של כל הפעולות האלימות מעזה לעבר ישראל, וזאת באמצעות שלושה מאמצים בינלאומיים שלובים – מדיני, שיקומי-כלכלי, וצבאי-ביטחוני. באין סיכוי מוחשי לשינוי באוריינטציה של חמאס, בוודאי לא בהליך דמוקרטי, יש לשער שכינון מנגנון בינלאומי מורכב זה יסייע, אמנם בעקיפין, להחלשת כוחו של חמאס.  


המבצעים הצבאיים שהובילה ישראל מול רצועת עזה מאז תפס חמאס את השלטון ברצועה ("עופרת יצוקה" – 2009, "עמוד ענן" - 2012 ו"צוק איתן" -  2014) הסתיימו ללא הסדרה כוללת של שלושה רכיבים מרכזים: מדיני, ביטחוני וכלכלי, ובעיקר הם לא הביאו להחלשת חמאס ואחיזתו ברצועה. בלי הסדרה כוללת ומשולבת של שלושה היבטים מרכזיים אלה קיימת סבירות גבוהה שגם מבצע "שומר החומות" לא יניב תוצאות שונות מאלו של קודמיו. על כן, ישראל צריכה לשאוף לשנות את המציאות המדינית, הביטחונית והכלכלית ברצועה כדי להימנע מחזרה למצב ששרר בזירה זו ערב הסבב האחרון ושל שלושת הסבבים שקדמו לו. בראש וראשונה, יהיה עליה להחליט על אסטרטגיה כוללת, לא רק למצוא פתרונות פרטניים לסוגיות ספציפיות. במסגרת זו יהיה עליה לגבש שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית, עם מדינות ערב שנרמלו יחסיהן עמה ועם מדינות וגופים בינלאומיים.

יעדה העיקרי של תכנית פעולה משולבת צריך להיות כינון משוואה של יציבות רב-שנתית, שתקנה שיקום היקפי של הרצועה, שיפור משמעותי ברמת החיים של תושביה והפסקה מוחלטת של כל הפעולות האלימות מעזה לעבר ישראל. השגת יעד זה מחייבת שלושה מנגנונים שונים לגבי שלושת ההיבטים המרכזיים.

תיעוד הנזק בעזה לאחר מבצע ''שומר החומות''

ההיבט המדיני: בלא שינוי עמוק באוריינטציה המדינית של חמאס או לחילופין החלשת השפעתו ואחיזתו בעזה קשה יהיה לשנות את המציאות בזירה זו. עדיף היה אם שינוי כזה היה נובע מהליך דמוקרטי, אך קשה לצפות להתרחשותו ו/או סיומו בתוצאה המיוחלת. האלטרנטיבה היא יצירת מנגנון שיוביל בעקיפין להחלשת כוחו של החמאס. מנגנון זה, מעין מועצה מייעצת, יהיה מורכב מנציגי הרשות הפלסטינית, הליגה הערבית והקוורטט (האו"ם, ארצות הברית, האיחוד האירופי ורוסיה).

השאלה העיקרית היא, מדוע יסכים חמאס לתהליך האמור להחליש את כוחו? התשובה נעוצה בהצגת תכנית מצד ישראל שיש בה היגיון מדיני, ביטחוני וכלכלי, ובנכונות הקהילה האזורית/בינלאומית להתלות ולהתנות את נכונותה לתרום לתהליך שיקום כלכלי מקיף כמנוף לחילוץ הוויתורים הנדרשים מצד חמאס. גם ישראל תידרש להכריע האם היא נכונה להשתתף במהלך שיעוגן בהחלטה של מועצת הביטחון, שהגורמים החיצוניים עשויים לדרוש לשלבו במהלך מדיני ישראלי-פלסטיני רחב יותר, שהצלחתו אינו מובטחת והוא עלול לצמצם את מרחב הפעולה הישראלי ביחס לרצועת עזה, הן במובן הכלכלי והן במישור הצבאי.

ההיבט השיקומי-כלכלי: תנאי הכרחי לשינוי הוא שיקום כלכלי מקיף ובר-קיימא של רצועת עזה. מעבר לגיוס המשאבים הפיננסים, הוא יחייב הקמה של מנגנון אזרחי בינלאומי, שישמש כממשלת צללים כלכלית שתכלול מומחים לנושאים שונים (כלכלה, תשתיות, בריאות, משפטים, חינוך) מהרשות הפלסטינית, מדינות ערביות ומוסלמיות, מוסדות בינלאומיים ומדינות תורמות. גוף כזה יוכל לשפר באופן ניכר את איכות השלטון ברצועת עזה ואת השירותים הניתנים לתושביה. אם יוקם, יהיה המנגנון אחראי לקלוט את כספי הסיוע ולהקצותם ישירות לפי תכנית סדורה ומתואמת בין הגורמים המעורבים. כך יובטח שכספים אלו יופנו ישירות לפרויקטים הנדרשים ותמוזער יכולת החמאס להשתמש בחלק מהתרומות למטרות צבאיות.

יש להניח שגוף כלכלי אזורי-בינלאומי שיקום ידרוש מישראל התחייבויות הן בתחום הכלכלי והן בזה הביטחוני. תביעות אלו עשויות לכלול קליטת תוצרת מעזה בישראל, נוהל מזורז ליצוא חקלאי לחו"ל, נוהל מזורז להכנסת חומרי גלם לרצועה, וכן ערבויות לאספקת דלקים, חשמל ומים לרצועה בכל מצב ובנוסף אישורי עבודת לעזתים בישראל. לטווח ארוך יותר, תביעות אלו עשויות להתרחב גם לבניית נמל, שדה תעופה ולהקמת תשתיות מים וחשמל.

שגרירת ארצות הברית באו''ם מתייחסת לסוגיית שיקום עזה, 21 במאי 2021

ההיבט הצבאי: תוצאה שונה של הסבב האחרון מאלו שקדמו לו מחייבת מניעת יכולתו של חמאס למלא מחדש את מחסני החימוש ואת הגבלת יכולתו לשקם את התשתיות הצבאיות, ביניהן המנהרות. חלק ממטרות אלו יושג אם יוקמו הגופים המוצעים, ובכלל זאת הגוף הכלכלי שיתעל כספי סיוע ומשאבים אחרים. בנוסף נדרש מנגנון לניטור פעילות השיקום של יכולות צבאיות של הארגונים המקומיים השונים. גם בנושא זה, להחלטת מועצת הביטחון יהיו יתרונות וחסרונות מבחינתה של ישראל: יתרונה העיקרי יהיה בהצבת גורם צבאי-בטחוני זר ברצועת עזה, שיסייע בהפחתת יכולת חמאס ופלגים אחרים לשקם את תשתיותיהם הצבאיות. יש לשאוף לאיוש  מנגנון כזה בחיילים ממדינות ערב שלהן יחסים דיפלומטים עם ישראל, וממדינות נוספות – ביניהן חברות ונאט"ו.

ניסיונה של ישראל עם מנגנוני ניטור בינלאומי אינו חד משמעי אלא מורכב מכישלונות והצלחות. בחינתם מלמדת כי ההצלחות נובעות יותר מהחלטה אסטרטגית של הגורם הערבי הקולט את המנגנון הבינלאומי להפסיק פעילות צבאית נגד ישראל, ולא בהכרח מיעילותו של המנגנון. ישראל לא ניסתה בתום שלושת המבצעים הקודמים ברצועת עזה להביא לנוכחות צבאית/ביטחונית זרה וקבועה בזירה אך לאור הכישלון בעבר למנוע התחמשות והתעצמות מחודשות של חמאס בעקבות סבבי העימות מוצע לשקול נוכחות כזו. נכונות מצד מצרים, איחוד האמירויות ומדינות מחוץ לאזור להשתתף בגוף כזה עשויה להקל על ישראל בקבלת ההחלטה.

גם בהיבט זה, ואולי יותר מאשר בהיבטים המדיני והכלכלי, תידרש החלטה של מועצת הביטחון, שהיא תנאי הכרחי למעורבות מדינות מסוימות וארגונים, דוגמת האיחוד האירופי ונאט"ו. מול הסיכון שישראל תיטול אם יוגבל חופש הפעולה שלה, השינוי לטובה שגורמים אלו עשויים להביא במציאות בזירת עזה, כפי שהייתה קודם למבצע "שומר החומות", מצדיק את נטילת הסיכון. יתר על כן, אחת מהתוצאות הברורות של הסבב האחרון היא התחזקות מעמדה של מצרים בזירת המאבק עצמו ובזירה הבינלאומית. מנקודת ראות זו, הוכחה כדאיות ההשקעה של ישראל בחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי עם מצרים. מאידך גיסא, ישראל חייבת להיערך לכך שלצד נכונותה של מצרים להשתלב במערך ההסדרה כין ישראל לרצועת עזה, קהיר תבקש לנצל את הצלחתה בהשגת הפסקת האש עם חמאס כדי להרחיב פעילותה בתהליך מדיני בין ישראל והפלסטינים. רצון מצרי כזה ישתלב גם במסרים הברורים שהעבירו ארצות הברית והאיחוד האירופי לישראל במהלך מבצע "שומר החומות" כי מבחינתם פתרון בעיית עזה הוא חלק מהפתרון הכולל לסכסוך הישראלי-פלסטיני, היינו, פתרון שתי המדינות. ראיה זו נראית כמנותקת מהמציאות הפוליטית הפנימית בעת הנוכחית, הן בישראל והן בקרב הישות הפלסטינית המפוצלת, אך אין בה כדי למנוע התקדמות מדודה ורב-שלבית לקראת הפתרון שעליו מצביעות ובו תומכות מדינות האזור והקהילה הבינלאומית.

ישראל תוכל להיחלץ מהדפוס שהתקבע אחרי שלושת סבבי העימות הקודמים בינה לבין חמאס אם תנצל את יחסיה המחוזקים עם מצרים, עמידות "הסכמי אברהם" עם מדינות במפר  בלחץ הציבורי הפנים-ערבי בעקבות גלי האלימות בירושלים, רצועת עזה וגם התסיסה בערי ישראל, וכן את עמידתו של ממשל ביידן בארצות הברית לצד ישראל במהלך המבצע במבחן הראשון של הממשל החדש, כדי לשפר את המציאות האזורית והבינלאומית שבה היא מצויה. ניתן רק לקוות שהמשבר הממשלתי שבו שרויה ישראל זה שנתיים תמימות לא יפגע בתהליך בבחינתן של החלופות השונות ליצירת מציאות שונה וקונסטרוקטיבית בזירת עזה אחרי עוד עימות צבאי, הרביעי שהתחולל בזירת עזה, תוך שתיים עשרה שנה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםמבצע שומר החומותרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.