גרמניה ומשבר אוקראינה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על גרמניה ומשבר אוקראינה: סוף עידן האשליות

גרמניה ומשבר אוקראינה: סוף עידן האשליות

פלישת רוסיה לאוקראינה הובילה לזעזוע בגישה המדינית-ביטחונית של גרמניה. נאומים שנישאו לאחרונה בבונדסטאג מבטאים כוונה לערוך שידוד מערכות בהיערכות הביטחונית. כעת תצטרך גרמניה לחקור כיצד התעלמה מסימני אזהרה ברורים בעבר, ולגבש מדיניות ברורה לגבי המגמות המדאיגות המתהוות

מבט על, גיליון 1568, 10 במארס 2022

English
שמעון שטיין

דומה שאין מדינה באירופה שבה פלישת רוסיה לאוקראינה גרמה לשידוד מערכות גדול יותר מאשר גרמניה. הפלישה העירה את גרמניה מאשליות שהנחו את התנהלותה כלפי רוסיה מאז שנות השבעים של המאה הקודמת – "מדיניות האוסטפוליטיק". התמוטטות ברית המועצות, איחוד גרמניה וההיעלמות (לכאורה) של האיום הסובייטי עוררו תחושה של סוף ההיסטוריה וניצחון המערב הליברלי. ההנאה מ"פירות השלום" הפכה למוטו של המדיניות הגרמנית, ועמה התלות ברוסיה, ארצות הברית וסין. אלמלא הפלישה לאוקראינה, ספק אם בגרמניה הייתה נופלת החלטה לערוך שינוי פרדיגמטי במדיניות הביטחון, בייצוא הנשק ובאנרגיה. ביטוי לשינוי זה נתן הקנצלר אולף שולץ בנאום שנשא בבונדסטאג. עדיין, יש להמתין ולבחון האם הנחישות ההצהרתית תתמסד ותיושם לאורך זמן.


דומה, שאין מדינה באירופה שבה גרמה פלישת רוסיה לאוקראינה, בפרק זמן קצר, שידוד מערכות נרחב יותר מאשר בגרמניה. ניתן לראות בשינוי זה קריאת השכמה ותפנית המסמלת את סוף עידן הנאיביות. גרמניה התעוררה מאשליות שהנחו את התנהלותה כלפי רוסיה בשלושים השנים שחלפו מאז סיום המלחמה הקרה ואיחוד גרמניה, ואולי אף מאז שנות השבעים של המאה הקודמת.

שתי התבטאויות משקפות את ההכאה על חטא על כך שגרמניה לא עשתה די כדי להגיב על תוקפנותו של ולדימיר פוטין בעבר, וכעת היא משלמת את המחיר, ועל ההזנחה ארוכת השנים של ההגנה על גרמניה, שהייתה פועל יוצא של הערכת חסר את האיום הרוסי. בציוץ ששיגרה ביום הפלישה לאוקראינה, ה-24 בפברואר, כתבה שרת ההגנה היוצאת קראם קארנבאור: "אני מאוד כועסת עלינו בגלל הכשלון ההיסטורי. לאחר גיאורגיה, קרים ודונבאס, אנו לא הכנו דבר שיכול להרתיע את פוטין". בתשובה לשאלת עיתונאי על אודות מוכנות הצבא הגרמני, השיב מפקד חייל היבשה: "אנו חסרי הגנה".

I'm so angry at ourselves for our historical failure. After Georgia, Crimea, and Donbas, we have not prepared anything that would have really deterred Putin.

— A. Kramp-Karrenbauer (@akk) February 24, 2022

את סיבותיה של מציאות זו יש לחפש במדיניות ה"אוסטפוליטיק" שעוצבה ויושמה בשנות השבעים של המאה ה-20 על ידי הקנצלר וילי ברנדט (וה"מוח" מאחורי אגון באר), שהונחתה על ידי העקרונות של "שינוי על ידי התקרבות" ו"שינוי על ידי סחר". רוצה לומר, לאורך זמן ניתן יהיה לשנות את המציאות של המלחמה הקרה במרכז ומזרח אירופה בכלל ועם רוסיה בפרט, על ידי דיאלוג וסחר עם ההנהגה הסובייטית, שתשנה את המציאות הגיאו-פוליטית. במילים אחרות, בניית עליונות צבאית על ברית המועצות לא עמדה במוקד העדיפויות של המדיניות הסוציאל-דמוקרטית בשנות השבעים ותחילת שנות השמונים. עדות לכך הייתה ההתנגדות העזה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית להעביר ההחלטה של נאט"ו, הידועה כ"החלטה הכפולה" – אשר קראה להמשיך בדיאלוג עם ברית המועצות, במקביל להצבת נשק גרעיני  לטווח בינוני באירופה. התנגדות זו הביאה להפלתו של הקנצלר (הסוציאל-דמוקרט) הלמוט שמידט ולהקמת ממשלה בראשות הקנצלר הנוצרי-דמוקרטי קוהל, אשר העביר את ההחלטה. התמוטטות ברית המועצות, איחוד גרמניה והיעלמות (לכאורה) האיום הסובייטי לוו בתחושת סוף ההיסטוריה וניצחון המערב הליברלי. הנאה מ"פירות השלום" הפכה למוטו של המדיניות  הגרמנית בפרט ושל אירופה בכלל. אחרי הכול, הגז והנפט זרמו מרוסיה, נאט"ו וארצות הברית הגנו על ביטחון גרמניה, והשוק הסיני (כמו גם השווקים שנפתחו במרכז ובמזרח אירופה) סיפקו שגשוג ורווחה הכלכלית. כך מצאה עצמה גרמניה במציאות של תלות גוברת ברוסיה, בארצות הברית ובסין, שעימה היא חייתה בשלום בשלושים השנים האחרונות.

בהקשר זה יוזכר שהקנצלרית אנגלה מרקל נפגשה עם נשיא רוסיה פוטין יותר מאשר כל מנהיג מערבי אחר, למדה להכירו ברבות השנים ושמרה על הידברות עימו, אמנם בלי לשגות באשליות לגביו. על רקע זה עולה שאלה, האם היה בכוחה למנוע את הפלישה או לקדם הפסקת אש...?

מכל מקום, הפלישה הרוסית לאוקראינה הנחיתה את גרמניה על קרקע המציאות והנחיתה הקשה, שאת מלוא השלכותיה עדיין מוקדם להעריך, כבר הניעה שינוי פרדיגמטי במדיניות החוץ, הביטחון, האנרגיה והכלכלה של גרמניה. אמנם עדות לקושי הראשוני של גרמניה להפנים את משמעות הפלישה ניתן לראות לא רק בסירוב לספק נשק הגנתי לאוקראינה בנימוקים של מדיניות ייצוא נשק מגבילה ושיקולים היסטוריים (כלפי רוסיה תוך התעלמות מההיסטוריה הגרמנית כלפי אוקראינה) והסתפקות באספקת 5000 קסדות (החלטה שעוררה גיחוך - מושל קייב התבדח ואמר שההחלטה הבאה תהיה לשגר כריות), אלא גם בסירוב לאפשר למדינות שלישיות לספק לאוקראינה נשק מתוצרת גרמניה. עד לאחר הפלישה גם סירבה גרמניה להיענות בחיוב לדרישת בעלות בריתה ובראשן ארצות הברית להקפיא את צינור הגז נורד סטרים 2.

ואולם, בנאום "היסטורי" שנשא הקנצלר שולץ בבונדסטאג ב-27 בפברואר הוא פירט את המשימות שעל ממשלתו לבצע מידית בתגובה למשבר באוקראינה. בדברי הפתיחה הוא ציין שהפלישה הרוסית מסמנת תפנית בהיסטוריה של יבשת אירופה וכי האיום לאחר הפלישה אינו כפי שהיה לפניה. גרמניה, הוסיף ואמר, מכירה באתגר שפוטין מציב לביטחון אירופה.

נאום שולץ ב-27 בפברואר, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה

משימה ראשונה: פלישת פוטין לאוקראינה יצרה מציאות חדשה הדורשת תשובה ברורה – אספקת נשק הגנתי לאוקראינה. החלטה זו מהווה סטייה, אמנם לא לראשונה, ממדיניות ארוכת שנים לא לספק נשק לאזורי מתיחות (למשל, אספקת אמצעי לחימה לישראל).

משימה שניה: במטרה להביא את פוטין לשנות את מדיניותו החליט האיחוד על חבילת סנקציות והוצאת רוסיה מהסדר SWIFT. הייתה זו גרמניה, שלצד אוסטריה ואיטליה עיכבה את ההחלטה לסלק את רוסיה ממערכת SWIFT - החלטה שאינה כוללת את תחומי האנרגיה ומספר סחורות כדי לא לפגוע בכלכלות ארצות הברית ואירופה, התלויות באנרגיה הרוסית. אך בכך יש תרומה להמשך המאמץ הצבאי הרוסי – אבסורד כשלעצמו. מכל מקום, התפנית נעשתה תחת לחץ ולא לגמרי מתוך הכרה בצורך להפיק לקחים משנות המדיניות ה"נאיבית", כלשון הקנצלר שולץ.

משימה שלישית: הדגשת המחויבות לנאט"ו. התוקפנות של פוטין מחייבת לעשות כל שיידרש להבטיח את השלום והביטחון. יש לראות מחויבות זו בהקשר להחלטות שנאט"ו קיבל ביחס להגדלת תקציב הביטחון - סוגיה שהייתה שנויה במחלוקת בין גרמניה לארצות הברית.

משימה רביעית: האתגר שמציב פוטין מחייב את גרמניה להשקיע בביטחונה. הצבא יחוזק ("יש צורך שמטוסים יטוסו, ספינות ישוטו וחיילים יהיו מצוידים היטב") ותוקם "קרן הון מיוחדת", בת מאה מיליארד אירו (שתיכלל בתקציב 2022). בנוסף, תקציב הבטחון יגדל עד 2024 בשני אחוזים, על בסיס שנתי. ולגבי הסוגייה הגרעינית - יירכש מטוס קרב חדש (כל הנראה מתוצרת אמריקאית), שיוכל לשאת את הנשק הגרעיני המוצב על אדמת גרמניה. יצוין שברקע ההחלטות התקציביות נמצאת מדיניות ארוכת שנים של קיצוץ נמשך בתקציב הביטחון וביטול חובת הגיוס, שהביאה את  מפקד כוחות היבשה להצהיר כי אין ביכולת הצבא למלא את המשימה המוטלת עליו.

משימה חמישית: כדי להבטיח אספקה סדירה יבוזרו מקורות האספקה ויזורז המעבר לאנרגיה חילופית. בהקשר זה יש לראות את ההחלטה (שגם היא התקבלה תחת לחץ) להקפיא את פרויקט נורד סטרים 2. לאורך שנים לא עשו קובעי המדיניות הגרמנית דבר על מנת לצמצם את התלות ברוסיה. וכעת, בהיעדר מקורות אספקה חליפיים וחשש מהשלכות על הכלכלה "והשקט הסוציאלי", פעלה גרמניה להוצאת סקטור האנרגיה מחבילת הסנקציות שהוטלו על רוסיה.

פלישת רוסיה לאוקראינה דומה מבחינת האימפקט על גרמניה לזה שגרמה מתקפת הטרור על אדמת ארצות הברית ב-11 בספטמבר 2001. הסימנים המעידים היו ידועים בשני המקרים, ובשניהם לא הייתה נכונות לנקוט צעדים מבעוד מועד כדי לנסות ולמנוע את מה שאירע. גם בעקבות המשבר באוקראינה תישאל השאלה "מה השתבש"? מדוע צריכה הייתה גרמניה להמתין עד למשבר כדי לצמצם את תלותה באנרגיה רוסית? מדוע היא, ועימה יתר מדינות האיחוד האירופי וגם ארצות הברית, למעשה לא הגיבו כלל לנאום שנשא הנשיא פוטין בוועידת הביטחון שנערכה במינכן ב-2007 ובו שטח את משנתו וצידוקיו לפלישה לגאורגיה (שהתרחשה ב-2008) ולסיפוח חצי-האי קרים (2014)? ברי כי תגובות אלה לא גבו מפוטין מחיר משמעותי ועודדו אותו להמשיך ולקדם את מדיניותו. מדוע שגתה גרמניה באשליות שהאיומים על ביטחונה נעלמו ולכן אין צורך להקצות משאבים להבטחת ביטחונה? היה זה הנשיא דונלד טראמפ שעורר את גרמניה והאיחוד האירופי מהאשליה שארצות הברית תמשיך לאורך זמן לשאת בעול ההגנה על אירופה, בלי שזו תרים תרומה משמעותית יותר להגנתה. יש לקוות, כי המשבר באוקראינה ידרבן חיזוק ניכר ומשמעותי של הנדבך האירופי בנאט"ו במקביל לבניית יכולות צבאיות של האיחוד האירופי עצמו. אשר לפן הכלכלי, האם המשבר יעודד צעדים לקראת צמצום תלותה של גרמניה בשוק הסיני ?

כעת, משהחל תהליך ההתפכחות מאשליות ומשהוצהרה נחישות להפנים את משמעות המשבר באוקראינה וליישם את התובנות שנגזרו ממנו, יש להמתין ולראות האם הכוונות המוצהרות ייושמו לאורך זמן.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהרוסיהמלחמת אוקראינה-רוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.