תכנית החומש לשילוב האוכלוסייה הערבית בישראל: האמנם קפיצת מדרגה? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תכנית החומש לשילוב האוכלוסייה הערבית בישראל: האמנם קפיצת מדרגה?

תכנית החומש לשילוב האוכלוסייה הערבית בישראל: האמנם קפיצת מדרגה?

מבט על, גיליון 792, 2 בפברואר 2016

English
מאיר אלרן
ערן ישיב
מוחמד אבו נסרה
מצעד מחאה של ערבים ישראלים מול הכנסת
ב-30 בדצמבר 2015 אימצה ממשלת ישראל פה אחד את תכנית החומש (2020-2016) למגזר הערבי, בעלות משוערת של עד 15 מיליארד שקל. התוכנית מתייחסת לתחומים רבים והיא תמומן מתקציביהם של משרדי הממשלה. אם התכנית תתבצע ברובה וביעילות סבירה, תוכל לשמש בסיס איתן לשיפור ממשי במצב הכלכלי והחברתי של הערבים בישראל. כך יתאפשר שילוב ראוי של חמישית מאוכלוסיית המדינה במאמץ היצרני הישראלי, שיתרום לעלייה ניכרת בתוצר במשק. כן יגביר מימוש התכנית את השוויון בין המגזרים, ישפיע לטובה על מרקם היחסים הטעונים בין האוכלוסיות, יצמצם את הניכור ביניהן וישפר את הביטחון האישי והסדר הציבורי. ההזדמנות האסטרטגית הטמונה במימוש מלא של התכנית מצדיקה תמיכה מלאה ובלתי-מותנית בה, שילוב ההנהגה הערבית בהוצאתה לפועל, ומחויבות ממשלתית רצופה ליישומה.

ב-30 בדצמבר 2015 אימצה ממשלת ישראל פה אחד את תכנית החומש (2020-2016) למגזר הערבי, בעלות משוערת של עד 15 מיליארד שקל. התוכנית מתייחסת לתחומים רבים והיא תמומן מתקציביהם של משרדי הממשלה. ההחלטה באופן כללי נוגעת לשינוי מנגנוני התקצוב הקיימים ולא להיקף התקציב בכללותו. על יישומה יהיה אחראי המשרד לשוויון חברתי, שיוביל ועדת היגוי בין-משרדית בשיתוף משרדי הממשלה, כשכל שר מעורב יהיה מופקד על ביצוע התכנית בתחומי אחריותו, ואגף התקציבים באוצר. לישיבותיה של הוועדה יוזמן באופן קבוע יושב ראש ועד ראשי הרשויות הערביות. מרבית התקציבים המיועדים למימוש התכנית מצויים כבר בבסיס תקציב 2016; היתרה תידרש לאישור ועדת הכספים במסגרת שינויי תקציב 2016.

 

התחומים המרכזיים שאליהם מתייחסת התכנית:
 א. חינוך: הושם דגש על הכשרה ופיתוח מקצועי לעובדי הוראה, קידום הישגים לימודיים והרחבת החינוך הבלתי-פורמאלי. משרד החינוך אמור לגבש בהמשך תכנית שתציב יעדים לשיפור שליטת התלמידים בשפות הערבית והעברית ולהעלאת שיעור הזכאים לבגרות במתמטיקה ברמת 5-4 יחידות לימוד. בתחום ההשכלה הגבוהה ייעשו צעדים להגדלת שיעור הסטודנטים הערבים, כך שיגיע ב-2021 ל-17 אחוזים מהסטודנטים לתואר ראשון, ל-12 אחוזים מהסטודנטים לתואר שני, ול-7 אחוזים מהסטודנטים לתואר שלישי. התקציבים לחינוך לא כלולים בהחלטת הממשלה, אך קיימת בה התייחסות ליעדים שצריך משרד החינוך לגבש. זאת, בהתבסס על המעבר לתקצוב דיפרנציאלי, שכבר הוטמע בתקציב משרד החינוך והרלוונטי  בעיקר ליישובים  הערביים. 

ב. תעסוקה: יועברו 50 אחוזים מתקציבי מסלול התעסוקה לאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בכוח העבודה נמוך, לצורך תמרוץ מעסיקים להעסקת עובדים מאוכלוסיית המיעוטים ותוך תעדוף נשים ובדואים. כן תשוריין ההקצאה השנתית לבינוי מעונות יום ביישובי המיעוטים ב-25 אחוזים לפחות ויורחב היצע המשפחתונים. כ-20 אחוזים מתקציב הבסיס של סניפי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים יוקצו לאוכלוסיית המיעוטים החל ב-2018, ויוקצו משאבים להמשך העידוד לעסקים קטנים ובינוניים ביישובים הערביים.

ג. נגישות: תיושם החלטת ממשלה קודמת, שקבעה, כי 40 אחוזים מתוספות השירות בתחבורה ציבורית, או 100 מיליון שקל בשנה – הגבוה מבין השניים – יוקצו לטובת תחבורה ציבורית ביישובי המיעוטים, עד להשוואת רמת הכיסוי התחבורתי. כן יאומצו יעדים להשוואה מלאה של רמת שירותי התחבורה הציבורית בין יישובים יהודים ליישובי מיעוטים דומים עד 2022.

משמעותה של התכנית:

א. שינוי במנגנוני ההקצאה: שינוי זה הוא אולי התקדים הבולט והחשוב של התכנית החדשה: יש בו הכרה פומבית וברורה של ממשלת ישראל בקיפוח הנמשך בהקצאות לאוכלוסייה ולישובים הערביים. המגמה הבולטת בתכנית זו היא חתירה ליישור קוו בהקצאה לאוכלוסיית המיעוט בהשוואה לאוכלוסיית הרוב. שני רכיבים אלה יכולים וצריכים לשקף תמורה פוליטית יסודית, שתצטרך להיבדק לאורך הזמן. אימוץ התכנית על ידי ממשלת ישראל, שהיא ממשלת ימין, ובתקופת מתח גואה בין האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל, מצביע על מודעות לכך, ששיפור מצבה של האוכלוסייה הערבית הינו אינטרס כלכלי וחברתי משותף לשני המגזרים. הבנה זו, שלה שורשים בעבר ובקרב אישים בולטים בהנהגה הישראלית, הבולט ביניהם הוא הנשיא ריבלין, גורסת, כי חיזוקה של האוכלוסייה הערבית – בצד זו החרדית – הינה חיונית לשגשוגה הכלכלי של מדינת ישראל. התמיכה שגישה זו זוכה לה ברובד הפוליטי וגם ברובד המקצועי, ובעיקר בקרב הפקידות הבכירה באוצר ובמשרדי ממשלה אחרים, תוכל לסייע בהתמודדות עתידית על גורלה של התכנית ויישומה. יש לציין שאמיר לוי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, ואיימן סייף, מנהל הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, ואנשיהם, היו היוזמים והמניעים העיקריים של התכנית ופעילותם הנמשכת חשובה ליישומה בפועל.  

ב. היקפי השינוי במונחי תקציב למגזר הערבי: ניתן לפרש את משמעות התכנית בשתי דרכים: האחת –שינוי ניכר במדיניות, הנובע מכך שהיקפה של התכנית גדול עד פי 20  ויותר מזה של תכניות חומש קודמות למגזר הערבי. מדובר בהוצאה מיועדת, שהיא 1.3 אחוז מהתוצר לשנה. החידוש הוא רב-משמעות, גם  אם ההוצאה בפועל לא תגיע למלוא הסכום המדובר של 15 מיליארד שקל לחמש שנים. הפרשנות השנייה –  התוכנית בעיקרה, היא מתכונת שונה להקצאת תקציבים לציבור הערבי, באופן שיהלום את חלקו באוכלוסייה, ובמקרים מסוימים הנהגת אפליה מתקנת. זאת, ללא הגדלה תקציבית כוללת ובאופן שפותח פתח לאי-יישום. יודגש, כי נכון לעכשיו, התכנית אינה מוסיפה לתקציב הקיים, שאושר בכנסת ב-19 בנובמבר 2015, אלא מסמנת שיפור במשקלו היחסי של תקצוב הציבור הערבי. 

ג. מימוש: אין זו התכנית המקיפה הראשונה לאוכלוסייה הערבית. כמו זו שגובשה בתקופתו של אהוד ברק כראש ממשלה, אשר יצאה אל הפועל באופן חלקי, יש אפשרות שגם מימושה יהיה חלקי, ואף חלקי מאד. זאת, בעיקר נוכח מספר התניות שהוצבו ליישומה, וביניהן קביעת ראש הממשלה שכל התקציב בפרק הדיור יותנה באכיפת החוק, בבנייה חוקית ובבנייה רוויה. עדין לא ברור מה משמעות ההתניות הללו והאם ייעשה בהן שימוש על מנת לתרץ מימוש חסר. גם הטלת האחריות הכפולה על המשרד לשוויון חברתי ומשרד האוצר מצד אחד, ועל השרים הייעודיים מצד שני, לא תקל על הממשלה לממש את התכנית במלואה.  

ד. המשמעות הכלכלית: ההתייחסות הרב-מערכתית לתחומי הקידום הינה ראויה, משום שהבעיות של הציבור הערבי הן רב-ממדיות ושלובות. אך מידת השינוי שהתכנית תקדם תלויה בהיקף מימושה, ביעילות הביצוע של רכיבי הרפורמות וכן בקביעה מוקדמת של יעדים ומדדים ברורים ומפורטים להצלחה ובדיקתם לאורך זמן. שאלת התוספות התקציביות או הסטה של תקציבים מתכניות קיימות להקצאה לציבור הערבי תשפיע אף היא על מגזרים חשובים של המשק. (סוגיה נפרדת היא האם הממשלה תשלים מהלך דומה בתכנית חומש למגזר החרדי תוך התייחסות לבעיות השונות של מגזר זה).

ה. השפעות הסביבה הפוליטית. נראה, כי ביסוד אישור תכנית רחבה כזו על ידי ממשלת ימין היה שילוב של פעילות נמרצת של הדרגים המקצועיים, שצוינו לעיל, עם הכרה בחשיבותה לשגשוגה ולביטחונה הפנימי של ישראל. זאת, לצד השינוי המשמעותי שחל בגישה ובדפוסי הפעילות של רוב חברי הכנסת הערבים, ובראשם ח"כ איימן עודה, שהיה מעורב אישית בגיבוש התכנית, ביחד עם חלק מה-ח"כים של הרשימה המשותפת ויושב ראש ועדת המעקב של הישובים הערביים. כך ביטא בנאמנות את גישת רוב הציבור הערבי, כפי שהעידו ממצאיו של סקר דעת קהל שערך באחרונה המכון למחקרי ביטחון לאומי בקרב הציבור הערבי בישראל. 69 אחוזים מהנשאלים ציינו את נושא שוויון הזכויות לערבים כיותר חשוב (לעומת 30 אחוזים שציינו את מציאת פתרון לזכויות העם הפלסטיני כחשוב ביותר). הסבר נוסף, ספקני יותר, הוא שהתכנית אושרה משום ששרי הממשלה הבינו שאין מדובר בתוספת תקציבית, שהם ינווטו בסופו של יום את מימוש התכנית וכי תכניות חומש במקרים רבים אינן מתממשות במלואן. ברור שגורלה של התכנית הלכה למעשה יותנה בסופו של דבר בשיקולים פוליטיים ובמידת המחויבות לה מצד ראש הממשלה. 

אם התכנית תתבצע ברובה וביעילות סבירה, תוכל לשמש בסיס איתן לשיפור ממשי במצב הכלכלי והחברתי של הערבים בישראל. כך יתאפשר שילוב ראוי של חמישית מאוכלוסיית המדינה במאמץ היצרני הישראלי, שיתרום לעלייה ניכרת בתוצר במשק. כן יגביר מימוש התכנית את השוויון בין המגזרים, ישפיע לטובה על מרקם היחסים הטעונים בין האוכלוסיות, יצמצם את הניכור ביניהן וישפר את הביטחון האישי והסדר הציבורי. ההזדמנות האסטרטגית הטמונה במימוש מלא של התכנית מצדיקה תמיכה מלאה ובלתי-מותנית בה, שילוב ההנהגה הערבית בהוצאתה לפועל, ומחויבות ממשלתית רצופה ליישומה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראל
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.