יחסי ערב הסעודית וירדן בצל פסגת הליגה הערבית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על יחסי ערב הסעודית וירדן בצל פסגת הליגה הערבית

יחסי ערב הסעודית וירדן בצל פסגת הליגה הערבית

מבט על, גיליון 911, 2 באפריל 2017

English
עודד ערן
יואל גוז'נסקי
מלך ירדן עבדאללה ה-2 ומלך ערב הסעודית, סלמאן בן עבד אל עזיז, ועידת מנהיגי בליגה הערבית, 29 במארס 2017. הצילום: Khalil MAZRAAWI / AFP

עבור ירדן וערב הסעודית, מושב הליגה הערבית (עמאן, 23–29 במארס) היה אירוע חשוב. עבור ירדן היווה המפגש הזדמנות להפגין יציבות ומעורבות מצדו של המלך עבדאללה השני בהתרחשויות במזרח התיכון, ובמיוחד בגזרות הסורית והפלסטינית. עבור בית המלוכה הסעודי, הפסגה הייתה הזדמנות להוכיח שמעמדו בזירה האזורית לא נפגע, על אף שרשרת הכישלונות שנזקפו לחובתו בשנים האחרונות. שתי המדינות ביקשו לבצר באמצעות הפסגה את מעמדן האזורי, ובצד זאת גם להסדיר את היחסים הבילטרליים ביניהן: הפסגה נוצלה לשם הפגנת סולידריות בין-ערבית ובפרט בין ירדן למדינות החברות וליצירת תהודה בהקשר זה.


במפגש הפסגה בין שני המלכים נחתמו 15 הסכמי שתוף פעולה כלכלי ומזכרי הבנות בין שתי המדינות. השאלה היא האם המלך סלמן יצליח "ליישר" שוב את ירדן עם הקו הסעודי, תוך השלמה סעודית עם חופש תמרון ירדני מסוים בנושא הסורי, ומה התמורה הכספית שהוא יתרצה להעניק לירדן בפועל. לישראל אינטרס מובהק בשמירת יציבותה של ירדן. ממשלת ישראל והעומד בראשה דוגלים ברעיון של פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני במסגרת אזורית רחבה, שבה יהיה לירדן תפקיד מפתח. התקרבות מחודשת בין ירדן לערב הסעודית ובפרט סיוע כלכלי לירדן הוא אינטרס ישראלי מובהק. עם זאת, מימושו של הפוטנציאל לשיתוף פעולה במסגרת זו יהיה תלוי במידה ניכרת בנכונותה של ישראל להתקדם בתהליך המדיני עם הפלסטינים,


 


עבור ירדן וערב הסעודית, מושב הליגה הערבית (עמאן, 23 – 29 במארס) היה אירוע חשוב. עבור ירדן היווה המפגש הזדמנות להפגין יציבות ומעורבות מצדו של המלך עבדאללה השני בהתרחשויות במזרח התיכון, ובמיוחד בגזרות הסורית והפלסטינית. שורת פיגועים שבוצעו על ידי תומכי דאע"ש בירדן, הפגנות של מתנגדי הרפורמות שהממשלה מבקשת להנהיג וכן ידיעות שמקור חלקן בישראל על אודות התערערות היציבות בממלכה, פגעו בתדמיתה כמדינה יציבה והייתה ציפייה, כי כינוס הפסגה בבירה עמאן יפצה על כך. עבור בית המלוכה הסעודי, הפסגה הייתה הזדמנות להוכיח שמעמדו בזירה האזורית לא נפגע, על אף שרשרת הכישלונות שנזקפו לחובתו בשנים האחרונות, ובראשם השגת הסכם הגרעין עם איראן, שערב הסעודית פעלה מאחורי הקלעים לסיכולו; חוסר היכולת להכריע במערכה נגד החות'ים בתימן לאחר שנתיים של לחימה; אובדן ניכר של היכולת להשפיע על יחסי הכוחות בין הצדדים הלוחמים בסוריה ובעיראק; הכישלון לקבוע בלעדית את מחיר הנפט בשוק העולמי. כל אלה הותירו ביחס לערב הסעודית רושם של שחקן אזורי, הנמצא הרחק משיאו. שתי המדינות ביקשו אם כן לבצר באמצעות הפסגה את מעמדן האזורי, ובצד זאת גם להסדיר את היחסים הבילטרליים ביניהן: הפסגה נוצלה לשם הפגנת סולידריות בין-ערבית ובפרט בין ירדן למדינות החברות וליצירת תהודה בהקשר זה, שמפגש סתמי בין שני ראשי מדינות לא די היה בו כדי להשיגה.

מלך ירדן התריע כבר ב-2004 מפני הסכנה הטמונה בהתהוות "סהר שיעי" באזור, וכן היה הראשון שקרא לבשאר אל-אסד לפנות את כסאו לאחר תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. ואולם, מפגש הפסגה בין מלך ירדן למלך ערב הסעודית מתרחש על רקע חשש סעודי משינויים בעמדה הירדנית כלפי משטר אסד ונסיגה מהקו העקבי המובל על ידי ערב הסעודית – התנגדות להמשך שלטונו. ואכן, באחרונה מסתמן שינוי אפשרי בעמדתה של ירדן כלפי הנעשה בסוריה, וזאת לאור התנופה לה זוכים הכוחות הנאמנים למשטר אסד והאפשרות כי ארצות הברית ורוסיה תגענה להסכמות שתאפשרנה את הישארותו בשלטון, וכנראה גם סירוב ירדני לאפשר לכוחות ערביים בהנהגה סעודית להשתתף בלחימה בסוריה משטח ירדן.

זאת ועוד, אמנם ירדן הביעה תמיכה פומבית בהסכם הגרעין שהושג עם איראן ביולי 2015, כפי שעשו גם מדינות המפרץ, אך הלחצים הכלכליים הביאוה להתיישר עם ערב הסעודית, שהתנגדה לו. באפריל 2016, בעת ביקור שר ההגנה הסעודי, מחמד בן-סלמן, בעקבה, יצאה הודעה משותפת של שני הצדדים, שגרסה כי "דוחים את המעורבות האיראנית בענייני האזור אשר מלבה מתחים עדתיים ומסיתה לטרור". זו הייתה פעם ראשונה זה שנים שירדן בחרה לנקוט עמדה מובהקת, באמצה למעשה את הקו הסעודי התקיף ביחס לאיראן. כדי ליצוק תוכן בהצהרה קראה ירדן מספר ימים לאחר מכן לשגרירה בטהרן לשוב לירדן להתייעצות בשל "מעורבותה של איראן בעניינים ערביים פנימיים", לאחר שערב הסעודית זימנה את שגרירה בטהרן לשוב לריאד בעקבות הצתת הנציגויות שלה באיראן (לאחר הוצאתו להורג בערב הסעודית של איש דת שיעי). ירדן גם בחרה לקחת חלק בקואליציה שמובילה ערב הסעודית בתימן נגד המורדים החות'ים, הנתמכים על-ידי איראן (לפני מספר שבועות התרסק מטוס F-16 ירדני שהשתתף בלחימה בתימן).

התמיכה הדיפלומטית והצבאית הירדנית ביעדי מדיניות החוץ של ערב הסעודית משקפת כמובן צפייה מצדה לסיוע כספי סעודי. מעבר לסיוע הבינלאומי שירדן זוכה לו ובמיוחד מארצות הברית (בעיקר מלווים בתנאי מימון נוחים), ירדן זקוקה לסיוען של מדינות ערב מפיקות הנפט. הדו"ח האחרון של קרן המטבע העולמית על אודות כלכלת ירדן לא בישר אמנם על שינוים ניכרים, אבל הוא מצביע על גידול בשעורי האבטלה (צפי ל-15.3 אחוזים ב-2017, כאשר שעורי האבטלה בקרב מבקשי העבודה בקרב צעירים – כפולים) ועל גרעון בסך 9.5 אחוזים מהתמ"ג. קרן המטבע מברכת אמנם על הרפורמות הפיסקליות בירדן אבל הפגנות נגד הממשלה בערי ירדן בגין אותן רפורמות מצביעות על כי המשטר יאלץ להמשיך ולתמרן בין הצורך למלא את דרישות המוסדות הכלכליים הבינלאומיים, המעניקים לירדן רשת ביטחון של מלווים בתנאים נוחים, לבין קושי לממש את הבטחות הסיוע מצד מדינות ערב ולבין ה"רחוב" הירדני, שחש את השפעת גל ההגירה מסוריה על בשרו ומוחה על כך פומבית.

באפריל 2016, בביקור המלך עבדאללה בערב הסעודית, כוננה מועצה בילטרלית חדשה – "המועצה הסעודית-ירדנית" – בראשות מחמד בן-סלמן וראש הממשלה הירדני האני אל-מולקי המועצה נועדה להעמיק את הקשרים האסטרטגיים בין המדינות ולהגביר את שיתוף הפעולה ביניהן במגוון תחומים, בכללם התחום הצבאי ותחום הפיתוח הגרעיני האזרחי (כולל כריית אורניום). עוד נמסר על אודות הקמת קרן השקעות משותפת חדשה וחידוש המענק החמש-שנתי בסך 5$ מיליארד מ'המועצה לשיתוף פעולה במפרץ' לירדן, שהסתיים בסוף 2016. בפגישה הראשונה של "המועצה" הכריז ראש ממשלת ירדן כי ביטחונה של ערב הסעודית קשור קשר הדוק לביטחונה של ירדן, ואילו בן שיחו הסעודי אמר כי ירדן הינה מגן איתן לממלכה הסעודית, למדינות המפרץ ולעולם הערבי. אולם, עד כה, המענק של מדינות המפרץ לא חודש והסיוע לא הועבר, וירדן עדין מצפה לתרגום הדברים לסיוע כספי משמעותי. הסיבה לעיכוב קשורה גם למצב הכלכלי בערב הסעודית, שהורע עם הירידה במחירי הנפט והקושי של שוק הנפט להתייצב על רמה הגבוהה משמעותית מהמחירים של טרום הקיצוץ בתפוקה של חברות אופ"ק ושאר המדינות המפיקות.

במפגש הפסגה בין שני המלכים נחתמו 15 הסכמי שתוף פעולה כלכלי ומזכרי הבנות בין שתי המדינות, ביניהם – הסכמה בדבר קרן השקעות משותפת עבור ירדן בסך 3 מיליארד דולאר. השאלה היא האם המלך סלמן יצליח "ליישר" שוב את ירדן עם הקו הסעודי, תוך השלמה סעודית עם חופש תמרון ירדני מסוים בנושא הסורי, ומה התמורה הכספית שהוא יתרצה להעניק לירדן בפועל.

לישראל אינטרס מובהק בשמירת יציבותה של ירדן. מעבר לסיוע הביטחוני המועבר לירדן, שני הסכמים שנחתמו אשתקד יגדילו את כמויות המים שיסופקו מישראל לירדן ויחליפו את מקור הגז הטבעי המצרי בישראלי. ישראל מבליגה מזה זמן רב על הביקורת הבלתי מרוסנת מצד המשטר הירדני נגד מדיניותה בסוגיה הפלסטינית, וזאת מתוך הבנה למצוקות הפנימיות של הממשלה הירדנית. יתר על כן, ממשלת ישראל והעומד בראשה דוגלים ברעיון של פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני במסגרת אזורית רחבה, שבה יהיה לירדן תפקיד מפתח. הפרסומים מהעת האחרונה בדבר מגעים שהתקיימו אשתקד בין מנהיגי ירדן, מצרים, ישראל ומזכיר המדינה האמריקאי דאז ג'ון קרי מלמדים על הפוטנציאל הגלום באופציה זו. כן התפרסמו בשבועות האחרונים ידיעות אשר לעניין שמגלה ממשלו של דונלד טרמאפ בגישה האזורית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לכן, התקרבות מחודשת בין ירדן לערב הסעודית ובפרט סיוע כלכלי לירדן הוא אינטרס ישראלי מובהק. עם זאת, מימושו של הפוטנציאל לשיתוף פעולה במסגרת זו יהיה תלוי במידה ניכרת בנכונותה של ישראל להתקדם בתהליך המדיני עם הפלסטינים, שפרושה בעיני ריאד ועמאן התייחסות חיובית ליוזמה הערבית, שחברות הליגה לא רואות צורך לערוך כל שינוי בעקרונות הכלולים בה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםירדןסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Official White House Shealah Craighead
המרחב הערבי וממשל טראמפ 2.0
סעודיה, מצרים, ירדן, איראן והפלסטינים: כיצד תיראה מדיניות טראמפ כלפי המזרח התיכון?
23/01/25
Shutterstock
שחקנית ציר: ירדן מול סוריה החדשה
האיומים וההזדמנויות לממלכה ההאשמית מול המשטר החדש בסוריה – ומקומה הפוטנציאלי של ישראל על ציר עמאן-דמשק
08/01/25
Shutterstock
30 שנה להסכם השלום עם ירדן: עת לשדרוג שיתוף הפעולה בתחום המים
שלושה עשורים לאחר חתימת הסכם השלום עם הממלכה ההאשמית, תחום המים ממשיך להתבלט כמנוף רב פוטנציאל לחיזוק היחסים בין ירושלים לעמאן
29/10/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.