השתתפות רע''ם בקואליציה; סיכויים וסיכונים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים הדים השתתפות רע''ם בקואליציה; סיכויים וסיכונים

השתתפות רע''ם בקואליציה; סיכויים וסיכונים

מתוך הדים, גיליון 9, אוגוסט 2021

ראסם חמאיסי

גם לפני הצטרפות מפלגת רע"ם לקואליציה החדשה השתתפו אזרחים ערבים בממשלות ישראל, כולל בתפקידי שרים וסגני שרים, באמצעות חברותם במפלגות ציוניות. על רקע זה, מה התחדש בהשתתפות רע"ם בקואליציה הנוכחית? מה המשמעות על השינוי בדפוסי ההתנהגות הפוליטיים של נציגי החברה היהודית והערבית בפוליטיקה הישראלית? מה הסיכויים והסיכונים הכרוכים בתופעה החדשה? מתן תשובות לשאלות אלה והמשתמע מהן מהווה אתגר ניכר ודורש מחקר רחב החורג מהיקף ומהות מאמר דעה קצר זה. עם זאת, כוונתי כאן לשרטט מספר כיוונים אפשריים בעניין ייחודיות ההשתתפות של רע"ם בקואליציה הממשלתית, על בסיס הנסיבות והתהליכים שהובילו להשתתפות מפלגה ערבית לא ציונית בקואליציה.

הייחודיות של התופעה הנדונה בולטת על רקע העובדה לפיה עד עתה כל ממשלות ישראל סירבו לשתף מפלגות ערביות בקואליציה. אולם מעבר לאתגר זה, נדרש להבין את ההקשר הרחב של קפיצת המדרגה של מפלגה ערבית להצטרף לקואליציה על בסיס תפיסה של השתתפות משפיעה ולא רק על המשך המחאה. מספר גורמים מאפיינים הקשורים לחברה הערבית, לחברה היהודית ולגורמים חיצונים יצרו את האקלים שאיפשר שינוי בדפוסי ההתנהגות הפוליטית בישראל:

א. הפוליטיקה העולמית עוברת מדגש על אידאולוגיה לאומית לפרגמטיזם אזרחי תפקודי. במסגרת זו אזרחים תובעים איכות חיים ומבקשים להתקיים על בסיס אמנה בין האזרח לבין המדינה.

ב. בעיות גלובאליות הקשורות בשינוי אקלים ומגיפות חוצי גבולות, כגון הקורונה, המחייבים שיתופי פעולה חוצי גבולות וקהילות.

ג. צמיחה והתגברות הנגישות של הפרט לתקשורת המונים מגוונת. נגישות לתקשורת וחשיפת האזרחים באמצעותה לאירועים ולדפוסי התנהגות פוליטיים הצמיחה את הצורך בפוליטיקה אחרת השמה את הפרט במרכז, תוך הבנה שאין בהכרח סתירה בין צורכי הפרט לקולקטיב, אלא ניתן לגשר ולחבר ביניהם.

ד. אירועי "האביב הערבי" והמתחים המתרחשים ברשות הפלסטינית העמידו את האזרחים הערבים בישראל מול מציאות שונה, המחייבת יוזמה אחרת למענם ולמען עתידם.

ה. צמיחה של הכרה בחברה היהודית ובחברה הערבית בישראל ששתי הקהילות, למרות התנאים הסוציו-כלכליים השונים, כמו גם מעמדן הפוליטי השונה, זקוקות לשינוי היחסים ביניהן, על בסיס ההתרחבות של מרחבי המפגש, גם אם אלה אינם שוויוניים.

ו. ניסיון המפלגות הערביות להשפיע ולהשיג הישגיים חומריים לאזרחים הערבים מצביע על  כך שדרך ההשתתפות משיגה הישגים יותר מאשר דרך ההתכחשות והמחאה. זו עדות לכך שניתן לזכות ביותר משאבים כאשר משחקים במגרש הפוליטי, וודאי בתוך הקואליציה הממשלתית.

ז. הכרה בינלאומית ואף ישראלית בהפליה שהמדינה נוהגת כלפי אזרחיה הערבים, וקיומה של תביעה לשנות מצב זה.

ח. השסעים הקיימים בחברה היהודית יצרו מארג פוליטי סבוך שהביא לארבע סיבובי בחירות תוך שנתיים ויצר אי-יציבות במערכת הפוליטית. תופעות אלה פגעו במשילות ובו בזמן יצרו הכרה בעובדה שהאזרחים הערבים יכולים להשפיע על המערכת הפוליטית בישראל.

ט. התבגרות המערכת הפוליטית הערבית ומעבר משיח הזהויות, לשיח הצרכים / הזכויות האזרחיות. שיח זה התקיים בתוך המחלוקות בין הזרמים הפוליטיים הערבים. זאת, גם על רקע  הניסיון של הרשימה המשותפת, שלא השכילה למנף את כוחה להשגת הישגים. נהפוך הוא, הרשימה המשותפת יצרה אכזבה בקרב לא מעט מהציבור הערבי, דבר שתרם להתפרקותה.

נראה כי לגורמי יסוד אלה הצטרף באופן מיידי המבוי הסתום הפוליטי בחברה הערבית בישראל. עיקרו במחלוקות הקשות בין המפלגות הערביות, הנעוצות בתערובת של מחלוקות אידיאולוגיות ושל תחרות בין אישית, שניטשו לאור  שינויים מבניים בחברה הערבית. אלה כוללים צמיחה של מעמדות הביניים ושינויים במאזני הכוח על קביעת סדר היום הפוליטי.  בהקשר זה רע"ם הצמיחה והגבירה את השיח של השיתוף כתחליף לשיח המחאה. גם אם כל המפלגות הערביות (מלבד בל"ד שהסתייגה) ביקשו להשתתף בפוליטיקה הישראלית ולהיות חלק ממנה, במינונים ובתנאים שונים, הרי שרע"ם צעדה צעד גדול קדימה וזכתה לפתיחות ונכונות מהמנהיגות הישראלית, גם זו הימנית. זאת, על רקע שאיפת מנהיגי רע"ם לשמש כזרם פוליטי לגיטימי במרכז הפוליטיקה הישראלית (לא ימין ולא שמאל), תוך שהם פותחים הזדמנויות לבניית שותפויות פוליטיות ללא אבחנה בין הימין לשמאל, לצורך יצירת שותפות לגיטימית בין האוכלוסייה הערבית ליהודית בחלוקת הכוח והמשאבים הציבוריים.

רע"ם בהנהגתו של ח"כ דר' מנסור עבאס שאפה להיכנס כשחקן משפיע בחלון ההזדמנות הפוליטי שנוצר בנסיבות של התפרצות השסעים בין המפלגות הציוניות הדתיות והחילוניות, ובתנאים בהם ניצב ראש ממשלה השואף להישרדות פוליטית אישית בצל של כתבי אישום. נתניהו מצא את נקודת המפגש בין רצונו של מנהיג מפלגה ערבית להשפיע ולהיות חלק לגיטימי מהפוליטיקה הישראלית באמצעות הבאת הישגים חומריים לאזרחים הערבים מחד גיסא, לבין רצונו הוא להבטיח את הישרדותו הפוליטית ואולי אף המשפטית מאידך גיסא. בו בזמן, רע"ם חתרה לבדל עצמה מהרשימה המשותפת ולסיים את המונופול ההגמוני של חד"ש, תוך קבלת תמיכה מהציבור הערבי המוסלמי. מה שעזר לגיבוש סדר היום של רע"ם היו הסקרים שהצביעו על יותר משני שלישים מהחברה הערבית בישראל שואפת ותומכת בכך שהמפלגות הערביות יקדמו סדר יום אזרחי דרך השתתפות בממשלה. דהיינו,  לעבור ממסורת המחאה מהאופוזיציה לסלילת דרך להשתתפות בקואליציה ממשלתית. התגברות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, בעיות המגורים, התכנון והקרקעות והעדר הזדמנויות תעסוקה על רקע שינויים מבניים בקרב האוכלוסייה הערבית, כל אלה יצרו את התחושה והתביעה של חלק גדול מהציבור הערבי כי השתתפות עדיפה על המשך המחאה.

לכל אלה ניתן להוסיף גורמים נוספים שסייעו לרע"ם להתקדם לכיוון ההשתתפות האקטיבית: ביניהם:

א. ההבדלים המועטים בין סדר היום האזרחי והפוליטי, בתחומי הזכויות האזרחיות, של המפלגות הערביות, למרות ההבדלים בבסיס האידאולוגי השונה בתחומי הדת, הלאומיות, הכלכלה והחברה ובסוגיות קונקרטיות כמו הסכסוך בסוריה ובלבנון, יחס דת - מדינה, כמו גם בשאלת יצירת קואליציות עם כוחות פוליטיים שונים בישראל ובעולם.

ב. התבדלות התנועה האסלאמית, שהיא חוט השדרה של רע"ם, מתנועת האחים המוסלמים,  שעברה טרנספורמציה בהענקת חופש החלטה לגבי סוגיות מקומיות ותקשורתיות.

ג. צמיחה של מנהיגות צעירה ברע"ם, הנוטה לסדר היום האזרחי, הנתפס כמאפשר הסדר לאומי גם עם הפלסטינים.

ד. ההכרה כי המוסלמים לא יכולים להיטמע בין יהודים, ולכן אין חשש לזהות הדתית / לאומית/ תרבותית של הקהילה המוסלמית, גם בעת השתתפות פוליטית אינסטרומנטלית, דבר שהיטה את שיח הזהויות לשיח הזכויות.

ה.  אימוץ של פרשנות להלכות דתיות המאפשרות השתתפות במערכת הפוליטית לצורך זכייה בזכויות בתוך גבולות ההלכה.

תהליכים אלה הביאו לעידוד רע"ם להשתתפות בקואליציה גם על ידי ראשי רשויות מקומיות ואחרים  בהנהגת הציבור הערבי, דבר הנתפס גם כבסיס אפשרי לבניית אמון עם הציבור היהודי, ואולי גם לשמש כגשר מחבר בין ישראל לפלסטינים ולעולם הערבי והמוסלמי.

בזמן הקצר מאז הצטרפות רע"ם לקואליציה, אנו עדים לאתגרים רבים הכרוכים בניהול הקשרים עם המפלגות השותפות בקואליציה ועם הרשימה המשותפת באופוזיציה, שהתחרות עמה גולשת לרחוב הערבי ומגבירה את השסעים בתוכו.

למרות זאת ניתן להצביע על סיכויים הנובעים מהמצב הפוליטי החדש. ביניהם:

א.  הצלחת הניסוי הפוליטי עשוי לסלול את הדרך להשתתפות בעתיד של מפלגות ערביות בקואליציה הממשלתית, דבר שיגביר את האטרקטיביות של השותפות האזרחית השוויונית ואת האמון בין הציבור היהודי לערבי. הדבר עשוי לייצר הזדמנויות להתפתחות קואליציות בין קבוצות פוליטיות חוצות שיוך לאומי (יהודים מול ערבים).

ב. מימוש התכניות הממשלתיות וההתחייבות של המפלגות בקואליציה להקצאת המשאבים המיועדים לפיתוח היישובים הערבים עשוי להביא לצמצום פערים בין המגזרים ולפיתוח כלכלי בישובים הערבים.

ג. התחזקות השיח האזרחי, תוך הכרה בשונות הקהילתית והסוציו-פוליטית בחברה בישראל, עשויה להגביר את האמון ולצמצם את המתחים בין יהודים לערבים ואולי אף להפחית את האלימות בחברה הערבית. הלגיטימיות של ההשתתפות הפוליטיות של הציבור הערבי במערכת הפוליטית יכולה לעודד את השיתוף הסוציו-כלכלי והמרחבי בין יהודים לערבים.

ד. יש לצפות אולי לשינויים של תפיסות ודפוסי ההתנהגות בציבור הערבי והיהודי על ידי מעבר מהפרדיגמה המסורתית, לפיה הציבור היהודי מנכס לעצמו את המדינה ומשאביה הציבוריים ופועל לעצב את המרחב, כאשר הערבים משמים רק כצרכנים, לפרדיגמה חדשה, בה הציבור הערבי מקבל אחריות לשותפות על ניהול משאבי המדינה, כולל אלה הקשורים לאוכלוסייה הערבית.

ה. שינויים כאלה יסללו את הדרך להמשך הצלחה של רע"ם ככוח מוביל בקרב האוכלוסייה הערבית.

מנגד, יש להזכיר גם סיכונים לא פשוטים, הנובעים מהמצב הפוליטי החדש, כמו:

א. חוסר יכולתן של מפלגות הקואליציה, כולל רע"ם, להתגבר על הניגודים ביניהן.

ב. התעוררות סוגיות לאומיות (עזה, ירושלים, יחס דתיים-חילונים), שאינן מאפשרות פשרות מוסכמות, בעיקר עקב לחצים חיצונים.

ג. אי עמידה בהסכמים ובהתחייבות קואליציוניות שהועקנו לרע"ם, כמו הריסת מבנים, הפקעות קרקע, חוקים מפרי איזון בין דתיים לחילונים, כמו באל-חרם אלשריף / אלאקצא וגלישה לאלימות בין יהודים לערבים.

ד. הצטרפות של מפלגות ציוניות / חרדיות לממשלה, תוך החלשת מעמדה של רע"ם, שעשויה להביא לדחיקתה לשוליים ואף מחוץ הקואליציה. אלה עשויים לקבע את ההגמוניה היהודית ולדחוק את הציבור הערבי מהלגיטימיות של ההשתתפות הפוליטית. יותר מכך, יהיה בכך כדי לאיים בהחזרת הקיטוב הלאומי, כולל שיח הזהויות והמחאה. במצב זה תצטמצם שוב ההשתתפות הפוליטית של הערבים בישראל ותתגבר בדלנותם. במצב זה סביר שרע"מ תקרוס ממעמדה כמפלגה ערבית מובילה.

קיימים כוחות לא מעטים בחברה היהודית והערבית השואפים לכישלון הניסוי של רע"ם. מולם קיימים גם כוחות המבקשים את הצלחתו  והרואים בכך אינטרס לאומי ישראלי. בכל מקרה ברור שאנו עומדים בפתחה של מציאות חדשה, הדורשת לימוד ובחינה כדי לגבש מולה אסטרטגיה ומדיניות המאפשרות את הגברת הסיכויים על הסיכונים שהוצגו כאן.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום הדים
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראל

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.