היערכות המפלגות היהודיות והערביות לקראת הבחירות לכנסת ה־24 - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים הדים היערכות המפלגות היהודיות והערביות לקראת הבחירות לכנסת ה־24

היערכות המפלגות היהודיות והערביות לקראת הבחירות לכנסת ה־24

מתוך הדים, גיליון 8, מארס 2021

אילהאם שחברי

ב-23 במרץ 2021 תערכנה הבחירות לכנסת ה-24, הרביעיות בתוך שנתיים. מעט יותר ממחצית האזרחים הערבים בישראל מיוצגים בכנסת באמצעות ארבע מפלגות ערביות שהתאחדו לראשונה ב-2015 והקימו את הרשימה המשותפת (השאר נמנעו מהצבעה או הצביעו עבור מפלגות לא ערביות). איחוד זה נתפס כחיוני בציבור הערבי, המהווה חמישית מכלל האוכלוסייה בישראל, לצורך השגת ייצוג אפקטיבי בכנסת. בבחירות לכנסת ה-23 זכתה הרשימה המשותפת ב-15 מנדטים והפכה להיות המפלגה השלישית בגודלה בכנסת. הרשימה המשותפת שברה טאבו כאשר החליטה להמליץ על יו"ר כחול לבן לתפקיד ראש הממשלה, מתוך גישה פרגמטית ותקווה לשיתוף-פעולה מעשי עם הקואליציה שתקום. הפניית העורף של כחול לבן לרשימה המשותפת ובעקבות זאת הקמת קואליציית ימין-מרכז הותירה שוב את נציגי החברה הערבית באופוזיציה.

 כתוצאה מכך, ועל רקע השיתוק הפוליטי שמלווה את המערכת הפוליטית בישראל בשנתיים האחרונות, חלו שינויים בגישות של מפלגות יהודיות כלפי הלגיטימיות של הקול הערבי. אלה גררו שינויים גם בהיערכות המפלגות הערביות לקראת הבחירות לכנסת ה-24.

השינוי הבולט ביותר חל בגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שפנה באופן ישיר לציבור הערבי באמצעות ביקורים ביישובים ערבים וראיונות לערוצי תקשורת ערבית עם הבטחות למינוי שר ערבי מוסלמי לקידום האינטרסים של החברה הערבית. אולם, תפנית זו ביחס ללגיטימיות של הקול הערבי מצד ראש ממשלה ימני אינה חלה על חברי הכנסת הערבים המכהנים, באשר הוא שב ומדגיש כי לא יקים ממשלה הנשענת על תמיכתם. לעומתו, יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד" ויו"ר האופוזיציה, הביע הסכמה מפורשת לשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת, דבר המהווה שינוי מעמדתו בעבר, כמו גם לקבלת תמיכתה מחוץ לקואליציה, תוך שהוא מציין את אי רצונו של איימן עודה, יו"ר המשותפת, להיות חלק מהממשלה.

הלגיטימיות של הקול הערבי מובלטת יותר ככל שמדובר במפלגות הנוטות לצד המרכזי והשמאלי של המפה הפוליטית. מפלגות אלה שיבצו מועמדים ערבים במקומות העשויים להיחשב ריאליים: מרצ – גידאא' רינאווי-זועבי במקום הרביעי ועיסאווי פריג' במקום החמישי; מפלגת העבודה - איבתסאם מראענה במקום השביעי. ברשימות הימין לא הוצבו מועמדים ערביים במקומות ריאליים.

השינויים שחלו בגישות של המפלגות היהודיות בכל הנוגע לחשיבותו של הקול הערבי לקראת הבחירות לכנסת ה-24, הובילו גם לשינויים בפוליטיקה הערבית. בהקשר זה ניתן לעמוד על העמדות של שלוש המפלגות הערביות המתמודדות בבחירות הקרובות:

  • הרשימה המשותפת: האכזבה של הרשימה המשותפת מהסירוב של בני גנץ להכיר בה כשותפה לגיטימית מחוץ לקואליציה בכנסת ה-23, לא גרמה לה לפסול את האפשרות להמלצה חוזרת על מועמד ציוני לראשות הממשלה. כך, חה"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, נמנע מלהתחייב על אי המלצה בפני הנשיא על יאיר לפיד לראשות הממשלה. יחד עם זאת, הרשימה המשותפת ממשיכה לדבוק בגישתה לפיה האזרחים הערבים זכאים לשווין זכויות אזרחי מלא ולהשתלבות במרקם החיים הישראלי מבלי לוותר על זהותם הלאומית הנפרדת ועל תמיכתם בעם הפלסטיני. למעשה, אין כל חידוש או ריענון ברשימה המשותפת: לא במנהיגיה, בהרכבה או במצעה, ומבחינה זו היא אינה מצליחה להיות אטרקטיבית עבור הציבור הערבי. נראה, כי הסקרים המייחסים לה ירידה מתחת ל-10 מנדטים, משקפים את האכזבה ממנה ומהפילוג שלא נמנע.
  • הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ): הרשימה המזוהה עם הפלג הדרומי (הפרגמטי) של התנועה האסלאמית אימצה גישה פוליטית לפיה נכון מבחינת חברי הכנסת הערביים לשתף פעולה עם הליכוד בתמורה לקבלת תקציבים לשיפור התחומים החיוניים לציבור הערבי, כגון קידום תכנית ממשלתית למאבק בפשיעה ובאלימות. הדבר הביא לפיצול רע"מ מהרשימה המשותפת. מצידו הצהיר ראש הממשלה, כי לא יישען על תמיכת רע"מ בקואליציה שיקים. יש להניח אפוא כי השינוי הדרמטי בגישת רע"מ והפיצול מהרשימה המשותפת יחלישו, מצד אחד, את הייצוג הערבי בכנסת, וספק אם יבטיחו לרע"מ לעבור את אחוז החסימה.
  • מפלגת מען (יחד בעברית): מפלגה ערבית חדשה בראשות מוחמד דראוושה, המכירה במפורש בישראל כמדינת העם היהודי ושואפת לשותפות מלאה בין יהודים לערבים בתהליכי קבלת ההחלטות, כולל ישיבה בממשלה הבאה, גם אם תהיה בראשות מועמד מהימין. המפלגה דורשת שוויון בזכויות אזרחיות בין ערבים ליהודים באמצעות חוק שוויון המבוסס על מגילת העצמאות. בדומה לרשימה המשותפת, גם "מען" רואה את חוק הלאום כבעייתי ועל כן מתנה את כניסתה לקואליציה בחקיקה שתבטיח 'חוק יסוד שוויון' לכלל האזרחים כבסיס לשיתוף בין ערבים ויהודים. על פי הסקרים, ספק אם "מען" תעבור את אחוז החסימה. נראה כי הציבור הערבי עדיין אינו בשל לאמץ ולתמוך בכיוון פוליטי חדש כזה.

השינויים המתוארים בגישות המפלגות היהודיות והערביות, עשויים להשפיע על דפוסי ההצבעה בחברה הערבית. סקרים שונים מראים, כי אחוז ההצבעה של הציבור הערבי צפוי לרדת בהשוואה לבחירות האחרונות, למרות הרצון הקיים בציבור שלנציגים הערביים יהיה כוח פוליטי משפיע בכנסת. האכזבה מהתפצלות רע"מ מהרשימה המשותפת, הישארותה של הרשימה המשותפת באופוזיציה והבחירות החוזרות ונשנות בפרק זמן קצר, תורמים להתפתחות אדישות בקרב הבוחרים הערבים.

במקביל, צפויה עלייה מסוימת בשיעור ההצבעה של הציבור הערבי למפלגות ציוניות. בעבר הגיע אחוז ההצבעה של בוחרים ערבים למפלגות יהודיות לכ-30% כאשר המפלגות הערביות התמודדו ברשימות נפרדות, ולכ-17% בלבד כשהן התמודדו ברשימה אחת. במצב הנוכחי ניתן להעריך כי מפלגות מרצ והעבודה עשויות לזכות ביותר קולות מאשר בעבר מבוחרים ערבים, גם משום ששתיהן שילבו ברשימותיהן מועמדות ומועמדים ערביים במקומות ריאליים וכן משום שעמדותיהן המוצהרות בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני קרובות יותר לרצון רוב הציבור הערבי. סקרים שונים מצביעים על אפשרות שהליכוד יזכה לתמיכה של מנדט או מנדט וחצי מהציבור הערבי.

בסיכום ניתן להצביע על מגמות חשובות אך סותרות, עם קשר ברור ביניהן: מחד גיסא, הציבור הערבי ברובו מעוניין בהשתלבות במרקם המדינתי בישראל ומבין את החשיבות של השפעה פוליטית ישירה של נציגיו בכנסת, ובמקביל, יותר משליש מהציבור היהודי, בעיקר  בימין ובמרכז, תומך כיום בצירוף מפלגות ערביות לקואליציה, לעומת כחמישית בלבד בספטמבר 2019 (לפי סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה); מאידך גיסא, חלק גדול של הציבור היהודי (לפי סקר אחרון של הליגה נגד השמצה, כ-70 אחוזים ממנו) עדיין אינו מתייחס לציבור הערבי (כמו גם החרדי) כחלק מהחברה הישראלית.

למגמות אלו השפעה על הפוליטיקה היהודית, הממשיכה להסתייג ברובה, ברמות שונות, משילוב מפלגות ערביות בקואליציה. משמעות הדבר הינה שגם בבחירות הקרובות כנראה לא יהיה שינוי של ממש בנושא זה ולכן מידת ההשפעה של נבחרים ערביים על החלטות ממשלה, גם בנושאים הקרובים לליבם של האזרחים הערביים, תמשיך להיות נמוכה. מבחינה זו אפשר להעריך, כי גם אם הצטברו לאחרונה סימנים העשויים להעיד על מגמה חיובית של הכרה בלגיטימיות של הקול הערבי, המשמעות המעשית שלה הינה נמוכה. אמנם הציבור הערבי מעוניין ברובו ליטול חלק פעיל בתהליך הפוליטי בישראל, אולם האפשרות שמפלגה ערבית תצטרף לקואליציה אינה ריאלית בתנאים הנוכחיים. במקרה חריג, ובעיקר אם רע"מ תעבור את אחוז החסימה, ייתכן שיתוף פעולה באמצעות תמיכה מותנית בקואליציה מבחוץ, דבר העשוי אולי לקדם נושאים אזרחיים הנמצאים בליבת העניין של  החברה הערבית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום הדים
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראל

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.