תוכנית השלום של הנשיא טראמפ מנקודת מבט פלסטינית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תוכנית השלום של הנשיא טראמפ מנקודת מבט פלסטינית

תוכנית השלום של הנשיא טראמפ מנקודת מבט פלסטינית

מבט על, גיליון 1322, 21 במאי 2020

English
בשארה בהאבה

מאמר זה נכתב כדי להבהיר עד כמה חשוב שההנהגה הפלסטינית תגיש הצעה משלה לחזון השלום של טראמפ, או תציג את הסיבות להתנגדות אליו. התגובה החריפה של דחיית התוכנית מצד הפלסטינים לא תעצור בהכרח יישום של חלק מההיבטים בה, ולכן, האינטרס הפלסטיני הוא לפרסם הצעה המציגה כיצד ייראה הסכם השלום עם ישראל המקובל עליהם. במקביל, הפלסטינים כבר לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך ולנהל "מלחמה קדושה" נגד הנשיא טראמפ – נהפוך הוא, טראמפ יכול להיות בעל ברית יקר לפלסטינים אם אלה ישכילו להתאים את הגישה ואת היחס הנכונים כלפיו.


 

 

מטרת מאמר זה היא להבהיר עד כמה חשוב שההנהגה הפלסטינית תגיש הצעה משלה לחזון השלום של טראמפ, שנחשף בינואר השנה, או תציג את הסיבות להתנגדות אליו. התגובה החריפה של דחיית התוכנית מצד הפלסטינים לא תעצור בהכרח יישום של חלק מההיבטים בה - כמו סיפוח אפשרי של בקעת הירדן, של כל ההתנחלויות ושל חלקים נוספים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. אם אכן יתרחשו, להתפתחויות אלה יהיו השפעות שליליות ארוכות טווח, וככל הנראה בלתי הפיכות, על הסיכוי למדינה פלסטינית ריבונית ובת-קיימא בעתיד.

בהמשך לקו טיעונים זה, האינטרס הפלסטיני, כפי שהוא מיוצג על ידי הרשות הפלסטינית, הוא לפרסם חזון, רעיונות, הצעות או דרישות המציגים כיצד ייראה הסכם שלום עם ישראל המקובל על הפלסטינים. כך נכתב גם במאמר משותף עם השליח המיוחד לשעבר של הנשיא טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, יום לפני פרסום התוכנית בינואר השנה.

אם להיות ריאלים, לא ישראל ולא הפלסטינים יקבלו בסוף את כל מאווייהם, ובהיותה הצד הכובש, ישראל תוכל להשאיר בידיה רק את השלל שהעולם - וארצות הברית בפרט - יתירו לה.

ראוי שהפלסטינים יציגו את החזון שלהם להסכם שלום כבר עתה, מהסיבות שלהלן:

  • סביר שכותבי תוכנית השלום של טראמפ צפו כי יוכנסו בה שינויים, אפילו גדולים ומשמעותיים, כך שתתאים לדרישות ולשאיפות של הפלסטינים.
  • הנשיא טראמפ התכוון לדברים שאמר במהלך חשיפת התוכנית בבית הלבן, לפיהם: "הגיוני שאצטרך לעשות הרבה למען הפלסטינים, או שזה לא יהיה הוגן".
  • בהתחשב בנוף הפוליטי הנוכחי בארצות הברית, אין זה משנה אם סיכוייו של הנשיא טראמפ להיבחר מחדש פחתו בגלל אופן הטיפול של ממשלו במגפת הקורונה. בכל מקרה, טראמפ יהיה נשיא לפחות עד תחילת ינואר 2021, ובמהלך תקופה זו הרבה יכול לקרות תחת משמרתו, באופן שישפיע על עתיד הסכסוך הישראלי-פלסטיני דורות קדימה. כמו כן, ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי הצפוי, כבר הצהיר שלא יהפוך את החלטתו של טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים. מעבר לכך, ביידן אינו כריזמטי, אינו צעיר וגם אינו נואם בחסד, וייתכן שיימצא עצמו ניגף מפני ההתקפות האכזריות של טראמפ במהלך אירועי הדיבייט שייערכו במסגרת המרוץ לנשיאות.
  • הנשיא טראמפ הושיט לאחרונה לפלסטינים ענף זית בצורת מענק של חמישה מיליון דולר כדי לסייע במאבק בנגיף הקורונה. לבד מהסיוע הביטחוני שניתן לכוחות הביטחון הפלסטיניים דרך ה-CIA, זהו סכום הסיוע הראשון שהוצע להם. גם אם הוא סמלי, יש לו משמעות מבחינה פוליטית. זהו הסיוע הראשון זה למעלה משנתיים, לאחר שכל שאר סוגי הסיוע לפלסטינים נעצרו, ובכלל זה הכספים לרשות הפלסטינית, לאונר"א ולבתי חולים פלסטיניים פרטיים.
  • מצער שהאחראים למשא ומתן בצד הפלסטיני, שנכשלו פעם אחר פעם, עדיין אוחזים בעמדות הכוח. הם תמיד הטילו את האשמה לכישלון השיחות על אחרים ולעולם לא על עצמם. אם אבו מאזן רוצה הסכם שלום, הוא זקוק לאנשים ורעיונות חדשים סביבו. אנשים שהם פרגמטיסטים ובעלי חזון. אנשים כאלה יצליחו לזהות את היתרונות בתוכנית השלום של טראמפ, חרף כל חסרונותיה, ולנצל את הלהיטות של הנשיא טראמפ לעשות היסטוריה.
  • מבחינה פוליטית, הפלסטינים חלשים ומפולגים (חמאס שולט באופן מלא ברצועת עזה) אך הנהגתו של אבו מאזן עדיין נתפסת כמייצגת את העם הפלסטיני בעולם.
  • אבו מאזן מבוגר, מצבו הבריאותי לקוי - והנשרים בפת"ח כבר אורבים לכס ההנהגה. מעמדו הייחודי של עבאס מאפשר לו להגיע להסכם עם ישראל, אולם אם יחמיץ את ההזדמנות לעסקת שלום עכשיו, לא יהיה אף אחד בצד הפלסטיני עם הלגיטימציה והכוח לשבת ולנהל משא ומתן עם ישראל או עם ארצות הברית, עד שיגיח מנהיג חדש עם עוצמה ולגיטימיות. אלא שעד אז אפשר שישראל תספח את בקעת הירדן (30% מהגדה המערבית) ואת גושי ההתיישבות (עוד 11% מהגדה המערבית).
  • לכן, הזמן דוחק. בימים אלה ישראל וארה"ב "ממפות" את האזורים שישראל מבקשת לספח מהגדה המערבית. לאחר סיום ה"מיפוי", ייתכן (אם כי לא סביר) שישראל תקבל אור ירוק מארצות הברית להתקדם לסיפוח "חלקים" של בקעת הירדן, כולל גושי התנחלויות גדולים.
  • ניתן לעכב את הסיפוח הזה ואף לעצרו לחלוטין, אם וכאשר הפלסטינים יאותתו על רצונם לשבת ולנהל משא ומתן על תנאי תוכנית השלום או להציג הצעה משלהם.

במהלך השבועות האחרונים התרחשו תפניות לא שגרתיות בפוליטיקה הישראלית. בני גנץ הפנה עורף לבעלי בריתו והחליט להקים ממשלת "חירום" עם בנימין נתניהו, לכאורה על מנת למקד את המאמצים במאבק בנגיף הקורונה. באופן נוח לנתניהו, ההסכם הקואליציוני מאפשר לו להגיש הצעת סיפוח לממשלה לאחר 1 ביולי, גם אם גנץ יתנגד.

עד כמה נוכחותו של גנץ בממשלה תקדם או תסכל את תהליך השלום? יש להמתין ולראות. עם זאת, בהיותו איש צבא, ובדומה למאות אנשי ביטחון ישראלים בכירים, הוא אינו משוכנע שסיפוח שטחים נרחבים בגדה המערבית ישרת את האינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח של ישראל. אנשי ביטחון מסוגו מעוניינים בפתרון שתי המדינות, ואינם רוצים מדינה דו-לאומית שבה היהודים אינם הרוב.

יתרה מזאת, אף ממשלה ישראלית לא יכולה להרשות לעצמה להרוס את היחסים עם ירדן. הסיפוח של בקעת הירדן לישראל הוא קו אדום שעמאן לא תוכל ולא תסכים לספוג ביחסיה עם ירושלים. מאז נחתם הסכם השלום בין שתי המדינות לפני כ-25 שנה, אירע קומץ תקריות בלבד בגבול בין ירדן לגדה המערבית. סיפוח בקעת הירדן עתיד להתסיס את האוכלוסייה הפלסטינית הגדולה שמתגוררת בממלכה ההאשמית, ומלך ירדן לא יכול להרשות לעצמו הפרות סדר כתוצאה מהתנהגותה האגרסיבית של ישראל.

טראמפ ויועציו ככל הנראה היו מודעים לכך שתוכנית השלום מציעה לישראל את כל מה שהיא עשויה לבקש ויותר מכך, כפי שאמר קצין ישראלי בכיר בדימוס במהלך פגישה שנערכה לאחרונה בתל אביב. עם זאת, לאור הידוע על התנהלותו הדיפלומטית של טראמפ, הנשיא האמריקאי מתכוון ללחוץ על ישראל לקבל רבות מהדרישות הלאומיות וההיסטוריות הבסיסיות של הפלסטינים. לכן, הפלסטינים צריכים להניח בצד את רגשותיהם וליצור ערוץ תקשורת עם טראמפ. עתה, לאחר שכבש את לב הישראלים וסיפק את דרישות בסיס תומכיו המקומי בקרב מצביעי הימין האוונגליסטים, טראמפ עשוי להפוך לתומך הגדול ביותר בפתרון שוויוני של שתי מדינות.

הפלסטינים כבר לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך ולנהל "מלחמה קדושה" נגד הנשיא טראמפ. נהפוך הוא, טראמפ יכול להיות בעל ברית יקר לפלסטינים אם ישכילו להתאים את הגישה ואת היחס הנכון אליו.

הנשיא טראמפ זקוק לפלסטינים. הוא זקוק ל"הישג מרהיב" בזירה הבינלאומית, עם פוטנציאל להניב לו פרס נובל לשלום. על הפלסטינים לתפוס את ההזדמנות וללחוץ על טראמפ להבטיח להם את התנאים הטובים ביותר בזמן המשא ומתן על הסכם השלום עם ישראל. אירוני ככל שזה נשמע, הנשיא טראמפ עשוי להיות בסופו של דבר מי שיספק לפלסטינים את התנאים הטובים ביותר למדינה פלסטינית.

* בשארה בהאבה היה העורך הראשי של העיתון הפלסטיני אל-פג'ר שרואה לאור במזרח ירושלים. הוא כיהן כראש United Palestinian Appeal, היה מייסד ומנהל Palestine Center בוושינגטון, והיה חבר במשלחת הפלסטינית לשיחות השלום המולטילטרליות. מחבר הספר Israel and Latin America: The Military Connection.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםתוכנית השלום של טראמפ
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.