''שכירי חרב'': כלי לקידום אינטרסים ולהקרנת עוצמה במזרח התיכון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ''שכירי חרב'': כלי לקידום אינטרסים ולהקרנת עוצמה במזרח התיכון

''שכירי חרב'': כלי לקידום אינטרסים ולהקרנת עוצמה במזרח התיכון

מבט על, גיליון 1271, 9 במארס 2020

English
יואל גוז'נסקי
דניאל ראקוב
גליה לינדנשטראוס
שכיר חרב טורקי בגבול בין טורקיה לסוריה

הטלטלה במזרח התיכון יצרה כמה מוקדי אלימות משמעותיים חדשים שבהם מעורבים שחקנים אזוריים וגלובליים, כחלק מהמאבק על עיצוב פני האזור. מגמה שהואצה בעשור האחרון להקרנת עוצמה במסגרת זו היא שימוש ב"שכירי חרב". בשונה משלוחים (proxies), עיקר המניע של שכירי החרב הוא האינטרס הכספי. מדינות המפרץ, טורקיה ורוסיה מובילות מגמה זו, בהפעילן "שכירי חרב" רבים במשימות לחימה מובהקות מחוץ לגבולותיהן. בכך הן מתייחדות מארצות הברית, מדינות אירופאיות או סין, המנצלות "שכירי חרב" במשימות "תומכות לחימה", ומאיראן, המובילה באזור את השימוש בשלוחים מקרב בני העדה השיעית. עם זאת, הרציונל שבבסיס השימוש בשלוחים וב"שכירי חרב" זהה: צמצום העלויות הצבאיות והמדיניות, הקטנת מספר הנפגעים למדינה המתערבת, וכן הקטנת הפוטנציאל להידרדרות לעימות. כיום מופעלים "שכירי חרב" בהיקפים ניכרים בעיראק, בלוב, בתימן ובסוריה. בכל מקרה, מתבקש לעמוד על הגורמים להאצת מגמה זו ולבחון את השפעתה על התצרף האזורי וכיצד היא עשויה להשפיע על שיקוליה של ישראל.


מדינות המפרץ

מדינות המפרץ הן בעלות אוכלוסיות קטנות, צבאות קטנים ובלתי מיומנים וברובן אין עדיין גיוס חובה מלא. התנאים הדמוגרפיים, המציאות הפוליטית והאתגרים הביטחוניים, לצד עושר רב, הביאו את מדינות המפרץ, מאז עצמאותן, להשתמש ב"שכירי חרב" זרים לשיטור, אבטחה ואיסוף מודיעין. דווח כי אלפי "שכירי חרב" הופעלו ב-2011 בבחריין במסגרת ההתמודדות עם התסיסה השיעית שפרצה באי ואיימה על יציבות בית המלוכה הסוני. בגיוס "שכירי חרב" ניתנה עדיפות למוסלמים שאינם ערבים, ללא קשרים משפחתיים לאוכלוסייה המקומית או אינטרסים פוליטיים.

הטלטלה שאחזה באזור בתחילת העשור הקודם הביאה את קטר, איחוד האמירויות וערב הסעודית לעשות שימוש ב"שכירי חרב" גם מחוץ לגבולותיהן. לאחר שהבטיחו את יציבותן היחסית מבית, יצאו שלוש מדינות אלו לנסות ולעצב את האזור בהתאם לצרכים ולהעדפותיהן – תמכו במשטרים מסוימים וניסו להפיל אחרים. נכון להיום, חלקן עדיין מעורבות צבאית, ועושות שימוש ב"שכירי חרב" בהיקפים גדולים, בזירות מרוחקות, כגון לוב. גם בתימן דווח על השימוש שעשו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בעשרות אלפי "שכירי חרב" אפריקאים ודרום אמריקאים – שלעיתים פעלו אלה נגד אלה - בלחימה נגד המורדים החות'ים, הזוכים לתמיכת איראן.

טורקיה

בשנים האחרונות בלט השימוש שעשתה טורקיה ב"שכירי חרב" מטעמה בסוריה. חלק משכירי החרב היו בעברם מהכוחות המורדים במשטר אסד, ואחרים גויסו מקרב העקורים הסורים וכן מהאוכלוסייה המקומית בצפון סוריה, במיוחד לקראת המבצעים הצבאיים שיזמה טורקיה בצפון סוריה החל מאוגוסט 2016. מוערך כי בשירות טורקיה פועלים כ-35,000 "שכירי חרב". רובם המוחלט סונים וחלקם ממוצא טורקמני, ובקרבם ישנם הקשורים לדאע"ש ולאל-קאעדה. אף שבקרב רבים מ"שכירי חרב" אלו העוינות והשנאה למשטר אסד חזקה, המניע המרכזי להתגייסותם לטובת טורקיה הוא שאיפה להיחלץ ממצוקה כלכלית וכן לקבל תחושת ביטחון אישי מינימלית.

מצד האוכלוסייה המקומית בצפון סוריה, ובפרט בקרב גורמים כורדים, הושמעו האשמות ש"שכירי החרב" שפעלו מטעמה של טורקיה ביצעו פשעים, החל מביזה וכלה בפשעי מלחמה, הן בהקשר של מבצע "ענף הזית" בצפון מערב סוריה והן בהקשר של מבצע "מעיין השלום" בצפון מזרח סוריה.

מאז ינואר 2020 דווח כי טורקיה החלה משגרת ללוב "שכירי חרב" שנעזרה בהן בסוריה. מוערך כי בין כ-2,000 ל-4,000 "שכירי חרב" פועלים מטעמה של טורקיה לצד ממשלת ההסכמה הלאומית בלוב. בעיתונות נטען שכוחות אלו מקבלים שכר גבוה בהרבה מזה הניתן להם בסוריה, וכן מובטחת להם אזרחות טורקית. הן בהקשר הסורי והן בהקשר הלובי, הצבא הטורקי הוא המכוון את פעולת "שכירי חרב", אך גם לחברת הביטחון הפרטית הטורקית Sadat יש מעורבות בהכוונתם.

רוסיה

הניסיון המשמעותי הראשון להקים "צבא שכירי חרב" רוסי נעשה ב-2013, עת הוקם, ביוזמה פרטית, "הגיס הסלאבי". "הגיס" נועד להגנה על מתקני האנרגיה בסוריה, וכלל כמה מאות לוחמים. יוצאי "הגיס" מצאו עצמם בהמשך במסגרת אחרת, שזכתה לכינוי "החברה הפרטית-ביטחונית ואגנר". אנשי "ואגנר" זוהו לראשונה ב-2014 נלחמים לצד הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה, אך ב-2015 דווח על פעילותם גם בסוריה.

הכוח הצבאי הרוסי בסוריה היה חסר מרכיב לחימה יבשתי סדיר, מכיוון שבמוסקבה חששו מהאפשרות שאבדות רבות יעוררו ביקורת פנימית על ההתערבות בסוריה. מנגד, כוחות רוסיה התקשו לסמוך על צבא סוריה, שנשחק במלחמת האזרחים, או על האיראנים – שלא סרו למרותם. אנשי "ואגנר" העניקו לכן לצבא רוסיה יכולת התקפית קרקעית עצמאית להכרעת הלחימה הקרקעית, בלי לסכן את סטטיסטיקת האבדות הפורמלית. בהמשך, הרוסים הובילו את הקמת "גיס הסער החמישי" של צבא סוריה, המתבסס על "מתנדבים". הם היו אמונים על אימונו, ציודו ופיקוד עליו, לצד המפקדים הסוריים. "מתנדבים" אלה הם בעצם כוח "שכירי חרב" נוסף העומד לרשות רוסיה בסוריה.

נראה ש"ואגנר" הוא "מיזם משותף" למודיעין הצבאי הרוסי (GRU) ולאיש העסקים Prigozhin, המכונה "הטבח של הקרמלין", לו מיוחסת גם הבעלות על "מפעל הטרולים" (גוף העוסק בלחימה תודעתית). כתמורה לשירותיו ב"תחום האפור", זוכה פריגוז'ין לחוזים ממלכתיים נדיבים בתחום ההסעדה והתחזוקה, בהיקף של יותר ממיליארד דולר בשנה. אנשי "ואגנר" זוהו גם בלוב, בסיוע לכוחותיו של הגנרל חפת'ר; וכן במדינות באפריקה השחורה. במקומות אלה, העסקים של פריגוז'ין נתפסים כמקדמים את האינטרס הרוסי וזוכים לגיבוי ממוסקבה. סדר הכוחות של כוח "ואגנר" נאמד במאות חיילים בלבד בכל זירה (סוריה, לוב, סודאן) ועד אלפים בודדים בסך הכול. מגויסים אליו יוצאי יחידות קרביות, אך לעתים גם אנשים משולי החברה. שכרם גבוה בהרבה מהממוצע ברוסיה.

המודל הרוסי של "חברת אבטחה פרטית" משתכלל ומופיע במספר הולך וגדל של זירות. הוא משתלב ב"ארגז הכלים" של רוסיה ושל הגורמים העסקיים הפועלים מטעם המדינה, ולפי שעה ניכר, כי בראיית מוסקבה, יתרונותיו (מרחב הכחשה ועלויות תפעול זולות) עולים על חסרונותיו (עירוב אינטרסים פרטיים וממלכתיים ושליטה לוקה בחסר).

חסרונות אלה התבטאו בתקרית שהתרחשה בפברואר 2018, שבה כוח משולב של "ואגנר" וסורים ניסה לכבוש בית זיקוק באזור דיר א-זור שבשליטת הכורדים, אשר נהנו מחסות ארצות הברית. חיל האוויר האמריקאי הסב מאות הרוגים לכוח התוקף. היה זה, כנראה, הקרב האמריקאי-רוסי הישיר הראשון מאז "המלחמה הקרה", ובדיעבד, היה בה סיכון משמעותי להידרדרות. פרטי התקרית העלו אפשרות, כי המתקפה של "ואגנר" לא תואמה עם המפקדה הצבאית הרוסית בסוריה.

(בווידאו: תיעוד מתקיפת הכוח המשולב של "ואגנר" וכוחות סורים על ידי חיל האוויר האמריקאי, פברואר 2018)

סיכום

"שכירי חרב" מספקים לשולחיהם כלי לניהול לחימה מחוץ לגבולות המדינה, ואמצעי נוסף להקרנת עוצמה תוך מזעור מספר הקורבנות הרשמיים. אמנם, השימוש ב"שכירי חרב" מוגבל בהיקפו ומאפשר בעיקר ניהול מבצעים קטנים-בינוניים – לעיתים ללוחמים ניסיון קרבי קודם, מה שעושה את הכוחות יעילים יחסית - אך בבסיסו גם צורך בשמירה על גמישות מדינית וצמצום מחיר הלחימה. בדומה לשימוש בשלוחים ובמליציות מטעם, שימוש ב"שכירי חרב" מספק למדינה יכולת הכחשה. עם זאת, הוא אינו נטול סיכונים עקב קשיי שליטה של הכוחות הסדירים בהם.

לישראל, המתמודדת בעת הנוכחית בעיקר עם ההתבססות האיראנית בסוריה, אין מגע צבאי ישיר עם "שכירי חרב". אולם, בסביבתה האסטרטגית נעשה שימוש גובר בכלי זה, הן על ידי יריביה וגם על ידי מדינות שעמן יש לה רמות מסוימות של שיתוף פעולה. מכאן, שנדרשת חשיבה על אודות האתגרים וההזדמנויות שהתופעה מזמנת.

מסורתית, ישראל מעדיפה "כתובת" בצד השני, שאליה ניתן לכוון את המאמץ הצבאי והמדיני ועליה ניתן להשפיע כדי לעצב את פני המערכה. ריבוי "כתובות", למשל עקב שימוש ב"שכירי חרב", אמור להקשות על יכולת לקצר סבבי לחימה וליצור הסדרים המאפשרים הפסקת אש ארוכת טווח. בנוסף, הימצאות "שכירי חרב" זרים במדינות עימות עלולה לחולל משבר בין ישראל למדינה השולחת, שאינה המדינה המארחת ואינה צד לעימות. מחד גיסא, לפגיעה ב"שכירי חרב" זרים על-ידי ישראל לא יהיה, קרוב לוודאי, אותו אפקט כמו שיהיה לפגיעה בכוחות הסדירים של היריב. מאידך גיסא, פגיעה כזו תישא גם מחיר מדיני נמוך יותר מאשר פגיעה בסדירים ולכן סיכוני ההסלמה בעקבותיה עשויים להיות נמוכים יותר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהאביב הערביטורקיהכורדיםסעודיה ומדינות המפרץסוריהרוסיהתימן והחות'ים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.