הלנו אתה אם לצרינו? ארצות הברית נגד חוואווי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הלנו אתה אם לצרינו? ארצות הברית נגד חוואווי

הלנו אתה אם לצרינו? ארצות הברית נגד חוואווי

מבט על, גיליון 1193, 10 ביולי 2019

English
הדי שגב
דורון אלה
אסף אוריון
המשרדים הראשיים של חוואווי בשנג'ן. סין, 30 במאי 2019

התחרות על הקמת תשתיות תעבורת המידע של העתיד נמצאת בקדמת חזית התחרות האסטרטגית בין ארצות הברית וסין. שתי המעצמות מתחרות על תמיכתן ותשתיותיהן של מדינות נוספות כדי לקנות יתרונות טכנולוגיים, כלכליים וביטחוניים. מניעת מעורבות חברות סיניות בתשתיות דור חמישי (G5) בארץ הינה הדרישה הברורה והמפורשת ביותר, שהפנה הממשל בארצות הברית לישראל, תוך יצירת זיקה ברורה לסיוע הביטחוני ולשיתוף הפעולה המודיעיני. כאשר אלו הם פני הדברים, ברור שעל ישראל להיענות לדרישת ארצות הברית בנושא זה, ובמקביל להמשיך ולקדם את יחסיה עם סין בתחומים, שבהם פעילות מסחר וכלכלה אינה כרוכה בסיכונים חמורים לביטחונה הלאומי, או לבריתה האסטרטגית החיונית עם ארצות הברית.


במאי 2019 הכליל משרד הסחר האמריקאי את חברת התקשורת הסינית חוואווי (Huawei) ברשימה שחורה, האוסרת על חברות אמריקאיות לספק לה סחורות ושירותים ללא אישור ממשלתי מיוחד. בעקבות זאת הכריזו עשרות חברות אמריקאיות ואחרות כמו Google, Vodafone ו-Panasonic, כי יקפיאו או יגבילו את שיתופי הפעולה שלהן עם החברה הסינית, ויפסיקו למכור לה רכיבי חומרה ותוכנה. עם זאת פורסם, כי חברות אמריקאיות שונות, כגון Intel ו-Micron, ממשיכות למכור ציוד ל-חוואווי למרות ההגבלות, באמצעות מיתוג מוצריהן ככאלו שאינם מיוצרים בארצות הברית. בשולי פגישתו עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, בוועידת ה-20G בסוף יוני, הצהיר הנשיא טראמפ, כי יבטל איסור זה, אך הוסיף, כי בכל זאת לא יהיה ייצוא של רכיבים הכוללים טכנולוגיה שיש בה איום על הביטחון הלאומי של ארצות הברית. אף על פי כן, ארצות הברית עדיין מודאגת מהסיכונים הביטחוניים והכלכליים מהתפשטותה של חוואווי ברחבי העולם, אם בפריסת רשתות G5 או בהשתלטות על שוקי תקשורת שונים.

צעדים אלו הנם המשך של צעדי הממשל האמריקאי כנגד החברה הסינית ובראשם חקיקה פדראלית מאוגוסט 2018, שלפיה נאסר על עובדי הממשל האמריקאי להשתמש במוצריה של חוואווי. את עיקר הטענה האמריקאית כנגד חוואווי מתאר דו"ח של הפנטגון מאפריל 2019 העוסק בתשתיות G5: "נמצאו ראיות לקיום 'דלתות-אחוריות' וחולשות אבטחה במכשירי החברה. ראיות אלו קשורות לדרישות קהילת המודיעין הסינית מחברות מקומיות לאסוף מידע אודות המשתמשים שלהן", וכן לחוק הסייבר הסיני מיוני 2017, שמתנה את המשך פעילותן של חברות זרות בסין במסירת מידע וטכנולוגיות לידי הרשויות הסיניות במידת הצורך. בהמשך דווח כי לארצות הברית ראיות לפיהן חוואווי מקבלת מימון ממערכת הביטחון הסינית. סין, מצידה, כפרה בהאשמות.

הצעדים האמריקאים כנגד חוואווי נובעים מחשש הן לביטחונה הלאומי והן לפגיעה בתחרותיות הכלכלית שלה בטווח הבינוני-ארוך. ארצות הברית רואה בשמירת עליונותה הטכנולוגית בעולם אינטרס ראשון במעלה, המקרין על כלל ממדי העוצמה הלאומית שלה: צבאית, כלכלית, מדעית ומדינית. סין, כמעצמה כלכלית וטכנולוגית עולה, נתפסת כאיום משמעותי, במיוחד לאור יכולותיה המתקדמות בפיתוח ובפריסת תשתיות G5 באמצעות חברות התקשורת שלה, שחלק ממוצריהן מתקדמים מאלה שבידי ארצות הברית כיום. לכן רואה ארצות הברית בסין איום ישיר על עליונותה הטכנולוגית והכלכלית ובהתאם פועלת לעכב, ואולי אף למנוע, את הפיכתה של סין למובילה עולמית בטכנולוגיות, שאותן מחשיבה ארצות הברית כאסטרטגיות.

עם זאת, הלחץ האמריקאי על בעלות בריתה להימנע מבניית תשתיות תקשורת במעורבות סינית נובע גם מנימוקים ביטחוניים מובהקים. לדברי בכירים אמריקנים, שיתופי פעולה של מדינות שונות עם חוואווי מסכנים את שיתופי הפעולה שלהן עם ארצות הברית בתחומי המודיעין והביטחון, בהיותם פירצה סינית אפשרית לתשתיות ארצות הברית ולסודותיה. כך, למשל הזהירה ארצות הברית את דרום קוריאה, שאם תתקין תשתיות G5 מתוצרת חוואווי בשטחה, לא תוכל לחלוק עמה מודיעין ולסייע לה ביטחונית מול צפון קוריאה. אזהרה דומה הועברה לממשלת גרמניה ולממשלות אחרות.

חברות ברית 'חמש העיניים' המודיעינית טרם גיבשו מדיניות ניהול סיכונים אחידה בנושא. בעוד שארצות הברית ואוסטרליה החליטו לאסור כניסה של תשתיות תקשורת סיניות (וכך גם יפן, ומדינות נוספות, שאינן בחוג זה), בקנדה ובניו-זילנד טרם החליטו כיצד לפעול, ואילו בבריטניה דווח שהותרה כניסת תשתיות תקשורת סיניות, אך ללא טכנולוגיות ליבה. ההבדלים בגישות שותפותיה של ארצות הברית משקפים נקודות איזון שונות בין שיקולי עצמאותן המדינית, שאיפותיהן ליחסים כלכליים עם סין והכרתן בחשיבות יחסיהן עם הממשל האמריקאי. ההבדלים גם משקפים את רמת המעורבות השונה של חוואווי בכל מדינה ומדינה ואת ההבדלים ביניהן בתפישת האיום, המשמעויות הכלכליות, הפוליטיות והביטחוניות של מעורבות זו. למרות הלחץ האמריקאי, חוואווי ממשיכה להגדיל את מספר החוזים המסחריים הבינלאומיים שלה לאספקת תשתיות G5, ונכון ליוני 2019 חתמה על 50 חוזים ב-30 מדינות.

צעדיה של ארצות הברית נגד חברות תקשורת סיניות בכלל ו-חוואווי בפרט, מצביעים על מגמה אפשרית של חתירה אמריקנית להפרדת (Decoupling) תחומים טכנו-כלכליים מתקדמים, ובהם תקשורת הדור החמישי, לשתי מערכות תקני תקשורת עולמיות: האחת, בהובלת ענקיות סיניות, כגון חוואווי ו-ZTE הקשורות למפלגה הקומוניסטית ואולי גם לצבאה; והשנייה, אמריקאית-מערבית, בהובלת חברות כגון Nokia, Ericsson ואחרות, כולל באסיה. התחרות בין שתי המעצמות על גיוסן של המדינות לכל מערכת נמצאת בעיצומה. הדגש הניתן על ידי הממשל לפריסת תשתיות G5, במיוחד בקרב השותפות הקרובות של ארצות הברית, מצביע על מיקומו של הנושא בקידמת התחרות הבין-מעצמתית בין ארצות הברית לסין, ובליבת אינטרסיה של ארצות הברית.

האזהרות האמריקאיות בנושא חברות התקשורת הסיניות, ו-חוואווי באופן ספציפי, הועברו מפורשות גם לישראל וזאת על ידי הדרגים הגבוהים ביותר בממשל. דווח כי בעת ביקורו של נתניהו בארצות הברית, ב-26 במארס, הזהיר נשיא ארצות הברית כי "אם חוואווי ו-ZTE יקימו רשת תקשורת G5 בישראל ... ייתכן ששיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות יוגבל והסיוע הביטחוני יצומצם". יומיים לאחר פרסום זה דווח כי גם היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הזהיר את ישראל לא לאפשר התקנה של רשתות סלולר סיניות ברחבי המדינה. תת-מזכיר ההגנה למדיניות, ג'ון רוד, השמיע דברים דומים בביקורו בארץ בראשית יולי.

בנוסף לנתח שוק הנע סביב ה-3.5% בתחום המכשירים הניידים, ל-חוואווי יש בישראל מרכז פיתוח תחת השם Toga Networks וכן בבעלותה חברת HexaTier, העוסקת בביטחון סייבר ואבטחת מאגרי נתונים. כמו כן, חוואווי השקיעה בחברת Elastifile העוסקת באחסון מידע. לאחרונה פורסם, כי חוואווי פתחה בארץ נציגות שתמכור ציוד ושירותי תחזוקה לחברות המקימות מתקנים סולאריים לייצור חשמל. לפי כמה פרסומים, פעילות זו תאפשר לה להיחשף לנתונים על משק החשמל הישראלי ולהרחיב את האחיזה בו.

משמעויות והמלצות לישראל

בין שתי המעצמות, ארצות הברית היא בעלת הברית האסטרטגית של ישראל, וסין היא שותפת סחר חשובה. כמו בנושא הייצוא הביטחוני, משהגדירה ארצות הברית איום חמור לביטחונה הלאומי וליחסי הביטחון בין הצדדים, ישראל לא תתעלם מכך.

הצעדים שנקטה ארצות הברית ישירות כנגד חוואווי, ואזהרות בכירי הממשל מפני מעורבותה בתשתיות תקשורת בישראל משקפים את מקום הנושא בראש סדר היום הנוכחי של הממשל האמריקאי. האיום שבחרה ארצות הברית להשמיע, בפגיעה אפשרית בסיוע הביטחוני, מכוון לאינטרס עליון של ישראל, עמוד תווך בביטחונה הלאומי.

מקרה חואווי הינו אתגר מדיניות פשוט יחסית לישראל, משתי סיבות. ראשית, לישראל ולארצות הברית ניסיון עשיר ומכנה משותף רחב יחסית בתפישת הסיכונים בתחום הסייבר. שנית, בשל חשיבותו הגבוהה של הנושא לארצות הברית. בעבר פורסם בתקשורת, כי "מדינת ישראל, באמצעות הרשות הממלכתית לאבטחת מידע בשירות הביטחון הכללי, אינה מאפשרת לסין לבנות תשתיות תקשורת מכל סוג שהוא במדינה, וחברות התקשורת הישראליות מיישרות קו עם העמדה הביטחונית ונמנעות מהכנסת רכיבים סיניים אל ציוד התקשורת שלהן". לאור כל אלה, קרוב לוודאי שלא יותקנו רכיבים סיניים בתשתיות הדור החמישי בישראל.

בדומה לתחום הייצוא הביטחוני לסין, ולהסכמות השוררות בו עם ארצות הברית, נכון לישראל לקיים שיח עמוק ומתמשך עם הממשל, ולמצות את שיתוף הפעולה העמוק בין גורמי הסייבר העמיתים לשם ניהול מקצועי של הסיכון במשותף. במקביל יש להעמיק את הבנת ישראל במדיניות ארצות הברית ובהתנהלותה בסוגיות הקשורות לנושא, כגון צעדי ארצות הברית בשטחה, דרישותיה משותפיה בעולם ואופני התמודדותם עם האתגר. לאור העובדה שארצות הברית עודנה מגבשת את מדיניותה גם בנושא זה, נדרש מעקב שוטף ותכוף אחר ההתפתחויות בתחום, ועדכון מדיניות ישראל בהתאם.

מול סין צריכה להתנהל ישראל בכבוד ובאופן ענייני, ולחתור לכך שמדיניותה בנושא תשתיות התקשורת תתקבל אצלה בהבנה, בדומה להבנתה של סין בנושא היעדר ייצוא ביטחוני, משיקולי ביטחון לאומי.

ככל שתתקבל מדיניות זו על ידי ממשלת ישראל, נכון יהיה לבטאה גם באופן פומבי ובהיר בארץ ובחו"ל, נוכח אתגרי הדיפלומטיה הציבורית הניכרים, המאפיינים את משולש היחסים סין-ארצות הברית-ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומייחסי ישראל-ארצות הבריתהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
פיתוי הבינה המלאכותית הסינית: אל לה לישראל להסתכן בשיכרון מעמקים בעקבות DeepSeek
עד כמה חזק ויעיל מודל הבינה המלאכותית הסיני – ומה המסקנות שצריך להסיק בישראל?
18/02/25
יירוט טילים בליסטיים בשלב ההאצה
יירוט טילים ורקטות בשלב המוקדם ביותר של המראתם הינה פעולה התקפית בעלת אופי הגנתי מובהק, שמטרתה מניעת נזק ממשי או אגבי במדינה המותקפת, תוך הסבת נזק מרבי לגוף התוקף. במקרה של מדינת ישראל לשיטת יירוט זו יתרון כפול ומכופל עקב שטחה הקטן, האיומים מצד איראן ושלוחיה ב"מעגל האש" הקרוב והרחוק, ופוטנציאל הנזק הרב כתוצאה מפגיעה בתשתיות אזרחיות וצבאיות. במאמר זה נסקרים האתגרים והפיתוחים הטכנולוגיים שביירוט טילים ורקטות, היבטים גיאו-פוליטיים רלוונטיים וכן לקחים למדינת ישראל.
13/02/25
אתגר הבינה המלאכותית: הידרדרות מעמדה של ישראל והצורך הדחוף באסטרטגיה לאומית חדשה
המרוץ העולמי בתחום הבינה המלאכותית ממשיך במלוא עוזו, כשהמדינות המתקדמות מזהות את הנושא כרכיב יסודי בעוצמתן הכלכלית וביטחונן הלאומי ומשקיעות תשומות לאומיות בהתאמה לגודל האתגר והשעה. למרות מאמציה, מדינת ישראל לא מצליחה לעמוד בתחרות ומיקומה הולך ויורד במדדים העולמיים. כבר היום מורגשת יכולתה המוגבלת של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית להתחרות בתחום, מגמה שתלך ותחמיר ללא התערבות מיידית, הגדרת אסטרטגיה עדכנית, קביעת יעדי תשתית המחשוב הלאומיים ואימוץ תכנית טכנולוגיה לאומית.
15/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.