הסכם החילופין בין ישראל לחמאס - מכישלון טקטי לאתגר אסטרטגי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסכם החילופין בין ישראל לחמאס - מכישלון טקטי לאתגר אסטרטגי

הסכם החילופין בין ישראל לחמאס - מכישלון טקטי לאתגר אסטרטגי

מבט על, גיליון 289, 23 באוקטובר 2011.

English
יורם שוייצר
כדי לנתח באופן רציונאלי את הסכם החילופין שנחתם בין ישראל לבין חמאס לשחרורו של גלעד שליט, ראוי לעשות זאת תוך ריחוק משפע המלל, התמונות והרגשות העזים, שהתלוו למסע התקשורתי האינטנסיבי. במהלכו של מסע זה, הופרחו לחלל האוויר אמיתות וקלישאות שכדאי לבחון את מידת דיוקן. כך או כך סוגיה זו תעמוד בוודאי לדיון ציבורי נוקב בימים שיבואו. ובמקביל, ישראל תזדקק לכל היצירתיות, הנועזות והנחישות המצויות בה כדי למצוא מענה ראוי לאתגר שעתיד לעמוד בפניה שוב, יתכן כבר בעתיד הקרוב.

כדי לנתח באופן רציונאלי את הסכם החילופין שנחתם בין ישראל לבין חמאס לשחרורו של גלעד שליט, ראוי לעשות זאת תוך ריחוק משפע המלל, התמונות והרגשות העזים, שהתלוו למסע התקשורתי האינטנסיבי. במהלכו של מסע זה, הופרחו לחלל האוויר אמיתות וקלישאות שכדאי לבחון את מידת דיוקן.

קודם לכל ראוי לדייק ולתייג את ההסכם המכונה בפי כל "עסקת שליט", כ"עסקת נתניהו" או אפילו כ"עסקת ממשלת נתניהו". הקפדה זו חשובה מהטעמים הבאים: ראשית, העסקה נחתמה בידי ממשלת ימין מובהקת הכוללת בין שריה את הניצים שבפוליטיקאים הישראלים ובהם, אביגדור ליברמן, משה (בוגי) יעלון, עוזי לנדאו, בנימין בגין (שהצביע בעד העסקה) ואחרים. כידוע גם אלה מבין השרים שהצביעו נגד ההסכם ולא התפטרו מיד לאחר מכן, הם שותפים מלאים לאחריות על תוצאותיה. בעתיד הם לא יוכלו להתנער מאחריותם זו ולהטילה לפתחו של ראש הממשלה.

גם נתניהו עצמו שנמנע במשך למעלה משנתיים מלקבל את אותה "החלטה מנהיגותית" שהיו מי שטרחו להאדיר, היה באופן מסורתי ונחרץ, מראשי המטיפים נגד כל עסקאות ה"כניעה לטרור" ובראשן עסקת ג'בריל, הזכורה לשמצה. ברור לכל כי לו נתניהו ורבים משרי ממשלתו, היו חופשיים משררתם, הם היו מהראשונים לגנות את ההסכם הנוכחי, ככניעה מבישה לטרור. שנית, ראוי לזכור את אחריותה הבלעדית של ממשלת נתניהו להסכם, כדי לסכל בעודו באיבו את הניסיון המחפיר והמקומם, שהחל עוד בטרם נחתם, לחייב את בני משפחת שליט בתוצאות קטלניות עתידיות אפשריות של ההסכם לשחרור בנם.

פרץ האושר הגורף, אווירת האופוריה וביטויי הסולידאריות הלאומית הנדירה שחצתה מגזרים והתעלתה מעל מחלוקות פוליטיות, אינם יכול להסתיר, כי במהותו של ההסכם עם חמאס, אין מדובר בהישג גדול לישראל. מדובר בתשלום מחיר כבד, שעיקר נזקיו מצויים יותר בתחומים הסמליים והרגשיים, שאין להקל בהם ראש, ופחות בסיכונים הביטחוניים הבלתי סבירים. כידוע, מחיר זה נכפה על ישראל, זאת בשל הכישלון למנוע את חטיפת החייל או לחלצו ולנוכח הנסיבות בהן התנהל המשא ומתן, שהתקיים מול ארגון תת מדינתי, בעל היררכיה רופפת ועמדות קוטביות בקרב הנהגתו, אשר החזיק את השבוי בקרב אוכלוסיה אזרחית צפופה בשטח אויב.

למרות הדאגה, המובנת מאליה, שחשים בישראל בשל שחרור כמות כה גדולה של אסירים פלסטינים, שהיו מעורבים בעבר בהתקפות טרור רצחניות ולנוכח האיומים המופרחים לחלל האוויר על תוצאותיו הנוראיות הוודאיות של ההסכם, הצפויים לביטחון אזרחי ישראל, ראוי להציג את עיקרי ההסכם ולהעריך את סיכוניו.

במסגרת העסקה הסכימה ישראל לשחרר מספר גבוה ותקדימי של רוצחים ורוצחות חלקם הורשעו ונשפטו למאסרי עולם, וחלקם נשפטו לכמה מאסרי עולם. כמו כן הסכימה לשחרר אזרחים ישראלים ממוצא ערבי בניגוד לעמדתה העקרונית כי הנושא אינו נתון למשא ומתן עם חמאס וכן שחררה ערבים תושבי מזרח ירושלים, בעלי תעודות זהות כחולות. עוד הוסכם על חזרת כמאה ועשרה אסירים ביטחוניים מורשעים לבתיהם בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. חלקם של המשוחררים הם אנשים מבוגרים ששהו בכלא זמן רב וגם אם יחזרו לארגוניהם לא ברור כלל ועיקר אם יעסקו באופן ישיר דווקא בפעילות טרור. יחד עם זאת, סביר כי יהיו בין המשוחררים כאלה שירתמו ואף ידחקו בארגוניהם לשוב ולפעול לשחרור החברים שנותרו כלואים.

למעלה ממאתיים משוחררים גורשו לעזה ולחו"ל. עונש הגירוש נחשב בחברה הפלסטינית לחמור פחות רק ממוות ומהמשך כליאה, משום שהוא מנתק את האסיר ממשפחתו, מחבריו ומסביבתו הקרובה וכמובן מהווה מכה סמלית ומוראלית לאתוס "השיבה", הממלא תפקיד חשוב ביותר בנרטיב הפלסטיני. שחרורם של כמחצית האסירים לעזה מקהה במידה רבה את מידת הסכנה הישירה הצפויה מהם משום שזו משתלבת בסיכון הנשקף ממילא לישראל מצד גורמי הטרור הפועלים ממנה, למרות הידע וההיכרות העמוקה שיש לוותיקים שבחבורה עם החברה הישראלית וחולשותיה. הדבר נכון גם לגבי המשוחררים המעטים יחסית שחזרו לביתם בגדה המערבית, משום שאלה יהיו נתונים לפיקוח מצד הרשות הפלסטינית והם גם אינם רחוקים מהישג ידה של ישראל אם יחזרו לעסוק בטרור.

הסכנה העיקרית הנשקפת מההסכם אינה מצויה בפגיעה בלתי ניתנת לתיקון ביכולת ההרתעה הישראלית הכוללת או בהתגברות בלתי ניתנת להכלה של פיגועים נגד ישראלים, שעוד צפויים להתרחש. הסכנה נשקפת דווקא מהלקחים שנחקקו בתודעת הפלסטינים בשל הדרך בה הגיעו להסכם, מחיריו ונקודות התורפה שלו. על כן נראה כי יותר מאשר התפרצותו של גל טרור, בהובלת משוחררי עסקת נתניהו, הסיכון העיקרי טמון בהתמקדות ארגוני טרור פלסטינים ואולי אף אחרים, בניסיונות לחטיפת ישראלים – חיילים ואזרחים. מה שנתפש בישראל כהצהרות מתלהמות מפי ראשי חמאס ואפילו מפיו של יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן כי הבאים בתור שישתחררו מהכלא הישראלי באמצעות חטיפה יהיו חסן סלאמה, עבאס סייד, עבדאללה ברגותי, איברהים חאמד ומרוואן ברגותי, עלולות להתברר כהנחיית קבע לפעולה שעם תוצאותיה עלולה ישראל להידרש להתמודד במלוא כוחה.

נראה כי גם הציפיות של רבים בישראל כי קביעת עמדת ממשלה או אפילו חקיקה בכנסת, שתקבע קווים אדומים אותם לא תוכלנה ממשלות ישראל לחצות ולשלם מחיר בלתי מידתי בתמורה לשחרור ישראלים חטופים, כפי שצפויה להמליץ ועדת שמגר, עלולות להכזיב. הלקח הברור היחיד עד כה מהתנהלותה של הממשלה הניצית בראשות נתניהו ובמיוחד בשל עמדותיו העקרוניות בנושא, הוא כי בנסיבות של סחיטה ובהיעדר אופציות חלופיות מלבד משא ומתן, קווים אדומים אינם עמידים לאורך זמן בחברה הישראלית אלא אם זו תשנה את אופייה וערכיה.

כך או כך סוגיה זו תעמוד בוודאי לדיון ציבורי נוקב בימים שיבואו. ובמקביל, ישראל תזדקק לכל היצירתיות, הנועזות והנחישות המצויות בה כדי למצוא מענה ראוי לאתגר שעתיד לעמוד בפניה שוב, יתכן כבר בעתיד הקרוב.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-פלסטיניםרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25
Shutterstock
טרור איראני בזירה הבינלאומית – נקמה אפשרית בישראל
נוכח השהיית התגובה האיראנית להתנקשות בהנייה, עולה האפשרות כי בטהראן מתכננים לגבות מחיר מישראל בזירה הבינלאומית. כיצד יש להיערך לאתגר?
03/09/24
צומת 11/9 - מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם
היום הנורא שנצרב בזיכרון האנושי ובדפי ההיסטוריה – ה-11 בספטמבר 2001 – היווה צומת דרכים מרכזי בהתמודדות הבינלאומית עם הטרור של ארגוני הסלפייה-ג'האדייה. הפיגועים המחרידים וחסרי התקדים בניו יורק ובוושינגטון הפכו את "הג'האד העולמי" מתופעה שולית בזירה הבינלאומית לאיום הטרור העיקרי מאז ועד היום. מתקפת הטרור ההיא שינתה את ההתייחסות של ארצות הברית ושל מדינות המערב כלפי האיום הגלובלי המתפתח, והן הפעילו נגדו מגוון אמצעים צבאיים, פוליטיים, משפטיים, דיפלומטיים וכלכליים ואף יצאו לשלוש מלחמות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה בשם "המלחמה בטרור העולמי". מדינת ישראל, שצברה ניסיון רב בלחימה בטרור הפלסטיני והשיעי, נדרשה לבצע התאמות במדיניות הביטחון שלה למול הטרור הג'האדיסטי הסוני, שכוון נגד יעדים ישראליים ויהודיים בתוך ישראל, לאורך גבולותיה ומחוצה לה. ספר זה הוא הראשון שנכתב בעברית ובוחן במבט לאחור את פיגוע הטרור החמור ביותר בהיסטוריה ואת תוצאותיו בחלוף יותר משני עשורים. הוא כולל ניתוח נרחב של התפתחות ציר הטרור הסלפי-ג'האדי מהקמת אל-קאעדה ועד ארגון דאע"ש, שבשיאו קמה "המדינה האסלאמית" כישות מדינתית קצרת ימים, ששלטה על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה וגייסה אלפי מתנדבים מרחבי העולם למאבק אל מול ציר בינלאומי שלחם נגדה. הספר מתאר כיצד למרות אובדן הטריטוריה הגיאוגרפית של "המדינה האסלאמית" ועל אף ההצלחות בחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודאע"ש, הגחלים של תופעת "הג'האד העולמי" עודן לוחשות במזרח התיכון, בערבות אפריקה ובכרכים הגדולים של אסיה, והעשן העולה מהן מרחף גם מעל מדינות המערב. פעילי הג'האד מצפים להתאוששות ולבואו של דור חדש שיפיח את להבות הטרור הסלפי-ג'האדי בצומת הבא.
29/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.