''בין הטיפות'' – חזבאללה ומבצע עופרת יצוקה בעזה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ''בין הטיפות'' – חזבאללה ומבצע עופרת יצוקה בעזה

''בין הטיפות'' – חזבאללה ומבצע עופרת יצוקה בעזה

מבט על, גיליון 89, 9בינואר 2009.

English
אמיר קוליק

בבוקר ה-8 בינואר 2009 נורה מטח קטיושות משטח לבנון לעבר ישראל. חזבאללה מיהר לפרסם הודעה רשמית בה הבהיר כי הפעולה לא בוצעה על ידו. מחמד פניש, שר העבודה והנציג הבכיר של הארגון בממשלה הלבנונית אף הוסיף כי חזבאללה אף אינו יודע מי הגורם אשר ביצע את הירי. תגובה זו נוגדות במידה רבה את רוח הדברים אשר נשא מנהיג הארגון, חסן נצראללה, בראשית המבצע הישראלי בעזה. בשורת נאומים הפליג נצראללה בשבח המאבק בישראל וקרא בהתלהבות לתמוך בפלסטינים הנלחמים בצה"ל. אכן, ככל שנמשך המבצע הישראלי, והמהלך הקרקעי בפרט מתחדדת השאלה כיצד יגיב חזבאללה. זאת במיוחד על רקע התגברות תמונות ההרס והחורבן וגל המחאות בעולם הערבי והאסלאמי.


בבוקר ה 9 בינואר 2009 נורה מטח קטיושות משטח לבנון לעבר ישראל. חזבאללה מיהר לפרסם הודעה רשמית בה הבהיר כי הפעולה לא בוצעה על ידו. מחמד פניש, שר העבודה והנציג הבכיר של הארגון בממשלה הלבנונית אף הוסיף כי חזבאללה אף אינו יודע מי הגורם אשר ביצע את הירי. תגובה זו נוגדות במידה רבה את רוח הדברים אשר נשא מנהיג הארגון, חסן נצראללה, בראשית המבצע הישראלי בעזה. בשורת נאומים הפליג נצראללה בשבח המאבק בישראל וקרא בהתלהבות לתמוך בפלסטינים הנלחמים בצה"ל. אכן, ככל שנמשך המבצע הישראלי, והמהלך הקרקעי בפרט מתחדדת השאלה כיצד יגיב חזבאללה. זאת במיוחד על רקע התגברות תמונות ההרס והחורבן וגל המחאות בעולם הערבי והאסלאמי.

נצראללה הרואה עצמו לא רק כמנהיג לבנוני אלא גם כמנהיג ערבי ואסלאמי חייב לספק לתומכיו תשובות ופרשנות לאירועי עזה. שורת התבטאויותיו במהלך המבצע הישראלי פורסות את פרשנותו לאירועים ומרמזות על ההיגיון העומד מאחורי תגובות הארגון למבצע ולירי הקטיושות לשטח ישראל. מעבר לכך ניתן לומר כי הדעות אותן מבטא נצראללה משקפות תפיסת עולם הרווחת בקרב קבוצות אוכלוסיה רבות בעולם הערבי והאסלאמי ואשר חמאס מהווה חלק מהן. לפיכך ניתוח התבטאויותיו האחרונות של נצראללה מאפשר הצצה חטופה גם לדרך בה מפרשים רבים אחרים במזרח התיכון את הלחימה בעזה כיום ואת ההקשר האסטרטגי המשפיעה עליה .

כלל ברובד האסטרטגי נתפס המבצע הישראלי בעיני נצראללה ותומכיו כחלק מניסיון אמריקאי-ישראלי לכפות הסדר "משפיל" על שאר העמים באזור. על פי מנהיג חזבאללה לאחר חתימת הסכמי השלום בין מצרים וירדן לבין ישראל נותרו העם הפלסטיני, הסורי והלבנוני במערכה. עתה מנסות ישראל וארצות הברית לפתור את הסכסוך עמם "לא בכל דרך אלא בתנאים אמריקאים או ישראלים שייכפו על הפלסטינים". זאת מבקשת ישראל להשיג באמצעים כוחניים. בהקשר זה העימות הנוכחי כפי שמפרש אותו נצראללה אינו עימות דתי או אידיאולוגי אלא עימות פוליטי אשר במרכזו אינטרסים מדיניים, ובראשם היחס לישראל והנכונות לשתף פעולה עם ארצות הברית. מסיבה זו המערכה הנוכחית בעזה מתנהלת לא רק נגד החמאס אלא נגד "ההתנגדות" בכללותה; והמטרה ברורה מאליה- חיסול "ההתנגדות". לתוכנית זו שותפים ב"שותפות אמיתית ומלאה", כדברי נצראללה, כמה משטרים ערביים. יתרה מזו, לדעת נצראללה כפי שאירע במלחמת לבנון בשנת 2006 כך גם עתה הפעילות הישראלית נעשתה בהסכמה הערבים "ובכמה מקרים אף בדרישה ערבית". היטיב לסכם השקפה זו האשם צפי אל-דין ראש המועצה המבצעת ("הממשלה") של חזבאללה כאשר קבע כי בדומה למלחמת לבנון השנייה גם עתה: "ההחלטה – אמריקאית, המבצע – ציוני והקושר קשר – ערבי". ההתמהמהות בכינוס פסגה ערבית והפנייה ערבית המאוחרת למועצת הביטחון מחזקים, בעיני תומכי חזבאללה, טענות אלה.
ובכל זאת, למרות שיתוף הפעולה בין אמריקה וישראל לבין מדינות ערב המתונות בטוח נצראללה כי העימות יוכרע לטובת הפלסטינים. הסיבה לכך נעוצה, בראייתו, בשתי חולשות ישראליות: האחת – חוסר ביטחון עצמי. ביטויה המרכזי של חולשה זו הינה אי הגדרת מטרות למבצע. חולשה שנייה, לדעת נצראללה הינה רגישותו של הציבור הישראלי לאבדות. רגישות זו גברה לאחר מלחמת לבנון השנייה והיא שעומדת ברקע להיסוס הישראלי לפתוח במהלך קרקעי. כאן גם טמון, בראיית נצראללה, המפתח לניצחון. לדעתו, המערכה עם ישראל תוכרע על הקרקע. זו ככל שתימשך כך תשחק לידי החמאס. הצטברות האבדות לצד המשך ירי לשטח ישראל יביאו את הניצחון ל"התנגדות".

נוכח כל אלה עולה השאלה אלו צעדים מציע נצראללה לנקוט ? וחשוב יותר מהן האפשרויות העומדות בפניו ? ככלל, חלק גדול מהצעות הפעולה של נצראללה לפיתרון המצב מופנה לגורמים אחרים. ממצרים דורש נצראללה לפתוח את מעבר רפיח על מנת לספק לחמאס את האספקה הנדרשת להמשך הלחימה. מנשיא לבנון דורש נצראללה להשקיע מאמצים לכינוס פסגה ערבית, משליטי ערב דורש להביא לפתרון המשבר, ולבסוף מהרחוב הערבי והאסלאמי דורש נצראללה לפתוח בהתקוממות ("אינתפאדות") למען פלסטין. עצם הפניית עיקר "הנחיות הפעולה" לגורמים חיצוניים מרמזת במשהו על אופן התגובה הרצוי בעיני הארגון. אולם, מעבר לרטוריקה עומדות בפני נצראללה שלוש אפשרויות פעולה: ביצוע פעולה התקפית כלשהי נגד ישראל, אי עשייה, מתן אפשרות לגורמים אחרים – פלסטינים או גורמי ג'האד עולמי לפעול נגדה.
שלושת האפשרויות טומנות בחובן סיכונים עבור הארגון יותר מאשר רווחים. ביצוע ירי רקטות או פיגוע במתווה אחר מגבול הצפון על ידי חזבאללה הינו מהלך ממנו נראה כי נצראללה מבקש להימנע. סביר כי סיבוב לחימה נוסף בסגנון מלחמת לבנון עומד בניגוד לאינטרסי חזבאללה. בשנתיים האחרונות קצר חזבאללה הישגים רבים בזירה המקומית: הוכיח כי הינו הכוח הצבאי החזק ביותר בתוך לבנון (אירועי מאי 2008), הצליח להביא ביחד עם שותפיו בקואליציה הפרו-סורית לבחירת נשיא נוח, הביא להרכבת ממשלה בה הוא נהנה מזכות וטו, וכן שיקם את כוחו הצבאי. הישגים אלה אין ברצונו של חזבאללה לסכן. יתרה מזו, כישלונו של נצראללה לצפות את תגובת ישראל לחטיפת חייליה בקיץ 2006 וודאי אינו מוסיף לביטחונו העצמי ולרצונו לבצע שוב "ניסוי" בחיזוי התגובה הישראלית בגבול צפון. את הפער בין אי העשייה לבין ההצהרות ניתן להסביר בקלות, כפי שעשה נצראללה כאשר הסביר לקהל שומעיו כי נוכח המצב הרגיש אין לתת בידי ישראל "עילה לתקוף את לבנון, להרוס אותה ולהתעמת עמה".

אי עשייה עשויה להיות אופציה סבירה אם כי כאן ישלם חזבאללה מחיר תדמיתי – הסברתי. עם זאת, ביחס לחלופה הראשונה נראת דרך פעולה זו כדרך הפחות מסוכנת. אופציה שלישית העומדת בפני הארגון הינה לאפשר לגורם שלישי לפעול. כפי שככל הנראה קרה בבוקר יום חמישי ה 8 לינואר עת שיגרו גורמים אלמוניים רקטות לעבר ישראל. בהקשר זה יש לסייג ולומר כי לאחר מלחמת לבנון השנייה חזבאללה אינו מקיים יותר מערך מוצבים ועמדות לאורך הגבול עם ישראל, ולפיכך יכולתו לשלוט בנעשה סמוך לגבול מוגבלת. בה בעת, סביר כי ככל שימשך המבצע הקרקעי, וככל שיגבר לחץ הרחוב הערבי נוכח התמונות מעזה, יאלץ חזבאללה להפגין עשייה כלשהי, אולי משמעותית יותר נגד ישראל. אין ספק כי בהקשר זה מהלך נצראללה בין הטיפות, כאשר פוטנציאל הסיכון לארגון גדול יותר מהרווח הצפוי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםלבנון וחזבאללהסוריהעופרת יצוקהצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Fadel Itani via Reuters Connect
חזבאללה 2.0 - שנה לאחר חיסול נסראללה
שנה אחרי חיסול נסראללה: איפה נמצא ארגון חזבאללה, ומה המשמעויות עבור ישראל?
30/09/25
הזדמנות לעיצוב מציאות חדשה מול לבנון
בנייר מדיניות זה מוצעת אסטרטגיה לתרגום הישגי צה"ל במלחמה מול חזבאללה, לצד    התפוררות הציר השיעי ובכללה קריסת משטר אסד והשלכות המלחמה בין ישראל לאיראן, למציאות ביטחונית חדשה לאורך הגבול עם לבנון ולעיצוב מערכת יחסים משופרת עם ההנהגה החדשה בלבנון. אסטרטגיה זו כוללת שילוב בין מעשה צבאי מתמיד לפגיעה בחזבאללה ולמניעת שיקומו, לבין מהלכים מדיניים וכלכליים להחלשת הארגון ולחיזוקה במקביל של ההנהגה הלבנונית הפרו-מערבית. גישה זו שונה מזו שהציג ללבנון באחרונה הממשל האמריקאי בכך שהיא מתחשבת באילוציה של ההנהגה הלבנונית החלשה ובצורך לחזקה מול אתגר פירוק חזבאללה מנשקו. היא כוללת לוח זמנים ריאלי יותר ומרחבי גמישות לתמורות מצד ישראל, המעלים את סיכויי הצלחתה, גם אם במחיר התקדמות איטית בדרך ליצירת מציאות ביטחונית חדשה ולשיפור היחסים בין המדינות.
24/08/25
REUTERS/Mohamed Azakir
בעקבות המלחמה בין ישראל לאיראן – החמרה במצב חיזבאללה והזדמנות לישראל מול לבנון
הימנעות הארגון השיעי מלתקוף את ישראל במהלך מלחמתה עם איראן ממחיש את חולשתו. מהם הקשיים מהם סובל חזבאללה – וכיצד על ישראל לנצל את המצב?
30/06/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.