ישראל על קרח דק: האינטרסים הישראליים באזור הארקטי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ישראל על קרח דק: האינטרסים הישראליים באזור הארקטי

ישראל על קרח דק: האינטרסים הישראליים באזור הארקטי

סקירת האינטרסים הביטחוניים, הדיפלומטיים והכלכליים של ישראל בחלק הצפוני ביותר של הגלובוס

מבט על, גיליון 2059, 11 בנובמבר 2025

English
פול וויסקו

ישראל מרוחקת מהחוג הארקטי, אולם יש לה אינטרסים באזור, ואלה מתפרסים על פני היבטים של ביטחון, דיפלומטיה וכלכלה. ההיבט הביטחוני הניב יתרונות במקרים רבים, אולם זה הדיפלומטי מציב אתגרים לא פשוטים. האינטרסים הכלכליים משמעותיים פחות בהשוואה להיבטים האחרים, אך גם בהם אין להקל ראש. התנהלות ישראל מול כל אחד מהיבטים אלה יקבע האם מעורבותה באזור הארקטי תתרום או תזיק לאינטרסים הלאומיים הרחבים שלה.


האזור הארקטי הוא זירה לתחרות בין מעצמות על, ומכיוון שהוא מתחמם בקצב של פי שלושה עד ארבעה מקצב ההתחממות הסאב-ארקטי והוא גם האזור הפגיע ביותר לשינויי אקלים. למרות ריחוקה הגיאוגרפי של ישראל מהאזור, יש לה מגוון אינטרסים בו שכללית ניתן לסווגם  לסוגיות של ביטחון, כלכלה ודיפלומטיה. האינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ישראל באזור הארקטי מוגבלים יחסית בהיקפם ועדיין משמעותיים, ואילו השיקולים הדיפלומטיים הם לרוב החשובים ביותר. לאתגרים הדיפלומטיים הקשורים באזור הארקטי יש לא פעם השפעה ישירה על יעדיה הביטחוניים והכלכליים של ישראל, ומתקיימים ביניהם יחסי גומלין מורכבים, המחייבים את קובעי המדיניות לנווט במסגרתם בזהירות.

אינטרסים ביטחוניים

האינטרסים הביטחוניים של ישראל באזור הארקטי מתמקדים בעיקר ביכולת לבצע ניסויים באמצעי הלחימה שהיא מייצרת, אשר יבטיחו את אמינות הביצועים שלהם בתנאי מזג אוויר קרים. אחת הדוגמאות הבולטות היא הניסויים שנעשו למערכת ה"חץ" במתקן השיגור באי קודיאק שבאלסקה. מערכת החץ, שפותחה במשותף עם ארצות הברית, משמשת כמערכת ההגנה העיקרית של ישראל מפני טילים ארוכי טווח, ונועדה ליירט ולנטרל איומים בליסטיים. פריסתה הייתה קריטית לביטחון הלאומי של ישראל, במיוחד בהתמודדות עם איומים פוטנציאליים מצד איראן. האי קודיאק מציע יתרונות ייחודיים לניסויי טילים: בניגוד למרחב הגיאוגרפי המוגבל של ישראל, קו הרוחב הצפוני הגבוה של האי קודיאק, בשילוב בידוד יחסי ואוכלוסייה דלילה, מציע תנאים אידיאליים לניסויים. הניסויים נערכו בשיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית, המספקת תמיכה לוגיסטית, תשתית ומומחיות טכנית. כמדווח, אנשי צוות ישראלים שהוצבו באי קודיאק שהו שם כמעט שנה לצורך סבבי הניסויים, כשהם משתכנים בבסיס צבאי שצה"ל בנה עבורם. המאמצים היו מוצלחים מבחינה צבאית, אולם הנוכחות הישראלית לא כללה כל ניסיון לחזק קשרים דיפלומטיים מקומיים ומשקיפים מקומיים אף תיארו את הישראלים כ"פרנואידים" בשל אמצעי הביטחון המחמירים סביבם.

היבט נוסף של האינטרסים הביטחוניים של ישראל קשור לייצוא מערכות ביטחוניות למדינות האזור הארקטי והצפוני. למרות היותה מתקדמת מבחינה טכנולוגית, לתעשיית הביטחון הישראלית יש שוק פנימי קטן יחסית והיא מסתמכת על שוקי יצוא כדי לשמור על יכולת תעשייתית ולתמוך במודרניזציה של צה"ל. קנדה וגרמניה רכשו טכנולוגיה צבאית ישראלית ליישומים ארקטיים וצפוניים. כוחות קנדיים רכשו כטב"מים מאלביט מערכות כדי לנטר פעילות באזור הארקטי, ואילו גרמניה רכשה מערכות טילי חץ שנוסו באלסקה. הסביבה הקיצונית של האזור הארקטי חיונית להפגנת אמינות מבצעית בתנאי מזג אוויר קר וישראל מבטיחה שציוד ההגנה שלה יתפקד ביעילות בתנאי קיפאון, וכך מחזקת את אמינותה כספקית איכותית ושומרת על חוזקה של התעשייה הביטחונית המקומית. דוגמה לכך היא מערכת המלטים המתאבדים Hero-120  שנוסתה בהצלחה באזור הארקטי. יצוא זה לא רק תומך בצה"ל, אלא גם מרחיב את השפעתה של ישראל במדינות בעלות ברית.

אינטרסים דיפלומטיים

הממד המורכב והמשמעותי ביותר של האינטרסים הארקטיים של ישראל הוא הדיפלומטי. רוב המדינות הארקטיות והנורדיות מדגישות זכויות אדם במדיניות החוץ שלהן, מה שמייצר חיכוך עם ישראל, במיוחד בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנטישמיות היסטורית היא מכשול נוסף ליחסים ואחת הסיבות לכך שקובעי מדיניות ישראלים סבורים שהאתגרים הדיפלומטיים מושרשים עמוק מדי ואינם צפויים להשתנות. כך למשל, לאיסלנד יש היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, שכללה החרמה של יהודים עד אמצע המאה ה-19 (הפרלמנט שלה דחה ניסיון מוקדם יותר לאפשר ליהודים להתגורר במדינה) וגירושם לגרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. גם נורבגיה הייתה שותפה לגירוש יהודים במהלך השואה. שבדיה, שנשארה ניטרלית במלחמה, סיפקה חומרים חיוניים לגרמניה הנאצית, ואילו פינלנד, למרות שהאוכלוסייה היהודית שלה שרדה את המלחמה, לחמה לצד גרמניה נגד ברית המועצות וחיל האוויר שלה הסיר את צלב הקרס מדגלו רק ​​בשנת 2025. דנמרק אמנם הגנה על האוכלוסייה היהודית שלה והייתה יותר פילושמית מאשר אנטישמית, אולם העניקה זכויות ליהודים רק בשנת 1814, למרות שהקהילה היהודית נוכחת במדינה מאז המאה ה-17. דפוסים היסטוריים אלה משפיעים על המדיניות העכשווית, במיוחד בהקשר של תנועת ה-BDS ופעולות פוליטיות סמליות נגד ישראל.

האתגרים הדיפלומטיים הנוכחיים עבור ישראל באים לידי ביטוי במספר דרכים. איסלנד אסרה על ברית מילה לגברים, העבירה החלטות BDS  לחרם ואף החלה בחרם סמלי על חברות ישראליות. בנורבגיה, מספר אוניברסיטאות השעו רשמית את הקשרים עם ישראל, וקרן העושר של נורבגיה משכה את השקעותיה מחברות ישראליות, כשהיא מצדיקה זאת בחששות להפרת זכויות אדם. דמויות בולטות, דוגמת גרטה תונברג, מתחו ביקורת פומבית על מדיניות ישראל באופן הנתפס כאנטישמי, במיוחד בנוגע למצור על רצועת עזה. רוסיה מציבה בפני ישראל מקבץ ייחודי של אתגרים: היא מגנה על איראן במועצת הביטחון של האו"ם, יש לה היסטוריה מוכחת וארוכה של אנטישמיות, וגם בימים אלה פקידים רוסיים משמיעים הערות אנטישמיות שתורמות למתיחות עם ישראל, במיוחד בנוגע לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי.

חרף אתגרים אלה, טריטוריות מסוימות באזור הארקטי מציעות הזדמנויות דיפלומטיות. איי פארו וגרינלנד, שתי טריטוריות דניות, הן קהילות נוצריות אדוקות; פלח גדול מהתושבים שם הם נוצרים ציונים המביעים עניין בקשר עם ישראל, כולל הצעות להקמת נציגויות. אלסקה, בהיותה חלק מארצות הברית, שומרת על עמדה פרו-ישראלית ואף וחוקקה חוקים נגד תנועת ה-BDS.  פינלנד נותרה ניטרלית יחסית ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ועדיין לא הכירה בפלסטין כמדינה, ואילו איסלנד, למרות האנטישמיות ההיסטורית שלה, רשמה בתולדותיה גברת ראשונה יהודייה-ישראלית כהוכחה לאופי המורכב של הדינמיקה הדיפלומטית באזור. לאור כל אלה, המטרה הדיפלומטית העיקרית של ישראל באזור הארקטי היא לנהל ולהכיל את המורכבויות הללו ולמתן את ההשפעה הפוטנציאלית של המדיניות העוינת תוך ניצול הזדמנויות בכל מקום שמציע תמיכה.

אינטרסים כלכליים

האינטרסים הכלכליים באזור הארקטי מוגבלים יחסית אך מרובי היבטים. מכיוון שהחוג הארקטי אינו מורכב רק מישויות שהן מדינות במלוא מובן המילה, קשה לשרטט תמונה מלאה של יחסי הגומלין מול ישראל. האינטרסים הכלכליים של ישראל באזור כוללים גם תיירות וקשרים אישיים. כך למשל, בשנת 2008 ביקרו באיסלנד כ-1,500 ישראלים, בהשוואה ליותר מ-5,000 ישראלים בסוף העשור השני של שנות האלפיים. תיירים ישראלים החלו לגלות עניין בחוויות הייחודיות של האזור הארקטי. בשנת 2024, למשל, חברת תיירות ישראלית החליטה להקים מלון בפינלנד עבור ישראלים הרוצים לצפות בזוהר הצפוני. מפעילי ספינות שייט ישראליים ארגנו טיולים ארקטיים לתיירים רוסים-ישראלים, ואילו צלמי חיות בר ידועים יצאו לפרויקטים בקנדה ובאזורים ארקטיים נוספים כדי לתעד דובי קוטב ובעלי חיים נוספים. יוזמות אלו לא זו בלבד שהן מציעות הכנסות מסחריות, אלא גם מקדמות מעורבות תרבותית ומודעות בינלאומית לפעילותה של ישראל באזור.

גם מגזר ההיי-טק של ישראל תר אחר הזדמנויות בשווקים הארקטיים, ובמיוחד באיסלנד. חברות פינטק ישראליות ניסו לזכות בפלח מהשוק האיסלנדי, וחברות רחפנים בחנו אפשרויות של משלוחים ולוגיסטיקה באזור הארקטי. השקעות ישראליות בתחום ההיי-טק מנצלות את האקלים הקר של האזור הארקטי הנורבגי לבניית מרכזי נתונים. עם זאת, יוזמות אלו גם נתקלות במכשולים דוגמת התנגדות מקומית המושפעת מאנטישמיות היסטורית וממתחים גיאופוליטיים כלליים יותר. דווח כי מתקפת ה-7 באוקטובר 2023 על ישראל והשלכותיה שיבשו מספר פרויקטים מסחריים והגבילו הזדמנויות לחברות ישראליות באיסלנד ובמדינות נורדיות נוספות. למשל, חברת הפינטק הישראלית ראפיד הפסידה מספר חוזים באיסלנד עקב פוסטים שהעלה המנכ"ל שלה ברשת לינקדאין על אודות המלחמה בעזה. לעומת זאת, נכון לאמצע 2025 הציגה קרן העושר של נורבגיה השקעות בחברות ישראליות בשווי של מעל 2 מיליארד דולר, אם כי מספר זה הצטמק מאז עקב לחץ ה-BDS. ובנוסף, לישראל יש אינטרסים כלכליים הקשורים לאקלים באזור הארקטי, שכן מזג האוויר של ישראל גם הוא מושפע משינויי האקלים הארקטי, וקיצוניות או שינויים במזג האוויר צפויים לגרור נזק כלכלי עבור כל מדינה.

סיכום

המעורבות של ישראל באזור הארקטי מתאפיינת באינטראקציה בין האינטרסים הביטחוניים, הכלכליים והדיפלומטיים שלה. סדרי העדיפויות הביטחוניים והכלכליים, למרות היותם מקצועיים וטכניים, מציעים יתרונות ממשיים לעמדתה האסטרטגית של ישראל ולעמידות התעשייה הביטחונית שלה, אולם לאתגרים הדיפלומטיים שהיא חווה יש את היכולת להשפיע הן על התוצאות הכלכליות והן על התוצאות הביטחוניות. מנגד, המעורבות המוצלחת שלה בגרינלנד, איי פארו ואלסקה ממחישה את הפוטנציאל לטיפוח קשרים דיפלומטיים חיוביים באזורים המרוחקים גיאוגרפית אך בעלי חשיבות אסטרטגית.

האינטרסים הארקטיים של ישראל ייקבעו בסופו של דבר על פי פרגמטיזם וצורך אסטרטגי. האזור אמנם אינו מרכזי במדיניות החוץ הישראלית, אולם לא ניתן להתעלם מחשיבותו לביטחון, למעורבות הכלכלית ולדיפלומטיה של ישראל. יוזמות ביטחוניות, דוגמת ניסויי הטילים וייצוא מערכות הגנה העמידות למזג אוויר קר, הניבו יתרונות גדולים הרבה מעבר לחלקן היחסי. יוזמות כלכליות, הכוללות יצוא ביטחוני, תיירות ומיזמי הייטק, מספקות הזדמנויות לייצור הכנסות. מעל כולן מרחפים האתגרים הדיפלומטיים, במיוחד באיסלנד וברוסיה, אולם ניתן למתן אותם באמצעות אסטרטגיה זהירה ומעורבות בטריטוריות תומכות.

בטווח הארוך, השיפור במעמדה של ישראל באזור הארקטי יהיה תלוי בפתרון הסוגיה הפלסטינית, או לחלופין בהגדלת חיוניותה של ישראל לחברה הגלובלית באמצעות חדשנות טכנולוגית, רפואית או מדעית. הרקורד של ישראל בהישגים מדעיים, כולל פריצות דרך ברפואה ובטכנולוגיה מתקדמת, מלמד שאפשרות זו היא הדרך הריאלית ביותר קדימה. בזכות הצגת מצוינות גבוהה בייצוא ביטחוני וטכנולוגי, קידום קשרים אישיים וניווט זהיר בשדה האתגרים הדיפלומטיים, ישראל תוכל לחזק בהדרגה את השפעתה וביסוסה באזור הארקטי. גם אינטרסים כלכליים וביטחוניים קטנים יחסית ניתן למנף אסטרטגית. בסביבה הגיאופוליטית הארקטית המורכבת, האינטרסים של ישראל שלובים בשיקולים האסטרטגיים הגלובליים למרות ריחוקה הגיאוגרפי. מצב זה דורש מישראל תכנון קפדני, מעורבות מתמשכת, ושינויים במדיניות שאינה מקובלת בזירה העולמית. סיום המלחמה ברצועת עזה עשוי לסייע בשיפור מעמדה של ישראל באזור הארקטי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
פול וויסקו
פול ווייסקו הוא חוקר (מלגאי) במרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). תחומי ההתמחות שלו הם סין באזור הארקטי וסין באיי האוקיינוס השקט. ברשותו תואר שני ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, וכן תואר ראשון בלימודים גלובליים, היסטוריה ולימודי אסיה מאוניברסיטת מרילנד שבמחוז בבולטימור. בעבר שימש עמית מחקר במרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה.

סוג הפרסום מבט על
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ממצאי סקר הביטחון הלאומי: נובמבר 2025
23/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.