סין וקבינט טראמפ 2.0: בין ניציות לאינטרסים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סין וקבינט טראמפ 2.0: בין ניציות לאינטרסים

סין וקבינט טראמפ 2.0: בין ניציות לאינטרסים

בין הערצה לאיבה, בין מתיחות לשיתוף פעולה: היחסים הצפויים בין ממשל הנשיא הנכנס למעצמה הסינית

מבט על, גיליון 1925, 9 בדצמבר 2024

English
אופיר דיין

ב-20 בינואר 2025 יושבע הנשיא הנבחר דונלד טרמאפ, על רקע תחרות בין-מעצמתית המעצבת את מדיניות החוץ האמריקאית. הנשיא פרסם את שמות מועמדיו לחברי הקבינט שלו, ביניהם אלה שנקטו בעבר עמדות ניציות כלפי סין, ולצידם בעלי אינטרסים מסחריים משמעותיים בה. דומה שטראמפ עצמו חלוק בין הרצון ״לגרום לסין לשלם״, שהרי הוא סבור שיחסי הסחר בין המעצמות אינם הוגנים, לבין הערצתו הגלויה לנשיא סין, שי ג׳ין-פינג. כמו בממשלים קודמים, טאיוואן וסוגיות כלכליות ומסחריות צפויות להיות מרכזיות ביחסים הבין-מעצמתיים, אך בניגוד לממשלים הקודמים – הפעם אינטרסים ודעות מגוונות על אודות סין ינכחו גם הם בחדר הקבינט.


מניתוח התבטאויותיו של הנשיא הנבחר טראמפ בתקופת הקמפיין, עולה כי הנושא הכלכלי הוא השיקול העיקרי שלו בכל הנוגע ליחסים בין ארצות הברית לסין. כך למשל, בעימות הטלוויזיוני בינו לבין סגנית הנשיא המכהנת והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קאמלה האריס, הוא הזכיר את סין פעמיים - שתיהן בהקשרים כלכליים, כשהציע להטיל מכסים גבוהים על סחורות המיובאות מסין. בראיון בן שלוש שעות שקיים בהסכת הפופולרי של ג׳ו רוגן, הזכיר את סין 11 פעמים, ארבע מהן בהקשר כלכלי ובכלל זאת הצעה להטיל מכסים של 100 – 200 אחוזים על מכוניות חשמליות סיניות.

על פי קו מחשבה זה, טראמפ הכריז על הווארד לוטניק, שתמך בהצעתו להטיל מכסים בגובה 60 אחוזים על סחורות סיניות, כמזכיר הסחר המיועד בממשלו. לוטניק, כטראמפ, רואה באובדן משרות אמריקאיות לסין סוגייה טעונת תיקון במהרה. לצד האמירות הניציות והתמיכה במכסים גבוהים מאוד, ללוטניק יש גם אינטרסים עסקיים בסין. לחברת השירותים הפיננסיים שבה הוא עובד מאז תחילת הקריירה שלו ושאותה הוא מנהל מאז שנת 1991 - קנטור פיצ׳ג׳רלד - יש סניף בהונג קונג, מחוז שבשנים האחרונות נבלע יותר ויותר לתוך סין גופא. יתרה מכך, החברה שותפה במיזם עסקי עם חברה בשליטת ממשלת סין ואף סייעה לחברות סיניות להיסחר בשוק האמריקאי. לחברה השותפה עצמה קשרים ענפים לענקית התקשורת חוואה-וויי, המדאיגה את סוכנויות המודיעין האמריקאיות. לוטניק גם האשים את סין במספר הזדמנויות בהכנסת סם הפנטניל לארצות הברית, וצפוי לתמוך בהצעתו של טראמפ להטיל, כבר ביומו הראשון בתפקיד, מכסים בגובה עשרה אחוזים על סחורות סיניות, עד שהסחר בפנטניל יופסק.

מינויו של לוטניק מדאיג את הרבים הסבורים שהוא יתמוך בחזרה ל״מלחמת הסחר״ נגד סין, שהוביל טראמפ בכהונתו הראשונה בעקבות מה שארצות הברית ראתה כהתנהלות עסקית סינית לא הוגנת וגניבת קניין רוחני. בין היתר הטיל ממשל טראמפ הראשון מכסים על ייבוא פאנלים סולאריים, רכבים, מתכות ושאר מוצרים מסין.

סין הטילה גם היא הגבלות ומכסים על הסחר עם ארצות הברית. בינואר 2020 חתמו המעצמות על הסכם סחר, שבמסגרתו התחייבה סין לייבא יותר סחורה אמריקאית - יעד שעד סוף השנה עמד על 58 אחוזי מימוש בלבד. למרות שמלחמת הסחר, על הגבלותיה והסכמיה, לא נחשבת הצלחה גדולה, ממשל ביידן הותיר על כנם את המכסים שהטיל טראמפ על סין. בקמפיין 2024 לנשיאות התגאה טראמפ במלחמת הסחר ואף אמר שאם ייבחר, כפי שאכן קרה, יטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות – מדיניות שמועמדו למזכיר הסחר צפוי לקדם.

לוטניק אינו היחיד בסביבת טראמפ שלו אינטרסים כלכליים בסין. איל ההון אילון מאסק הצטרף גם הוא לממשל טראמפ השני וצפוי להיות אחת הדמויות המשפיעות ביותר על הנשיא הנבחר. מאסק הוא בעליה של חברת ״טסלה״ המייצרת רכבים חשמליים, תחום שבו סין היא אחת המתחרות הגדולות ביותר ואשר בה הוא מחזיק מפעל לייצור רכבים חשמליים - מה שמגביר את תלותו הכלכלית בסין. טסלה מייצרת כ-155 אלף מכוניות במפעל בשנגחאי (נכון לינואר 2022) - מפעל שרשם עלייה של מעל 70 אחוזים בייצוא בין ספטמבר לנובמבר 2024, ומייצא בעיקר למדינות אירופה ואסיה. מדיניות שתיטיב עם מאסק תהיה כזו שלא תדחוף בעלות ברית של ארצות הברית להגביל את הייבוא מסין כדי שאלו תוכלנה להמשיך לרכוש מכוניות טסלה המיוצרות בסין, ולא תפגע בכיסם של האזרחים הסינים על מנת שיוכלו להמשיך ולרכוש את הרכב החשמלי האמריקאי.

התייחסות מאסק ליחסי סין-ארה''ב, מאי 2023

משום שטסלה לא מייצאת ממפעלה בסין רכבים מסין לארצות הברית, אפשר שמאסק לא יתנגד להטלת מכסים על רכבים חשמליים המיובאים מסין לארצות הברית, אך ניתן להניח שסין תנסה לשכנעו לתמוך בעמדתה בסוגיה הקריטית הזו. קשרי מאסק בממשל החדש יכולים להיות חדשות טובות למעוניינים בהפחתת המתיחות בין המעצמות, כמו גם מנוף להשפעה על מדיניות ארצות הברית. התלות הכלכלית של מאסק בסין, והיחס המיוחד לו זכה במדינה, שמתבטא בקשרים חמים עם הנשיא שי ג׳ין-פינג וזכייה בהוקרה מדינתית רשמית, יכולים להפוך אותו לגשר בין הממשל האמריקאי לזה הסיני. משיכנס מאסק לתפקידו כמנהל המחלקה ליעילות הממשלה, הוא יהיה גורם ממשל עם אינטרס ברור לא לפגוע בסחר בין סין לארצות הברית ובין סין למדינות אחרות.

את היחסים בין מאסק לסין ומנהיגיה אפשר לאפיין כלבביים, מה שלא ניתן לומר על היחסים בין סין למי שבחר טראמפ לכהן כמזכיר המדינה בממשלו השני - הסנאטור מרקו רוביו. גם אם ירצה רוביו להיפגש ולרכך את מקביליו הסינים הוא יתקשה לעשות זאת משום שנכון לכתיבת שורות אלה הוא מנוע כניסה לסין בשל הביקורת הנוקבת שהביע על התנהלות האחרונה בהונג קונג ובשין-ג׳יאנג. יתרה מכך, הוא היה מיוזמי החוק שמחייב את ארצות הברית להטיל סנקציות על גורמי ממשל סינים המעורבים בהפרת זכויות אדם בהונג קונג ואוסרים על ייבוא מוצרים שיוצרו בעבודות כפייה בשין-ג׳יאנג. את סין רוביו תופס לא רק כמתחרה, אלא ככזו שחלק מיכולותיה מתקרבות לאלה של ארצות הברית וש״לעולם לא תהיה חברה של המדינות הדמוקרטיות״, מה שהופך אותה בעיניו ליותר מסוכנת משהייתה ברית המועצות.

יחסו לסין של היועץ לביטחון לאומי של הנשיא הנכנס, מייק וולץ, אינו מתון, אך בעוד מרקו רוביו מתמקד בהיבטי זכויות אדם, וולץ מתמקד בתלות האמריקאית בסין בנוגע למינרלים. טענתו המרכזית, שגם עמדה בבסיס חוק העוסק בנושא, היא שהשתלטות סין על ייצוא מינרלים פועלת נגד האינטרס האמריקאי, ושעל ארצות הברית לגוון את מקורות המינרלים שלה על ידי ייבוא מוגבר מדרום אמריקה. וולץ גם מודאג מהשפעתה הגוברת של סין בקריביים ובדרום אמריקה, ותמך בחידושה של 'דוקטרינת מונרו' שקראה להגנה על אינטרסים אמריקאים על ידי התערבות בפוליטיקה מקומית במדינות ביבשת אמריקה אשר מעורבת בהן יריבה של ארצות הברית. לצד אלה, הוא היה מראשוני האמריקאים שקראו להחרים את אולימפיאדת בייג׳ינג בשל ״רצח העם" שהמק״ס מבצעת באויגורים.

גורם ניצי נוסף ביחס לסין הוא פיט הגסת׳, המיועד להיות מזכיר ההגנה בממשל טראמפ השני. הגסת׳ רואה בהתעצמות הצבאית של סין כבעלת מטרה אחת בלבד - להביס, לא פחות, את ארצות הברית. הוא טען גם שסין מעוניינת להחליף את ארצות הברית כלכלית, תרבותית וטכנולוגית - עמדות שלא משאירות מקום רב לפשרה.

CNN: בחירת מרקו רוביו למזכיר המדינה ממקם את סין במרכז מדיניותו של טראמפ

מלבד הסחר, סוגיית טאיוואן היא הנושא מרכזי ביחסי סין-ארצות הברית לאורך השנים. ואכן, במהלך הקמפיין השתמש טראמפ רבות בטיעון, שהמתיחות סביב טאיוואן הגיעה לשיאה בשנים האחרונות משום שהנשיא שי ״לא מכבד את ביידן בכלל״.

לאור הצהרותיו החוזרות ונשנות בדבר רצונו לסיים מלחמות ולא להתחיל חדשות, יש לצפות שטראמפ יוביל מדיניות שתרתיע את בייג׳ינג מפני הגברת המתיחות מול טאיוואן, בעת שהוא גם מרתיע את טאיוואן מלנקוט פעולות ולהתבטא באופן העלול להיתפס בעיני סין כפרובוקטיבי. בעת כהונתו הראשונה, טראמפ, לפי עדותו, הראה נכונות לאיים ולהרתיע את סין מפרובוקציות צבאיות מול טאיוואן, אך לא בטוח שכך ינהג גם בכהונתו השנייה. מכירת הנשק לטאיוואן לא תופסק, אך יש לצפות שכמו שדרש בכהונתו הקודמת מהחברות בנאט״ו לשאת בנטל הכלכלי, כך ידרוש גם מטאיוואן. כבר במסע הבחירות אמר מספר פעמים שעל טאיוואן לשאת בנטל ההגנה האמריקאית על האי. כך לא ייתפס כמי שנוטש את טאיוואן ואת המחויבות האמריקאית לאי, אך גם לא כמאפשר לטאיוואן לנצל את ארצות הברית. ואכן, כבר היו דיווחים שהממשל הטאיוואני שוקל רכישות ביטחוניות משמעותיות מאוד מארצות הברית כדי לפייס את טראמפ.

התפתחויות אלה אינן נטולות הקשר. סגנו הנבחר של טראמפ, ג׳יי די ואנס, הוא בין מובילי הקו הבדלני במפלגה הרפובליקנית, הטוען שעל ארצות הברית לעסוק בארצות הברית ולא לתפקד כשוטר העולמי, ובעיקר להשקיע את מרצה וממונה פנימה, או בקיצור - Make America Great Again. אלה אינן חדשות לא מעודדות לבעלות בריתה של ארצות הברית הנסמכות עליה להגנה, וביניהן טאיוואן, ובמיוחד לאלה, כמו טאיוואן, אשר טראמפ בעצמו ציין כלא נושאות בנטל הכלכלי שהוא מצפה מהן לשאת בו. באינדו-פסיפיק יש מספר בעלות ברית של ארצות הברית, כמו גם ארגונים אזוריים שבהם היא שותפה, הצפויים להיות מושפעים מגישה זו ומדרישותיו הצפויות של טראמפ לשאת בנטל הכלכלי של הביטחון הקולקטיבי.

לסיכום, כמו בזמן כהונתו הראשונה של הנשיא טראמפ בשנים 2016 – 2020, התחרות הכלכלית עם סין צפויה להיות במרכז תשומת הלב והנשיא צפוי בכהונתו השנייה להתמקד במגזרים בהם התחרות קשה במיוחד והפסד או פיגור אמריקאיים ייתפסו ככואבים ביותר, ביניהם מכוניות חשמליות, אנרגיה מתחדשת וסולארית, וכן שבבים, בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות אחרות. נושא טאיוואן עלול להפוך משני, והמדיניות בנוגע אליו צפויה להשתנות - מתמיכה מובהקת לדרישה להדדיות ונשיאה בנטל הכלכלי. טראמפ ידוע גם כחובב עסקאות ובשני המקרים אפשר שיחתור לעסקה שתסדיר את היחסים הכלכליים עם סין ושתפחית את המתח במצר טאיוואן. אך בניגוד לממשלו הראשון, שבו הייתה תמימות דעים יחסית בקשר למדיניות הרצויה כלפי סין, הפעם קיימים שיקולים נוספים הצפויים להילקח בחשבון – שאיפת בדלנות מדינית מחד גיסא ואינטרסים כלכליים האמורים לעודד תיאום מאידך גיסא.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
אופיר דיין
אופיר דיין היא חוקרת (מלגאית) במרכז למדיניות ישראל-סין שבמכון למחקרי ביטחון לאומי. דיין נולדה וגדלה במעלה שומרון. היא הייתה מדריכה, מפקדת מעו״ז ומתנדבת שנת שירות בתנועת הנוער בית״ר. היא שירתה כקצינה בתפקידי שטח בדובר צה״ל וקיבלה תעודת הצטיינות מטעם ראש אגף המבצעים של צה״ל על תפקודה במבצע צוק איתן, בו שירתה כדוברת חטיבה 188 בחיל השריון.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
דובר צה''ל
תרומת הטכנולוגיה הצבאית הישראלית לצבא האמריקאי
המענים לאתגרי הביטחון הישראליים שאומצו בשדות הקרב של הצבא האמריקני
27/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.