100 ימים ללחימה מול חזבאללה - מאזן ביניים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על 100 ימים ללחימה מול חזבאללה - מאזן ביניים

100 ימים ללחימה מול חזבאללה - מאזן ביניים

הרוגים, עשרות אלפי מפונים, ונזק משמעותי לרכוש – מאז ה-8 באוקטובר, במקביל למלחמה בעזה, מתקיימת לחימה בגבול הצפון בעצימות גבוהה, עדיין מתחת לסף המלחמה הכוללת. חרף המחיר הכבד שנגבה עד כה מחזבאללה, סיום התוקפנות מצד ארגון הטרור לא נראה באופק. כיצד על ישראל לפעול?

מבט על, 15 בינואר, 2024, גיליון 1815

English
אורנה מזרחי
יורם שוייצר

בגבול לבנון מתנהלת לחימה בין צה"ל לחזבאללה מאז ה-8 באוקטובר, שהסלימה בשבועות האחרונים כשצה"ל הגביר את פעילותו, כולל סיכולים ממוקדים, וקיים חשש מהידרדרות למלחמה רחבה. ממאזן הביניים עולה כי הישגי חזבאללה, החותר לשמר את משוואות הפעולה מול צה"ל, מוגבלים מאלה שקיווה להם. הישגו הגדול ביותר נובע מהיוזמה הישראלית לפינוי הישובים סמוכי הגדר כדי להגן עליהם מפשיטה חוצת גדר, אשר יצרה מעין "רצועת ביטחון" בשטח ישראל. כן הצליח חיזבאללה לרתק כוחות צה"ל גדולים לגבול צפון. עם זאת, פעילותו של חזבאללה עד כה והתבטאויות מנהיגיו מחזקים הערכה כי אינו מעוניין במלחמה כוללת, אך הוא יתמיד בלחימה עד הפסקת המלחמה בעזה. נוכח הסיכויים הנמוכים להפסקת אש באמצעות מהלך מדיני בלבד, ועד שתושג הפסקת אש, על צה"ל לבצע פעילות צבאית מוגברת ולפגוע קשות בתשתיות ובכוחות חיזבאללה במרחב דרום לבנון, מתחת לסף מלחמה כוללת. זאת, על מנת ליצור מציאות חדשה לאורך הגבול, אשר אף תסייע לקידום מאמץ מדיני למימוש החלטה 1701 ובה בעת תשמר בידי ישראל את ההחלטה האם ומתי לקדם מהלך צבאי נרחב. 


המלחמה המוגבלת בין צה"ל לבין חזבאללה בגבול לבנון נמשכת ברצף מאז ה-8 באוקטובר (למעט הפסקה בלחימה ביוזמת חזבאללה שנשמרה במקביל להפוגה בלחימה ברצועת עזה, 30-24 בנובמבר(. חזבאללה, אשר היה הראשון לפתוח באש, מנהל את המערכה כשהוא  מפקח ומנחה גם את התקיפות של שותפיו מקרב יתר גורמי "חזית ההתנגדות", במספר חזיתות ובראשן החזית הלבנונית, ומתיר את פעילות חמאס מלבנון. מזה שלושה חודשים מתנהלים חילופי אש יום יומיים בין הצדדים במסגרת "ימי קרב מתמשכים". חזבאללה מקפיד ליטול אחריות על פעולותיו ולפרסם במדיה החברתית מדי יום את מספר התקפותיו. לטענת הארגון הוא תוקף יעדים צבאיים, למעט במקרים שהוא מגיב על פגיעה באזרחים בעקבות  תקיפות צה"ל בצד הלבנוני.

מעקב אחר דפוסי הפעילות של חזבאללה מצביע על ניסיון מצידו לגדר את גבולות הלחימה, עם חריגות הנובעות מהדינמיקה של ההסלמה ההדדית. הלחימה מתנהלת במרחב גיאוגרפי מצומצם – מספר קילומטרים מהגבול ולאורכו, ומול יעדים קבועים יחסית, תוך שימוש באמל"ח לטווחים קצרים. כל זאת, למעט חריגות הדדיות לטווחים ארוכים יותר בעומק השטח. חזבאללה איננו משתמש בכל הארסנל שברשותו ותוקף בעיקר באמצעות טילי נ"ט, פצמ"רים ורקטות קצרות טווח וכטב"מים (שבמקרים רבים כשלו להגיע ליעדם). את עיקר הנזק לצד הישראלי מסבים טילי הנ"ט המונחים ופצצות הבורקאן (הנושאות כמות גדולה יחסית של חומר נפץ). חזבאללה מקפיד לשמר את משוואות התגובה בפעילותו מול צה"ל כדי לנסות ולשלוט בגובה הלהבות. בד בבד, לארגון חשוב להפגין כי לחימתו בישראל הינה משמעותית ומסבה לישראל אבדות כבדות ביותר והוא אף מתהדר לעיתים בהצלחות גדולות בהרבה מהישגיו בפועל. בנאומו (ב-14 בינואר) טען נסראללה כי ישראל היא המסתירה את האמת מהציבור הישראלי לגבי היקף אבדותיה. בהתייחסותו למאפייני הלחימה טען נסראללה (ב-3 בינואר), כי הארגון פועל באופן מחושב מאוד, אבל אם האויב ירצה מלחמה, חזבאללה יגיב בנחישות וישתמש בכל יכולותיו.

פודקאסט המכון למחקרי ביטחון לאומי בנושא המציאות בדרום לבנון, ינואר 2024

למרות פעילותו המוגבלת של חזבאללה וזהירות התגובה הישראלית, לפחות בחודשיים הראשונים ללחימה, מאז שחזר הארגון לפעול לאחר הפסקת האש בעזה מסתמנת מגמת הסלמה בהיקף ובאופי הלחימה בשל הדינמיקה המתפתחת בין הצדדים. בשבועות האחרונים. זאת בעיקר עקב עליית המדרגה בפעילותו צה"ל, אשר עבר בהדרגה מצעדי סיכול ותגובה  לצרכי הגנה לפעילות התקפית גוברת, תוך חריגה מכללי המשחק שניסה להכתיב נסראללה.

במסגרת זו בלטו תקיפות לעומק דרום לבנון ופגיעה בתשתיות אסטרטגיות ויעדי איכות של חזבאללה במרחק ניכר מהגבול. יתרה מכך, צה"ל תקף (ב-2 בינואר) ברובע הדאחיה  עוז  הארגון בביירות, והרג את סלאח אל-עארורי, סגנו של המזכ"ל המדיני של חמאס, איסמעיל הנייה, ושישה פעילי חמאס. הייתה זו קריאת תגר ישראלית, שחרגה מכללי המשחק ערב הלחימה ובמהלכה, למרות איומי נסראללה לפגוע במי שיעז לתקוף יעדים בלבנון ובכלל זה ראשי ארגונים המתארחים במדינה. בנאומו לאחר החיסול (ב-3 בינואר) הבטיח נסראללה כי ארגונו יגיב לתקיפה בבירות, ואכן חזבאללה קידם תקיפה ממוקדת ומרוכזת על בסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר בהר מירון (ב-6 בינואר), לטענתו באמצעות 62 טילים (40 רקטות ו-22 טילי נ"ט), שגרמה נזק פיזי לבסיס אך לא נפגעים בנפש, למרות טענת נסראללה כי 18 מטילי הנ"ט פגעו במטרה. הסלמה נוספת חלה בעקבות התגובה הישראלית, שכללה תקיפות עומק ושורת חיסולים של בכירי כוח רד'ואן ובראשם וויסאם אל-טוויל, המפקד בפועל של הכוח (ב-8 בינואר), ויום לאחר מכן של חסין ברג'י, בכיר ביחידה האווירית הדרומית של חזבאללה, האחראית לשיגור כטב"מים נגד ישראל (חזבאללה הכחיש שזה היה תפקידו).

ממאזן הביניים של תוצאות הלחימה, ניכר כי בשני הצדדים נגרם נזק רב לרכוש ולתשתיות, אך מסתמן כי הנזק הצבאי לתשתיות חזבאללה גדול יותר מזה שנגרם לצה"ל, אשר השמיד את כל העמדות והתצפיות של חזבאללה לאורך הגבול וכן מפקדות, מחסני אמל"ח ויעדים אסטרטגיים של הארגון. בדיווחו היומי (ב-7 בינואר) טען דובר צה"ל כי תקיפות צה"ל גרמו לפירוק מערך הנ"מ של חזבאללה וכי הוא פועל בחופשיות מלאה במרחב האווירי של לבנון. כן טען להסגתם של פעילי כוח רד'ואן לאחור, באופן המקשה על פעילותם. כך למשל, ב-30 בדצמבר מסר דובר צה"ל כי 80 אחוזים מהרקטות ששוגרו מלבנון יום קודם לכן נפלו בשטח לבנון. חזבאללה ספג גם אבדות רבות בנפש. עד כה הוא דיווח רשמית על כ-160 הרוגים מקרב פעיליו (ונראה כי היו יותר), מול תשעה הרוגים מקרב כוחות צה"ל. מנגד, הישגי  חזבאללה הינם בעיקר בתחום האזרחי, כשההישג הגדול ביותר שהוא זוקף לזכותו הוא פינויים המיידי כבר בראשית הלחימה של כ-60,000 תושבי הישובים סמוכי הגדר בצד הישראלי, ועוד אלפים נוספים מתושבי הצפון שהתפנו מרצון, הרס בתים נרחב בעיירות ובקיבוצי הגבול (מטולה ומנרה, למשל) וכן הפגיעה הכלכלית לתושבי הצפון. בצד הלבנוני התפנו כ-80,000 (המספר הרשמי) מתושבי הכפרים במרחב הקרוב לגבול ונפגעה שגרת החיים גם שם.

נאום נסראללה, 14 בינואר 2024

נראה, כי למרות המחיר הכבד שחזבאללה משלם כתוצאה מהלחימה הנמשכת, מבחינתו מדובר במחיר נסבל משום שהוא משרת את קידומן של מטרותיו האסטרטגיות ואלה של הציר שבראשו הוא עומד לצד איראן – מטרות שהניעו את החלטתו לפתוח חזית בצפון:

  1. בהקשר הפלסטיני – מעבר להבעת הסולידריות עם הפלסטינים, הלחימה נועדה לרתק את צה"ל לחזית נוספת ולמנוע ממנו את חיסול שלטון חמאס ברצועת עזה, או למצער לצמצם את הישגי ישראל במלחמה.
  2. בעימות מול צה"ל – לשמר ואף לשפר את מאזן הכוחות וההרתעה לטובתו של הארגון ב"יום שאחרי" המלחמה.
  3. בשירות איראן – לתרום לאינטרס האיראני לפגוע בישראל ולהחלישה, במיוחד נוכח נכונותה המוגבלת של איראן להגיב ישירות נגד הפעילות הישראלית נגדה.
  4. לטובת "חזית ההתנגדות" –להוביל את אסטרטגית "התלכדות הזירות" בלחימה מול ישראל, אשר נסראללה היה שותף חשוב בגיבושה, בשיתוף איראן, ומהווה מרכיב מרכזי ביישומה.

השאלה העיקרית העומדת כרגע על הפרק היא כיצד לממש את האינטרס הישראלי, להמחיש  בפועל את יכולתה של ישראל לפגוע משמעותית בחזבאללה, לגבות ממנו מחיר ולהרחיק את כוחותיו מהגבול - בלי להוביל למלחמה כוללת בזירה הצפונית. השאלה מתחדדת לנוכח הצורך הישראלי לאפשר את החזרת תושבי הצפון המפונים לבתיהם, תוך הבטחת ביטחונם ותחושת הביטחון שלהם, אשר התערערו מאוד בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

לפי שעה, הלחימה בצפון מתנהלת בעצימות גבוהה ובפועל זו מלחמת התשה הדדית, אך  עדיין לא מלחמה כוללת, אם כי בעינה עומדת האפשרות להידרדרות אליה. אולם, לשני הצדדים גורמים מרסנים מבית ומחוץ ובמיוחד הלחץ המופעל על ידי ארצות הברית על הצדדים בעיקר על ישראל וכנראה גם על איראן כדי למנוע מלחמה אזורית כוללת, כשהיא פועלת לקדם פתרון מדיני שיוביל להפסקת הלחימה. נראה כי חזבאללה איננו מעוניין במלחמה כוללת  בשלב זה, כפי שניתן ללמוד ממאפייני הלחימה מצידו ומנאומי נסראללה, על אף שהוא מאיים מפורשות כי אם תפרוץ מלחמה כזו - הארגון יפעל ללא ריסון ובכל האמצעים העומדים לרשותו, ללא חוקים וללא גבולות. ישראל מצידה מתייחסת בשלב זה לזירה הצפונית כאל זירה משנית יחסית לזירת עזה, הדורשת השקעה כבדה, כאשר המעבר לשלב ג' בלחימה בעזה מעניק לה מרחב תמרון להמשך פעילותה בצפון.

על אף מאמצי ארצות הברית וצרפת לקדם מהלך מדיני, נראה כי מנופי הלחץ המדיניים על חזבאללה מוגבלים עדיין ואין בהצעות העומדות על הפרק מצד המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, כדי לפתות או לדחוק את הארגון להפסיק את האש ולהסכים לנסיגה משמעותית של כוחותיו מהגבול, בוודאי בעת שנמשכת הלחימה בעזה. מכל מקום, בשלב זה נראה כי גם ממשלת לבנון מיישרת קו עם עמדות חזבאללה: דורשת את הפסקת הלחימה ברצועת עזה  ומקשיחה את עמדותיה ביחס למשא ומתן עם ישראל לסימון הגבול היבשתי.

לפיכך, כל עוד נמשכת הלחימה בגבול לבנון, על ישראל להמשיך ואף להגביר את פעילותה הצבאית בשיטתיות ובנחישות כדי לפגוע באופן חמור בתשתיות חזבאללה ובכוחות רד'ואן, ובכך  להמחיש את המחיר הכבד שהארגון עצמו ולבנון כולה ישלמו בשל המשך ההתגרויות בישראל וההתקרבות לגבול ולישובים הישראליים. זו הזדמנות עבור ישראל לקבע את כללי המשחק שבהם היא מעוניינת, השונים מאלה שניסה נסראללה להכתיב עד ה-8 באוקטובר. פעילות צבאית זו עשויה להוביל למציאות חדשה לאורך הגבול, אשר תאפשר בשלב ראשון את חזרת תושבי הצפון המפונים לבתיהם, ותייצר בסיס מוסכם למהלכים מדיניים בהמשך - להסדרת המצב לאורך הגבול לטווח הארוך - ובה בעת תשמר בידי ישראל את ההחלטה אם ומתי לקדם מהלך צבאי נרחב להסרת האיום מצד חזבאללה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםלבנון וחזבאללהמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
PA via Reuters
עת לסיום מנדט יוניפי"ל בדרום לבנון?
במהלך המלחמה בצפון התגלה כי כוח שמירת השלום של האו"ם נכשל בתפקידו למנוע את התבססות חזבאללה בדרום לבנון. אם כך, כיצד על ישראל לפעול בדיון על הארכת מנדט הכוח, שייערך בקרוב?
22/05/25
REUTERS
שעת כושר להכבדת הלחץ על חזבאללה
לאחר המערכה של צה"ל בלבנון, וברקע הפגיעה הקשה בציר השיעי והלחצים מבית ומחוץ, חזבאללה חלש מתמיד – ועל ישראל לפעול לניצול ההזדמנויות שהמצב מייצר לה
05/05/25
מפה אינטראקטיבית: החזית הלבנונית
מפה זו כוללת תיעוד של התקיפות הישראליות בלבנון ואת תקיפות חזבאללה בישראל במהלך מלחמת חרבות ברזל, לרבות מבצע "חיצי הצפון". המפה אף מסמנת אזורים בהם נרשמו הפרות של הסכם הפסקת האש, וכן את חמשת מוצבי צה"ל הממוקמים מצפון לקו הכחול. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר, בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
09/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.