משמר לאומי ישראלי? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על משמר לאומי ישראלי?

משמר לאומי ישראלי?

כחלק מהפקת הלקחים ממהומות מאי 21' הוכרז לאחרונה על הקמת "המשמר הישראלי". למעשה, מדובר בחיזוק של מג"ב על ידי שוטרים - לוחמים ומתנדבים. המהלך ראוי וחיוני, לא פחות מחיזוקה הכמותי והאיכותי של המשטרה הכחולה. אך חיוני לא פחות הוא הקמה של "משמר לאומי" אמיתי, שיידע להעניק סיוע אפקטיבי בכל מצבי החרום ואסונות, מהטבע ומידי אדם

מבט על, גיליון 1615, 3 ביולי 2022

English
מאיר אלרן

לאחרונה הוכרזה השקת "המשמר הישראלי", שעיקרו, לפחות בשלב זה, חיזוק ניכר ונחוץ של מג"ב בכוחות סדירים ובמילואים לשם טיוב המענה המבצעי לניהול הפרות סדר ניכרות, על פי הלקחים שהופקו בעקבות מהומות מאי 21', בעיקר בין אזרחים ערבים ליהודים. חיזוק מג"ב הינו מהלך חיוני וחשוב מאוד, בעיקר אם ייושם באופן מושכל גם במישור האיכותי, בהקשר להצטיידות הולמת בטכנולוגיות מתקדמות ולהתאמת המשאב האנושי למשימות הנוספות. זאת, בעיקר לנוכח הצורך הצפוי להפעיל לוחמים של פלוגות מג"ב, המנוסות ומיומנות בפעולה נגד הפרות סדר ופיגועים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, בנסיבות של חיכוך חריף ואלים בין קבוצות ניצות של אזרחים ישראלים. גם כך, הכותרת "משמר לאומי", כמקובל בעולם, בה נעשה שימוש בהקשר למהלך הנוכח, אינה משקפת כראוי את המהלך הנוכחי ומסיטה את תשומת הלב מהצורך הדחוף לבנות בישראל מערך מדינתי מלא ואינטגרטיבי, שידע לנהל בתווך האזרחי הפרעות ואסונות מגוונים וצפויים.    


ראש הממשלה, השר לביטחון פנים ומפכ"ל משטרת ישראל הודיעו ב-21 ביוני, 2022, על השקת "המשמר הישראלי", המכונה גם "המשמר הלאומי", שיפעל כחלק ממשמר הגבול (להלן מג"ב), כזרוע של משטרת ישראל. מקורה של ההחלטה במהומות מאי 21', שהתבטאו בהפרות סדר נרחבות ובחיכוך אלים בין ערבים ליהודים בעיקר בערים מעורבות ובצירי התנועה במרחבים הבדואים בנגב. אלה - והתהודה התקשורתית שנוצרה סביבם - תרמו רבות לתחושת היעדר ביטחון ושליטה בתווך האזרחי במדינת ישראל ועקב כך לחיפוש מענה אכיפתי משופר לתרחישים מוכרים של הפרות הסדר הציבורי. זאת, בדגש על הלקח המרכזי של אירועי מאי – הצורך בחיזוק ניכר של כוח משטרתי שיספק תגובה מהירה ואפקטיבית להתפרצויות של הפרעות סדר קיצוניות במספר זירות, בדגש על התנגשויות אלימות במרחב הערבי - יהודי.

המתווה הארגוני של המשמר הישראלי ב-מג"ב אמור להתבסס במהלך שיימשך שנתיים על:

  • מפקדה משימתית חזקה, שתרכז את הפעולות הנדרשות לבניין הכוח ולהפעלתו בתחומי ביטחון הפנים,
  • הכפלה בחטיבה נוספת של הכוח הסדיר של החטיבה הטקטית הקיימת של מג"ב, המתאפיינת בזמינות גבוהה של פלוגות מיומנות להתמודדות עם הפרות סדר למיניהן.
  • הכפלת כוח המילואים של מג"ב בחטיבה נוספת לחירום.
  • הגדלת כוח המתנדבים הקיים של מג"ב ("מתמיד") המונה עתה כ-8,000 איש, על בסיס התנדבות אישית (ולא של ארגונים אזרחיים). המתנדבים פועלים בשגרה במסגרת המרחבים הטריטוריאליים של מג"ב. חלק מהמתנדבים הנוספים, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל, יכללו ב"פלוגות חוד", שיוקמו ככוח מצויד ומיומן לתגובה מהירה. נדגיש כי הפעלת מתנדבים בעת חירום של הפרות סדר קיצוניות, בכלל זאת מול אזרחים ערבים, יכולה להיות מאתגרת ובכל מקרה מחייבת נהלים קשיחים וליווי מקצועי צמוד.

כוחות מג''ב במהלך המהומות בלוד, מאי 2021 |

במקביל מתקיימים שני מהלכים נוספים, האמורים להעצים את יכולות האכיפה מול הפרות סדר ציבורי:

  • כוונה להגדיל את מספר המתנדבים של המשטרה הכחולה, הפועלים במסגרת המשמר האזרחי בתחנות הקיימות, בין היתר לצורך חיזוק תחושת הביטחון של הציבור בשגרה. זאת, בנוסף להגדלת היקף כוח האדם במשטרה למשימות הקשורות להתמודדות עם האלימות והפשיעה בחברה הערבית.
  • בצה"ל מוקמות, כלקח מאירועי מאי 21', 12 פלוגות מילואים למשימות ביטחון פנים, שיופעלו במסגרת פיקוד העורף, ועוד ארבע פלוגות מילואים בפיקוד הצפון והדרו. עיקר ייעודן הוא שמירת הביטחון בצירי תנועה עיקריים, על מנת לאפשר לצה"ל הנעת כוחות בחירום ללא הפרעה.

ההחלטה בדבר החיזוק הניכר של מג"ב הינה נכונה וחשובה, גם בלי קשר להתפרעויות שאירעו בשנה שעברה. היא ראויה מאוד, בעיקר משום שמשטרת ישראל כולה אינה חזקה דיה, כמותית ואיכותית, להתמודד עם קשת האיומים והמשימות הייחודיות שהחברה והמציאות הישראלית מציבות בפניה. חיזוק מג"ב, בעיקר אם ילווה בחיזוק מקביל במשטרה הכחולה, הינו אינטרס ישראלי מהמעלה הראשונה, לא רק בהיבט של רכיבי ביטחון הפנים, אלא גם לשם שמירת המשילות, היציבות והחוסן החברתי של המדינה. לעניין חשוב זה יש להעניק דחיפות ועדיפות לאומית ראשונה במעלה, כולל על חשבון המשאבים המוקצים למערכת הביטחון המופקדת על הגנה מפני איומים חיצוניים.

קונקרטית, לעניין ההחלטה הנוכחית על חיזוק מג"ב יש משמעויות מפליגות במספר תחומים: הרתעה, מענה אפקטיבי, משילות משופרת, פעילות בשגרה ועתודה להתמודדות עם אסונות. וביתר פירוט: 1) הוא יספק הרתעה ברמה הלאומית מול אלה הזוממים הפרעות סדר אלימות, 2) הוא ישמש מענה מקצועי הולם ומידי להפרעות מסוגים שונים של הסדר הציבורי בתווך האזרחי, 3) הוא יחזק את המשילות במרחבים בהם היא מעורערת וכן את תחושת הביטחון של הציבור, 4) הוא יאפשר למשטרה להתרכז במשימות הליבה המסורתיות שלה בשגרה, המופרעות תדיר על ידי אירועים חוזרים ונשנים של הפרעות סדר ומצבי חירום, ו-5) הוא עשוי להוות עתודה זמינה לקראת אירועים של אסונות המוניים, המחייבים מעורבות משטרתית רחבה, כחלק ממשימותיה של המשטרה.

להגדלת היקף הכוח של מג"ב חייבת להצטרף גם העצמה איכותית. דווקא החיכוך הצפוי של שוטרי מג"ב בתווך האזרחי הישראלי, כולל במרחב הערבי, מחייב רגישות מיוחדת והפעלה חכמה של הכוח, שעיקרה ריסון והתמקדות במפירי הסדר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. לצורך העניין, יש להבטיח שיפור איכותי ביכולות המודיעין ובהצטיידות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים של מג"ב. בנוסף, יש לקדם תהליכי עומק של מיון ושיפור בהכשרת הכוח ובהדרכה ממוקדת שלו, כולל ליווי צמוד של הלוחמים בפעולתם בתווך האזרחי. כיום, עיקר פעילות מג"ב מתקיימת בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, בהקשר להפרות סדר חמורות המלוות סיכון לפיגועים. מנגד, בתווך האזרחי בישראל מדובר במשימות בעלות אופי שונה לחלוטין, המחייבות גמישות הנדרשת במעבר המהיר ממשימה אחת למשימה אחרת לגמרי, זהירות ושיקול דעת, במפגש המאתגר עם אזרחי המדינה, נורמטיבים ושאינם נורמטיבים.

התפרעויות בלוד, מאי 2021 |

כל אלה עומדים עתה לפתחה של מפקדת מג"ב, הצריכה לבנות את הכוח בצורה מושכלת, כך שיהיה אפקטיבי בזירות ההפעלה השונות, במעברים המהירים מזירה לזירה ומאתגר לאתגר, המחייבים הפעלת כוח בהתאם לצרכים. רק כך יענה מג"ב על הציפיות הגבוהות המלוות את המהלך הנוכחי.

כל זה חשוב מאוד לכשעצמו, אך לא מספיק. ההתמקדות בחיזוק מג"ב לצורך התמודדות עם הפרות סדר בתווך האזרחי בישראל אינו מצדיק את הכותרת המחייבת והמטעה, המושמעת תדיר, של "משמר לאומי". למעשה, הוחמצה כאן הזדמנות חשובה לייצר במקביל גם מסגרת תפיסתית חדשה ורחבה, שהינה תנאי להקמה של מערכת מדינתית חיונית, שייעודה להתמודד בהצלחה עם כל רכיביהן של הפרעות רלוונטיות צפויות בתווך האזרחי הישראלי, מהטבע ומידי אדם. בעוד שלישראל יש מערכת משומנת וחזקה לצורך התמודדות עם איומי מלחמה מבחוץ, אין לה מערכת מסודרת מקבילה להתמודד עם האיומים המגוונים הצפויים במרחבי ביטחון הפנים. איומים מגוונים אלה גוברים ומחייבים מענה מלא. ניסיון להציג את המהלך החשוב של חיזוק מג"ב והעצמת יכולותיו כאילו הוא מענה מלא להפרעות קיצון הינו בחזקת יצירת אשליה.

לכן, המהלך הנוכחי מול מג"ב יכול וצריך לשמש שלב פתיחה למהלך אסטרטגי מלא להקמת מערך דוגמת המשמר הלאומי בארצות הברית או ז'נדרמריה במדינות אחרות. מהלך כזה יצטרך לתת מענה מדינתי הולם לכלל האיומים בתווך האזרחי בישראל. ישתתפו בו, בצורה אינטגרטיבית, כלל הגורמים העוסקים בקשת המלאה של תרחישי החירום הלאומי: בהיערכות המקדימה לפני התרחשות ההפרעה, במהלכה ולאחריה, כולל בשלב המאתגר של שיקום מערכתי והבראת המשק. מהלך חיוני כולל כזה אמור להתבסס על הרכיבים העיקריים הבאים:

  • גיבוש תפיסה לאומית מוסכמת, רב-מערכתית ואינטגרטיבית, להתמודדות הולמת עם אסונות המוניים והפרעות מידי אדם ומהטבע, החל מאיומים גוברים של מלחמות בתווך האזרחי, דרך מהומות אזרחיות, וכלה ברעידות אדמה קשות ואסונות אחרים,
  • קביעה בחקיקה של אחריות וסמכות מדינית ומקצועית להובלה ולניהול מאוזן ומיטבי של המערכת המדינתית העתידית ושל רכיביה ברמה הממשלתית, ברשויות המקומיות, בחברה האזרחית ובמשק, כולל הזיקות הנחוצות בין הגורמים האזרחיים, המשטרתיים והצבאיים,
  • ווידוא של תיאום מיטבי, שיתופיות ושילוביות מהודקת בין הגורמים השונים בכל שלבי הניהול בעת אסונות המוניים, על בסיס של רשות לאומית מקצועית חזקה, בעלת סמכויות מוגדרות בחוק ויכולות להפעיל את ולפקח על גורמי המשנה המקצועיים,
  • חיזוק המנגנונים הקיימים, ובראשם משטרת ישראל, באורח שיאפשר להם להתמודד בהצלחה במגוון התרחישים הרלוונטיים לחירום, על פי תכנית עבודה רב שנתית סדורה, מתוקצבת ומפוקחת,
  • קביעת מסגרות להישענות על משאבי צה"ל במקרי קיצון, כמסייע ראשי למערכות הקיימות.

במסגרת חיונית עתידית ובלתי נמנעת כזו יבואו לידי ביטוי מלא והולם התכנים של "המשמר הלאומי", שרק חלק ממשימותיו יהוו אלה שעליהם הוחלט עתה במסגרת חיזוקו של מג"ב.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Foto Olimpik via Reuters Connect
חוסן לאומי במבחן ההתפנות האזרחית הנרחבת במלחמת חרבות ברזל
חוסן מוגדר כיכולתה של מערכת להתמודד בהצלחה עם הפרעה קשה, לקיים רציפות תפקודית במהלכה, להתאושש ממנה ולצמוח. קובץ מאמרים זה הוא תוצר של סמינר למידה שעסק בסוגיות החוסן הלאומי החברתי בצל ההתפנות האזרחית במלחמת חרבות ברזל. הקובץ משלב בין ידע, תובנות ומסקנות של חוקרי חוסן לבין אלו של אנשי מעשה בתחום הפינוי וההתפנות. הוא מבטא מגוון תפיסות ופרשנויות של החוסן בתצורותיו השונות, כפי שהוא בא ליד ביטוי בעת המלחמה הקשה, על רקע טראומה קולקטיבית נמשכת. בקובץ שלושה שערים. השער הראשון כולל מגוון מאמרים בדבר הקשר בין ההתפנות כהפרעה מכוננת ומתמשכת לבין החוסן כמאפיין את יכולתן של הקהילות המתפנות ושל החברה הישראלית בכללה ליצור מידה של רציפות תפקודית תוך כדי המלחמה, ולהתחיל להתאושש ממנה. בשער השני מאמרים המנתחים את השלכות ההתפנות מיישובי הנגב המערבי ומיישובי קו העימות בצפון בתחילת המלחמה על חוסנן של הקהילות השונות. השער השלישי מתמקד באלתורי מערכת החינוך במסגרת ההתפנות הנרחבת הבלתי צפויה, נוכח חשיבותה המיוחדת לצעירים המתפנים והשלכותיה על חוסנן של המשפחות ושל הקהילות הנפגעות. כל אלה מאפשרים להבין תופעות חברתיות עמוקות ומעצבות מציאות בתנאי הפרעה קשה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והם משקפים חוויה אישית ולאומית משמעותית לישראלים המושפעים ברמה האישית, הרעיונית והפוליטית מן המלחמה המיוחדת הנוכחית ומן האתגרים שהציבה.
07/04/25
Shutterstock
"חבר מביא חבר" בצה"ל? הטיית הדמיון והשפעתה על הקבעון המחשבתי
בחינת המינויים במטכ"ל בחמשת העשורים האחרונים מצביעה על מינוי שכיח של יוצאי צנחנים וסיירת מטכ"ל לתפקידים משמעותיים. מהן ההשלכות של הדבר על "הקונספציה" – ומה על הרמטכ"ל הנכנס ללמוד מכך?
30/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.