לקראת חזרה להסכם הגרעין-משמעויות לישראל-המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על לקראת חזרה להסכם הגרעין - משמעויות לישראל

לקראת חזרה להסכם הגרעין - משמעויות לישראל

המבחן הראשון ליחסי ישראל וממשל ביידן: הנשיא הנכנס מתכוון לקדם את חזרת ארה"ב להסכם הגרעין – ולתגובת ישראל עשויה להיות השפעה על ארבע השנים הקרובות. מה צריכים לעשות בירושלים בתגובה לכוונה האמריקאית?

מבט על, גיליון 1423, 11 בינואר 2021

English
אלדד שביט
סימה שיין

בכירי הממשל הנבחר בארצות הברית מבהירים כי בכוונתם לקדם חזרה להסכם הגרעין עם איראן, כולל ביטול הסנקציות, אם איראן תחזור למחויבויותיה על פי ההסכם. איראן מצידה מבהירה שאין מקום למשא ומתן על הסכם משופר והעלתה את אחוז העשרה של האורניום באתר פורדו עד 20 אחוזים, כאמצעי לחץ על ביידן. מסתמן שישראל בחרה לפי שעה להתעמת פומבית עם עמדת הממשל הנכנס, על פני אימוץ דרך שתאפשר מצד אחד להציג הסתייגויות לגיטימיות, אך גם להעלות הצעות קונסטרוקטיביות. בין השאר ניתן להציע לוושינגטון להתקדם בצעדי ביניים כך שייוותרו בידי הממשל קלפי לחץ להמשך, וכן להציע לו להתנות את הסרת סנקציות בהתחייבות איראנית לדיאלוג בדבר שיפור ההסכם. אולם, ככל שישראל תתנגד בהחלטיות ובקולניות למדיניות הממשל, כך יגבר הסיכוי שהוא ימהר לממש את כוונותיו מול איראן כדי לקבוע עובדה. כך או כך, אין טעם לנקוט שוב ניסיון למנוע מהממשל מלקדם את מדיניותו – מדיניות שנכשלה בעבר – ולקוות הפעם לתוצאה טובה יותר. התנהלות ישראל ויוזמות שתעלה צפויות להגדיר במידה רבה את טיב היחסים בין שני הממשלים לאורך זמן, את היקף הקשב לעמדותיה של ישראל ואת טווח השפעתה על האסטרטגיה האמריקאית.


לקראת תחילת כהונתו של הממשל החדש בארצות הברית, הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שר החוץ המיועד, טוני בלינקן, והיועץ לביטחון לאומי המיועד, ג'ייק סאליבן, ממשיכים להדגיש כי בכוונתם לקדם חזרה להסכם הגרעין, ובכלל זאת את ביטול הסנקציות שהוטלו על איראן על ידי ממשל טראמפ. וזאת, אם איראן מצידה תחזור לציית במלואן למחויבויותיה על פי ההסכם. הדוברים האמריקאים מציינים כי החזרה תאפשר לאחר מכן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיאריך את תוקף המגבלות המוטלות על איראן. ביידן הדגיש בראיון עיתונאי את חשיבותן של ההגבלות על העשרת אורניום והוסיף כי יש לדון גם בסוגיית הטילים ובפעילותה הבעייתית של איראן ברחבי המזרח התיכון. האמצעים האמורים לשכנע את איראן לשוב למשא ומתן על הסכם חדש אינם מפורטים, אך מודגש כי אם איראן תסרב לעשות כן היא תמצא את עצמה שוב תחת מנוף הלחץ המוכח של הסנקציות.

השותפות הנוספות להסכם הגרעין, כולל האירופאיות - צרפת, בריטניה, גרמניה – וכן ואיראן, הדגישו בהצהרה משותפת של שרי החוץ שלהן כי הן מכירות באפשרות של חזרת ארצות הברית להסכם ומבטיחות לשתף פעולה עם מאמץ זה. קודם לכן הדגישו גורמים אירופים כי ארצות הברית ואיראן צריכות לחזור לציית להסכם ורק לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל לדבר על הסכם חדש.

בה בעת, איראן חוזרת ומבהירה, בדרגים הבכירים ביותר, כי אין בכוונתה לנהל משא ומתן מחודש על ההסכם אך תחזור למחויבויותיה אם יוסרו הסנקציות. במקביל, טהראן ממשיכה לנקוט צעדים מסלימים וכבר הודיעה כי החלה להעשיר אורניום עד ל-20 אחוזים במתקן ההעשרה שבפורדו.

Incoming Nat'l Security Adviser @jakejsullivan was instrumental in laying groundwork for the Iran nuclear deal. Does he think the US & Iran can get back in it?

And how will @JoeBiden approach Afghanistan & the Taliban?

Pt. 3 of my conversation w/ Sullivan, from today's show: pic.twitter.com/QZDUYC13lo

— Fareed Zakaria (@FareedZakaria) January 3, 2021

ישראל מצידה, מבהירה את התנגדותה לחזרה להסכם. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם וצריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת, כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני". נראה כי לפי שעה, מול הנחישות שמפגינים בכירי הממשל החדש לחזור להסכם, ירושלים בחרה להתעמת עימם ואף בפומבי, וזאת במקום לאמץ גישה ראלית יותר שתאפשר מצד אחד להציג הסתייגויות לגיטימיות ובה בעת תלווה בהצעות קונסטרוקטיביות שאפשר שתימצא להן אוזן כרויה בוושינגטון. ואולם, שינוי הממשל בארצות הברית ובפרט עמדתו בסוגיית הגרעין ובשאלת הסכם הגרעין מחייבים את ישראל לגבש מחדש את האסטרטגיה שלה בהקשרים אלה, שהם כה חשובים לביטחונה הלאומי.

גם אם בכירי הממשל מעוניינים קודם לכל לשקם את ההסכם ולאחר מכן לפעול כדי לשפרו, הם עדיין מתלבטים לגבי הדרכים לקדם זאת והם מגלים נכונות לדון ולהתייעץ עם בעלות הברית במזרח התיכון. זאת, מתוך האינטרס הברור לנסות ולגייס תמיכה מצד ישראל ומדינות המפרץ במדיניות ובמהלכים הנגזרים ממנה, הן לגופו של עניין והן כחלק מהצורך לגייס תמיכה בקונגרס.

לישראל ולמדינות המפרץ עניין משותף למנוע הסרה מלאה של הסנקציות במהירות ובלי תמורה הולמת מצד איראן. לפיכך, יש מקום לתאם עמדות ולהציגן בנפרד וביחד לממשל ביידן. בהקשר זה, על ישראל לקחת בחשבון שלושה עניינים מרכזיים: הראשון, חולשת מעמדן של מדינות המפרץ, ובעיקר של ערב הסעודית, בקרב אנשי הממשל הנכנס ובכלל זאת בעיני ביידן עצמו, כמו גם בקונגרס (גם בקרב חלק מהנציגים הרפובליקאים); השני, מדינות המפרץ חוששות מאיראן ומעדיפות נקיטת צעדים שלא יובילו למלחמה שבה הן תפגענה; והשלישי, סדר העדיפויות האזורי של ישראל והמפרציות שונה, בעוד ישראל רואה בהתבססות האיראנית בסוריה ובסיוע שאיראן מגישה לחיזבאללה נושא מרכזי על סדר יומה הביטחוני, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות רואות בהתבססות האיראנית בעיראק ובסיוע לח'ותים בתימן מקור עיקרי לחשש.

ראש הממשלה נתניהו מתיחחס לחזרה להסכם הגרעין עם איראן, נובמבר 2020 (החל מ-7:50)

גם אם קיימת הלימה בין יעדיו של ממשל ביידן לאלה של ישראל – חתירה לבלימת התקדמותה של תוכנית הגרעין וחסימת דרכה של איראן בדרך לגרעין צבאי – בין שתי המדינות ניכר פער בנוגע לתהליך לקראת השגת היעד: ארצות הברית רוצה לחזור מהר להסכם הגרעין, בעוד ישראל חותרת לכך שארצות הברית תנצל את מנופי הסנקציות שיצר ממשל טראמפ כדי להמשיך וללחוץ על איראן לגשת למשא ומתן שיביא לשיפור ההסכם; בניגוד לעמדת ישראל, אנשי ביידן גורסים שהוכח שארצות הברית יכולה בכוחות עצמה ובקלות יחסית לחזור לסנקציות אם איראן תימנע בהמשך מדיון בשיפורו; ארצות הברית רוצה להתמקד בגרעין ובמקביל אולי להוביל מסלול שבמסגרתו יידונו נושאים אזוריים; ישראל חוששת שהסכם בנושא גרעין בלבד ימנע הידרשות לסוגיות הקשורות במדיניותה האזורית של איראן.

לישראל לגיטימציה להציג לממשל החדש את עמדתה, שלפיה חזרה ללא תנאי להסכם תקל את הלחצים מעל איראן ובפועל יאבדו מנופי הלחץ ותיחסם כל אפשרות לשכנע את איראן לקבל שינויים בהסכם, שבראיית ישראל הם הכרחיים. על כן, חשוב שהצעות ישראליות ינוסחו באורח חיובי (מה ניתן לעשות), ולא רק על דרך השלילה (מה אסור לעשות). במקום חזרה מלאה להסכם, ניתן להציע לממשל לקדם בשלב בראשון הקפאה של המצב הנוכחי תמורת הקלות ביצוא נפט איראני, וזאת במקביל לתחילת דיון בסוגיות בעיתיות בהסכם על מנת לשפרו. אמנם טהראן מאיימת כי תדחה כל הצעה שאינה חזרה אמריקאית מלאה להסכם, אך יתכן שתתקשה לסרב להצעה שקבלתה תקנה לה תועלות פיננסיות.

אם הממשל ידבק בכוונתו לחזור מיידית להסכם, ישראל תוכל להציע שלאיראן תוצג דרישה אמריקאית להתחייב לדיון המשך בסעיפי ההסכם, בדגש על שלוש נקודות עיקריות; הארכה של ה-SUNSET לפחות ל-30 שנה, ובתוך כך כל חמש שנים בחינה של ההקפדה על סעיפי ההסכם ואפשרות להארכה; הקפאת מחקר ופיתוח של צנטריפוגות חדשות והעמקת הפיקוח מטעם סבא"א.

הדיונים על הסכם הגרעין בתקופת ממשל אובמה |

מבחינת ישראל סוגיית הגרעין מצויה בעדיפות עליונה על פני סוגיות אחרות הקשורות באיראן, ולפיכך התעקשות על הכללתן במשא ומתן עם איראן עלולה לטרפד את היכולת להגיע במהירות להסכמות בתחום הגרעין. יתר על כן, החיבור בין סוגיית הגרעין לסוגיות אזוריות עלול לדרבן ניסיונות לקדם טיפול בהן על חשבון הגרעין. בכל מקרה, נראה כי הממשל החדש עדין מתלבט לגבי הדרך הנכונה לכלול את סוגיית ארסנל הטילים של איראן ואת פעילותה האזורית בהסכמים עתידיים. בכל מיקרה, חשוב כי ארצות הברית תבהיר לאיראן שפעילותה נגד אינטרסים אמריקאיים ושל בעלות בריתה של ארצות הברית באזור תיתקל בתגובה חריפה - בלי קשר לשיח שיתקיים בנושא הגרעין.

אולם, גם אם לישראל הזכות להציג את האינטרסים שלה, עדיין חשוב כיצד תעשה זאת. ניהול קמפיין פומבי במקום שיח ענייני ודיסקרטי צפוי לגלוש לעימות, שאינו רצוי לירושלים ולוושינגטון כאחת, בוודאי בתחילת כהונתו של הממשל החדש. האינטרס של ישראל הוא קודם כל למנוע פגיעה ביחסים ובאמון ההדדי,  תוך הסתכנות בפגיעה בהשפעתה העתידית על המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן. יתר על כן, מתן פומבי לחילוקי הדעות עלול להעכיר את יחסי ישראל-ארצות הברית לאורך תקופת כהונתו של ממשל ביידן ולהקרין על היכולת של ישראל להשפיע על קבלת ההחלטות בוושינגטון גם בסוגיות אחרות, שאינן קשורות לאתגר הגרעין האיראני.

בשורה התחתונה, ככל שהדרישות של ישראל תהיינה סבירות, תוך התחשבות בעמדותיו של הממשל האמריקאי הנכנס והאינטרסים שלו, ותוצגנה בדיפלומטיות ולא בלעומתיות, יגבר הסיכוי כי יימצא להן קשב בוושינגטון. מנגד, ככל שישראל תתנגד בהחלטיות ובקולניות לגישת הממשל, כך תגבר האפשרות כי הוא ימהר לממש את כוונותיו כדי לקבוע עובדה. כך או כך, גם אם ממשל ביידן יתעקש לממש את כוונתו לחזור לאלתר להסכם, אין טעם לאמץ שוב גישה שכבר נכשלה בעבר ולקוות הפעם לתוצאה טובה יותר. בתרחיש כזה שסבירותו גבוהה חשוב שישראל תמקד את עיקר מאמציה להבטיח את השפעתה בגיבוש האסטרטגיה לקידום – כפי שהבטיחו בכירי הממשל החדש -  מו"מ על הסכם חדש מיד לאחר מכן. בכל מיקרה, התנהלותה של ישראל ויוזמות שתנקוט בהקשר לעמדה האמריקאית בסוגיית הגרעין האיראני צפויות להגדיר במידה רבה את טיב היחסים בין שני הממשלים לאורך זמן, את היקף הקשב בוושינגטון לעמדותיה ואת טווח השפעתה על האסטרטגיה והמדיניות האמריקאית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הבריתתוכנית השלום של טראמפאיראן – גרעין וצבא
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.