שנה לגל המחאה באיראן: הערכת מצב - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על שנה לגל המחאה באיראן: הערכת מצב

שנה לגל המחאה באיראן: הערכת מצב

מבט על, גיליון 1118, 19 בדצמבר 2018

English
רז צימט
הבאזאר הגדול בטהראן, 25 ביוני 2018.

גל המחאות הנמשך, שפרץ בדצמבר 2017 – ינואר 2018 בעשרות ערים באיראן, מצביע על עוצמת התסכול הציבורי על רקע החרפת המשבר הכלכלי והתרחבות הפער בין הציבור למשטר, והוא ניזון מחוסר אמון גובר מצד האזרחים כלפי הממסד הפוליטי ומכישלון המשטר לספק פתרונות למצוקות האזרחים. בעיות היסוד שמהן סובלת הרפובליקה האסלאמית מגלמות פוטנציאל שעשוי להעצים בעתיד את תנועת המחאה. עם זאת, הפיכתה לאיום משמעותי על יציבות המשטר תלויה ביכולתה להתגבר על חולשותיה הבסיסיות, בחבירת מעמד הביניים לפועלים, בשיפור יכולות הארגון ברמה הלאומית ובהעלאת דרישות פוליטיות המערערות על עצם קיומו של המשטר האסלאמי. איראן כבר ניצבה בעבר בפני אתגרים כלכליים משמעותיים, הציבור האיראני פיתח במהלך השנים יכולת הסתגלות למשבר הכלכלי ולרשות המשטר עדיין עומדים אמצעי דיכוי רבים למקרה של התרחבות המחאה. בשלב זה, נראה כי אין ביכולתו של המשטר למנוע את המשך המחאה, אך גם אין ביכולתם של המפגינים לערער את יסודות המשטר.


גל המחאה, שפרץ בדצמבר 2017 - ינואר 2018 בעשרות ערים באיראן, דעך אומנם לאחר כשבועיים, אך נמשך, גם אם בעוצמה פחותה ובהיקף מצומצם יותר, לאורך השנה האחרונה. מראשית 2018 התקיימו הפגנות ושביתות ברחבי המדינה, רובן במחאה על המשבר הכלכלי המחריף, יוקר המחיה, הלנת שכרם של פועלים וקריסת קרנות הפנסיה. המחאה הקיפה, בין היתר, אלפי נהגי משאיות שפתחו בשביתה במחאה על תנאי העסקתם; סוחרים בבאזאר של טהראן, שמחו על הקריסה הנמשכת בערך המטבע המקומי (ריאל); מורים, שדרשו להעלות את שכרם בשיעור של 20 אחוזים ולשחרר כמה ממנהיגי האיגוד המקצועי שלהם, שנעצרו במהלך ההפגנות; פועלים בשני מפעלים במחוז ח'וזסתאן שבדרום-מערב איראן, ממפעל סוכר  בעיר שוש וממפעל פלדה  בעיר אהואז, שמחו על הלנת שכרם.

גל המחאות הנמשך מצביע על עוצמת התסכול הציבורי על רקע החרפת המשבר הכלכלי והתרחבות הפער בין הציבור למשטר, והוא ניזון מחוסר אמון גובר מצד האזרחים כלפי הממסד הפוליטי ומכישלון המשטר לספק פתרונות למצוקות האזרחים. עוד בטרם כניסת הסנקציות הכלכליות לתוקף באוגוסט ובנובמבר 2018 העמיק משבר מטבע החוץ, האינפלציה הואצה והיקף ההשקעות הזרות נפגע. בנובמבר העריך הבנק המרכזי האיראני את שיעור האינפלציה ב-18.4 אחוזים ועל-פי הערכת קרן המטבע העולמית צפויה האינפלציה באיראן לעלות בשנת 2019 לרמה של יותר מ-34 אחוזים. גם שיעור האבטלה, העומד כבר כיום על 12 אחוזים (ולמעלה מ-40 אחוזים בקרב צעירים בוגרי אוניברסיטאות), עשוי לעלות עוד  בעקבות הירידה המשמעותית בצמיחה הכלכלית ובזרם ההשקעות הזרות. שר העבודה והרווחה, עלי רביעי, העריך באוגוסט 2018 כי בעקבות הסנקציות החדשות וסגירתם של מפעלים רבים, יאבדו כמיליון אזרחים איראנים את מקום עבודתם.

הירידה המשמעותית בערך המטבע והעלייה באינפלציה מחייבות את הממשלה לפצות את האזרחים על השחיקה הדרמטית בכוח הקנייה שלהם. לקראת הגשת הצעת התקציב לשנה האיראנית החדשה, מקיימים בשבועות האחרונים נציגי הממשלה והמג'לס דיונים במטרה לבחון את היקף הפיצוי לאזרחים, במיוחד לשכבות החלשות. הממשלה הניצבת בפני לחצים פוליטיים בדרישה לפצות את הפועלים על שחיקת שכרם תאלץ, ככל הנראה, להסכים להעלאת השכר בשיעור של כ-20 אחוזים, אך גם העלאה כזו לא תפצה על התייקרות המחירים. מצבם של בני המעמד הבינוני עשוי להיות קשה אף יותר, משום שבשונה מהשכבות החלשות, הם לא יזכו לפיצוי בצורת קצבאות וייאלצו לשאת בעיקר הנטל הכלכלי.

התגובות בציבור להשבת הסנקציות, כפי שהן משתקפות ברשתות החברתיות, מבטאות חשש גובר מהחרפת המשבר הכלכלי. בדומה לתגובות לסנקציות שהוטלו על איראן בעבר, משקפות התגובות לסבב הסנקציות הנוכחי הסתייגות ציבורית מעצם השימוש בסנקציות כאמצעי להשגת יעדים פוליטיים ולכפיית תכתיבי המערב על איראן. רבים מאזרחי איראן דוחים את טענת הממשל האמריקאי כי הסנקציות נועדו לפגוע בראש וראשונה במשטר ומדגישים כי פגיעתן הקשה מורגשת בעיקר בקרב האזרחים הפשוטים, שיכולתם להתמודד עם הסנקציות פחותה משמעותית מזו של בכירי המשטר ומקורביהם. עם זאת, הציבור האיראני נחלק בדעותיו ביחס לזהות הנושא באחריות למצב שנוצר. בעוד שרבים תולים בממשל האמריקאי, ובעיקר בנשיא טראמפ, את האחריות למצבם הקשה, אחרים מפנים את עיקר האשמה כלפי הממשלה, שבראייתם אינה עושה די על מנת לפתור את מצוקות האזרחים.

במקביל ניתן להצביע על תחושת ייאוש גוברת בציבור לנוכח המצב, במיוחד על רקע הציפיות לשיפור כלכלי, שהתעוררו בעקבות הסכם הגרעין, והתבדו. העיתונאי והפעיל הרפורמיסטי, עבאס עבדי, התייחס באחרונה בכנס שנערך באוניברסיטת טהראן לתוצאות סקרי דעת קהל, המעידות על עוצמת הייאוש בקרב האזרחים. כ-85 אחוזים מהנשאלים הביעו ייאוש ביחס לעתידם ולסיכוי ששלטונות איראן ימצאו פתרון למשבר. הסקרים גם מצביעים על העמקת הניכור בין הציבור למשטר ולאנשי הדת. זה מתבטא, למשל, בהאצת תהליכי החילון בחברה האיראנית. כ-50 אחוזים מהנשאלים הודו כי אינם צמים ברמדאן.

הגם שהמשבר הכלכלי המחריף והניכור המתרחב בין האזרחים, ובעיקר הצעירים, למוסדות המשטר מזינים את המחאה הנמשכת, תנועת המחאה עדיין סובלת ממספר חולשות מרכזיות. ראשית, מדובר במחאה מזדמנת ובלתי רציפה. רוב ההפגנות והשביתות דועכות, בדרך כלל, כעבור מספר ימים או שבועות, אם בעקבות היענות חלקית מצד השלטונות לדרישות המפגינים ואם כתוצאה מדיכוי המחאה באמצעות שימוש מוגבל בכוח ומעצרים.

שנית, רוב המחאות הן מקומיות. לא קיימת הנהגה ברמה הארצית וברוב המקרים לא ניתן להצביע על תיאום או אף על שיתוף פעולה בין מגזרים שונים הנוטלים חלק במחאה (נשים, פועלים, מורים, סוחרי באזאר וכיו"ב).

שלישית, רוב המחאות מוגבלות מאוד בהיקפן. שורה של מחאות שהתארגנו בראשית 2018, כגון: מחאת נשים נגד כפיית הרעלה והתנגשויות אלימות בין כוחות הביטחון לחברי המסדר הצוּפי "נעמתוללה גונאבאדי", יצרו את הרושם כי מחסום הפחד מפני המשטר נשבר וכי קיימת אפשרות להתפרצות של אי-ציות אזרחי בהיקף נרחב. עם זאת, רוב המחאות דעכו תוך זמן קצר ורוב ההפגנות כיום מקיפות מאות או אלפי פועלים לכל היותר.

רביעית, המחאה ממשיכה לשאת אופי כלכלי. רוב ההפגנות פורצות על רקע דרישות כלכליות ותעסוקתיות ספציפיות, אף על פי שבחלק מהמקרים נשמעות גם סיסמאות בגנות המשטר. נראה כי יותר משהמחאה מכוונת למימוש יעדים פוליטיים, היא מכוונת להשגת יעדים כלכליים מוגבלים.

חמישית, מעמד הביניים העירוני, הנחשב עמוד השדרה של תנועות לשינוי פוליטי וחברתי באיראן, נותר בשלב זה ברובו מחוץ למעגל המחאה. זאת ועוד, לא זו בלבד שרוב המחאה מאורגנת על-ידי פועלים, אלא שמדובר בעיקר בעובדים שהצליחו להתארגן באופן חריג במסגרת איגודים מקצועיים עצמאיים, כגון מורים ועובדי מפעל הסוכר "הפת תאפה". מדובר במקרים בודדים, משום ששלטונות איראן אוסרים על פעילות איגודים מקצועיים עצמאיים ומתירים רק פעילות של איגודים "אסלאמיים" רשמיים, הפועלים בחסות המדינה ובאישור המעסיקים. פעילותם של איגודים מקצועיים עצמאיים מסייעת לחלק מהפועלים להתארגן למחאה, אך מדובר בתופעה חריגה יחסית.

שישית, המשטר האיראני עדיין מחזיק בידיו יכולות דיכוי משמעותיות ויעילות. גם הפגנות שגלשו לאלימות דוכאו תוך זמן קצר יחסית באמצעות כוחות ביטחון הפנים, מבלי שהיה צורך בהתערבות משמרות המהפכה. המשטר גם נהנה כבעבר מיכולתו להסיט לפחות חלק מהביקורת הציבורית כלפי הממשלה ולהציג את הנשיא כאחראי למשבר הכלכלי.

בסיכומו של דבר, החרפת המשבר הכלכלי לצד בעיות היסוד שמהן סובלת הרפובליקה האסלאמית מגלמות פוטנציאל, שעשוי להעצים בעתיד את תנועת המחאה. עם זאת, הפיכתה לאיום משמעותי על יציבות המשטר תלויה ביכולתה להתגבר על חולשותיה הבסיסיות, בחבירת מעמד הביניים לפועלים, בשיפור יכולות הארגון ברמה הלאומית ובהעלאת דרישות פוליטיות המערערות על עצם קיומו של המשטר האסלאמי. איראן כבר ניצבה בעבר בפני אתגרים כלכליים משמעותיים, הציבור האיראני פיתח במהלך השנים יכולת הסתגלות למשבר הכלכלי ולרשות המשטר עדיין עומדים אמצעי דיכוי רבים למקרה של התרחבות המחאה. בשלב זה, נראה כי אין ביכולתו של המשטר למנוע את המשך המחאה, אך גם אין ביכולתם של המפגינים לערער את יסודות המשטר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.