ממשלת רוחאני השנייה: בין דרישות הציבור לאילוצי הנשיא - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ממשלת רוחאני השנייה: בין דרישות הציבור לאילוצי הנשיא

ממשלת רוחאני השנייה: בין דרישות הציבור לאילוצי הנשיא

מבט על, גיליון 963, 10 באוגוסט 2017

English
רז צימט
רוחאני מגיע להשבעה. טהראן, 5 באוגוסט 2017

ממשלתו החדשה המוצעת של הנשיא חסן רוחאני מהווה עדות משמעותית ראשונה לכוונותיו, לסדרי העדיפויות שלו ולמגבלות כוחו. במהלך הרכבת הממשלה נאלץ הנשיא לאזן בין כוחות מנוגדים במערכת הפוליטית האיראנית. הרכב הממשלה משקף את רצונו למנוע עימות גלוי עם הממסד הדתי בהנהגת המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי ואת כוונתו להציב את הטיפול במשבר הכלכלי בראש סדר העדיפויות של ממשלתו, גם על חשבון רפורמות אזרחיות. התעלמותו מרוב דרישות הרפורמיסטים והימנעותו משילוב נשים ונציגי מיעוטים בממשלתו כבר מעוררות אכזבה וביקורת מצד חלקים נרחבים בציבור שתמך בו בבחירות האחרונות. עם זאת, התמיכה הציבורית בו תלויה במידה רבה במדיניותו בפועל ובהצלחתו לממש את הבטחותיו, בעיקר בתחום הכלכלי. הצבת הנושא הכלכלי בראש סדר העדיפויות של ממשלתו החדשה מחייבת שיתוף פעולה עם יתר מרכזי הכוח באיראן, ובראשם המנהיג העליון ומשמרות המהפכה. המשמעות היא כי לפחות בסוגיות חוץ וביטחון לא צפוי שינוי משמעותי במדיניות איראן.


ב-8 באוגוסט הציג הנשיא חסן רוחאני, שנבחר במאי לתקופת נשיאות שנייה, את ממשלתו לאישור הפרלמנט האיראני (מג'לס). במהלך הרכבת הממשלה נדרש הנשיא לאזן בין כוחות פוליטיים מנוגדים שהפעילו עליו לחצים כבדים. בדומה לממשלתו הראשונה, הממשלה המוצעת מורכבת ברובה מטכנוקרטים בעלי השכלה אקדמית רחבה. מבחינה פוליטית מזוהים רוב השרים המיועדים עם המחנה הפרגמטי, אף כי אינם אוחזים בעמדות רפורמיסטיות מובהקות. הממשלה אינה כוללת נשים או נציגים של המיעוטים האתניים-לשוניים הסונים (כורדים, באלוצ'ים או ערבים).

כמחצית משרי הממשלה היוצאת צפויים להישאר בתפקידם, ובראשם שר החוץ, מוחמד ג'ואד זריף; שר הפנים, עבד אל-רזא רחמאני פזלי, הנחשב מקורבו של יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני; ושר המודיעין, איש הדת השמרני סייד מחמוד עלוי. השארת זריף בתפקידו משקפת את רצונו של הנשיא להבטיח המשכיות במדיניות החוץ על בסיס חתירה לשיפור הקשרים עם הקהילה הבינלאומית בעקבות הסכם הגרעין ולהפגת המתחים בין איראן לשכנותיה בעולם הערבי. בתוך כך דיווחה התקשורת האיראנית על אודות שינויים מבניים צפויים במשרד החוץ, ובהם הקמת אגף כלכלי, שיפעל לשיפור הקשרים הכלכליים בין איראן לקהילה הבינלאומית, ואגף מדיני, שיהיה אחראי לניהול הקשרים עם ארצות הברית ואירופה. בכל מקרה, לא צפוי שינוי משמעותי במדיניות החוץ האיראנית מאחר שהמנהיג העליון הוא המרכז את עיקר הסמכות בעיצוב מדיניות החוץ ומשמרות המהפכה ממלאים תפקיד מרכזי בניהול מדיניותה האזורית של איראן.

השארת שרי הפנים והמודיעין בתפקיד, לעומת זאת, נובעת בעיקר מאילוצים פוליטיים. שני משרדי ממשלה אלה נחשבים לבעלי רגישות פוליטית וביטחונית מיוחדת ואיושם מחייב, לפיכך, תיאום עם לשכת המנהיג העליון. הרפורמיסטים דרשו מהנשיא להעביר מתפקידם את שרי הפנים והמודיעין המכהנים, המזוהים עם המחנה השמרני, ולהחליפם בשרים בעלי השקפת עולם רפורמיסטית. אלא שהנשיא החליט להותיר את שר הפנים בתפקידו, בעיקר על מנת לשמר את הקואליציה שלו עם יו"ר המג'לס לאריג'אני, החיונית לתפקודה השוטף של ממשלתו, לאישור שרי ממשלתו ולאישור תקציב המדינה. החלטת רוחאני להשאיר את שר המודיעין בתפקידו נועדה, ככל הנראה, להימנע מעימות עם המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי.

ברשימת השרים הצפויים להתחלף יצוינו שרי החינוך, המשפטים, ההכוונה האסלאמית, ההגנה, הכלכלה, התקשורת, האנרגיה והתעשייה. התפקידים הכלכליים הבכירים אוישו על-ידי הנשיא בטכנוקרטים המזוהים עם תפיסת עולם כלכלית ניאו-ליברלית ודוגלים בכלכלת שוק חופשי, בהפרטה ובצמצום המעורבות הממשלתית בכלכלה. השינויים הצפויים ברוב המשרדים הכלכליים מצביעים על נחישות הנשיא לקדם רפורמות כלכליות, ובכלל זה להאיץ את תהליך ההפרטה ולצמצם את מעורבותם של גורמים ממשלתיים וסמי-ממשלתיים, במיוחד משמרות המהפכה, בכלכלה. מימוש רפורמות כלכליות מבניות מרחיקות לכת צפוי, עם זאת, לעורר התנגדות, בעיקר מצד משמרות המהפכה, השולטים בנתח מרכזי בכלכלה וחוששים לפגיעה באינטרסים שלהם. הצלחת הנשיא תלויה, לפיכך, ביכולתו לגייס את תמיכת המנהיג העליון.

לתפקיד שר התקשורת הציג הנשיא את מוחמד ג'ואד ג'הרומי, שצפוי להחליף את מחמוד ואעט'י, שמונה על-ידי הנשיא לשמש כראש לשכתו. אם תאושר מועמדותו של ג'הרומי בן ה-36, הוא יהפוך לשר האיראני הראשון שנולד לאחר המהפכה האסלאמית. שילובו בממשלה עורר ביקורת בשל תפקידים שמילא בתקופת נשיאותו של מחמוד אחמדינז'אד במערך ההאזנות של משרד המודיעין. גם מינויו של מוחמד שריעתמדרי בן ה-57 לתפקיד שר התעשייה והמסחר במקומו של מוחמד רזא נעמת-זאדה בן ה-72, נועד, בין היתר, להיענות לדרישה לשלב צעירים יותר בממשלה. אף על-פי כן, גילם הממוצע של שרי הממשלה המוצעת הינו הגבוה ביותר מאז המהפכה האסלאמית.

בתפקיד שר המשפטים, שבדומה למשרת שרי הפנים והמודיעין נחשב רגיש במיוחד, הוצב עלי-רזא אואא'י, בכיר במשרד המשפטים. חרף השקפותיו השמרניות מהווה מינויו מענה חלקי לדרישות הרפורמיסטים, שדרשו להעביר מתפקידו את שר המשפטים המכהן, מוסטפא פור-מוחמדי, שהיה מעורב בהוצאות המוניות להורג של אסירים פוליטיים בשנת 1988 ובפרשת "רציחות השרשרת" של אינטלקטואלים איראנים בשנות התשעים. את תפקיד שר ההכוונה האסלאמית צפוי לאייש סיד עבאס סאלחי, המשמש כיום כסגן שר ההכוונה. הוא יחליף את סיד רזא סאלחי אמירי, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה לאחר שהשר הקודם, עלי ג'נתי, אולץ להתפטר בלחץ הממסד הדתי השמרני על רקע רפורמות ליברליות יחסית שביקש להנהיג במדיניות התרבות הממשלתית.

לתפקיד שר ההגנה מועמד אמיר חאתמי, מפקד בכיר לשעבר בצבא הסדיר המשמש כסגנו של שר ההגנה המכהן, חוסיין דהקאן. אם יאושר חאתמי לתפקיד, תהיה זו הפעם הראשונה מאז שנת 1989 ששר ההגנה נבחר משורות הצבא הסדיר ולא ממשמרות המהפכה. המינוי משקף את המתיחות בין הנשיא רוחאני למשמרות המהפכה, שליוותה את מערכת הבחירות לנשיאות והתפתחה בשבועות האחרונים לכדי עימות גלוי וחריף במיוחד.

הרכב הממשלה מבטא את שאיפתו של הנשיא רוחאני לאזן בין דרישותיהם של כוחות מנוגדים במערכת הפוליטית האיראנית. תומכיו הרפורמיסטים העלו בפניו כמה דרישות מרכזיות, ובראשן שילוב שרים המחזיקים בעמדות רפורמיסטיות מובהקות, במיוחד במשרדים הרלבנטיים לקידום רפורמות אזרחיות ותרבותיות (פנים, חינוך, הכוונה אסלאמית, מודיעין, משפטים והשכלה גבוהה), שילוב נשים ושילוב מיעוטים אתניים. הם טענו כי הנשיא חב להם את ניצחונו הסוחף בבחירות והזהירו כי התעלמות מדרישותיהם תיחשב לבגידה ברצונם של 24 מיליון האזרחים שבחרו בו. אולם, במבחן המעשה בחר הנשיא להתעלם מרוב דרישותיהם של הרפורמיסטים שכן נמנע מאיוש משרדי הממשלה הנחשבים רגישים במועמדים רפורמיסטים ולא שילב נשים ובני מיעוטים בממשלתו.

ערב הרכבת הממשלה הפעילו פעילי זכויות נשים מכבש לחצים כבד על הנשיא, שכלל גם מערכה נרחבת ברשתות החברתיות, בדרישה למנות לפחות שלוש נשים לתפקידי שרות. אלא שהנשיא, שהעדיף להימנע מעימות עם הממסד הדתי השמרני בעניין זה, הסתפק גם הפעם במינוי שתי נשים כסגניות הנשיא - משרות שאינן מחויבות באישור המג'לס. רוחאני נמנע גם משילובם של נציגי מיעוטים אתניים בממשלתו - החלטה המעוררת ביקורת חריפה, במיוחד לנוכח שיעורי התמיכה הגבוהים במיוחד בהם זכה בבחירות האחרונות במחוזות הפריפריאליים, שתושביהם הם מיעוטים אתניים, דוגמת בלוצ'יסטאן וכורדיסטאן. לתחושה הקשה בקרב המיעוטים תרמה גם העובדה שמנהיגם הרוחני של הסונים באיראן, מולאוי עבד אל-חמיד, לא הוזמן להשתתף בטקס השבעת הנשיא שהתקיים ב-5 באוגוסט בפרלמנט האיראני.

התעלמות הנשיא מרוב דרישות הרפורמיסטים משקפת במידה רבה את חולשתם הפוליטית. מבחינתם נחשב הנשיא רוחאני לרע במיעוטו. נכונותם להשלים עם הרכב הממשלה חרף אכזבתם הבולטת מבטאת הכרה כי כישלון הנשיא עלול להביא להתחזקותם של הקיצונים באיראן. היטיב לבטא גישה זו הפרשן הפוליטי הבכיר מאוניברסיטת טהראן, פרופ' סאדק זיבאכלאם. בריאיון לעיתון הרפורמיסטי "אעתמאד" אמר זיבאכלאם, המזוהה עם תומכי הנשיא, כי אף שהרכב הממשלה אינו עולה בקנה אחד עם ציפיות הרפורמיסטים, היא טובה יותר מכל ממשלה שיריביו השמרנים של רוחאני בבחירות היו מרכיבים. לפיכך, אין לרפורמיסטים ברירה אלא להמשיך בתמיכתם בנשיא ולהסתפק בביקורת ביחס להתנהלות ממשלתו.

במקביל ללחצים שהופעלו מצד הרפורמיסטים נאלץ הנשיא להתחשב גם בדרישות מצד המחנה השמרני ולשכת המנהיג העליון. בשנים האחרונות מקיים הנשיא שיתוף פעולה עם פוליטיקאים המזוהים עם האגף הפרגמטי במחנה השמרני, כדוגמת יו"ר המג'לס לאריג'אני, יועצו הבכיר של ח'אמנהאי לענייני חוץ, עלי-אכבר ולאיתי, ויועץ נוסף של המנהיג ויו"ר המג'לס לשעבר, נאטק נורי. גיוס תמיכתם של חוגים במחנה השמרני חיוני עבור הנשיא לא רק לצורך התנהלותה השוטפת של ממשלתו אלא גם למקרה שיחליט להתמודד בעתיד במאבק הירושה הצפוי על הנהגת איראן. גם עמדות ח'אמנהאי היוו שיקול מרכזי בתהליך הרכבת הממשלה. ערב הצגת הממשלה פרסמה לשכתו הודעה מיוחדת בה הודגש כי המנהיג אינו מתערב בבחירת השרים, למעט שרי ההגנה, החוץ והמודיעין. לשכת ח'אמנהאי ציינה, עם זאת, כי המנהיג מגלה "רגישות מיוחדת" ביחס למשרדי החינוך, ההכוונה האסלאמית והמדעים בשל חשיבותם לערכי המהפכה האסלאמית.

ממשלתו המוצעת של רוחאני מהווה עדות מוחשית ראשונה לכוונותיו, לסדרי העדיפויות שלו ולמגבלות כוחו. הרכבה משקף את רצונו למנוע עימות גלוי עם הממסד הדתי בהנהגת ח'אמנהאי ואת כוונתו להציב את הטיפול במשבר הכלכלי בראש סדר העדיפויות של ממשלתו, גם על חשבון רפורמות אזרחיות. יכולתו לקדם רפורמות, כגון: שחרור אסירים פוליטיים, קידום מוסדות החברה האזרחית, הסרת מגבלות בתחום האכיפה האסלאמית והצנזורה על אמצעי התקשורת מוגבלת ממילא לנוכח המשך שליטתם של השמרנים במוסדות השלטון שאינם נבחרים על-ידי הציבור, ברשות השופטת ובמנגנוני הביטחון ואכיפת החוק. הרכב הממשלה מגביר אומנם את האכזבה מצד חלקים נרחבים בציבור שתמך ברוחאני בבחירות האחרונות, ובהם רפורמיסטים, נשים, צעירים ומיעוטים. עם זאת, התמיכה הציבורית ברוחאני ובממשלתו תלויה במידה רבה במדיניותו בפועל, בהישגי ממשלתו ובהצלחתו לממש את הבטחותיו, בעיקר בתחום הכלכלי. בשבועות הקרובים צפוי המג'לס לדון במועמדותם של השרים שהוצגו על ידי הנשיא ולהצביע על אישורם. התמיכה הנרחבת לה זוכה רוחאני במג'לס הנוכחי, קשריו הטובים עם יו"ר המג'לס והקפדתו לשמור על איזון ולהימנע ממינויים מעוררי מחלוקת צפויים להקל על תהליך אישור השרים. עם זאת, אם לשפוט על-פי ניסיון העבר, יש להניח כי הנשיא יתקשה לזכות באמון המג'לס בכל שריו המוצעים. במקרה כזה הוא יידרש להציע מועמדים חלופיים לשרים שמועמדותם לא תאושר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.