ברית ערבית – ממשלתית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים הדים ברית ערבית – ממשלתית

ברית ערבית – ממשלתית

הדים, גיליון 3, יולי 2018

דורון מצא

בשנים האחרונות עוברת הפוליטיקה הערבית שינוי משמעותי. כמעט מתחת לפני השטח ומבלי שהדברים יקבלו ביטוי מוצהר, מתכנס הזרם המרכזי של המנהיגות הערבית בישראל לאסטרטגיה פוליטית המבוססת על שיתוף פעולה עמוק דווקא עם ממשלות הימין של בנימין נתניהו. אחד הביטויים המפורשים לתהליך הזה הוא השותפות שנוצרה בין ראש הרשימה הערבית המשותפת, אימן עודה, ובין הפקידות הממשלתית במשרד האוצר ובמשרד לשוויון חברתי סביב גיבוש תכנית החומש התקדימית למגזר הערבי, שהתקבלה בדצמבר 2015 כהחלטת ממשלה 922.

עודה ואנשיו היוו חלק מתהליך הגיבוש של התוכנית, שעל פי רוב הדעות היא משמעותית במונחים תקציביים: 12 מיליארד שקלים לפחות מתוך מסגרת כוללת של 15 מיליארדים, שהובטחו למען קידום שורה של מיזמים מרכזיים במגזר הערבי. כל זאת גם בהקשר פוליטי בעייתי לכאורה עבור ראש הממשלה, על רקע 'אינתיפאדת היחידים' שהתחוללה בתקופה הנדונה בגדה המערבית ובירושלים והקרינה במידה מסוימת גם על המגזר הערבי בישראל. לפי הדיווחים הממשלתיים ניכרת התקדמות בביצוע התכנית מאז אושרה כמנוף מרכזי לקידום השילוב הכלכלי, תוך צמצום הפערים והרחבת השוויון האזרחי בין יהודים לערבים.

שיתוף הפעולה של הרשימה המשותפת עם הדרג הממשלתי בישראל אינו מקרי. הוא מבוסס על מפגש של אינטרסים בין הממסד הישראלי לבין המנהיגות הפוליטית הערבית. מצד אחד, ניצבה מדיניות ממשלתית כלכלית ניאו-ליברלית שראתה לנגד עיניה את חיזוק הכלכלה הלאומית באמצעות הקטנת נפח התמיכה הממשלתית במגזרים מוחלשים באמצעות מהלכים לשילובם בכלכלה, לצורך הגדלת הפריון במשק.

מצד שני, ניצבת התמורה בפוליטיקה הערבית שבאה לידי ביטוי ערב הבחירות לכנסת העשרים (2014) בדמות הקמת הרשימה הערבית המשותפת. בהקמתה של זו לא הייתה רק חדשנות מבנית, מעצם הברית הפוליטית שנוצרה, זו לראשונה, בין הכוחות הפוליטיים השונים במגזר, אלא גם ביטוי לתמורה רעיונית.

לאחר שני עשורים, מאז אירועי אוקטובר 2000 בהם היטלטלה הפוליטיקה הערבית בין שני מוקדים של אסטרטגיות פוליטיות: זו הלאומית, שהובילו אנשי בל"ד וגורמי העמותות שעמדו מאחורי מסמכי החזון הערביים, וזו הדתית, שהובילה התנועה האסלאמית בראשות ראא'ד צלאח. עתה הסתמן כיוון רעיוני חדש-ישן. לא עוד קריאת תיגר מפורשת על רעיון המדינה היהודית-דמוקרטית, אלא ניסיון לרתום את השיח החברתי בישראל לתכלית פרקטית ו'צנועה' יותר של קידום יעדי החברה הערבית בישראל בתחום החברתי-כלכלי.

מבחינות רבות, הבחירה של אימן עודה, במקורו איש מפלגת חד"ש, להשתית את העשייה המפלגתית על היסוד החברתי, מבלי לזנוח את שני המוקדים – הלאומי והדתי אסלאמי - או לשלול את קיומם,  התבססה על הדואליות הרעיונית השורשית שאפיינה מאז ומתמיד את מפלגתו. חד"ש ידעה גם בעברה, למין שנות השבעים, לשלב בין גישה ערבית-לאומית לבין גישה אזרחית, ששמה את יהבה על מאמץ לחולל צמצום בפערים בין יהודים וערבים בישראל.

בשונה משנים עברו, הפעם הדגש שניתן לקידום מאווי האוכלוסייה הערבית בתחום החברתי התכתב לא רק עם התהליכים בחברה הישראלית למן מחאת קיץ 2011, אלא גם עם המדיניות הממשלתית הכוללת בתחום הכלכלי, שראתה לנכון לצמצם את הישענות מגזרים מוחלשים, כמו זה הערבי והחרדי, על תקציב המדינה, באמצעות עידוד כניסתם לשוק העבודה.

כך, אם כן, נפגשו התמורות הפוליטיות הפנימיות במגזר הערבי עם האינטרסים הממשלתיים והכשירו את הקרקע לשיתוף הפעולה בין אימן עודה ובין ממשלת נתניהו. אינדיקציה לקיומה של הסימביוזה הזו היא השתיקה המאפיינת את הפוליטיקה הערבית בחודשים הPreview (opens in a new window)אחרונים ביחס לחקירות ראש הממשלה, בשונה למשל מנטיית הפוליטיקה הערבית ליטול חלק במאבקים פוליטיים-חברתיים בישראל, דוגמת ההשתתפות של גורמים שונים בציבוריות הערבית במחאה החברתית הגדולה בשנת 2011.

הפעם מאופיין השיח הערבי בקול דממה דקה, ללמדנו על האינטרס הפוליטי המובהק של הרשימה המשותפת והעומד בראשה ביציבות פוליטית, העשויה להבטיח את המשך מימוש תכנית החומש הממשלתית. שתיקה מאפיינת את הרשימה המשותפת גם ביחס לנושאי השעה שיש להם הקשר מזרח תיכוני מובהק, כמו למשל מכלול האירועים בסוריה, מה שעשוי להעיד על נטיית גורמים מרכזיים בה למקד את עשייתה בהיבטים המקומיים הפנים-ישראליים, ולהימנע מעיסוק מיותר ומזיק בסוגיות שעלולות לצבוע את הרשימה המשותפת בגוונים מובהקים של תנועה המעמידה את ההקשר החיצוני בראש סדר עדיפויותיה.

עדות בולטת מן התקופה האחרונה לשינוי המתחולל בפוליטיקה הערבית וביחסה אל המדינה ניתן למצוא במאמר שפרסם אימן עודה בעיתון 'הארץ' ערב יום העצמאות הישראלי ('באתי להפריע לחגיגה', 17 אפריל), שבו פנה לציבור היהודי בבקשה להכיר במשמעות המקופלת בהקמתה של מדינת ישראל מנקודת מבטו של הצד הערבי. הנקודה המרכזית במאמרו של עודה היא היעדר התביעה, האופיינית למשל לגורמי בל"ד השותפים לרשימה המשותפת, לשינוי דמותה של מדינת ישראל והמבנה החוקתי שלה.

מנקודת מבט זו, דומה כי באסטרטגיה הפוליטית שמוביל עודה אין אמנם התפרקות מוחלטת מהשיח הלאומי ואין התכחשות ליסודות המורכבים המדריכים את הקונפליקט בין המדינה לבין המיעוט, אך יש בה נכונות לעמעם את נוכחותם ולהירתם למהלך פרקטי של קידום אינטרסים משותפים המבוססים על כלכלה, בצלן של מחלוקות עמוקות והיסטוריה טעונה.

נראה כי לראשונה מאז קום המדינה בחרה המנהיגות הפוליטית הערבית להמיר את מה שנחשבה לברית ההיסטורית עם השמאל שאכזב ונחלש, בברית חדשה, דווקא עם הימין הפוליטי, שאמנם דובר בשפה של הדרה ובשיח אנטי-ערבי מעל פני השטח, אבל בפועל מקדם מהלך הפוך של שיתוף פעולה כלכלי חסר תקדים עם המיעוט ועם מנהיגותו הפרגמטית.

במבט כולל, המציאות הנוכחית מקפלת בתוכה הזדמנות גדולה לישראל בכל הנוגע להקהיית עוצמת הקונפליקט ולשילוב הערבים בכלכלת המדינה. דא עקא, שהממשלה צריכה לתת דעתה לפער שעלול להתרחב בין מגמת השילוב הכלכלי המואצת לבין המגמה ההפוכה של דחיקה פוליטית שעלולה להחריף את פער הציפיות של הערבים לכך שהשילוב הכלכלי יוביל גם למציאות פוליטית משופרת.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום הדים
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראלחוסן חברתי והחברה הישראלית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.