עדכן אסטרטגי
הקשרים הכלכליים בין סין לבין האיחוד האירופי מתהדקים בעשור האחרון. לצד זאת יש לאיחוד האירופי קשיי סחר עם סין כגון תחרות הוגנת, הגנה על קניין רוחני וגישה לשוק. לאלה מתווסף חשש מהותי של האיחוד מהשפעה מדינית של סין באירופה, וזאת עקב הדומיננטיות של ממשלת סין בעסקאות ותשתיות חיוניות שהיא רוכשת. כמענה לכך שוקד האיחוד האירופי על הקמת מנגנון לסינון השקעות זרות, וחלק מהמדינות אף הקדימו וחוקקו חוקים ברמה הלאומית. סין רוכשת תשתיות חיוניות גם בישראל, ולכן חששותיו של האיחוד האירופי מהשפעה מדינית וביטחונית תקפים גם לישראל. לפיכך ישראל, שאף היא בוחנת הקמת מנגנון לסינון השקעות, יכולה ללמוד מניסיונו של האיחוד לגבי הקמת מנגנון כזה ובמקביל לקדם חקיקה כמו חלק מדינות האיחוד האירופי, הכוללת הגבלת אחוזי השליטה של חברה זרה בחברה מקומית, הרחבת רשימת המגזרים הכפופים לתהליך של סינון השקעות כך שתכלול בין היתר את תחום הטכנולוגיה והתשתיות, וכן בחינת השקעות המבוצעות על ידי ממשלה זרה.