בין חמאס לפתח – משמעויות "עופרת יצוקה" - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי בין חמאס לפתח – משמעויות "עופרת יצוקה"

בין חמאס לפתח – משמעויות "עופרת יצוקה"

במה מחקרית | ינואר 2009
ענת קורץ

בשלושת השבועות שהתחוללה בהם הלחימה הונחתה על חמאס מכה צבאית קשה. התשתית המנהלתית של הארגון ברצועה נפגעה אף היא. אולם נזקים אלה אינם בלתי הפיכים. הנהגת חמאס תשאף לנצל רגיעה בעימות וכן משאבים כלכליים שיוזרמו לרצועה כדי לשקם בה את התשתית האזרחית, לשיקום צבאי ומוסדי של הארגון. מלבד זה, הצביעו תוצאותיו של העימות עם צה"ל על גבולות יכולותיו הצבאיות של חמאס בכלל ועל מחויבותו המוגבלת ביותר לשלומם ולרווחתם של תושבי הרצועה בפרט. לכן ביקורת בעולם הערבי וחשבון נפש בשורות הארגון עצמו בגין הליכה על הסף והערכה אסטרטגית מוטעית, שהמיטה אסון על תושבי הרצועה, יהיו בלתי נמנעים. למרות זאת, אפשר להעריך כי ביקורת שתימתח בזירה הפלסטינית גופא לא תתפתח למרי מאורגן בהיקף שיקשה על הזרוע הצבאית של חמאס לדכאו באבו. ועל כל פנים, מחאה עממית על התנהלות חמאס ערב המערכה ובמהלכה לא תיתרגם בהכרח לתמיכה מוגברת בפתח בגדה המערבית, ובוודאי לא ברצועת עזה.


פת"ח לא היה צד ישיר במערכה שניטשה ברצועת עזה בין יריבו חמאס ובין ישראל, שותפתו להידברות מדינית ולתיאום ביטחוני. ברם פת"ח היה קרבן לתוצאותיה המידיות של הלחימה ולנסיבות סיומה, שכן אלה המחישו את חולשתו ובה בעת את התקדמות חמאס לבכורה בתנועה הלאומית הפלסטינית.

בשלושת השבועות שהתחוללה בהם הלחימה הונחתה על חמאס מכה צבאית קשה. התשתית המנהלתית של הארגון ברצועה נפגעה אף היא. אולם נזקים אלה אינם בלתי הפיכים. הנהגת חמאס תשאף לנצל רגיעה בעימות וכן משאבים כלכליים שיוזרמו לרצועה כדי לשקם בה את התשתית האזרחית, לשיקום צבאי ומוסדי של הארגון. מלבד זה, הצביעו תוצאותיו של העימות עם צה"ל על גבולות יכולותיו הצבאיות של חמאס בכלל ועל מחויבותו המוגבלת ביותר לשלומם ולרווחתם של תושבי הרצועה בפרט. לכן ביקורת בעולם הערבי וחשבון נפש בשורות הארגון עצמו בגין הליכה על הסף והערכה אסטרטגית מוטעית, שהמיטה אסון על תושבי הרצועה, יהיו בלתי נמנעים.1 למרות זאת, אפשר להעריך כי ביקורת שתימתח בזירה הפלסטינית גופא לא תתפתח למרי מאורגן בהיקף שיקשה על הזרוע הצבאית של חמאס לדכאו באבו. ועל כל פנים, מחאה עממית על התנהלות חמאס ערב המערכה ובמהלכה לא תיתרגם בהכרח לתמיכה מוגברת בפתח בגדה המערבית, ובוודאי לא ברצועת עזה.

עיקר הישגי חמאס, שנרשמו בשנים האחרונות, נצברו רובם ככולם על חשבון פת"ח – סמליו ההיסטוריים והמעמד שעדיין הארגון טוען לו. העובדה שכוחותיו של חמאס ניגפו מפני צה"ל לא ערערה על ההישגים האלה. אפשר שההתמודדות עם צה"ל במערכה, שאת תוצאותיה הצבאיות היה אפשר לחזות, וכן הזעם הרב על ישראל בגין ההרס וההרג ברצועה במהלך הלחימה, יוסיפו לחמאס נקודות זכות בזירה הפלסטינית ואף ירחיבו את שורות תומכיו. לעומת זאת, עמידת הרשות מנגד, שהתבטאה בין היתר במאמץ נחוש למנוע בגדה המערבית היענות נרחבת לקריאות דוברי חמאס לצאת להפגנות מחאה, החלישה את מעמדו הציבורי הרעוע ממילא של פת"ח ברצועה ובגדה כאחת.2

מאז פרוץ ההתקוממות השנייה נודעו למאבק האלים שניהל החמאס בישראל ולתגובות ישראל לפיגועים תפקיד מכריע בהכשלת מהלכים, שתכליתם הייתה חידוש ההידברות בין ישראל לרשות. תהליך אנאפוליס, שהושק בעקבות השתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני 2007, נועד להחלישו ובו בזמן לחזק את הרשות כדי להגביר את סיכויי גיבושו של הסדר. אך חמאס תרם רבות לעיכוב התקדמות לאורך המסלול שהותווה באנאפוליס, בעיקר בקשר לניהולו השוטף של הסכסוך. תשתיתו הצבאית והאזרחית של חמאס בגדה המערבית וחתירתו המתמדת להרחבת השפעתו שם, לצד האיום הגלום בהתבססותו ברצועת עזה, עיכבו את יישום השלב הראשון של מפת הדרכים בגדה, ובכלל זה את הסרת מחסומי הדרכים ואת העברת אזורים לשליטתה הביטחונית של הרשות. על רקע ירי הרקטות הנמשך מרצועת עזה לא היה אפשר לעודד בישראל ובחוגי הרשות נכונות לפשרה ולנטילת סיכונים אלקטורליים. השיחות בין ישראל לרשות התנהלו באווירה ספקנית, אשר שיקפה בראש ובראשונה קושי לגשר על פערי עמדות עקרוניים. מלבד זה, ביטאה הספקנות הכרה כי הפיצול הפוליטי בזירה הפלסטינית, שנוסף לנתק הגאוגרפי בין הגדה לרצועה, יסכל התקדמות לקראת הסדר כולל וכי התנגדות חמאס צפויה להקשות את יישום ההבנות, גם אם יוגבלו לשטח הגדה. נסיבות אלה, שלאורן התנהל התהליך המדיני ערב ההסלמה בזירת עזה, לא שונו בעקבותיה. נזקים שנגרמו לחמאס במהלכה לא גרעו אפוא מיכולתו להמשיך ולהכתיב סדר יום בזירה הישראלית-פלסטינית.

נכס חשוב שהפקיע חמאס מידי פת"ח הוא נס ההתנגדות. דימוי חמאס כמוביל מחנה ההתנגדות הפלסטינית לכיבוש הישראלי ולישראל ולמה שהיא מייצגת, ובכלל זאת סדר אזורי שתהיה חלק ממנו, אך התעצם במהלך הלחימה ברצועה. כמו כן, חמאס מילא חלל שנוצר עם אימוץ אסטרטגיה מדינית על ידי פת"ח וּויתורו על אסטרטגיית הסיבוך, שהתמקדה במאמצים לשמר מתח בין ישראל לשכנותיה ולהעצימו. במחאה על עצמת הפגיעה בתשתית האזרחית ברצועה לא שב שגריר ירדן מחופשה לישראל אלא לאחר נסיגת כוחות צה"ל מן הרצועה. מחאתה החריפה של תורכיה על התקיפה הישראלית בעזה הייתה רקע למשבר ביחסי שתי המדינות. קטאר מצדה השעתה את יחסיה הכלכליים עם ישראל.

לעומת זאת, חמאס לא חולל משבר בין ישראל למצרים. הברחות הנשק מסיני לרצועת עזה העכירו את יחסי המדינות, בפרט מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה. אולם חשש גובר במצרים מהתפרצות מחאה עממית בשטחה בגין פגיעה של ישראל בתשתית האזרחית ברצועה ובהשראת איראן, דרבן בזמן הלחימה ולאחריה לחץ על חמאס להסכים לרגיעה. חשש זה האפיל על תוצאותיה האפשריות של הצטיירות כשותפה למאמץ הישראלי לדכא את יכולותיו הצבאיות והמוטיבציות הלוחמניות של חמאס. מלבד זה, כדי לשלול מניע עתידי לפעולה צבאית ישראלית ברצועה הביעה מצרים נכונות מוגברת להיאבק בהברחת אמצעי הלחימה לאזור. התפתחות זו סייגה משמעותית את ההישגים, שחמאס יכול היה לזקוף לזכותו כחלק מהמאמץ, המובל על ידי איראן וסוריה, לגבש חזית אזורית אנטי-ישראלית.

ועדיין, חמאס הוכר כשליט ברצועת עזה. מגעים שניהלה מצרים עם נציגי הארגון כדי לשכנעם למתן את מדיניותו הלוחמנית ביטאו השלמה עם אחיזתו באזור. גם ישראל, בתבעה מחמאס לחדול מירי ומהתחמשות וכן לאכוף הפסקת אש על יתר הפלגים הלוחמניים הפעילים ברצועה, מכירה באחריותו למתרחש בה וממנה. רעיונות שהועלו בדבר חידוש נוכחות פת"ח ברצועה הצטמצמו לאפשרות שהארגון ישתתף בשיקום התשתית האזרחית בה ואולי אף בשמירה במעבר רפיח. אולם אלה לא לוו בציפייה כי בעתיד הקרוב יהיה אפשר לשחזר את שליטתו באזור. גורמים בין-לאומיים שיתגייסו לפרויקט שיקום הרצועה, ערבים ומערבים כאחד, לא יוכלו להימנע מתיאום פרטיה ומהלכיה של הבנייה מחדש עם אנשי חמאס. לאחר תום הקרבות הגבירה צרפת את מאמציה להגמשת דרישות הקוורטט מחמאס. גם אם לא יושלם מהלך דיפלומטי זה, שנועד להקל על חברות האיחוד האירופי את המגעים עם חמאס, עשוי התיאום להתברר כשלב לקראת הסרת החרם מעל הארגון בלא שייענה לדרישות שהוצבו לו כתנאי להידברות.

האם ההכרה בשליטת חמאס ברצועה מקבעת את הפיצול בזירה הפלסטינית – מציאות פוליטית שמעמד חמאס מתחזק בה בעוד פת"ח נחלש, ועמו הסיכויים לקידום הסדר של פשרה בין ישראל לפלסטינים? לאו דווקא. מצרים חוזרת ומדגישה את כוונתה לשקם את הרשות הפלסטינית באמצעות כינון ממשלת אחדות. אם כן, לצד תמיכתה של מצרים בנשיאות עבאס ובממשלת סלאם פיאד, ובמקביל לצעדיה שנועדו להצר את רגלי חמאס, עדיין היא רואה בשילוב כוחות בזירה הפלסטינית אמצעי להרגעת הזירה הישראלית-פלסטינית, הן כמטרה בפני עצמה והן כדרך לקידום התהליך המדיני. אפשר שבגישה זו טמון מוצא מן הסבך, ובו דינה של התקדמות לקראת הסדר לדרבן את חמאס לחולל הסלמה בעימות בינו לבין ישראל, ודינה של הסלמה בעימות בין ישראל לחמאס לעכב התקדמות לקראת הסדר.

ימי היריבות בין פת"ח לחמאס כימי חמאס. זו החריפה עם השתלטות חמאס על רצועת עזה. על רקע המערכה בין ישראל לחמאס העמיק הקרע בין הארגונים, והוא צפוי להעמיק עוד אם תחול התקדמות ממשית בהידברות בין ישראל לרשות. עם זאת, אפשר להניח כי התקדמות מדינית תחדד מתיחות גם בשורות חמאס, בין האגף הקיצוני שמושבו בדמשק ובין ההנהגה הפרגמטית יותר, שמושבה ברצועת עזה.3 התפתחות בכיוון זה עשויה להכשיר את הקרקע לדיאלוג בין פת"ח לגורמים בחמאס. כמו כן ניתן לשער כי ככל שתהא הבטחה להסדר מוחשית יותר כן תגבר התמיכה בהסדר המוצע בקרב אוכלוסיית השטחים – גם בשכבות שהקיפאון המדיני עודדן לתמוך בחמאס, ולכן יגבר הסיכוי שיוכל פת"ח להוביל נציגות לאומית שתונחה על ידי דרכו המדינית. בראייה זו, דבקות בתהליך המדיני, גם על רקע חידוש הדיאלוג הלאומי הפלסטיני טרם שחמאס נסוגה רשמית מעמדות יסוד אנטי-ישראליות, תעלה את הסבירות שהבנות שיגובשו במסגרתו יתקרבו לשלב יישומי. מנגד, קיפאון מדיני - אם תיכון ממשלת אחדות פלסטינית ואם ימשיך ויתמסד הפיצול בזירה הפלסטינית - יותיר בידי חמאס את היכולת להכתיב סדר יום, בלא שיוכל פת"ח המוחלש להציע לציבור הפלסטיני או לישראל חלופה מעשית ברוח חזון שתי המדינות לשני העמים.

_________________________________________

1. יואב שטרן, "חאלד משעל: החמאס העריך שהמבצע יארך שלושה ימים",haaretz.co.il, ב-20 בינואר 2009.

2. Agence France Press, January 15, 2008 ; Christian Science Monitor, January 15, 2008;

The New York Times, January 15, 2008.

3. בשנים האחרונות התעוררו חילוקי דעות בהנהגת חמאס אודות שיתוף פעולה עם פת"ח ואפשרות ההשתלבות בתהליך מדיני. המחלוקות החריפו לאחרונה בעקבות קריאתו של אנתוני בלייר לשלב את הארגון בתהליך המדיני. ראה:

"Hamas deeply divided over Balir remarks", Jerusalem Post, online edition, January 31, 2009.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
דובר צה''ל
על צה"ל להיבנות למלחמה הבאה – לא לקודמת
מיקוד השקעות צה"ל ואופטימיזציה שלהם לקראת אתגרי המלחמה הבאה הם חיוניים – מבצעית ותקציבית כאחד
23/11/25
ממצאי סקר הביטחון הלאומי: נובמבר 2025
23/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.