לא לעולם חוסן – על פריכות האמון של החברה האזרחית בצבא - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי לא לעולם חוסן – על פריכות האמון של החברה האזרחית בצבא

לא לעולם חוסן – על פריכות האמון של החברה האזרחית בצבא

ביקורות ספרים | נובמבר 2024
קובי מיכאל
  • שם הספר: Thanks for Your Service: The Causes and Consequences of Public Confidence in the US Military
  • מאת: Peter Feaver
  • מו"ל: Oxford University Press
  • שנה: 2023
  • מס' עמודים: 310

פרופ' פיטר פיבר מאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה, ארצות הברית, הוא מהבולטים והחשובים בין חוקרי צבא-חברה בארצות הברית ובקהילת המחקר כולה. מעבר לניסיונו האקדמי-מחקרי הוא כיהן כיועץ במטה לביטחון לאומי בתקופות נשיאותם של ביל קלינטון וג'ורג' בוש הבן. בפרסומיו הרבים פיתח פיבר שורה של מסגרות תאורטיות והמשגות חדשניות, שחלקן אף קראו תיגר על משנת מורו ורבו סמואל הנטינגטון, שיחד עם מוריס ג'נוביץ היה ממייסדי הדיסציפלינה המחקרית של יחסי חברה אזרחית-צבא (Civil-Military Relations). לפיבר כמה מאמרים סמינליים שכתב בעצמו, וכן עם עמיתים בולטים אחרים כמו ריצ'ארד קון. ספרו Armed Servants – Agency, Oversight, and Civil-Military relations שפורסם בהוצאת הרווארד בשנת 2003 הוא גולת הכותרת של עבודתו המחקרית המרשימה. בעבודתו פיתח פיבר מסגרת תאורטית חדשה ומאתגרת בתחום יחסי דרג מדיני-דרג צבאי, תוך אימוץ תאוריית סוכן-מנהל (Agency theory). הוא הציג מודל חדש שבאמצעותו ניסה לספק מענה לכמה חולשות שזיהה במסגרת התאורטית של הנטינגטון, לצד חולשות של מסגרות תאורטיות אחרות בשדה המחקר הזה.

בספר זה מבקש פיבר להתמקד בסוגיית האמון של החברה האמריקאית בצבא. לשיטתו, לאמון של החברה האזרחית בצבא חשיבות רבה ואפילו אקוטית בעולם של יחסי חברה אזרחית-צבא במדינות דמוקרטיות בכלל ובארצות הברית בפרט, והנושא נותר כמעין לקונה בספרות המקצועית (עמ' 11). בספר המקיף והגדוש בפרטים, גרפים ונתוני סקרים ממפה פיבר שישה גורמים המשפיעים על מידת האמון של החברה האזרחית בצבא ומזהה שיוך פוליטי ורצייה חברתית כגורמים הבעייתיים ביותר :

  1. פטריוטיות.
  2. ביצוע (performance) – יכולת ביצוע של הצבא.
  3. אתיקה מקצועית (professional ethics).
  4. שיוך מפלגתי (party).
  5. קשרים אישיים (personal contact) – קרבה אישית באמצעות קשרי משפחה או מעגל חברים.
  6. רצייה חברתית כתוצאה מלחץ ציבורי (public pressure) (עמ' 2).

לאחר מיפוי הגורמים והמשגתם מבקש פיבר לבסס את הטיעון ואת מסקנותיו לגבי פריכות האמון בצבא – אמון חלול (hollow confidence) לפי הגדרתו – על ניתוח עומק של סקרי דעת קהל שנעשו בארצות הברית מאז שנות ה-70 על ידי מכון גאלופ ואחרים, ועל שני סקרים אינטרנטיים ממוקדים שהוא ביצע בעצמו. ביטוי לפריכות הזו ניתן לזהות בתנודתיות במידת האמון שרוחש הציבור לצבא, כפי שהיא באה לידי ביטוי בגרף המציג את רמת האמון משנת 1970 עד שנת 2021 (עמ' 16).

את השפעתה של הנטייה הפוליטית הוא מייחס לקיטוב הפוליטי החריף בארצות הברית, שבא לידי ביטוי במידת אמון גבוהה של הדמוקרטים כשהמפלגה הדמוקרטית בשלטון, ובמידת אמון נמוכה יותר של אותו קהל כשהמפלגה הרפובליקנית בשלטון, וכך בדיוק בהתייחס לתומכי המפלגה הרפובליקנית. יתרה מזאת, פיבר מצביע על מידת אמון גבוהה יותר בצבא באופן בסיסי בקרב רפובליקנים ולכן להבנתו, כאשר ממשל רפובליקני או אליטות רפובליקניות ביקורתיים יותר כלפי הצבא יש לכך השפעה משמעותית ורחבה יותר על מידת האמון של הציבור הכללי בצבא.

הסבריו לגבי תופעת הרצייה החברתית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בסקרי דעת קהל בכלל ובהתייחס לאמון בצבא בפרט, מחזקים את הטיעון לגבי פריכות האמון בצבא, או היותו חלול. פיבר טוען שנסקרים רבים מביעים אמון בצבא מכיוון שהם חושבים שזה מה שנכון או מה שמצופה מהם לדווח בסקר, אבל אין בכך כדי להעיד באמת על מידת האמון שהם רוחשים לצבא. הוא יוצא מנקודת הנחה, שאותה ביסס באמצעות כמה שאלות בסקרי האינטרנט שהעביר, שמידת האמון בצבא נמוכה יותר מזו המשתקפת בסקרים.

הספר מחולק לשלושה חלקים עיקריים: בחלק הראשון עוסק פיבר בשאלה למי יש אמון בצבא. בחלק זה משולבת סקירה היסטורית בנוגע למעמד הצבא בעיני החברה האזרחית בארצות הברית ובסוגיית האמון. בהקשר זה הוא גם מתייחס לסוגיית האמון ולפערים בנוגע לידע על אודות הצבא, החינוך בנושא הצבא ומקומו בחברה האזרחית הדמוקרטית, השפעת המדיה והשפעתם של קשרים חברתיים ומשפחתיים עם משרתים בצבא על מידת האמון שרוחשים האזרחים לצבא. בחלק השני של הספר עוסק המחבר בשאלה מדוע יש לאנשים אמון בצבא. בחלק זה הוא מציג את הגורמים המשפיעים על האמון בצבא ומנתח את הנתונים על בסיס הסקרים שבהם הוא עושה שימוש. בחלק השלישי של הספר ובפרק המסקנות מציג פיבר משנה סדורה ומנומקת לגבי החשיבות של אמון החברה האזרחית בצבא ומצביע על הצורך במחקרי המשך.

קשה שלא להתרשם מדאגה עמוקה של פיבר בכל הנוגע לאמון החברה בצבא, גם אם הוא נמצא ברמה גבוהה ויציבה יחסית מאז תחילת שנות ה-90, לאחר ירידה בולטת מאוד באמון הציבור בצבא לאחר מלחמת וייטנאם ולאורך שנות ה-70 וה-80. אומנם בכל אירוע מלחמתי ניכרת עלייה ברמת האמון בצבא בשל הביצוע (performance), שאליו נוטה הציבור להתייחס בחיוב ובהערכה, מה שמתחבר גם לפטריוטיות – התכנסות סביב הדגל כתופעה המוכרת גם בחברות אחרות הנתונות במלחמה. ואולם לא לעולם חוסן, ופיבר מזהיר מפני פריכות האמון והגורמים שיכולים לפגוע בו, בעיקר במציאות החברתית והפוליטית המקוטבת בארצות הברית בימים אלו, ובריחוק החברתי מהצבא במציאות שבה מתמעט והולך מספר האזרחים שיש להם קרובי משפחה או חברים ומכרים המשרתים בצבא.

הציבור נוטה לייחס לצבא אתיקה מקצועית גבוהה, מה שמעלה את רמת האמון בצבא, בוודאי בהשוואה למוסדות אחרים, בדגש על הממסד הפוליטי (נדמה שמדובר בתופעה אוניברסלית, שבוודאי נכונה גם לגבי המקרה הישראלי). לכן פיבר קורא לצבא להקפיד מאוד על האתיקה המקצועית ולטפל ביד קשה בהפרות של האתיקה הזו כדי להבטיח את אמון הציבור בצבא. פיבר מסביר כיצד הפרות של האתיקה המקצועית, כמו למשל בנוגע ליחס לנשים וחריגה מהתנהלות א-פוליטית, פגעו באמון הציבור בצבא.

הספר בנוי לתלפיות וגדוש בפרטים ובנתונים. עומס הגרפים והנתונים אפילו מקשה מעט לעיתים על הקריאה הרצופה, אך פיבר היטיב לארגן את הספר באופן המאפשר הבנה מהירה של הנתונים ושל המסקנות מהם. בהיותו מרצה דידקטי וקפדן הוא מקפיד להציג את הדברים בצורה סדורה ומובנית מאוד ומדריך את הקוראים בנבכי הנתונים בכל פרק, מציג את המתודולוגיה ומסכם בבהירות את המסקנות מהנתונים בסוף כל פרק.

לא רק חוקרי צבא-חברה ימצאו עניין רב בספר אלא גם אנשי הצבא, הממסד הפוליטי והציבור הרחב. הממצאים, הניתוח, המסקנות וההמלצות (אם כי הן כלליות יותר באופיין בהשוואה לשאר) מאפשרים הבנה מעמיקה וחשובה בתחום, לרבות האתגרים הרובצים לפתחם של הצבא, הממסד הפוליטי והחברה האזרחית. פיבר מצביע על פערי ידע של הציבור הרחב בנוגע לצבא, אבל אלו קיימים גם בממסד הפוליטי וגם בצבא בנוגע לחברה האזרחית. לכן ממליץ פיבר על חינוך הקצונה הצבאית והפוליטיקאים, כמו גם הציבור הרחב, באמצעות חשיפתם למשמעויות ולנורמות הנדרשות לצורך הבטחת יחסי חברה אזרחית-צבא בריאים. גישתו של פיבר היא גישה אנליטית שיש בה גם קורטוב של גישה נורמטיבית.

נתוני הסקרים ורמות הניתוח שמציג פיבר מכסים מנעד דמוגרפי רחב ומגוון ומאפשרים הבנה לפרטי פרטים של הדינמיקה המאפיינת התבססות של אמון וכרסום בו. פיבר נע בין הפרטיקולרי לכללי ומשתמש בניתוח נתונים מפורטים מאוד כמו גזע, נטיות פוליטיות, מגדר ומצב כלכלי כדי לבסס את הטיעון הגנרי בנוגע לאמון בצבא. גם אם לפעמים נדמה לקורא שהוא מאבד את דרכו בסבך הפרטים והגרפים, הוא אינו מאבד את הנתיב שבו פוסע פיבר, המיטיב לתמצת ולסכם את הנתונים ואת משמעותם בכל אחד מפרקי הספר.

המסר המרכזי לצבא הוא שאסור לו לנוח על זרי הדפנה. עליו להקפיד על מידותיו וערכיו ועל מקצועיותו, מכיוון שכל אלו חשובים לביסוס אמון הציבור בו. המסר המרכזי לפוליטיקאים הוא לשמור על הנכס החשוב שבאחריותם ולהוקירו דרך לימוד מעמיק על אודות הצבא ושמירה על כבודו, תוך הקפדה על התנהלותו הא-פוליטית ואי-שימוש בו לצרכים פוליטיים. לפיבר יש גם מסר מרכזי לציבור, והוא נוגע לצורך בהעמקת היכרותו עם הצבא ובעיקר הוקרת משרתיו. מכאן אולי נובע גם השם שבחר לספר: תודה על שירותך. כזכור, הצבא האמריקאי הוא צבא מתנדבים מקצועי, להבדיל למשל ממודל השירות בישראל, ולכן לרבים בחברה האמריקאית אין קשר ישיר לצבא באמצעות קרובי משפחה או חברים המשרתים בו, מה שמוביל לניכור מסוים בין החברה לצבא.

פיבר אינו מתיימר להציג יכולת הכללה של הממצאים והמסקנות והוא אף קורא למחקרי המשך במדינות אחרות לצורך תיקוף או הפרכה של המסקנות (עמ' 282), אך נדמה שחלק מהמסקנות והתובנות ניתן בהחלט להחיל גם על יחסי חברה אזרחית-צבא ועל הגורמים המשפיעים על אמון הציבור בצבא גם בדמוקרטיות אחרות. לכן ראוי ומומלץ לקרוא את ספרו של פיטר פיבר, לא רק כדי להבין יותר לעומק את מציאות יחסי חברה אזרחית-צבא בארצות הברית ואת הגורמים המשפיעים על אמון הציבור בצבא שם אלא גם כדי להסיק תובנות הרלוונטיות ליחסי חברה אזרחית-צבא בכל דמוקרטיה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
קובי מיכאל
פרופ' קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור אורח במרכז הבינלאומי לשיטור וללימודי ביטחון באוניברסיטת דרום ויילס בבריטניה.
סוג הפרסום ביקורות ספרים

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
דובר צה''ל
על צה"ל להיבנות למלחמה הבאה – לא לקודמת
מיקוד השקעות צה"ל ואופטימיזציה שלהם לקראת אתגרי המלחמה הבאה הם חיוניים – מבצעית ותקציבית כאחד
23/11/25
ממצאי סקר הביטחון הלאומי: נובמבר 2025
23/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.