משמעיות ולקחים צבאיים של ארגוני הטרור המקומיים בעקבות המערכה בעזה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי משמעיות ולקחים צבאיים של ארגוני הטרור המקומיים בעקבות המערכה בעזה

משמעיות ולקחים צבאיים של ארגוני הטרור המקומיים בעקבות המערכה בעזה

במה מחקרית | ינואר 2009
יורם שוייצר

אף שעדיין לא חלף זמן מספיק כדי להעריך לעומק את השפעת המערכה בעזה על התנהלותם הצפויה של ארגוני הטרור בעזה מול ישראל, ברור כי למרות המכות שספגו כל הארגונים, הם יפעלו לשקם במהירות האפשרית את יכולתם הצבאית שנפגעה במידה כזו או אחרת כדי להוכיח כי יכולתם להמשיך ולהטריד ולהכאיב לישראל באמצעות טרור לא קטנה. הפער הבלתי נסבל באבדות בינם ובין ישראל צפוי להניע אותם לנסות ולבצע פיגועי הרג רבי-נפגעים, ובכלל זה ניסיונות מצד כמה מהם לבצע כמידת יכולתם פיגועי התאבדות, אשר מניעתם תלויה בעיקר ביכולתה של ישראל לסכלם. חידוש ירי מתמשך מעזה, לאחר תקופת הביניים, עד ייצובו של הסדר הפסקת אש בדרום, מותנה במידה רבה בהישגים שיפיק חמאס כתוצאה מהתווך המצרי ובראשם, פתיחת המעברים, ובהערכתו בנוגע לרמת הענישה הצפויה לתושבי עזה ולו, אם ישובו הוא או שאר הארגונים בעזה להפר את השקט בגבול הדרומי של ישראל.


מבצע "עופרת יצוקה" בעזה, שנמשך כשלושה שבועות, הנחית מכה קשה על מוסדות השלטון של חמאס בעזה ועל מנגנוניו הביטחוניים והצבאיים, ופגע ככל הנראה גם ביתר ארגוני הטרור הפעילים בעזה, כדוגמת הגִ'יהאד האסלאמי והגורמים המזדהים עם הגִ'יהאד העולמי. בשלב זה אין אפשרות להעריך במדויק את גודל המכה שספגו הארגונים הללו ואת מידת הפגיעה ביכולתם לפעול בעתיד, אך ברור כי מטרתו העיקרית של המבצע הייתה להשפיע על התנהלותו של חמאס בעתיד. על פי הערכות ראשוניות של גורמי הביטחון הישראליים, נראה כי חמאס ספג מכה קשה בתשתיתו ובכוח הלוחם שלו. על פי הערכות אלה, רוב המנהרות ששימשו להברחת אמצעי לחימה, ציוד ולוחמים נהרסו וחמאס איבד כ-700 מלוחמיו ורבים אחרים נפצעו.[1] מלבד זה, נפגעו תשתית ייצור אמצעי הלחימה ומאגר הרקטות ארוכות הטווח שלו.[2] נראה כי למרות פגיעה זו, חמאס נותר בעל כושר לחימה ויש ביכולתו להמשיך ולבצע ירי קסאם לעבר יישובים בישראל הסמוכים לעזה ולירות טילי גראד לעבר יישובים רחוקים יותר, וכנראה גם לארגונים האחרים יש יכולת כזו, גם אם בהיקפים קטנים יותר. עם זאת, החלטתם של הארגונים הללו אם להמשיך בירי רקטות לעבר ישראל בעתיד תושפע במידה רבה מהערכתם אשר לתגובתה של ישראל וכנראה גם משיקולים נוספים, פנים פלסטיניים, בין-ארגוניים וממעורבות של גורמים חיצוניים.

אופן הלחימה של ישראל במהלך המבצע בעזה חשף בפני הארגונים הללו את העובדה כי היערכותם מול יתרונה הצבאי המובהק של ישראל באוויר, בים וביבשה לא אפשרה להם לממש את תכניותיהם המקוריות לפגוע פגיעה של ממש בחיילי צה"ל ובעורף הישראלי. פגיעתם ביחידות הלוחמות של צה"ל וכמות האבדות מקרב חילי צה"ל היו נמוכות הרבה יותר מהערכותיהם המוקדמות של גורמי ביטחון בישראל, ובוודאי מתקוותיו ומהצהרותיו של חמאס לפני שפרצה הלחימה בעזה. ממדי הפגיעה בקרב אזרחי ישראל - למרות שיגורן של כ-640 רקטות וכמאתיים עשרים וארבע פצצות מרגמה לעבר שטחה של ישראל, אשר כמה מהם פגעו בעיקר בערים מרכזיות בדרומה, כדוגמת באר שבע, אשקלון ואשדוד - היו נמוכים יחסית, ועיקר נזקם היה לרכוש ובכך ששיבשו את שגרת החיים בערים אלה. השפעתם על קבלת ההחלטות בישראל ועל מורל הציבור בישראל היו מזעריות, אם בכלל. ניתן להניח כי הצהרות הניצחון הפומביות של מנהיגי חמאס אינן מונעות מהם את ההבנה בצורך של הארגון להיערך למערכה הבאה באופן שיסייע בידו לגבות מישראל מחיר כבד ומכאיב הרבה יותר מזה שהשיגו, בשל הפערים בינם ובין עָצמתו ועליונותו הברורות של צה"ל, שאינן צפויות להשתנות בעתיד הקרוב. נראה כי לשם כך יצטרך הארגון להתאים את אסטרטגיית הלחימה ואת שיטות הפעולה שלו ולהצטייד באמצעי לחימה שיאפשרו לו לייעל את פגיעתו בצה"ל ולהגדיל את טווח פגיעתו בערי ישראל ואת עָצמתה.

בשל חששה של הנהגת חמאס מקריאת תיגר על שלטונו הבלעדי של הארגון בעזה צפוי כי בטווח הקצר יפעל הארגון להחזיר במהירות האפשרית את שליטתו האזרחית והביטחונית ברצועה, לצד בנייה מחדש של כוחו הצבאי שנפגע. עדויות לכך נמצאו כבר בימים הראשונים שלאחר הכרזת הפסקת האש עם הדיווחים כי הארגון פרס כוחות משטרה ברחובות עזה וכי חודשו ההברחות של אמצעי לחימה ואנשים מסיני לעזה דרך מנהרות רפיח, תוך כדי ניצול תקופת הביניים עד שתתחיל פעילות אפקטיבית מצד מצרים למניעת הברחות בעקבות הבנות שהושגו עם ישראל.[3]

מכיוון שחמאס רואה בשימור ובפיתוח יכולתו הצבאית כלי מרכזי במאבק מול ישראל ובעימות על השלטון מול הרשות הפלסטינית, נראה כי סדר העדיפויות הצבאי שלו בעתיד הקרוב צפוי לכלול:

א. ארגון מחדש של כוח האדם שלו במסגרות לוחמות ומינוי מפקדים חדשים במקום אלה שנפגעו.

ב. שיקום יחידותיו הצבאיות באמצעות גיוס מתנדבים חדשים מקרב תושבי עזה.

ג. רכישת ציוד ואמצעי לחימה בכמות, ובעיקר באיכות משופרת (למשל טווח ירי גדול המגיע עד מרכז ישראל ואף מעבר לכך), וניסיון להבריח אותם לעזה בכל דרך אפשרית.

ד. הידוק שיתוף פעולה עם איראן, עם חזבאללה ועם סוריה לקבלת מימון ואימון וציוד במקום אלה שאבדו.

ה. מאמץ ישיר או עקיף, לגבות מישראל מחיר דמים באמצעות הפעלת טרור, בעיקר באמצעות פעיליו ביהודה ושומרון, כדי לפצות על הפער הבלתי נסבל מבחינתו בין כמות הנפגעים העצומה בצד הפלסטיני ובין זו שבישראל, מתוך זהירות שהדבר לא יוביל לתגובה מסיבית נגדו מצד ישראל בעזה.

עבור הגִ'יהאד האסלאמי שבסיס כוחו ועניינו העיקרי הוא בביצוע פעילות מזוינת בלבד, לקחי המערכה אינם צפויים לשנות דבר בנוגע לאסטרטגיית המאבק המנחה אותו. ייתכן שאנשיו יפיקו לקחים טקטיים בנוגע לשיטות ולזירות הפעולה המועדפות מול ישראל. בשל האינטרס המשותף לארגון ולפטרוניתו איראן ובת חסותה חזבאללה לסכל את המאמץ המדיני דיפלומטי המוגבר בעקבות המערכה בעזה, שנועד להביא לרגיעה ממושכת באלימות ולחידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל ובין הפלסטינים, צפוי כי הגִ'האד האסלאמי ינסה לחדש במהירות האפשרית פיגועי נקמה בעזה (כמידת יכולתו ועד שתתגבש הפסקת אש שתגביל אותו), ובעיקר ביהודה ושומרון, שם מרוכזת עיקר תשתיתו. הארגון ינסה בוודאי לחדש את ניסיונותיו לפגוע בישראל גופא, ואף ייתכן שינסה להרחיבה לזירות נוספות כמו לבנון, סיני או אפילו, אך רק אם תאשר זאת איראן ותסייע לו בכך, לבצוע נקמה בחו"ל.

גורמי הגִ'יהאד העולמי ואל קאעדה שביקרו את הדרך אשר בחר חמאס עם כניסתו לשדה הפוליטי וראו בה כישלון ידוע מראש ינסו להיבנות מהשפעותיה הקשות של המערכה על תושבי עזה ולהגביר את גיוסם של מתנדבים חדשים לשורותיהם. ייתכן שאחד הלקחים של גורמי הגִ'יהאד העולמי ברצועה יתבטא בניסיון להעמיק את קשריהם עם שותפיהם מחוץ לעזה, ואף ייתכן כי עם אל קאעדה עצמו, קשר שעד כה לא עלה יפה. אל קאעדה, המנסה כבר זמן מה לבנות בסיסי פעולה נגד ישראל מגבולותיה, ובכלל זה להעמיק את השפעתו בעזה, מצפה לשינוי במדיניות חמאס, שעד כה מנעה את התבססותו ברצועה ופעילות חופשית מצד תומכיו מול ישראל. מאחר שמנקודת הזמן הנוכחית שינוי כזה אינו צפוי ייאלצו גורמי הגִ'יהאד העולמי להסתפק בניצול תקופת הביניים עד ייצובם של הסדרי הפסקת אש בדרום, כדי לפגוע בישראל באמצעות פיגועים (כמו שכבר אירע בתקרית אשר נהרג בה חייל ונפצעו שלושה (ב-27 בינואר 2009) או ירי ספורדי מעזה, ובעתיד אף להרחיב את פעילותם כמידת יכולתם - לסיני, ליהודה ושומרון או לתוככי ישראל, באמצעות תושבים מקומיים או אף באמצעות החדרת פעילים מחו"ל.

לסיכום אפשר לומר כי אף שעדיין לא חלף זמן מספיק כדי להעריך לעומק את השפעת המערכה בעזה על התנהלותם הצפויה של ארגוני הטרור בעזה מול ישראל, ברור כי למרות המכות שספגו כל הארגונים, הם יפעלו לשקם במהירות האפשרית את יכולתם הצבאית שנפגעה במידה כזו או אחרת כדי להוכיח כי יכולתם להמשיך ולהטריד ולהכאיב לישראל באמצעות טרור לא קטנה. הפער הבלתי נסבל באבדות בינם ובין ישראל צפוי להניע אותם לנסות ולבצע פיגועי הרג רבי-נפגעים, ובכלל זה ניסיונות מצד כמה מהם לבצע כמידת יכולתם פיגועי התאבדות, אשר מניעתם תלויה בעיקר ביכולתה של ישראל לסכלם. חידוש ירי מתמשך מעזה, לאחר תקופת הביניים, עד ייצובו של הסדר הפסקת אש בדרום, מותנה במידה רבה בהישגים שיפיק חמאס כתוצאה מהתווך המצרי ובראשם, פתיחת המעברים, ובהערכתו בנוגע לרמת הענישה הצפויה לתושבי עזה ולו, אם ישובו הוא או שאר הארגונים בעזה להפר את השקט בגבול הדרומי של ישראל. לכן לתגובותיה של ישראל ולמידת נחישותה למנוע - מעשית - חזרה למצב הקודם ששרר בגבולה הדרומי, לצד סיוע מצד מצרים והגורמים הבין-לאומיים השותפים להסכם הפסקת האש למניעת התחמשות מחודשת מסיבית וחידוש הירי מעזה, יהיה משקל מכריע בעיצוב תמונת המצב בגבול הדרומי של ישראל בשנים הקרובות. המשך פעילות טרור מצד הארגונים הפלסטיניים נגד ישראל בשאר הגזרות הוא מציאות שרק הסדר מדיני כולל עשוי אולי לשנותו, ובוודאי לא מבצע צבאי מוגבל בעזה.

[1] FILE)1295520223.pdf

(FILE)1295522682.pdf [ 2]

אנשיל פפר וברק רביד, "התחדשו ההברחות לעזה דרך מנהרות רפיח", הארץ, 22 בינואר 2009, עמ' 1 [3]
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Doaa Albaz / Anadolu
מבצע "מרכבות גדעון" – האם נחצים קווים אדומים?
מטרת מאמר זה היא להתריע מפני היבטים בעיתיים בתוכנית המבצע בעזה, העולים מתוך התבטאויות של הדרג המדיני ואשר עלולים להוות הפרה של הדין הבינלאומי ואף להגיע לכדי פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות
29/05/25
Shutterstock
ישראל-ארצות הברית: מ"יחסים מיוחדים" ל"יחסים"?
האם בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב "מה שהיה הוא שיהיה"? הכרסום הניכר בנדבכים המרכזיים של יחסים אלה אינו מבשר טובות
29/05/25
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.