עדכן אסטרטגי
נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי מקדם מראשית ימי שלטונו — וביתר שאת מאז החלה כהונתו השנייה ביוני 2018 — קמפיין שתכליתו עיצוב הזהות הלאומית המצרית ו"בניית אדם מצרי חדש". בקמפיין משתתפים מנגנוני המשטר המצרי, והוא זוכה לבולטות באמצעי התקשורת ובוועידות המוקדשות לבני הדור הצעיר. ניתוח הקמפיין מגלה שתי תמות מרכזיות: ראשית, 'האדם המצרי' מומשג כתמונת־ נגד לדמות 'האחר האסלאמיסט'; שנית, 'האישיות המצרית' מובנית כפסיפס מגוון הכולל שבעה עמודים — פרעוני, יווני־רומי, קופטי, אסלאמי, ערבי, ים־תיכוני ואפריקאי. שיח הזהות הממסדי יוצא נגד העדיפות המובהקת שמייחסים 'האחים המוסלמים' לרובד האסלאמי בדמותה של מצרים, והוא נועד ללכד את הציבור המצרי סביב סדר היום הפוליטי, הכלכלי והחברתי של המשטר, ולשפר את תדמיתו הבינלאומית. חרף מאמצי המשטר להטמיע זהות חדשה, מסריו מאותגרים על ידי כוחות מתחרים ומוקדם להעריך באיזו מידה יצליחו לחלחל בציבור המצרי הרחב.