הרשות הפלסטינית - ניתוח המצב עד כה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי הרשות הפלסטינית - ניתוח המצב עד כה

הרשות הפלסטינית - ניתוח המצב עד כה

במה מחקרית | אפריל 2016
יואל גוז'נסקי
קובי מיכאל

במהלך שנות תהליך אוסלו הושקעו מאמץ ומשאבים רבים בניסיון לקדם את התהליך המדיני ולהביא בסופו להפיכת הרשות הפלסטינית למדינה פלסטינית עצמאית. אלא שמעט מדי מאמץ הושקע בהבטחת התשתית להקמתה של מדינה פלסטינית מתפקדת ביום שלאחר ההסכם. המקרה הפלסטיני מחייב התבוננות מפוכחת אל 22 שנות תהליך מדיני, במהלכן לא הצליחו הפלסטינים לבנות ישות מדינתית מתפקדת. שתי הישויות הסמי-מדינתיות הפלסטיניות, ברצועת עזה ובגדה המערבית, חוות תהליך של כישלון מדינתי מסוכן, והקהילה הבינלאומית לא הצליחה לעצור את התהליך. נדמה כי ללא תהליך בניית מדינה סדור אין כל סיכוי של ממש להתפתחותן של ישויות אלו למדינות מתפקדות, בין אם כל אחת בפני עצמה ובין אם כמדינה פלסטינית אחת.


תקציר

מבוא

הרשות הפלסטינית הוקמה בשנת 1994 מכוח הסכם אוסלו כישות סמי-מדינתית שאמורה הייתה, בוודאי בעיני הפלסטינים, להיות התשתית להקמת המדינה הפלסטינית. ואכן, למרות שהרשות נעדרת סממנים מסוימים של ריבונות, היא מתפקדת בפועל כמדינה מאז הקמתה בשנת 1994.

לאורך שנות תהליך אוסלו הושקעו מאמץ ומשאבים רבים בניסיון לקדם את התהליך המדיני, ולהביא בסופו להקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית. אלא שמעט מדי מאמץ הושקע בהבטחת התשתית להקמתה של מדינה פלסטינית מתפקדת ביום שלאחר ההסכם. למרות משאבים רבים שהשקיעה הקהילה הבינלאומית במאמצי בניית המוסדות הפלסטיניים, בבניית חברה אזרחית, בתהליכי דמוקרטיזציה ובפיתוח תשתיות, לא הצליחה הרשות הפלסטינית להקים ולבסס באופן מספק וראוי את התשתיות המתחייבות להקמתה של מדינה חיונית, דמוקרטית ומתפקדת. גם לאחר ההתנתקות הישראלית מרצועת עזה, לא הצליחה הרשות לבסס שלטון מתפקד. ישראל אמנם החליטה על ההתנתקות באופן חד-צדדי, אך מהלך ההתנתקות ואופן העברת השטח שהתפנה, ובכללו התשתיות החקלאיות שנותרו על כנן, תואמו עם הרשות הפלסטינית. ההתנתקות הישראלית התפרשה כהישג להתנגדות המזוינת של חמאס, וסייעה בסופו של דבר להצלחת חמאס בבחירות שנערכו בינואר ,2006 ולהשתלטותו המוחלטת על רצועת עזה תוך גירוש מביש של הרשות הפלסטינית ביוני 2007.

מהי מדינה כושלת ומדוע הפכה לאתגר בינלאומי?

מדינה כושלת מוגדרת ומאובחנת ככזו בהתייחס למשילות מוגבלת, או להיעדרה. רפיון המשילות נובע מחולשה בולטת של השלטון המרכזי ומהיעדר מונופול של המדינה על הפעלת הכוח. המושג 'משילות' משקף את איכות התפקוד של המוסדות המדינתיים מכוח היגיון מדינתי 6,(stateness) המאפשר למדינה לספק ביטחון )פנימי וחיצוני,( חוק וסדר, בריאות וחינוך, לתפעל כלכלה ולממש את ריבונותה7. צ'ארלס קול, המבחין בין מדינה כושלת למדינה חלשה ולמדינה הנתונה במלחמת אזרחים מתמשכת, מגדיר מדינה כושלת כמדינה שמוסדותיה וסמכויותיה, כלפי פנים וחוץ כאחד, נחלו כישלון חרוץ, כלומר, קרסו באופן חמור.

דפוסי הכישלון התפקודי של הרשות הפלסטינית כמנבאי מדינה כושלת

דוח מקיף שפורסם על ידי ח'ליל שקאקי בפברואר ,2014 המסכם את עבודתם המקיפה של צוותי מומחים שבחנו את מצבה של הרשות הפלסטינית ואת המשמעויות במקרה של קריסתה או פירוקה33, מציג תמונה קודרת למדי. בדוח מודגש כי למרות שרוב הפלסטינים רואים בהקמת הרשות הישג לאומי, רבים מהם מפקפקים בכך שהיא אכן ממלאת את שני ייעודיה העיקריים ומשמשת כלי להשגת העצמאות הפלסטינית ולבניית המוסדות המדינתיים.

לאחר עשרים שנות תמיכה נדיבה שקיבלה הרשות הפלסטינית (הגבוהה ביותר לנפש שניתנה אי פעם למדינה או לאוכלוסייה), היא לא הצליחה לבנות את התשתיות הנדרשות להקמתה של מדינה מתפקדת ובת-קיימא. אחת החולשות הבולטות של הרשות היא בחוסר יכולתה לכפות את המונופול על הפעלת הכוח. ללא מונופול על הפעלת הכוח וללא היכולת לממש ריבונות בכל הטריטוריה המדינתית, אין מדינה מתפקדת. אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית שלצידו חלשים וחסרי לגיטימציה, מחויבות, נחישות ויכולת של ממש לביצוע רפורמות פוליטיות ופירוק המיליציות החמושות מנשקן, ויתקשו להביס את הקיצונים בקלפיות.

הגידול במספרן של המדינות הכושלות, כתוצאה מהטלטלה האזורית, הוא איום ליציבות המזרח התיכון והמערכת הבינלאומית. לפיכך, מה שנראה במבט ראשון כעימות בין קבוצות חמושות וכוחות הממשל כמו בסוריה, בעיראק, בלוב, בתימן וברשות הפלסטינית הוא, למעשה, זירת מאבק בין כוחות אזוריים ועולמיים, בין השיעה לבין הסונה )או בין המדינות המובילות את המחנות הללו, כמו ערב- הסעודית ואיראן,( ואפילו בין סונים מתונים לבין סונים ג'האדיסטים-סלפיסטים43. מדינות כושלות או חלשות אינן תופעה חדשה במזרח התיכון, אך הבעיה החריפה מאז פרוץ הטלטלה האזורית המכונה "האביב הערבי." משקיפים פסימיים דוגמת הנרי קיסינג'ר מציינים כי חללים ריקים של היעדר שלטון עלולים להתרחב על פני מפת המזרח התיכון וצפון-אפריקה, ומצביעים על דוגמאות רבות של מדינות כושלות44. ניתוח מאפייני המבנה הפוליטי והחברתי של הרשות הפלסטינית מצביע על כך שזו הופכת בהדרגה לסוג של "חלל ריק" נוסף במרחב.

המקרה הפלסטיני מחייב התבוננות מפוכחת אל 22 שנות תהליך מדיני, שבמהלכן לא הצליחו הפלסטינים לבנות ישות מדינתית מתפקדת.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
PA via Reuters
עת לסיום מנדט יוניפי"ל בדרום לבנון?
במהלך המלחמה הישראלית בצפון התגלה בפומבי כי כוח שמירת השלום של האו"ם נכשל בתפקידו למנוע את התבססות חזבאללה בצפון. אם כך, כיצד על ישראל לפעול בדיון על הארכת מנדט הכוח, שייערך בקרוב?
22/05/25
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
מהפכת רחפני FPV ומשמעויותיה בלוחמת היבשה ובממדים נוספים
מהפכת רחפני FPV משנה בצורה עמוקה את לוחמת היבשה – זה לא רק אמצעי לחימה חדש בתפוצה רחבה אלא שינוי משמעותי בטכניקות הלחימה, בהתארגנות הכוח ובאופן ניהול הקרב הטקטי (מהות התחבולה). הניסיון של אוקראינה לבצע מתקפת נגד מערכתית בקיץ 2023 באמצעות כוחותיה הצבאיים, שהתבססו על דוקטרינת נאט"ו (מבנה וארגון לקרב, אמל"ח ותו"ל), נכשל כישלון חרוץ. ספק אם הגנרלים בברית נאט"ו הבינו את עומק השינוי בשדה הקרב. הדרך להבין את מהות השינוי מתחילה בהבנת ייחודיות האמל"ח, אבל חייבת להמשיך בשינויים הנגזרים מדרך הפעולה של הכוח היבשתי המשולב – לא ניתן לנתח את הקרבות באוקראינה בעיניים המקובעות על תפיסות טרום מהפכת ה-FPV (טקטיקות של המלחמה הקרה ועידן המבצעים נגד טרור). צבאות רוסיה ואוקראינה נלחמים בשנתיים האחרונות בשדה הקרב המשתנה החדש – מה שהם כבר הספיקו לשכוח אנחנו עדיין לא למדנו. מי שייכנס לקרב במלחמה הבאה ללא הטמעת מהפכת ה-FPV יפסיד בנוקאאוט ולא בנקודות.
21/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.