הדיפלומטיה הציבורית של ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ואחריו - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי הדיפלומטיה הציבורית של ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ואחריו

הדיפלומטיה הציבורית של ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ואחריו

במה מחקרית | ינואר 2009
הירש גודמן

בחינתה של הדיפלומטיה הציבורית של מדינת ישראל עבור מבצע "עופרת יצוקה" מגלה פער אירוני בין מדיניות תקשורת שתוכננה ויושמה בקפידה בזמן המלחמה מצד אחד ובין התוצאה של מדיניות זו מצד אחר, אשר התגלתה כמזיקה מאוד לדמותה ולמעמדה הבין-לאומיים של מדינת ישראל. אף שטרם התבטא הדבר במשברים דיפלומטיים כלשהם, השאלות על אודות אי-התחשבותה של ישראל בזכויות אדם, שימוש היתר בכוח, פשעי מלחמה אפשריים והתקפות על מבנים של מוסדות בין-לאומיים נמצאות על סדר היום הבין-לאומי.


בחינתה של הדיפלומטיה הציבורית של מדינת ישראל עבור מבצע "עופרת יצוקה" מגלה פער אירוני בין מדיניות תקשורת שתוכננה ויושמה בקפידה בזמן המלחמה מצד אחד ובין התוצאה של מדיניות זו מצד אחר, אשר התגלתה כמזיקה מאוד לדמותה ולמעמדה הבין-לאומיים של מדינת ישראל. אף שטרם התבטא הדבר במשברים דיפלומטיים כלשהם, השאלות על אודות אי-התחשבותה של ישראל בזכויות אדם, שימוש היתר בכוח, פשעי מלחמה אפשריים והתקפות על מבנים של מוסדות בין-לאומיים נמצאות על סדר היום הבין-לאומי.

אף שפעלה מכונת הדיפלומטיה הציבורית ללא דופי לפני המלחמה ובמהלכה, זכה המצב המזעזע ברצועת עזה לאחר המלחמה על פי רוב להתעלמותם של האחראים לדיפלומטיה הציבורית של ישראל. בימי המלחמה היו יחסיה של ישראל עם אמצעי התקשורת נתונים לפיקוח הדוק, ואולם בבוקר שלאחר סיומה, כאשר התכנסו כתבים מן העולם כולו בחורבותיה של רצועת עזה, לא היה בידי ישראל מסר משכנע שהיה בכוחו לתת הסבר לממדי ההרס, ואף לא הסבר הגיוני למה שהיה בעיני העולם שימוש מוגזם בכוח תוך כדי התעלמות מאמנות בין-לאומיות.

קחו את המקרה של ד"ר עז-א-דין עבו אל-עייש, רופא ידוע מרצועת עזה ובעל קשרים הדוקים בישראל, אשר שלוש מבנותיו נהרגו מפגז טנק שכוון ישירות לביתו. שבועות חלפו מאז האירוע, וטרם הוצע הסבר ברור למה שהתרחש; המאמצים המשותפים של משרד החוץ, צה"ל ומשרד ראש הממשלה, שהיו כה ברורים במהלך המערכה, לא הניבו תשובה לשאלותיהם החוזרות ונשנות של עיתונאים בנושא זה.

המסרים שהועברו לתקשורת בימי המלחמה היו חדים, מתועדים היטב ומוכנים מראש, ולעומת זאת, לא זכו ההאשמות המאוחרות יותר - כי ישראל אשמה בפשעי מלחמה, למענה אמין וממוקד. תחת זאת, הגיבה הממשלה בהצעה להעניק הגנה משפטית לחיילים שיואשמו בפשעים מעין אלה, כאשר בו בזמן הורה הצנזור הצבאי על טשטוש פניהם של חיילים בצילום. שני צעדים אלה באים להצביע על הודאה דה-פקטו באשמה יותר מאשר על הפרכה או על העלאת טיעוני הגנה חזקים נגד אישומים אלה. היה צריך לדעת מראש כי האשמות אלה יועלו ברגע שיפסיקו התותחים לרעום. היה מקום להכין חומרים בעוד מועד באמצעות תיעוד של תדריכי מפקדים לכוחות טרם הכניסה ללחימה על אודות השימוש בכוח והאפשרות שקרבנות אזרחיים ישלמו את המחיר; היה צריך להכין מסמכים משפטיים ותדריכים לאמצעי התקשורת על אודות אמצעי הזהירות הננקטים בהקשר זה. היה מקום ליישם כאן את אותה הלהיטות שבאה לידי ביטוי במתן ההסבר מדוע נאלצה ישראל לתקוף מסגדים במהלך המבצע הצבאי. עם זאת, לא הועלה כל טיעון משכנע נגד האישומים בדבר שימוש מופרז בכוח או ביצועם של פשעי מלחמה. מדובר כאן בשינוי מהותי מן האופן הבוטח, המקצועי, הממוקד והיעיל שטיפלה בו ישראל בנושאים בעייתיים בימי הלחימה עצמם, והדבר מעלה את השאלה אם האחראים לדיפלומטיה הציבורית במבצע "עופרת יצוקה" היו כה ממוקדים במבצע עצמו עד כי העניקו אך מחשבה מעטה למה שעמד להתרחש בבוקר שאחרי, כאשר ייפסקו מעשי האיבה, או שמא הם לא נתנו כלל את דעתם להתפתחויות אפשריות אלה.

אין ספק כי האחראים לדיפלומטיה הציבורית של מדינת ישראל הכינו את עצמם לקראת המבצע הזה בקפידה.1 במרכזו של מאמץ זה עמדה הקמתו של גוף במשרד ראש הממשלה שהוטלה עליו משימת תיאום הדיפלומטיה הציבורית על כל היבטיה. יישום הלקחים שנלמדו באנתפאדה השנייה ובמלחמת לבנון השנייה הביא לכך שההסברה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" התאפיינה בשיתוף פעולה הדוק בין צה"ל למשרד החוץ ולמשרד ראש הממשלה, וכן התקיים שיתוף במודיעין בזמן אמת כדי לתת תמיכה לטענות שפרסמו דוברים ישראלים, כל זאת מתוך ניסיון לצמצם ולפתור בעיות שנגרמו משיקולי ביטחון מידע.

מלבד זה, מדיניותו של דובר צה"ל במלחמת לבנון השנייה התאפיינה בפתיחות, והדבר הוערך מאוחר יותר ככישלון (לרבות על ידי ועדת וינוגרד), ולעומת זאת, אחת המסקנות המבצעיות בהכנות לקראת מבצע "עופרת יצוקה" הייתה כי אמצעי התקשורת לא יהיו באזורי הקרבות. הדבר נעשה הן מתוך אינטרסים של שמירה על ביטחון המידע והן כאמצעי "בקרת מסרים" על אודות המניעים של המבצע הצבאי ומטרותיו. מלבד זה, הייתה הבנה כי ככל שייחשף העולם יותר לתמונות ההרס ברצועת עזה, כן יגבר הלחץ הבין-לאומי על ישראל לסיים את מעשי האיבה.

מדינת ישראל סגרה את הגבול לרצועת עזה בפני התקשורת הזרה חודשיים לפני פרוץ הלחימה. התצלומים היחידים שהגיעו מתוך רצועת עזה היו תמונות עקובות מדם ששידרה רשת אל ג'זירה, ואשר הייתה בנוגע אליהם הבנה כי אושרו לשידור על ידי חמאס, מלבד כמות מועטה של תמונות ודיווחים אחרים. עם זאת, אמצעי התקשורת המרכזיים הורחקו בתחילה לחלוטין משדה הקרב, וצירופם לכוחות הלוחמים אושר בשלב מאוחר יותר בהסדרי פיקוח ושיתוף הדוקים. היקף המבצע נתגלה רק בבוקר שלאחר המערכה, כאשר הורשה העולם להיכנס לרצועת עזה ולראות את היקף ההרס במו עיניו. ההשפעה המצטברת של התמונות פגעה ללא ספק בדימוי הבין-לאומי של ישראל והעלו שאלות המחייבות את ישראל להמציא להן את תשובותיה. מכך משתמע כי מתכנני הדיפלומטיה הציבורית של ישראל ראו את משימתם העיקרית במתן זמן לצה"ל להשלים את משימותיו הצבאיות לפני שהלחץ הבין-לאומי מתחיל לתת את אותותיו. בכך הם אכן הצליחו, על אפה ועל חמתה של התקשורת הזרה, אשר פנתה לבית המשפט העליון וזכתה בעתירה שהתירה לה להיכנס לרצועת עזה, צעד שנמנע ממנה לבסוף על ידי הצבא "ממניעים ביטחוניים זמניים".

השאלה הנשאלת כעת, בדיעבד, היא אם הייתה זו ההחלטה הנכונה בעקבות הנשורת השלילית שנותרה עם תום המבצע. ייתכן שאילו זכתה התקשורת הבין-לאומית לגישה לשדה הקרב במהלך המלחמה לא הייתה המערכת הבין-לאומית מזדעזעת כל כך כאשר הורם המסך לבסוף, עם סיום המלחמה.

אילו נטמעו נציגי התקשורת הבין-לאומית בכוחות הישראליים מן ההתחלה, תוך כדי יכולת לעקוב אחר הדילמות שהין לחיילים במלחמתם מול אויב חמקמק אשר השתמש באזרחים כבמגנים ובבתי ספר, בתי חולים ומסגדים למטרות צבאיות, ייתכן שהרושם הכולל הרווח כיום בעולם היה שונה בתכלית. ייתכן שאילו התאפשר לתקשורת הזרה להיכנס לאזור הלחימה היה אפשר למתן את ההשלכות החמורות, בייחוד בעולם הערבי, של התמונות הבלעדיות והעקובות מדם ששידרה רשת אל-ג'זירה. באותו האופן, ייתכן שהנתונים על אודות מספר הקרבנות, הצרכים הרפואיים וסוגיות זכויות האזרח היו מוערכים כולם מזווית הסתכלות שונה מזו הננקטת כעת.

אפשר כמובן להעלות טיעון אמין בעניין השאלה מדוע היה נכון לסגור את שדה הקרב בפני נציגי התקשורת הבין-לאומית. כתבים היו עלולים להיפגע או אף להיהרג, בייחוד אם הם לא היו מוטמעים בכוחות צה"ל – מה שהיה ללא ספק הופך לאסון בעבור מדינת ישראל בתחום יחסי הציבור – והם היו עלולים לפגום בחופש התנועה של הצבא. עם זאת, בראייה כוללת, הסגירה המוחלטת של שדה הקרב שהעניקה לישראל יתרונות בטווח הקצר עלולה להתגלות כבעלת השלכות שליליות בטווח הארוך. דווקא מן הסיבה הזאת היה מקום להקדיש יותר תשומת לב להכנת היום שלאחר סיום הקרבות. במילים אחרות, בזמן המבצע עצמו נעשו מאמצים להסתיר את ממדי ההרס, ואילו כעת כמעט לא ניכרת הכנה מובנית שנועדה להסביר לעולם את התמונות שהוא רואה כדי להשיב על השאלה מדוע צה"ל אינו אשם בפשעי מלחמה ולמה השימוש בכוח כה מסיבי היה הכרחי. תחת זאת, תגובתה של ישראל הייתה הגנתית, כאשר היא, ולא חמאס, נמצאת בתא הנאשמים של דעת הקהל העולמית.

הדיפלומטיה הציבורית של מדינה נשפטת על פי תוצאתה הסופית. על פי רוב, המערכה האמתית של הדיפלומטיה הציבורית מתחילה כאשר מעשי האיבה פוסקים. אין מקום להטיל ספק במקצועיות המאמץ שהופגן בימי הלחימה, ואולם ישראל מצויה בימים אלה בשפל המדרגה בעיניה של הקהילה הבין-לאומית. העולם הכיר בכך - לכל הפחות פורמלית - שישראל אינה יכולה להמשיך לחיות בצל התקפות הטילים הבלתי פוסקות, והוא אף גילה הבנה, עד גבול מסוים, לכך שבית ספר עלול לספוג התקפה באזור המאוכלס בצפיפות שמקורה בטעות, אך הוא לא השתכנע שישראל טיפלה במצב מסובך זה בדרך הטובה ביותר האפשרית או בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות הבין-לאומיות.

היה ברור לכול כי ברגע שישקע האבק יידרש מאמץ רב של מעצבי הדיפלומטיה הציבורית כדי לנסות להסביר לעולם את מה שנגלה בפניו. הדבר לא נעשה, ואת המחיר של הכישלון הזה נשלם בעתיד.

______________________________________

[1]הירש גודמן, הדיפלומטיה הציבורית של ישראל במבצע עופרת יצוקה, מבט על, גיליון 90, 20 בינואר 2009.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Doaa Albaz / Anadolu
מבצע "מרכבות גדעון" – האם נחצים קווים אדומים?
מטרת מאמר זה היא להתריע מפני היבטים בעיתיים בתוכנית המבצע בעזה, העולים מתוך התבטאויות של הדרג המדיני ואשר עלולים להוות הפרה של הדין הבינלאומי ואף להגיע לכדי פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות
29/05/25
Shutterstock
ישראל-ארצות הברית: מ"יחסים מיוחדים" ל"יחסים"?
האם בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב "מה שהיה הוא שיהיה"? הכרסום הניכר בנדבכים המרכזיים של יחסים אלה אינו מבשר טובות
29/05/25
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.