עדכן אסטרטגי
מאמר זה מבקש להתגבר על הקושי במדידת התופעה המכונה "דה־ לגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית" באמצעות מחקר חלוצי, המבוסס על ניתוח איכותני וכמותני של הסיקור התקשורתי ביחס לישראל במקום ובפרק זמן מוגדרים. הבחירה במתודולוגיה זו מבוססת על ספרות שלפיה דיווחי חדשות חוץ משפיעים על דעת הקהל, וכתוצאה מכך על עיצוב מדיניות ועל הוצאתה לפועל. על רקע זה בוחן המחקר מה היה היקף הכתבות הנוגעות לישראל, וכיצד מוסגרה ישראל בתקשורת ההולנדית המקומית בתקופה שקדמה לבחירות הכלליות בהולנד במארס 2017 ? על מנת להשיב על שאלה זו ביצענו ניתוח תוכן של יותר מ־ 350 כתבות שהתפרסמו בשישה עיתונים הולנדיים במהלך תקופה של 14 חודשים. ממצאי המחקר מעלים כי למרות סיקור מינימלי של קמפיין ה־ BDS המוביל את מאמצי הדה־ לגיטימציה, ישראל נמצאת תחת זכוכית מגדלת הולנדית. שפע של דיווחים על נושאים טעונים מטפחים תפיסות שליליות ביחס לישראל, שנסקרה בעיקר דרך העדשה של הסכסוך הישראלי־פלסטיני.