יחסי ישראל־הודו: תפיסות ותחזיות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי יחסי ישראל־הודו: תפיסות ותחזיות

יחסי ישראל־הודו: תפיסות ותחזיות

במה מחקרית | ינואר 2017
מאנוז' קומאר

היחסים בין הודו לישראל מאופיינים בפרגמטיזם דיפלומטי ופוליטי ובאינטרסים הדדיים. אחרי שהפכה הודו למדינה עצמאית ב־ 1947 היא תמכה במאבק הפלסטיני לאורך זמן רב, ואילוצים מעשיים היו כרוכים בכך. אולם בשנות התשעים החלו הודו וישראל לפעול לאיזון היחסים ביניהן על בסיס סוגיות של ביטחון וכלכלה. טרור הוא אחד הנושאים המרכזיים בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות, במיוחד לאחר מתקפת הטרור במומבאי ב־ 2008 , שבה היו גם יהודים תושבי המקום יעד לטרוריסטים. לצד ארצות־הברית, גם הודו וישראל נותרו יעדים מרכזיים לטרוריסטים, והדמוקרטיה מספקת לשתי המדינות תחושה של יציבות וביטחון. ישנם תחומים נוספים רבים שבהם יכולות הודו וישראל לשתף פעולה, ורבים מהם כוללים העברת טכנולוגיה ומחקר ופיתוח שנעשים בהודו, כמו ייצור מקומי של אמצעי מעקב. מומחיותה של ישראל בענפים כמו פיתוח תוכנה, ניהול מים וחקלאות באזורים צחיחים באה לידי ביטוי בשיתוף מבטיח בין מוסדות ותאגידים בשתי המדינות, ובחיזוק הקשרים המוסדיים והאזרחיים. פוטנציאל היחסים בין שתי המדינות עדיין לא נוצל עד תומו, והן יכולות להרחיבו לפרויקטים משותפים במדינות אחרות שלגביהן קיים אינטרס אסטרטגי וכלכלי משותף.


תקציר

במשך 45 שנים לאחר עצמאותה של הודו ב־1947 התאפיינה מדיניותה הרשמית כלפי המזרח התיכון בחתירה להידוק הקשרים עם מדינות ערב ובתמיכה בפלסטינים- במקביל להפגנת אדישות הגובלת בעוינות כלפי ישראל. בנוסף לעמדה ה"אנטי־ קולוניאלית" של מפלגת הקונגרס, מאחורי גישה זו עומדים שיקולים מעשיים רבי־עוצמה, שרבים מהם עדיין שרירים וקיימים. הבולט שבהם הוא הצורך של הודו באנרגיה מבוססת פחמימנים.

הביקוש לאנרגיה הגדל בהתמדה דרבן את הודו לשמור על יחסים קרובים עם מדינות המפרץ. התחזיות הנוכחיות מלמדות כי צריכת האנרגיה הפחמימנית של הודו תעלה במידה משמעותית במהלך העשורים הקרובים, ותביא עימה שינויים שלא ניתן לשער עדיין במדינה עצמה, בטכנולוגיות האנרגיה, ובשוק הנפט. התלות בספקיות האנרגיה מאזור המפרץ והזמינות המוגבלת של מקורות חלופיים ימשיכו להיות גורם מפתח במדיניותה של הודו.

יסוד שני קשור למהגרי עבודה. בשנת 2001 הוערך כי מספר ההודים שעובדים באזור המפרץ הפרסי מגיע ל־3.5 מיליון איש. עובדים אלה שולחים הביתה קרוב ל־25 מיליארד דולר מדי שנה

לפיכך מתפתח בהודו עניין רב ביחסים כלכליים טובים עם אזור המפרץ. ואכן, כמה מדינות בהודו תלויות מאוד בקשרים אלה. מדינת קראלה, למשל, שולחת כמעט מחצית מכוח העבודה שלה למפרץ, ואותם עובדים שולחים אליה כ־6 מיליארד דולר מידי שנה. כתוצאה מכך, הודו נדרשת לשקול בזהירות כל מהלך מדיני שעלול לסכן את הביטחון והבטיחות של אזרחיה השוהים באזור המפרץ, או את התשלומים המסייעים לה לשמר את כלכלתה.

שלישית, הודו משקיעה סכומי עתק באזור המפרץ, החשוב גם לסחר החוץ הכולל השלה. ביטחון סחר זה תלוי בביטחון נתיבי הים שדרכם מיובאים כמעט כל משאבי האנרגיה הפחמימנית. הודו רקמה עם מדינות המפרץ גם הסכמי השקעות שונים בתחומים של פטרוכימיקלים, תקשורת, ביוטכנולוגיה ותיירות.

הודו וישראל מקיימות ביניהן שותפות מיוחדת של קשרים רב־ממדיים, רב־תחומיים ומקיפים, המתאפיינים באמון ובדיפלומטיה פרגמטית. פערים והבדלים בנושאים השונים קיימים עדיין, אך ניתן לגשר עליהם. הודו וישראל השכילו ליצור מערכים איתנים לשיתוף פעולה בינלאומי, והן מסוגלות לבחון ולבחור יוזמות משותפות

בתחומים שונים במדינות כמו האיים המלדיביים, סרי לנקה, מיאנמר ואפגניסטן — מקומות שבהם יש אינטרסים לשתי המדינות.

קיים גם פוטנציאל לשיתוף פעולה בנושאים הקשורים לגרעין. לישראל יש עניין משמעותי בהסכם ההודי־אמריקאי לשיתוף פעולה גרעיני, כתקדים אפשרי למאמציה בהקשר של 'קבוצת ספקיות הגרעין'. לישראל יש גם עניין אסטרטגי חיוני במניעת העברה של טכנולוגיה גרעינית מפקיסטן למדינות במזרח התיכון.  שתי המדינות יכולות ליהנות משיתוף פעולה בתחומים נוספים רבים. התפיסה הרווחת היא שיחסי הודו־ישראל מבוססים על נקודת מבט ביטחונית וצבאית, אולם הבסיס רחב הרבה יותר והוא ימשיך להתרחב לתחומים נוספים בעתיד.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הוויכוח על ישראל בתוך המפלגה הרפובליקנית
ישראל צריכה להיערך למציאות שבה התמיכה בה היא סוגיה שנויה במחלוקת בשתי המפלגות בקונגרס האמריקני
18/12/25
מטוסים מתחת לרדאר: מנגנוני עקיפת הסנקציות על התעופה האיראנית
חרף אחת ממערכות הסנקציות המחמירות בעולם שהוטלו עליה, הצליחה איראן לייצר מנגנון עוקף חוקים מתוחכם לתעשיית התעופה שלה, המשקף את עקרונות כלכלת הצללים שפיתחה. מאמר זה ממפה את הארכיטקטורה המבצעית של מנגנון זה, שבבסיסו פריסת חברות קש במדינות דלות־שקיפות, שימוש ברישומי בעלות שכבתיים, "פעילות מתפרצת" לביצוע העברות בפרקי זמן קצרים ותכנון מסלולי טיסה עם נחיתות חירום מדומות לשם קליטה שקטה של מטוסים באיראן. במאמר מתואר כיצד ענף התעופה, שנפגע קשות מהסנקציות, הפך מכלי תחבורה אזרחי למרכיב ליבה באסטרטגיה הכלכלית והביטחונית של המשטר – המאפשר לו לשמר תפקוד, לממן את שלוחיו באזור ולהפגין עמידות מול הלחץ הבינלאומי. תעשיית התעופה היא חוליה אחת בלבד במערך עקיפה רחב הרבה יותר, הכולל סחר בנפט, זהב וטכנולוגיות דו-שימושיות, אך היא מדגימה בבירור את השיטה: שילוב מתוחכם בין מדינה, שוק ומחתרת, הפועלים במרחבים רגולטוריים אפורים ומשבש את מאמצי האכיפה הגלובליים של הסנקציות הכלכליות.
17/12/25
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ (2025): משמעויות לישראל
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ מעצבת מחדש את דוקטרינת "אמריקה תחילה", באופן שמערער את תפיסת ההגמוניה האמריקנית המסורתית. לא עוד הובלה ערכית של המחנה הדמוקרטי-ליבראלי, אלא חתירה להכרה בלאומיותן של מדינות והימנעות מהתערבות בענייניהן הפנימיים. המזרח התיכון ממוסגר כ"תיק שטופל" – איראן מוחלשת, פרויקט הגרעין "הושמד", המלחמה בעזה הסתיימה והנורמליזציה האזורית מתקדמת. במסגרת זו, ישראל מוגדרת כאינטרס ליבה וכשותפה מרכזית, לצד מדינות נוספות, בארכיטקטורה החדשה במזרח התיכון, שהיא היעד המרכזי של הממשל באזור. בה בעת, ישראל נחשבת כגורם המסוגל לפתוח מחדש חזיתות רחבות ובכך לערער את סיפור ההצלחה שמבקש הממשל לבסס. בכל מקרה, ההדגשים באסטרטגיית הביטחון והמדיניות בפועל שמוביל ממשל טראמפ מציבים את ישראל בפני חלון הזדמנויות קצר וממוקד, שיימשך לכל היותר כשלוש שנים ובפועל ייתכן שפחות, שבמסגרתו וושינגטון מחויבת במיוחד לישראל. עבור ישראל, המשמעות הנגזרת אינה רק “להסתדר” עם הממשל, אלא למצות את פרק הזמן הקצוב הזה לקידום יעדים אסטרטגיים בעלי ערך ארוך טווח מול ארצות הברית ומול האזור, תוך ניהול סיכונים שנובעים מנטיית הממשל להצהיר על “סגירת תיקים”, להעביר נטל לשותפים ולהימנע ממעורבות צבאית ישירה בהיקפים גדולים.   העיגון הפורמלי של ביטחון ישראל כאינטרס אמריקאי מחזק את יכולתה לדרוש את שימור והרחבת מזכר ההבנות (MOU) בין המדינות, הבטחת יתרונה האיכותי וכן העמקת שיתופי פעולה ביטחוניים-טכנולוגיים ומיצובה כליבה מודיעינית צבאית בציר הפרו-אמריקאי, לרבות השתלבות במיזמי אנרגיה, גרעין אזרחי ו-AI. מנגד, הנרטיב שלפיו האיומים מאיראן, מזירת עזה, מסוריה ומלבנון "טופלו" מצמצם את הלגיטימציה לצעדים צבאיים ישראליים רחבי היקף בעתיד; הפער בין החזון האמריקאי למזרח התיכון לבין הצרכים הביטחוניים של ישראל עלול להתרחב; הקשרים המתהדקים בין ממשל טראמפ לבין בעלות הברית במפרץ וטורקיה, וכן ההסתמכות על שותפים אחרים באזור עלולים להיתרגם ללחץ על ישראל לנקוט מהלכים מדיניים וביטחוניים בניגוד לאינטרסים שלה, במיוחד בזירה הפלסטינית.  
16/12/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע