מדיניות ארצות הברית כלפי איראן נחשפת: גישה קשוחה, בלי לעזוב את הסכם הגרעין - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מדיניות ארצות הברית כלפי איראן נחשפת: גישה קשוחה, בלי לעזוב את הסכם הגרעין

מדיניות ארצות הברית כלפי איראן נחשפת: גישה קשוחה, בלי לעזוב את הסכם הגרעין

מבט על, גיליון 980, 17 באוקטובר 2017

English
אמילי לנדאו
הנשיא טראמפ נואם בבית הלבן, 13 באוקטובר 2017

ב- 13 באוקטובר 2017, הנשיא דונלד טראמפ הבהיר את החלטתו לא לאשר את הסכם הגרעין עם איראן, וזאת בניגוד לשתי החלטותיו הקודמות לאשר את העסקה. המאפיין הבולט ביותר במדיניות החדשה שהוצגה על ידי טראמפ הוא ההידרשות לכלל ביטויי התנהגותה של איראן, שארצות הברית רואה אותם כשליליים מלבד תחום הגרעין. בכך הממשל התנתק מהגישה של ממשל אובמה, שביקש להפריד בין התנהגותה הגרעינית של איראן לבין חתירתה להרחבת השפעתה האזורית, כפי שהיא מתבטאת בפעולותיה ברחבי המזרח התיכון – בטענה שהסכם הגרעין "עובד", בעוד הסוגיות האחרות מעולם לא היו אמורות להיות מטופלות במסגרת ההסכם. בסך הכול, מדיניות הממשל החדשה ביחס לאיראן כוללת יסודות חשובים, בעלי פוטנציאל לשנות כמה מההיבטים השליליים של הסכם הגרעין ולהניח את הבסיס להתנגדות הממשל לפרובוקציות ותוקפנות איראניות. מידת ההצלחה תהיה תלויה ביכולת לשתף פעולה עם בעלות הברית של ארצות הברית ועם הקונגרס בקידום מטרות אלו. המטרה המוצהרת היא לחזק את ההסכם ולשקם את יכולת ההרתעה של ארצות הברית לנוכח המשטר האיראני וכוחות משמרות המהפכה. התוצאה, עם זאת, רחוקה מלהיות מובטחת.


ב- 13 באוקטובר 2017, הנשיא דונלד טראמפ הבהיר את החלטתו לא לאשר את הסכם הגרעין עם איראן, וזאת בניגוד לשתי החלטותיו הקודמות לאשר את העסקה. הפעם הודיע כי יטפל עם הקונגרס ובעלות בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון ובעולם בנקודות התורפה שבהסכם, כמו גם בהיבטים אחרים של התנהלותה של איראן, הנתפסים על ידי רבים כמאיימים וכמערערי יציבות. עמדה זו, שגובשה לאחר בחינה מחודשת של מדיניות הממשל כלפי איראן, שנערכה במשך תשעה חודשים, מציגה גישה חדשה, שעיקריה נחשפו כבר בהצהרה שנמסרה באפריל 2017 על ידי מזכיר המדינה רקס טילרסון - יום לאחר שהנשיא טראמפ אישר את הסכם הגרעין בפעם הראשונה

המאפיין הבולט ביותר במדיניות החדשה שהוצגה על ידי טראמפ הוא ההידרשות לכלל ביטויי התנהגותה של איראן, שארצות הברית רואה אותם כשליליים: בתחום הגרעין כמובן, ובנוסף ביחס לתכנית הטילים של איראן, תמיכתה בטרור ושאיפותיה האזוריות במזרח התיכון המאיימות על האינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית ושל בעלות בריתה במזרח התיכון. בכך הממשל התנתק מהגישה של ממשל אובמה, שביקש להפריד בין התנהגותה הגרעינית של איראן לבין חתירתה להרחבת השפעתה האזורית, כפי שהיא מתבטאת בפעולותיה ברחבי המזרח התיכון – בטענה שהסכם הגרעין "עובד", בעוד הסוגיות האחרות מעולם לא היו אמורות להיות מטופלות במסגרת ההסכם. לעומת זאת, ממשל טראמפ מדגיש שהסכם הגרעין לא השיג את מטרתו - קרי, איראן לא-גרעינית, וכי הסוגיה הגרעינית מהווה רק רכיב אחד במדיניות הכוללת של ארצות הברית כלפי איראן. המסר של הממשל הוא שיש קשר בין הביטויים השונים של מדיניות הגרעין ומדיניות החוץ האיראנית, ולכן יש צורך להידרש לכל ההיבטים גם יחד על מנת להתמודד ביעילות עם האיומים והאתגרים האזוריים השונים שמציבה איראן.

משמעות יתרה נודעת לכך שטראמפ אותת כי ממשל ארצות הברית לא יימנע עוד מלהפעיל לחץ על איראן נגד גילויי התוקפנות וההתגרות שלה, מחשש שאיראן תפרוש מהסכם הגרעין. למעשה, בצעד מפתיע למדי, טראמפ כלל בדבריו גם איום משלו לגבי יציאה מההסכם: הוא הכריז שאם הממשל לא יוכל להשיג פתרון משביע רצון לבעיות שהציג – בשיתוף פעולה עם הקונגרס ובעלות הברית של ארצות הברית – הוא עצמו יבטל את השתתפותה של ארצות הברית בהסכם. נראה שאיום זה כוון ספציפית בעיקר לקונגרס ולבעלות בריתה של ארצות הברית – כאמצעי לשכנע אותם לעבוד יחד עם הממשל כדי לתקן את ההסכם – אם כי נגזר ממנו גם מסר ברור לאיראן שהממשל לא יירתע  עוד מאיומיה של איראן לפרוש מההסכם.

מהן הבעיות העיקריות שהעלה טראמפ, וכיצד יפעל הממשל על מנת לנסות ולפתור אותן?

הבעיות העיקריות שטראמפ הזכיר נוגעות לחסות שמעניק המשטר באיראן לטרור, לתוקפנות האזורית הנמשכת, לשימוש בשליחים (proxies), ולאופיים הרדיקלי של המשטר ושל המנהיג העליון. הוא ציין את תכנית הטילים הבליסטיים של איראן, את העוינות שלה כלפי ארצות הברית וישראל, ואת האיום לתנועת השיט במפרץ. הפרק שפתח את נאומו של טראמפ – אשר סקר את פעולותיה הקטלניות של איראן מאז 1979 – היה מפורט פירוט יתר, אבל אולי משום שכוונתו של הנשיא הייתה להדגיש שאיראן סימנה שוב ושוב את ארצות הברית כמטרה, ולכן ללא ספק מדובר באיום הנוגע בביטחון הלאומי של ארצות הברית.

אשר לעסקת הגרעין, טראמפ הזהיר כי בעוד מספר שנים איראן תוכל "לרוץ" לעבר נשק גרעיני. מה הטעם, שאל, בהסכם שבמקרה הטוב ביותר רק משהה את תכניות הגרעין של איראן? הוא ציין הפרות רבות של ההסכם, אם כי רוב הטענות שהופיעו ברשימה שלו לא היו הפרות כשלעצמן, אלא בעיות הקשורות בהסכם. נוסף לכך שאיראן הפרה פעמיים את המגבלה שהוטלה על מלאי המים הכבדים שברשותה, טראמפ ציין שאיראן לא עמדה בציפיות של ארצות הברית לגבי מחקר ופיתוח של צנטריפוגות מתקדמות. יודגש שטבעה המדויק של הפעילות האיראנית בנושא הצנטריפוגות המתקדמות היא סוגיה שחוקרים עצמאיים יכולים ללמוד עליה רק מהצהרות רשמיות, כזו של הנשיא, וזאת בשל היעדר השקיפות בדיווחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא"א (IAEA) מאז יישום ההסכם, ועקב שמירת הסודיות שהוענקה לדיונים של ה"וועדה המשותפת" (המפקחת על הסכם הגרעין). זאת ועוד, טראמפ האשים את איראן בהפחדה של פקחי סבא"א והדגיש את הצהרותיה של איראן, החוזרות ונשנות, כי תסרב לכניסת הפקחים לאתרים צבאיים. לתשומת לב מיוחדת ראויים החשדות, כפי שצוינו על ידי טראמפ, לגבי שיתוף פעולה בין איראן לצפון קוריאה:  הוא הודיע כי יורה לסוכנויות המודיעין לערוך ניתוח מקיף של קשרים אלה.

בבואו לטפל בבעיות אלה, האילוץ העיקרי שיקשה על טראמפ הוא העדר מנוף לחץ שיאלץ את איראן להסכים להסכם גרעין מחוזק. ידיו של הממשל כבולות בשל העובדה ששותפיו להסכם הגרעין אינם נמצאים עמו בראש אחד, ובנוסף, הסנקציות הנשכניות על איראן, שבגינן נאלצה מלכתחילה להיכנס למשא ומתן,  הוסרו כשהחל יישום ההסכם. ללא ספק, יקשה על ארצות הברית לשנות מדיניות בעלת רלבנטיות ישירה להסכם ללא תמיכת הקונגרס ובעלות הברית האירופיות, ומשום כך טראמפ חזר ואמר במהלך הנאום כי יבקש שיתוף פעולה מצדם. ואכן, באירופה קיימת התנגדות חריפה להחלטתו של טראמפ לא לאשר את ההסכם, והשאלה היא אם, ובאיזו מידה, מדינות אירופה יסכימו "ליישר קו" עם ארצות הברית. עם זאת, יוזכר שעוד טרם הכרזתו הפומבית של טראמפ, מנהיגים אירופים אחדים, ובפרט עמנואל מקרון, נשיא צרפת, אותתו על נכונות להידרש לסוגיות שמחוץ להסכם הגרעין: במיוחד תכנית הטילים של איראן ותוקפנותה במזרח התיכון. טראמפ מצדו מקווה שהם גם יעמדו לצדו וישתפו פעולה עם סנקציות חדשות נגד כוחות משמרות המהפכה האסלאמית IRGC)). כרגע אין כל בסיס לצפות לשיתוף פעולה מצד רוסיה וסין.

בעקבות החלטת טראמפ לא לאשר את הסכם הגרעין, קבלת ההחלטות בסוגיה זו עוברת כעת לקונגרס, שם מקווה ממשל טראמפ לחולל שינויים. טילרסון הסביר שבשלב זה הממשל לא יבקש מהקונגרס לעבור לסנקציות - צעד שעלול יהיה להוביל להתמוטטות ההסכם. במקום זאת, התקווה היא להעביר חקיקה חדשה, שתתקן את תקנות הפיקוח על הסכם הגרעין עם איראן (INARA). הבית הלבן ישאף לבסס שורה של אמות מידה, שיאפשרו להחזיר אוטומטית את הסנקציות על איראן אם תחצה קווים אדומים – “trigger points” – שיתייחסו, כפי הנראה, לתכנית הטילים האיראנית ולסעיפי היציאה מהסכם הגרעין (sunset clauses).

התחום שבו הממשל יכול להתקדם לבדו בדרך הנוחה ביותר קשור ליחסו למשטר האיראני, ובמיוחד לתמיכת המשטר בטרור ובפעילויות אחרות המערערות את היציבות במזרח התיכון. מכאן הדגש החזק בנאומו של טראמפ – ובמסמך שהופץ במקביל לנאום, שכותרתו: "האסטרטגיה החדשה של הנשיא דונלד גיי'. טראמפ כלפי איראן" – על משמרות המהפכה האסלאמית ועל הצורך להתעמת ישירות מול ארגון זה בשל תמיכתו בטרור, ליבוי קנאות סקטוריאלית והתססה מתמדת של סכסוכים אזוריים. טראמפ הודיע שהוא מסמיך את משרד האוצר להטיל סנקציות על כוחות משמרות המהפכה כישות, וליישם סנקציות על הפקידים, הסוכנים וגורמים אחרים הקשורים אליהם.

בסך הכול, מדיניות הממשל החדשה ביחס לאיראן כוללת יסודות חשובים, בעלי פוטנציאל לשנות כמה מההיבטים השליליים של הסכם הגרעין ולהניח את הבסיס להתנגדות הממשל לפרובוקציות ותוקפנות איראניות. מידת ההצלחה תהיה תלויה ביכולת לשתף פעולה עם בעלות הברית של ארצות הברית ועם הקונגרס בקידום מטרות אלו. ההבהרות של טילרסון היו חשובות על מנת להסביר שבניגוד לניתוחים רבים שהופיעו בתקשורת, טראמפ אינו מבקש לבטל את הסכם הגרעין, לפחות לא בטווח הקצר, או לצאת למלחמה. המטרה המוצהרת היא לחזק את ההסכם ולשקם את יכולת ההרתעה של ארצות הברית לנוכח המשטר האיראני וכוחות משמרות המהפכה. התוצאה, עם זאת, רחוקה מלהיות מובטחת. זאת, בשל אילוצים אינהרנטיים וכן העובדה שבעוד המדיניות עצמה הגיונית, הביצוע יהיה משימה מורכבת וכבדת משקל עבור ממשל שנוי מאד במחלוקת – מה שאפשר שעוד ירפה את ידיו של טראמפ בבואו לתרגם את גישתו הקשוחה למדיניות בפועל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהסכם הגרעין עם איראן
English

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מטוסים מתחת לרדאר: מנגנוני עקיפת הסנקציות על התעופה האיראנית
חרף אחת ממערכות הסנקציות המחמירות בעולם שהוטלו עליה, הצליחה איראן לייצר מנגנון עוקף חוקים מתוחכם לתעשיית התעופה שלה, המשקף את עקרונות כלכלת הצללים שפיתחה. מאמר זה ממפה את הארכיטקטורה המבצעית של מנגנון זה, שבבסיסו פריסת חברות קש במדינות דלות־שקיפות, שימוש ברישומי בעלות שכבתיים, "פעילות מתפרצת" לביצוע העברות בפרקי זמן קצרים ותכנון מסלולי טיסה עם נחיתות חירום מדומות לשם קליטה שקטה של מטוסים באיראן. במאמר מתואר כיצד ענף התעופה, שנפגע קשות מהסנקציות, הפך מכלי תחבורה אזרחי למרכיב ליבה באסטרטגיה הכלכלית והביטחונית של המשטר – המאפשר לו לשמר תפקוד, לממן את שלוחיו באזור ולהפגין עמידות מול הלחץ הבינלאומי. תעשיית התעופה היא חוליה אחת בלבד במערך עקיפה רחב הרבה יותר, הכולל סחר בנפט, זהב וטכנולוגיות דו-שימושיות, אך היא מדגימה בבירור את השיטה: שילוב מתוחכם בין מדינה, שוק ומחתרת, הפועלים במרחבים רגולטוריים אפורים ומשבש את מאמצי האכיפה הגלובליים של הסנקציות הכלכליות.
17/12/25
Iranian Supreme Leader'S Office via ZUMA Press Wire
המבוי הסתום סביב תוכנית הגרעין האיראנית
הפתרון למשבר סביב תוכנית הגרעין האיראנית אינו נראה באופק, והשעון המתקתק מחייב את טהראן לקבל החלטות הרות גורל
08/12/25
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע